De Indirecte Vrije Trap in Voetbal: Regels en Memorabele Momenten

Een indirecte vrije trap is een spelhervatting in het voetbal met unieke regels en mogelijkheden. In tegenstelling tot een directe vrije trap, waarbij een speler direct op doel mag schieten, vereist een indirecte vrije trap dat de bal eerst door een andere speler wordt aangeraakt voordat er gescoord kan worden. Dit artikel duikt in de regels, de situaties waarin deze wordt toegekend, en enkele legendarische voorbeelden van succesvolle indirecte vrije trappen.

Wanneer wordt een indirecte vrije trap toegekend?

Een scheidsrechter kent een indirecte vrije trap toe bij specifieke overtredingen of spelsituaties. De meest voorkomende gevallen zijn:

  • Gevaarlijk spel zonder contact: Wanneer een speler gevaarlijk handelt zonder daadwerkelijk een tegenstander te raken, zoals een hooggeheven been dichtbij het hoofd van een tegenstander.
  • Buitenspelpositie: Als een speler actief deelneemt aan het spel vanuit een buitenspelpositie, hervat de tegenstander het spel met een indirecte vrije trap.
  • Keeper pakt een terugspeelbal op: Wanneer een veldspeler de bal bewust met de voet naar de keeper speelt en deze de bal met de handen opraapt.
  • Keeper houdt de bal langer dan zes seconden vast: Een doelman mag de bal niet langer dan zes seconden vasthouden.
  • Hinderen van een tegenstander zonder bal: Wanneer een speler een tegenstander blokkeert zonder dat de bal in de buurt is.
  • Tweemaal raken van de bal bij een spelhervatting: Als een speler een vrije trap, inworp, aftrap of doeltrap neemt en de bal opnieuw raakt voordat een andere speler dit doet. Een recent voorbeeld vond plaats in de Europa League, toen Ajax een indirecte vrije trap kreeg tegen Maccabi Tel Aviv. Keeper Roei Mashpati raakte de bal per ongeluk twee keer bij een vrije trap in zijn eigen strafschopgebied, wat leidde tot een indirecte vrije trap voor Ajax.

Hoe neem je een indirecte vrije trap?

Bij het nemen van een indirecte vrije trap gelden strikte regels:

  • De bal moet stil liggen voordat deze wordt getrapt.
  • De tegenstander moet minimaal 9,15 meter afstand houden.
  • Er kan alleen worden gescoord als een andere speler de bal heeft aangeraakt.
  • Als de bal direct in het doel gaat zonder een tweede aanraking, wordt een doelschop toegekend aan de tegenstander.

Indirecte vrije trap binnen het strafschopgebied

Wanneer een indirecte vrije trap binnen het strafschopgebied wordt toegekend, gelden er aanvullende beperkingen:

  • Verdedigende spelers mogen binnen het strafschopgebied blijven en vaak wordt er een muur gevormd op korte afstand van de bal.
  • Als de overtreding plaatsvindt dicht bij het doel, mogen verdedigers zich op de doellijn tussen de palen opstellen.
  • De scheidsrechter geeft een fluitsignaal voordat de vrije trap genomen mag worden.

Drie legendarische indirecte vrije trappen

De indirecte vrije trap binnen de zestien levert vaak iconische beelden op: een muur van verdedigers op de doellijn, de aanvallende ploeg die klaarstaat om af te vuren en een keeper die nauwelijks zicht heeft op de bal. Hoewel het niet vaak voorkomt, zijn er enkele memorabele momenten waarbij een indirecte vrije trap leidde tot een prachtig doelpunt. We lichten drie voorbeelden van succesvolle indirecte vrije trappen voor je uit.

Lees ook: Alles over Rugby Conversies

1. Roberto Carlos vs. Real Betis (2005)

De Braziliaanse linksback Roberto Carlos stond bekend om zijn vernietigende traptechniek, en dat bewees hij opnieuw tijdens een wedstrijd tegen Real Betis. Real Madrid kreeg een indirecte vrije trap in het strafschopgebied. Met een ongekende snelheid van 144 km/u (!) schoot Carlos de bal vanaf acht meter in de kruising. De bal ging zó hard dat het net zelfs beschadigd werd, waardoor de wedstrijd even stilgelegd moest worden.

