De Strafcorner in Hockey: Uitleg, Risico's en Techniek

Hockey is een sport vol snelheid en intense actie, gespeeld met een harde bal. Dit vereist een goede bescherming van de spelers. Een van de meest opwindende, maar ook gevaarlijke momenten in een hockeywedstrijd, is de strafcorner. Dit artikel geeft een diepgaande uitleg over de strafcorner, met aandacht voor de snelheid van de bal, de risico's en de technische aspecten die bijdragen aan een succesvolle uitvoering.

Bescherming: Essentieel in Hockey

De hockeybal, iets groter dan een tennisbal maar veel harder, kan een aanzienlijke impact hebben. Daarom is het dragen van beschermingsmiddelen essentieel voor hockeyers om blessures te voorkomen.

Hockeybescherming: Van Bitjes tot Keeperspakken

Hockeyers dragen diverse beschermingsmiddelen, waaronder bitjes, scheenbeschermers, hockeyschoenen en soms een handschoen. Keepers zijn nog beter beschermd met een volledig keeperspak dat bijna elk deel van hun lichaam bedekt. Deze bescherming is cruciaal om blessures te voorkomen.

De Strafcorner: Een Gevaarlijke Situatie

Een strafcorner wordt toegekend na een overtreding in de eigen cirkel, het opzettelijk over de eigen achterlijn spelen van de bal, of een opzettelijke overtreding binnen het 23-metergebied. De aanvallende partij krijgt dan een kans om van dichtbij op het doel te schieten.

Het Belang van Bescherming Tijdens een Strafcorner

Het gevaar bij een strafcorner is groot, omdat de bal met hoge snelheid richting het doel wordt geslagen. Dit is potentieel gevaarlijk voor de lijnstop (spelers op de doellijn die de bal tegenhouden) en de uitlopers (spelers die de aangever op de kopcirkel proberen te stoppen). Een voorbeeld van het gevaar werd duidelijk tijdens een wedstrijd tussen Zuid-Korea en Nederland op het WK van 2023, toen een scheidsrechter de bal in zijn gezicht kreeg tijdens een strafcorner en zijn jukbeen brak.

Lees ook: Hockey spelregels: Een gedetailleerde uitleg

De Snelheid van de Hockeybal

De snelheid van een hockeybal is een belangrijk onderwerp, vooral gezien de noodzaak van bescherming.

Snelheden bij Amateur en Professioneel Hockey

Bij amateurhockey kan de bal snelheden van 100 km/u bereiken. Professionele spelers halen echter nog hogere snelheden. De Nederlandse strafcornerspecialist Taeke Taekema sleepte de bal bijvoorbeeld met 116 km/u.

Spelregels en Tactieken

Bij de start van de wedstrijd dient een hockeyteam te bestaan uit minimaal 8 en maximaal 11 spelers in het veld. In totaal mag een team bestaan uit maximaal 16 spelers (met dus maximaal 5 wissel spelers).

Een wedstrijd bestaat uit 4 kwarten van 17,5 minuut. Na het eerste of het derde kwart heb je 2 minuten rust, maar tussen het tweede en het derde kwart door heb je 5 minuten rust. Bij internationale wedstrijden bestaat een wedstrijd uit 4 kwarten en duurt een wedstrijd dus maar 60 minuten.

Om te kunnen scoren in het hockeyen moet je binnen de cirkel op goal slaan. Hierbij moet de bal volledig over de lijn zijn geweest voordat het als een doelpunt wordt gerekend. Natuurlijk het team met de meeste goals wint en als er niet wordt gescoord of even veel goals heet dat een gelijkspel. In een hockeywedstrijd mag je onbeperkt wisselen in tegenstelling tot voetbal mag ja namelijk maar 3x wisselen. De regel is dan wel dat de speler waarmee je wisselt eerst helemaal uit het veld moet zijn voordat jij erin mag. Ook tijdens een strafcorner mag er niet gewisseld worden, behalve als de keeper geblesseerd is geraakt. Daarbij mag je een speler met een kaart natuurlijk ook niet wisselen.

