Viertallen Bridge Toernooi Regels: Een Complete Gids

Viertallen bridge is een populaire variant van het bridgespel, waarbij twee teams, bestaande uit elk twee paren, tegen elkaar spelen. In tegenstelling tot parencompetities zijn er bij viertallen een aantal specifieke regels en procedures die van belang zijn voor een eerlijk en vlot verloop van het toernooi. Dit artikel biedt een uitgebreid overzicht van de regels en gebruiken die gelden bij viertallen bridge toernooien, zowel online als offline.

Inschrijving en Teamvorming

Bij een viertallen toernooi vormt elke vier spelers een team. Elke speler van een team kan captain zijn. Het deelnemende team moet dus onderling beslissen wie de captain wordt. De captain vult de naam van zijn partner en de namen van zijn nevenpaar in. De captain kan ook aangeven dat hij de deelname van het hele team betaalt.

Online Inschrijving via StepBridge

Zodra een speler van het team de viertallenactiviteit betreedt, of daar al is op het moment van inschrijven, krijgt hij de vraag of hij de invitatie wil accepteren. Als alle spelers van het team die invitatie hebben geaccepteerd, is de inschrijving van het team voltooid. Mocht een speler de invitatie per ongeluk niet hebben geaccepteerd, dan kan dat alsnog door opnieuw in te loggen (of naar de competitie te gaan en meteen weer terug te keren).

Teamtafels en Systeemkaarten

Tien minuten voor aanvang worden teams die hun inschrijving voltooid hebben aan een eigen teamtafel geplaatst. Aan de teamtafel kan men ongestoord met elkaar praten, en kunnen de paren alvast de te spelen systeemkaart kiezen. De teamtafel is niet toegankelijk voor medespelers, echter de WL kan er wel naartoe.

Het Spelverloop

Elke ronde speelt een team tegen een ander team, aan tafels met hetzelfde nummer. De spelers die aan tafel 7-open NZ zitten zijn het nevenpaar van de spelers die aan tafel 7-gesloten OW zitten. Indien voor de “twee helften” optie is gekozen, bestaat een ronde uit een eerste helft en een tweede helft. Elke helft heeft zijn eigen rondeklok. Bijvoorbeeld als voor een ronde van 8 spellen 42 minuten beschikbaar is, dan start de rondeklok op 21 minuten voor 4 spellen.

Lees ook: Overzicht van de Hoofdklasse Bridge in Utrecht

Belang van Uitspelen van Spellen

Voor het berekenen van de IMP scores op een spel wordt steeds de score vergeleken tussen deze twee tafels. Wanneer een van beide tafels een spel niet speelt, dan kan het resultaat van de andere tafel niet zinvol gebruikt worden. Met andere woorden, het niet afmaken van een spel raakt dus ook de andere tafel. Het is daarom bij viertallen veel belangrijker dat spellen worden uitgespeeld. Probeer altijd te voorkomen dat spellen deels worden gespeeld.

Scorevergelijking en IMP-Berekening

De kern van viertallen bridge is de vergelijking van de resultaten tussen de twee tafels waar de teams spelen. De scores worden vergeleken en omgezet in International Match Points (IMPs). Het team met het hogere aantal IMPs wint de ronde.

Specifieke Situaties en Arbitrage

Bridge is een denksport, en soms ontstaan er situaties waarin de regels niet direct een oplossing bieden. Arbiters spelen een cruciale rol bij het handhaven van de regels en het oplossen van geschillen.

Onregelmatigheden en Ongeoorloofde Informatie (OI)

Het is belangrijk om te onthouden dat bridge een spel van eerlijkheid is. Spelers mogen geen voordeel halen uit ongeoorloofde informatie (OI).

Voorbeeldcasus:

West is leider in 6♦.

Lees ook: Internationale Wedstrijdpunten in Bridge: Een Uitleg

  • Noord start met ♥A; harten na voor wests ♥H.
  • West slaat ♦A.
  • De leider speelt dan klaveren naar dummy’s ♣A en zegt dan: “De tien.”
  • Hierop vraagt de dummy in een splitsecond: “Welke tien?”
  • In dezelfde seconde antwoordt de leider: “Ruitentien.”
  • Zuid ging toen duidelijk in de denktank. Ik wist echt niet waarvoor. Vervolgens pakte hij een kaart, stak die terug en speelde hij ♦3 bij.
  • Daarna zei ik: “In dat geval neem ik de snit en claim de rest”, waarna ♦V bij noord verscheen.

In deze situatie is het cruciaal dat de arbiter de feiten onderzoekt en beoordeelt of Zuid bewust of onbewust een onnodige denkpauze heeft ingelast. Artikel 73D1 en 74C7 stellen dat onnodige denkpauzes en misleiding niet zijn toegestaan. De arbiter moet de niet-overtredende partij beschermen en een eerlijke score toekennen.