2. Cristiano Ronaldo vs. Aston Villa (2009)

Cristiano Ronaldo en vrije trappen: een combinatie die garant staat voor magie. Tijdens een thuiswedstrijd van Manchester United tegen Aston Villa in de Premier League kreeg United een indirecte vrije trap binnen het strafschopgebied. De reden? De doelman pakte een terugspeelbal op - een dure fout, want dat betekent automatisch een indirecte vrije trap voor de tegenstander. Met de hele verdediging op de doellijn wist Ronaldo precies wat hem te doen stond. Hij nam een korte aanloop en schoot de bal met uiterste precisie door een wirwar van verdedigers in het net.

3. Ajax vs. Maccabi Tel Aviv (Europa League, 2023)

Een recent voorbeeld vond plaats in de Europa League, toen Ajax een indirecte vrije trap kreeg tegen Maccabi Tel Aviv. Keeper Roei Mashpati raakte de bal per ongeluk twee keer bij een vrije trap in zijn eigen strafschopgebied, wat leidde tot een indirecte vrije trap voor Ajax. Na een tikje opzij van Bertrand Traoré en het stilleggen van de bal door Kenneth Taylor, schoot Brian Brobbey de bal keihard binnen.

Voetbalregels in het algemeen

Naast de specifieke regels rondom de indirecte vrije trap, zijn er uiteraard nog veel meer regels die het voetbalspel definiëren. Hieronder een overzicht van enkele basisregels:

  • Duur van de wedstrijd: Een wedstrijd bestaat uit twee helften van 45 minuten.
  • Aantal spelers: Elf spelers van het ene team strijden tegen elf spelers van een ander team.
  • Wissels: Beide teams mogen maximaal 5 keer wisselen in maximaal 3 wisselmomenten. Bij de jeugd zijn er weer andere regels.
  • Het speelveld: Het voetbalveld is ten minste 100 en maximaal 105 meter lang op basis van KNVB richtlijnen. Het voetbalveld is ten minste 64 en maximaal 69 meter breed op basis van KNVB richtlijnen. Doelen staan aan weerszijden van het veld en zijn 7,32 meter breed en 2,44 meter hoog.
  • Puntentelling: Je krijgt één punt bij het scoren van een doelpunt. Het team met de meeste doelpunten aan het einde van de wedstrijd wint. Gelijke doelpunten = gelijkspel. In competities behalen teams punten door een wedstrijd te winnen of gelijk te spelen. Een overwinning is goed voor drie punten, gelijkspel leidt tot één wedstrijdpunt per team. In competities spelen teams meestal twee keer tegen elkaar, één wedstrijd thuis en één wedstrijd uit (bij de tegenstander).
  • De bal uit het spel: De bal is uit als de bal helemaal over de achterlijn of zijlijn is gegaan. De bal is ook uit het spel als de scheidsrechter de wedstrijd onderbreekt. Op alle andere momenten is de bal in het spel. Komt de bal terug van de doellat of doelpaal? Dan is de bal nog gewoon in het spel. Ook als de bal tegen de cornervlag komt en in het veld blijft gaat het spel door. Komt de bal tegen de scheidsrechter aan? Dan wordt het spel stilgelegd en krijgt het team dat balbezit had de bal terug via een scheidsrechtersbal.
  • Doelpunt: Om te scoren moet de bal helemaal over de doellijn gaan. Het is pas een doelpunt als de bal tussen de doelpalen, onder de doellat en over de doellijn gaat. De partij die scoort mag geen overtreding van de spelregels hebben gemaakt, anders geldt het doelpunt niet. Bijvoorbeeld als er gescoord wordt vanuit buitenspelpositie.
  • Scheidsrechter: Wedstrijden staan onder leiding van de scheidsrechter. De scheidsrechter volgt het spel en zorgt voor het toepassen van de spelregels. Er zijn 2 assistent-scheidsrechters, ook wel grensrechters genoemd aanwezig om daarbij te helpen. Als speler volg je de beslissingen van de scheidsrechter altijd op. De beslissingen zijn bindend, maar zolang het spel nog niet is hervat mag de scheidsrechter terugkomen op de beslissing.
  • Aftrap: De aftrap wordt genomen door één van de teams in het midden van het veld. Beide teams starten vanaf eigen helft.
  • Terugspeelbal: Een terugspeelbal (gespeeld via een voet) mag niet door de keeper worden opgepakt. Wanneer dit wel gedaan wordt, wordt een waarschuwing gegeven. Bij herhaling van de overtreding volgt een indirecte vrije trap op negen meter afstand van de achterlijn.
  • Achterbal: De achterbal wordt vanaf de grond genomen binnen het keepersgebied door de bal te passen of te schieten.
  • Hoekschop: Hoekschoppen worden vanaf de hoekpunten van het speelveld genomen door de bal in te dribbelen of te passen. In beide gevallen, na indribbelen of inpassen, mag er direct worden gescoord door de speler die de hoekschop neemt.
  • Doelpunt: Na een doelpunt vindt er een aftrap plaats door één van de teams in het midden van het veld. Beide teams starten vanaf eigen helft.
  • Uitbal: Bij een uitbal wordt het spel hervat door in te dribbelen.
  • Overtreding: Bij een overtreding wordt een vrije bal door de tegenpartij genomen.

