Hoeveel punten per wedstrijd in de Formule 1: Het puntensysteem uitgelegd

In de dynamische wereld van de Formule 1 draait alles om snelheid, strategie en competitie. Om wereldkampioen te worden, is er echter meer nodig dan alleen de snelste rondetijd. De Formule 1-coureur en het team met de meeste punten aan het eind van het seizoen mogen zich de winnaar noemen. Maar hoe werkt de F1-puntentelling precies? Dit artikel geeft een uitgebreid overzicht van het puntensysteem in de Formule 1, inclusief de veranderingen door de jaren heen en de impact op het kampioenschap.

Het Formule 1 Wereldkampioenschap

Het Formule 1-wereldkampioenschap bestaat uit twee verschillende competities: het coureurskampioenschap en het constructeurskampioenschap. Zowel de F1-coureurs als de F1-teams verzamelen tijdens het seizoen punten op basis van hun prestaties in races en sprintraces. Aan het einde van het seizoen worden de coureur én het team met de meeste punten gekroond tot wereldkampioen.

Puntentelling in een Grand Prix

In de Formule 1 ontvangen coureurs WK-punten op basis van hun eindpositie in een Grand Prix. Alleen coureurs die in de top 10 eindigen, verdienen punten. De punten worden als volgt toegekend:

  • 1e: 25 punten
  • 2e: 18 punten
  • 3e: 15 punten
  • 4e: 12 punten
  • 5e: 10 punten
  • 6e: 8 punten
  • 7e: 6 punten
  • 8e: 4 punten
  • 9e: 2 punten
  • 10e: 1 punt

Sprintraces

Sinds 2021 wordt er tijdens een select aantal Grand Prix-weekenden naast de reguliere race ook een sprintrace verreden. Dit is een kortere race van ongeveer 100 km die op zaterdag plaatsvindt en niet langer duurt dan één uur. Ook in een sprintrace zijn er punten te verdienen. Hier geldt een speciale puntentelling, waarbij alleen de top acht coureurs punten ontvangen:

  • 1e: 8 punten
  • 2e: 7 punten
  • 3e: 6 punten
  • 4e: 5 punten
  • 5e: 4 punten
  • 6e: 3 punten
  • 7e: 2 punten
  • 8e: 1 punt

Een coureur die in een sprintweekend zowel de sprintrace als de reguliere race wint, ontvangt in totaal 33 punten. Met 25 punten voor een overwinning plus nog eens acht punten voor de Sprintrondes kan een Formule 1-coureur theoretisch in totaal 648 kampioenschapspunten verzamelen. In 2023 scoorde Max Verstappen er 575 in het meest dominante seizoen in de geschiedenis van de F1.

Lees ook: Succesvol in de Kangoeroe wedstrijd

In 2025 zijn er zes sprintweekenden: in China, Miami (VS), België, Austin (VS), Brazilië, en Qatar. Van deze zes evenementen organiseerden vijf circuits in 2024 ook al een sprintrace, terwijl België Oostenrijk vervangt. België kende in 2023 wel al een sprintrace.

Het constructeurskampioenschap

Formule 1 is niet alleen een individuele sport, maar ook een teamsport. Elk team bestaat uit twee coureurs, een teambaas en een grote groep specialisten: engineers, monteurs, technici, die allemaal bijdragen aan het succes. Het constructeurskampioenschap beloont het Formule 1-team dat gedurende een seizoen de meeste punten behaalt. Stel dat de coureurs van Ferrari in een Grand Prix eerste en zesde worden, dan krijgt het team voor deze race 25 + 8 = 33 punten. De som van de punten van beide coureurs zal gelijk zijn aan het puntentotaal van hun teams. Dit kan een belangrijk voordeel zijn op de racedag.

Wijzigingen in de puntentelling

Het puntensysteem in de Formule 1 is door de jaren heen meerdere keren gewijzigd. Tussen 2019 en 2024 konden coureurs één bonuspunt verdienen door de snelste raceronde te rijden, mits ze in de top tien eindigden. Van 2019 tot en met 2024 ontving de coureur met de snelste rondetijd een bonuspunt. Dit extra punt is in 2025 geschrapt, waardoor er 24 punten minder te verdelen zijn over het hele seizoen. In 2025 krijgt de coureur met de snelste ronde niet langer een extra WK-punt, nadat dit van 2019 tot en met 2024 wel nog het geval was.