Stopkaartje en Denkpauzes

Een ander voorbeeld betreft het gebruik van een stopkaartje en denkpauzes tijdens het bieden. Het neerleggen van een stopkaartje is geen bieding, maar hieruit kan door west mogelijk extra informatie worden afgeleid (OI). Die OI mag door west niet in zijn beslissingen worden gebruikt. De spelregels zeggen vervolgens dat west die OI niet mag gebruiken. Pas als west die OI gebruikt, is er sprake van een overtreding.

Casus:

  • Oost legt een stopkaartje neer bij het bieden van 3♠.
  • West denkt lang na over zijn bod.

De arbiter moet beoordelen of West ongeoorloofde informatie heeft gebruikt bij zijn beslissing.

Arbitrage als Rechtspraak

Arbitreren is een vorm van rechtspraak, waarbij het van belang is om onderscheid te maken tussen persoonlijke rechtvaardigheid en de geldende wetten. De arbiter moet de regels correct interpreteren en toepassen om een eerlijke uitspraak te doen.

Algemene Bridge Regels en Conventies

Naast de specifieke regels voor viertallen, gelden uiteraard ook de algemene bridge regels en conventies.

Lees ook: Informatie over het Regio Voetbal Toernooi

Bieden

Het bieden is een essentieel onderdeel van bridge. Het doel van het bieden is om te bepalen welk contract (aantal slagen en troefkleur) het meest geschikt is voor het paar. Het bieden verloopt volgens een vast protocol, waarbij spelers om de beurt een bod doen, passen, doubleren of redoubleren.

  • Een bod specificeert het aantal slagen (plus zes) dat het paar moet maken en de troefkleur (of sans atout - SA).
  • Er mag geen bod gedaan worden dat lager is dan dat van zijn voorganger.
  • De biedvolgorde is: ♣, ♦, ♥, ♠ en SA.

Spelen

Nadat het bieden is afgerond, begint het spelen van het spel. De speler links van de leider legt de eerste kaart op tafel (de uitkomst). Het spel gaat kloksgewijs verder. Iedere speler moet, indien hij die heeft, een kaart van de voorgespeelde kleur bijspelen. Een speler die die kleur niet meer heeft mag iedere gewenste kaart bijspelen.

Scoren

De score wordt berekend op basis van het aantal slagen dat het paar maakt, de hoogte van het contract en eventuele bonussen. Punten worden gegeven voor het totale aantal slagen dat je meer haalt dan 6, plus een bonus welke er van afhangt hoe hoog je contract was.

Duplicaat Bridge en Boards

Duplicaat bridge wordt gespeeld met behulp van boards. Elk board heeft vier opbergvakken welke gemarkeerd zijn als Noord, Oost, Zuid en West en waarin de kaarten van de vier spelers bewaard worden. Ieder board heeft een nummer welke aangeeft welk board dit is, en op het board staat ook wie er gever is en ook wie er kwetsbaar is en wie niet.

Bridge bij StepBridge

U kunt bij StepBridge viertallenwedstrijden spelen. Zorg ervoor dat u in de viertallenactiviteit aanwezig bent (open het tafeloverzicht en dubbelklik op viertallen in de activiteitenlijst). Kies het juiste aantal spellen. Geef aan of u toeschouwers aan de gesloten tafel wilt toelaten. De standaard instelling is om toeschouwers aan beide tafels toe te laten. Geef aan of u tussentijdse resultaten wil tonen tijdens de wedstrijd. U ziet alleen uw eigen resultaten, geen tussentijdse resultaten. Voer de spelersnamen in van beide teams in. Indien van toepassing vult u een carry-over in. Klik op OK. Zorg ervoor dat u in de viertallenactiviteit aanwezig bent (open het tafeloverzicht en dubbelklik op viertallen in de activiteitenlijst). Zodra een wedstrijd wordt gestart waarbij u één van de deelnemers bent, ontvangt u een uitnodiging om te spelen. Als u geen tweede helft wilt spelen, kunt u gewoon de tafel verlaten. Als u op de knop klikt worden de spelers direct aan de juiste tafel op de juiste stoel geplaatst en wordt de tweede helft gestart. Voor en tijdens de wedstrijd kunt u nog steeds de meeste instellingen van de wedstrijd wijzigen door op Wedstrijd instellingen te klikken. U kunt het aantal spellen, de toeschouwersmodus en de uitslagenmodus wijzigen. Als beheerder van een wedstrijd kunt u deelnemer zijn, maar dat hoef niet. Via Overzicht->Spelresultaten kunt u de resultaten van de gespeelde spellen oproepen.

tags: #viertallen #bridge #toernooi #regels