Nieuwe spelregels in het amateurvoetbal

In het seizoen 2024-2025 krijgen jonge amateurvoetballers die spelen in onder-13 tot en met onder-15 teams te maken met nieuwe spelregels. De KNVB heeft een pilot voor komend seizoen geïntroduceerd met vernieuwde spelregels. Zowel jonge voetballers als voetbalsters krijgen te maken met het experiment.

Lees ook: Spelhervatting in korfbal: regels en tips

  • Intrap in plaats van inworp: Als de bal over de zijlijn gaat, dan wordt er niet meer ingegooid. De inworp wordt namelijk vervangen door een intrap of een zelfpass door in te dribbelen. Je mag intrappen of indribbelen waarbij een tegenstander vijf meter afstand moet houden.
  • Zelfpass bij vrije trap: Bij een vrije trap mag je ook ervoor kiezen om de bal naar jezelf te passen. Je mag de bal stilleggen en zelf dribbelen zonder eerst naar een medespeler te passen. Ook mag de bal worden gespeeld zonder een teken of fluitsignaal van de scheidsrechter. Tenzij de scheids aangeeft dat een speler moet wachten. Daarnaast moeten tegenstanders minimaal vijf meter afstand houden en ze mogen de nemer van de vrije trap niet belemmeren. Als een speler de bal heeft neergelegd, dan krijg je maximaal vijf seconden om de zelfpass te nemen. Als er sprake is van een vrije trap met muur, dan krijgt de aanvallende partij vijf seconden voor een zelfpass. Als de bal in die tijd niet is gespeeld, zal de scheidsrechter een muur neerzetten op 9,15 meter.
  • Vliegend wisselen: Een andere nieuwe regel is de mogelijkheid om vliegend te wisselen. De wedstrijd gaat dan door zonder onderbreking van de scheidsrechter terwijl voetballers het veld uit- en ingaan bij de middenlijn aan de kant van de dug-out. Als je bent gewisseld, dan mag je ook later in de wedstrijd nog weer terug in het veld komen. De wisselspeler mag pas het veld in komen als de veldspeler eruit is gegaan. Hij of zij geeft daarbij een hesje aan de speler die het veld verlaat. Bij deze wissel wordt de tijd niet stilgezet. Als een keeper wordt gewisseld, dan mag dat dichtbij het doel worden gedaan.
  • Tijdstraf: Ook wordt er een nieuwe maatregel geïntroduceerd met de tijdstraf. Bij een gele kaart moet een speler vijf minuten het veld uit. Je moet na een gele kaart naar de dug-out of een speciaal aangewezen strafbank. De scheidsrechter zal de tijd bijhouden en moet na vijf minuten toestemming geven aan de speler om weer in het veld te komen zonder dat het spel wordt stilgelegd. Als de speler na een tijdstraf het veld zonder toestemming weer op komt, dan krijgt de speler een gele kaart. Als de wedstrijd wordt hervat, dan begint de tijd van een tijdstraf te lopen. In het geval dat je een tweede gele kaart ontvangt, wordt een speler het veld uit gestuurd. Na vijf minuten kan een wisselspeler de gestrafte speler vervangen. Als je een directe rode kaart krijgt, dan moet je uiteraard ook het veld verlaten.

Spelregels voor 5v5, 6v6 en 7v7 voetbal

Naast de traditionele 11 tegen 11 variant, zijn er ook kleinere varianten van het voetbalspel. Hieronder een overzicht van de belangrijkste regels voor 5v5, 6v6 en 7v7 voetbal:

Algemeen

  • Spelplezier en beleving staan altijd voorop.
  • Scheenbeschermers worden aanbevolen!
  • Geen sieraden.
  • Houd het netjes: iedereen moet de volgende dag weer werken.
  • Er wordt zoveel mogelijk gespeeld met de KNVB voetbalregels.
  • De scheidsrechter beslist.
  • De scheidsrechter heeft altijd gelijk.
  • Geen slidings, tenzij er geen andere speler in de buurt is.
  • Er mag onbeperkt gewisseld worden. Wissels mogen alleen zodra het spel stil ligt en de scheidsrechter akkoord gaat.
  • De teams mogen van keeper wisselen maar de scheidsrechter geeft geen extra tijd voor het overnemen van handschoenen. Keepers mogen alleen wisselen op het moment dat het spel stilstaat.
  • Wedstrijden zijn in de regel 2 * 25 minuten, tenzij anders vermeld is.