Voor 2022 was het nog mogelijk om halve punten te verdienen als de race niet volledig kon worden uitgereden, maar dat kan tegenwoordig niet meer. De volledige F1-punten worden pas uitgedeeld als een race voor 75 procent is gereden. Als door omstandigheden, zoals heftige regen of een crash, de race niet uitgereden kan worden, geldt er een alternatieve puntentelling.

Er is een voorstel om het puntensysteem voor volgend jaar zo aan te passen dat de eerste twaalf coureurs punten krijgen. Een belangrijke reden voor deze wijziging zou de verbeterde betrouwbaarheid van de auto’s zijn, gekoppeld aan het feit dat het bijna elk weekend dezelfde vijf teams zijn die de top-tien bevolken. Doordat er tegenwoordig nauwelijks nog coureurs uitvallen met problemen, zijn het dus vaak dezelfde teams die punten scoren. Zo zijn het momenteel Red Bull Racing, Ferrari, McLaren, Mercedes en Aston Martin die onder normale omstandigheden de buit onderling verdelen. Het voorstel is om het aantal punten voor de top-zeven gelijk te houden, om zo de impact op de strijd om het kampioenschap te beperken. Het idee voor het nieuwe puntensysteem wordt volgende week besproken tijdens een vergadering van de F1-commissie, waarin afgevaardigden van de teams, de FIA en de Formule 1 zitten. Als een meerderheid van de teams voor is, kan de verandering al voor het F1-seizoen 2025 worden doorgevoerd.

Lees ook: Hoeveel calorieën verbrand je met korfbal?

Gelijkheid in punten

Hoewel het zeldzaam is, kan het in theorie gebeuren dat twee coureurs eindigen met precies evenveel punten. Omdat er maar één winnaar kan zijn, wordt er bij een gelijkspel gekeken naar welke coureur de meeste races gewonnen heeft. Als beide coureurs hetzelfde aantal overwinningen hebben, wordt het klassement toegekend aan de hand van het aantal tweede plaatsen en vervolgens de derde plaatsen. Er zal altijd maar één wereldkampioen zijn. Het is in de geschiedenis van de F1 acht keer voorgekomen dat het wereldkampioenschap op één punt werd beslist. In 2007 won Kimi Raikkonen de titel met slechts één punt voorsprong op Lewis Hamilton.

Wisselen van team tijdens het seizoen

Het is wel eens voorgekomen dat een coureur tijdens het seizoen wisselt van team. In dat geval behoudt een coureur zijn punten en ook het team behoudt de punten die tot dan toe behaald zijn. Alle punten die in het nieuwe team worden behaald worden dan gewoon toegevoegd. F1-punten worden geteld in zowel het wereldkampioenschap voor coureurs als het wereldkampioenschap voor constructeurs. Als een coureur voor twee teams racet, behoudt hij de punten die hij scoort in zijn coureurskampioenschap en behouden de teams de punten als onderdeel van hun constructeurskampioenschap. In 2024 stapte F2-coureur Ollie Bearman bijvoorbeeld over naar de F1 om voor Ferrari te racen nadat Carlos Sainz Jr was getroffen door een blindedarmontsteking. Hij scoorde zeven punten voor een P7-finish. Later in het seizoen reed de Britse coureur voor Haas, maar scoorde verder geen punten. Hij eindigde het seizoen op zeven punten, wat ook bijdroeg aan de campagne van Ferrari. Mocht een rijder gedurende het seizoen van team A naar team B vertrekken dan behoudt hij al zijn WK-punten. Zijn nieuwe team krijgt de punten er echter niet bij, want deze blijven bij het team waarvoor hij reed toen hij de punten haalde. Een voorbeeld hiervan is Max Verstappen die het seizoen 2016 begon bij Toro Rosso, maar na vier races de overstap maakte naar Red Bull Racing. De punten die hij in de eerste vier Grands Prix scoorde bleven van Toro Rosso, maar mocht Verstappen zelf ook houden.