Lees ook: Het jaarlijkse Corner Toernooi

Veelvoorkomende Hockeytermen

  • Afhouden: Het gebruiken van je lichaam om te voorkomen dat een tegenstander de bal afpakt.
  • Bully: Een manier om het spel te hervatten na een onderbreking.
  • Corner: Er zijn twee soorten corners: de lange corner en de strafcorner.
  • Dummy: Een schijnbeweging om de tegenstander te misleiden.
  • Eenhandig drijven: Het voortbewegen van de bal met één hand aan de stick.
  • Flatsen: Een techniek om de bal hard over middellange tot lange afstanden te spelen.
  • Give and go: Een snelle pass naar een teamgenoot, gevolgd door een loopbeweging om de bal terug te ontvangen.
  • Haringtruc: Een passeertechniek waarbij je de bal rechts langs de tegenstander speelt en zelf links loopt.
  • In-out: Een loopbeweging zonder bal om ruimte te creëren voor medespelers.
  • Jab: Een snelle prikbeweging met de stick om de bal van een tegenstander af te pakken.
  • Kaatsen: De bal in één keer doorspelen zonder deze eerst aan te nemen.
  • Looplijn: De route die een speler neemt om vrij te lopen en aanspeelbaar te zijn.
  • Mandekking: Elke speler is verantwoordelijk voor één specifieke tegenstander.
  • Neerhalen: Het onreglementair stoppen van een tegenstander door deze onderuit te trekken of te duwen.
  • Omschakelen: Het snel switchen tussen aanvallen en verdedigen.
  • Push: Een pass waarbij de bal met een duwbeweging wordt gespeeld.
  • Quick pass: Een snelle, korte pass om de bal snel te verplaatsen.
  • Rebound: De bal die na een schot op doel weer het veld in komt.
  • Scoop: Een techniek waarbij de bal met een scheppende beweging de lucht in wordt gespeeld.
  • Tackleback: Een verdedigende loopactie om de bal terug te winnen.
  • Uitverdedigen: Het spel hervatten met een opbouw vanuit achter.
  • Verkorte slag: Een korte en snelle slagtechniek om de bal nauwkeurig over korte afstanden te spelen.
  • Wisselen: Het wisselen van spelers tijdens de wedstrijd.
  • Zonedekking: Spelers zijn verantwoordelijk voor een specifiek gebied in plaats van een specifieke tegenstander.

De Sleeppush: Een Specialistische Techniek

De sleeppush is een technische en gecompliceerde beweging die veel trainingsuren vereist.

Biomechanica van de Sleeppush

Een sleeppush bestaat uit veel aan elkaar gelinkte bewegingen. Een goede timing, bewegingsvolgorde en juiste versnelling van alle lichaamssegmenten is essentieel. Om een elastiek hard weg te kunnen schieten, moet deze zo ver mogelijk opgerekt worden. Tijdens de meeneemfase maakt de sleper een counter movement waarbij de romp maximaal naar rechts wordt geroteerd. Door de rechtervoet tijdens de kruispas zo ver mogelijk achterlangs te kruisen ontstaat er een grote(re) pre-stretch. De bal blijft ondertussen aan de stick en moet zo ver mogelijk achter het lichaam blijven om het lijf maximaal te kunnen roteren. Genoeg mobiliteit in schouders en heupen is daarom een vereiste voor een goede sleeppush.

Voor een optimale pre-stretch moet het Center of Mass (het lichaamszwaartepunt) zo hoog mogelijk zijn op het moment dat de linkervoet op de grond wordt geplaatst. Hoe hoger het zwaartepunt blijft, des te meer potentiële energie wordt gegenereerd. De daling van het lichaamszwaartepunt moet samenvallen met de versnellingsfase. Het is essentieel om tijdens de meeneemfase het zwaartepunt in een rechte lijn naar het doel te bewegen.

Vanaf het moment dat de linkervoet de grond raakt, worden alle lichaamssegmenten versneld. De snap is het laatste deel van de versnelling waarin veel snelheid wordt gegenereerd en overgegeven aan de stick.