6 tegen 6 en 7 tegen 7

  • Het speelveld voor 7 tegen 7 is de helft van een normaal voetbalveld. Voor 6 tegen 6 is het ongeveer 1/3e van een normaal voetbalveld.
  • Als er geen lijnen staan voor het keepersgebied, moet je uitgaan van 8 meter.
  • Geen slide tackles! Een slide tackle wordt bestraft met een vrije trap of met een strafschop als het binnen het keeper’s gebied plaatsvindt. Je mag wel sliden om de bal binnen te houden of de bal te blokken of een doelpunt te maken MITS het niet gevaarlijk is/er geen andere speler in de buurt is. Een keeper mag met uitzondering een sliding maken als iemand in bezit van de bal is en mits het ongevaarlijk en binnen de keeper’s gebied is.
  • Een uitbal moet worden ingetrapt. Bij een intrap mag je niet direct scoren. Een achterbal dient door de keeper gegooid of gerold te worden. Als de keeper de bal vangt tijdens het spel dan mag die wel geschoten worden.
  • Spelers dienen minimaal 6 meter afstand te houden bij 6v6, en 7 meter afstand te houden bij 7v7 bij vrije trappen.
  • Alle vrije trappen zijn direct en mogen zonder fluitsignaal worden genomen, tenzij de scheidsrechter anders aangeeft. Met uitzondering van de terugspeelbal naar de keeper - dit is een indirecte vrije trap.
  • De penaltystip is op 9 meter.
  • Bij het terugspelen van de bal, mag de keeper de bal niet met de handen beroeren.
  • De keeper mag gewoon mee voetballen.
  • Er mag gescoord worden vanaf elke positie.
  • Er mag niet direct van aftrap gescoord worden.

5 tegen 5

  • Het 5 tegen 5 veld is omringt met boarding van ruim 1 meter hoog met daarboven netten en zijn 19 bij 30 meter.
  • Alleen de keeper mag de bal in zijn doelgebied aanraken. Als een veldspeler in zijn eigen keepersgebied komt om daar voordeel uit te halen, krijgt hij een penalty tegen. Zodra een veldspeler in zijn tegenstanders keepersgebied komt, krijgt de keeper de bal om opnieuw uit te nemen.
  • De keeper moet in zijn gebied blijven. Als de keeper uit het gebied komt, krijgt hij een penalty tegen.
  • Nadat de keeper de bal heeft ingebracht mag een veldspeler de bal niet direct terugspelen naar de keeper. De bal moet eerste aangeraakt worden door een medespeler of tegenstander. Zo niet wordt de vrije trap genomen op de plek waar de speler de bal terugspeelde.
  • Als de bal van het speelveld afgespeeld wordt dan wordt het team, die de bal het laatst heeft aangeraakt, bestraft met een vrije trap voor de tegenstander. Deze regel geldt niet voor de keeper: Als de keeper uit speelt door middel van een redding krijgt deze de bal om (opnieuw) in te gooien. Als de keeper opzettelijk de bal uitspeelt, krijgt de keeper van de andere partij de bal.
  • Slide tackles zijn niet toegestaan op straffe van een directe vrije trap voor de andere partij.
  • Een zware overtreding wordt bestraft met een rode kaart.
  • Het ontnemen van een scoringskans, waar dan ook in het veld, levert een penalty tegen op.
  • Alle vrije trappen zijn direct. Een tegenstander dient 2 meter afstand te bewaren bij een vrije trap. Als de vrije trap binnen 2 meter van het keepersgebied ligt, zal de vrije trap tot 2 meter van het keepers gebied worden genomen.
  • De keeper moet op de doellijn staan bij een penalty. De penalty nemer mag maar 1 stap nemen voor de penalty.
  • Er mag niet direct van aftrap gescoord worden.

Lees ook: Waterpolo: regels en overtredingen

tags: #afstand #vrije #trap #voetbal #regels