Regerend wereldkampioen

Max Verstappen is momenteel de regerend kampioen van de Formule 1. De Nederlander werd na een strijd met Lewis Hamilton voor het eerst wereldkampioen in 2021. Verstappen won de titel nadat hij Hamilton in de laatste ronde van de Grand Prix van Abu Dhabi passeerde voor de koppositie. Het tweetal ging op gelijke hoogte in het klassement naar de laatste race en dus zou degene die hoger eindigde wereldkampioen worden. De hele race leek het erop dat Hamilton de titel zou winnen, maar een late Safety Car-periode gooide roet in het eten voor de zevenvoudig wereldkampioen. Zodoende won Verstappen voor het eerst de wereldtitel in de Formule 1. Verstappen besloot wegens zijn titelwinst om zijn gebruikelijke racenummer 33 in te ruilen voor de nummer 1. De Limburger gaf als reden dat het misschien maar één keer voorkomt in zijn carrière dat hij met nummer 1 op zijn auto mag rijden. Hij is de eerste coureur sinds Sebastian Vettel in 2014 die startnummer 1 gebruikt, aangezien Lewis Hamilton gedurende zijn hegemonie alleen zijn gebruikelijke nummer 44 gebruikte en Nico Rosberg meteen met pensioen ging na zijn titelwinst in 2016.

Verstappen ging in 2022 opnieuw ervandoor met het kampioenschap. Dat jaar was de Nederlander zelfs nog dominanter dan het jaar daarvoor. Zo won hij de wereldtitel met nog vier races te gaan tijdens de Grand Prix van Japan op het Suzuka Circuit. Eerst leek het er nog op dat hij de titel op één punt zou mislopen, wat betekend had dat hij zijn titelfeest met twee weken moest uitstellen tot aan de Grand Prix van de Verenigde Staten. Charles Leclerc, zijn voornaamste titelrivaal, werd echter teruggezet van de tweede naar de derde plaats achter Sergio Pérez. De Ferrari-coureur sneed de laatste chicane van het Suzuka Circuit immers af en daarvoor kreeg hij een tijdstraf van vijf seconden van de wedstrijdleiding. Hierdoor liep Verstappen, die de wedstrijd won, genoeg punten uit om zijn tweede titel te vieren op de thuisbaan van motorleverancier Honda.

Ook in 2023 prolongeerde de Limburger zijn wereldtitel, waardoor hij zich in een select gezelschap met drievoudig wereldkampioenen mocht voegen. Red Bull had met de RB19 een van de meest dominante auto's uit de geschiedenis van de sport gebouwd. Het Oostenrijkse team won maar liefst 21 van de 22 Grands Prix in 2023, terwijl de Nederlander zelf alle recordboeken herschreef met negentien Grand Prix-overwinningen. Sergio Pérez begon sterk aan het seizoen met overwinningen in Saoedi-Arabië en Azerbeidzjan, waarna Verstappen in Miami de eerste van tien opeenvolgende overwinningen zou pakken, eveneens een record. Een lastig weekend in Singapore zorgde ervoor dat voormalig teamgenoot Carlos Sainz als enige niet-Red Bull-coureur een Grand Prix wist te winnen, waarna Verstappen aan een nieuwe zegereeks begon en de laatste zeven Grands Prix van het seizoen won. Verstappen werd op de zaterdag in Qatar de eerste coureur ooit die zijn titel veiligstelde in een sprintrace, met nog zes Grands Prix te gaan.

Lees ook: Wat verdient een derde keeper?

In 2024 werd Verstappen de zesde coureur met minimaal vier wereldtitels. Het seizoen ging voortvarend van start, met vier overwinningen in de eerste vijf races. De RB20 presteerde echter steeds minder sterk, terwijl de concurrentie, met vooral McLaren, alsmaar competitiever werd. Red Bull gaf een grote voorsprong in het constructeurskampioenschap uit handen, en eindigde zelfs als derde achter McLaren en Ferrari. Verstappen behield zijn vroeg opgebouwde voorsprong echter wel, en werd in Las Vegas voor de vierde maal tot wereldkampioen gekroond. De Nederlander hield in de zomermaanden goed stand, en deelde in Brazilië een mokerslag uit aan Lando Norris, zijn laatst overgebleven concurrent. Verstappen won de regenrace vanaf de zeventiende startplek met bijna twintig seconden voorsprong, terwijl zijn Britse rivaal als zesde over de streep kwam. Bij de volgende race in Las Vegas had Verstappen genoeg aan een vijfde plek om opgelucht adem te mogen halen en zijn wereldtitel te kunnen vieren.

tags: #hoeveel #punten #per #wedstrijd #f1 #puntensysteem