Alexander Hendrickx: Strafcornerkanon

De Belgische verdediger Alexander Hendrickx staat bekend om zijn snelheid en kracht bij strafcorners. Hij zoekt vaak de zwakke plek van de keeper en pusht de bal laag, wat moeilijk te stoppen is.

Lees ook: Diepgaande Analyse Keeper FIFA 23

Overige Spelregels

Volwassen hockeyteams spelen 11 tegen 11. Alle spelers hebben een eigen stick. Alleen met de platte kant daarvan mogen ze de bal spelen. Bij hockey mag je onbeperkt doorwisselen tijdens de wedstrijd. De speler die in het veld komt, mag pas het veld inlopen als de andere speler uit het veld is. Een wedstrijd wordt gefloten door 2 scheidsrechters, allebei aan 1 kant van het veld. Een reguliere hockeywedstrijd bestaat uit 70 minuten. Er zijn 4 delen van 17,5 minuut: kwarten. Na het eerste en het derde kwart is een pauze van 2 minuten. In de rust, na het tweede kwart, volgt een pauze van 5 minuten. Er is geen blessuretijd.

Elke speler mag de bal omhoog spelen met een push of scoop, zolang het geen gevaarlijk spel is of leidt tot gevaarlijk spel. Speel je de bal omhoog in de richting van een tegenstander binnen 5 meter? Dan geldt dat als gevaarlijk. Je mag de bal in het veld niet opzettelijk omhoog slaan met een flats of slag. De scheidsrechter beoordeelt of dit het geval is. Een flats is technisch gezien een slag, daarom mag een hoge flats alleen op doel gespeeld worden.

Shoot en afhouden zijn veelvoorkomende overtredingen. Bij shoot komt de bal tegen de voet, been of ander lichaamsdeel van een speler. Je mag de bal niet afschermen met je lichaam of met je stick. Voorkomt een overtreding een doelpunt? De scheidsrechter kan er ook voor kiezen om door te laten spelen, als dit voordeel oplevert.

Een strafcorner is een straf voor het verdedigende team en een grote kans om te scoren voor de aanvallende ploeg. Het aanvallende team speelt de bal van het strafcornerstreepje op de achterlijn. Eerst moet de bal buiten de cirkel worden gebracht. Daarna mogen ze scoren. Het eerste schot, wanneer geslagen of geflatst, mag niet hoger dan de plank in het doel eindigen.

Een strafbal lijkt op een penalty in een voetbalwedstrijd. Vanaf de stip mag de nemer 1 keer op doel pushen. Tijdens hockeywedstrijden kan de scheidsrechter overtredingen bestraffen met een strafkaart. Een speler die een groene kaart krijgt, moet 2 speelminuten afkoelen buiten het veld. Het team van deze speler speelt die 2 minuten met een speler minder verder. Bij een gele kaart moet een speler het veld ook verlaten. Bij iets zwaardere overtredingen moet de speler het veld voor 5 minuten verlaten en bij zwaardere overtredingen voor 10 minuten. Een rode kaart is voor een speler die een ernstige overtreding maakt. De speler moet dan definitief het veld verlaten.

Shoot-outs zijn 1-op-1 duels tussen een speler en een keeper. Ze worden alleen genomen als er na een gelijkspel een winnaar moet worden bepaald. Vanaf de 23-meterlijn rent de aanvaller richting het doel. Deze probeert binnen 8 seconden te scoren.

Tijdens wedstrijden van het Nederlands elftal en bij sommige wedstrijden van de Hoofdklasse is er een videoscheidsrechter. Deze doet alleen mee als er een vraag wordt gesteld. Beide teams mogen een zogenaamde video-referral aanvragen voor alle situaties in het 23-metergebied die leiden tot een strafcorner, strafbal of een doelpunt. Krijgt het team gelijk? Dan mag het team later nog een video-referral aanvragen.

tags: #corner #uitloop #hockey #uitleg