Met enige regelmaat bereiken ons vragen en opmerkingen omtrent de portefeuille Supporters en Veiligheid. Bezoekers van wedstrijden of feestavonden vinden de veiligheidsmaatregelen soms overdreven en onnodig. Gelukkig begrijpt het merendeel van de leden en de bezoekers wel de achterliggende gedachte van de aanpak op het gebied veiligheidszaken op en rondom ons sportpark in de wetenschap dat een gedegen veiligheidsorganisatie vandaag de dag wordt verlangd door KNVB en lokale overheid en niet meer is weg te denken in de huidige tijd. Om meer inzicht te geven in de veiligheidsmaatregelen die getroffen worden, wordt in dit artikel uiteengezet wat er bij voetbal en veiligheid komt kijken voor een goed wedstrijdverloop conform de KNVB ordemaatregelen. Het doel is om daarmee begrip te kweken bij de bezoekers van ons sportpark.
Verantwoordelijkheid en Kadering van Veiligheid
Door de jaren heen is de verantwoordelijkheid voor de veiligheid rondom voetbalwedstrijden meer en meer ingekaderd door de KNVB, lokale overheden, politie en de clubs zelf. Hierdoor wordt steeds duidelijker wie waarvoor verantwoordelijk is voor de veiligheid rondom voetbal. De steeds professionelere benadering van het amateurvoetbal brengt echter wel een steeds striktere aanpak met oog op veiligheidszaken met zich mee. Uitgaande van het feit dat de clubs afhankelijk zijn van de bereidwilligheid van vrijwilligers brengt dit bij amateurclubs wel eens problemen met zich mee, de aangescherpte ordemaatregelen immers vergen veel van de goedwillende vrijwilligers bij amateurclubs.
De Veiligheidsketen: Een Samenwerking van Vrijwilligers en Professionals
Bij Quick Boys lijkt met een veiligheidsketen van ongeveer 100 vrijwilligers de boel aardig op orde, hoewel ook onze club waakzaam moet blijven om het vrijwilligerspotentieel op orde te houden. Politie, gemeenten, clubs en niet in de laatste plaats de supporters zorgen samen voor de veiligheid rondom voetbalwedstrijden. Waar het gaat om de orde en veiligheid in en rond de accommodatie nemen de clubs de verantwoordelijkheid. Buiten de accommodatie is de overheid verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid.
KNVB Veiligheidsdraaiboeken en Ordemaatregelen
De verantwoordelijkheden van de clubs zijn grotendeels belegd in de KNVB veiligheidsdraaiboeken, ordemaatregelen en de Handleiding Top- en Hoofdklasse . Daarbij kan worden gedacht aan de inzet van stewards, beveiligers, elektronische toegangscontrole, cameratoezicht, verkeersregelaars en crowd control. Hierin zitten sowieso de werkzaamheden van de veiligheidsketen opgesloten. Maar daar komen nog tal van activiteiten bij zoals de borging van veiligheid voor spelers, begeleiders en niet in de minste plaats het arbitraal trio. Het zal niet verbazen dat ook deze facetten hot items zijn op het gebied van veiligheidszaken binnen de KNVB normen. Binnen de randvoorwaarden van de KNVB is het aan de clubs om haar veiligheidsorganisaties in te richten zolang het maar voldoet aan de door KNVB gestelde veiligheidseisen.
Bredere Veiligheidsorganisatie binnen Quick Boys
Bij Quick Boys is dit breder getrokken en vallen ook de disciplines als EHBO, AED en BHV binnen de portefeuille Supporters en Veiligheid.
Lees ook: Voordelen digitale spelerspas
De Rol van de Steward: Gastheer en Handhaver
De taak van de steward is allereerst het zijn van gastheer waarbij hij of zij tevens een toezichthoudende en handhavende taak (van de orde en veiligheid) heeft. Twee belangrijke taken, de toeschouwers immers moeten zich welkom voelen op ons sportpark, keerzijde is dat m.n. de toezichthoudende en handhavende taak door toeschouwers wel eens als vervelend worden ervaren en dit afreageren op stewards.
Onderdelen van de stewardtaken zijn bijvoorbeeld:
- Het houden van een voorcheck. Kijken of toeschouwers bij de juiste ingang van het sportpark staan;
- Het zichtbaar aanwezig zijn buiten het terrein om als verwijzer de toeschouwers te woord te staan en het observeren van groepen supporters. Denk hierbij aan signaleren dronken toeschouwers, toeschouwers die vuurwerk afsteken, toeschouwers die naar binnen willen dringen;
- Kaartcontrole waarbij de steward op de hoogte te zijn van de verschillende kaarten die geldig zijn voor betreden van het sportpark. De steward kan geconfronteerd met verschillende soorten toegangskaarten zoals VIP kaarten, sponsor kaarten, invitatiekaarten, dienstkaarten, ledenpassen, sponsorpassen;
- Fouilleren. Het fouilleren door een steward is gebaseerd op het Reglement van Orde van de K.N.V.B. Denk hierbij aan controle op zelf meegenomen (alcoholische) drank, vuurwerk, blikken, drugs enz.;
- Het bezetten van een vaste post, zoals bij sectorscheiding, voor of achter het afscheidingshek om publiek te observeren, toezicht op het vak, parkeercontrole, bij nooduitgangen, bij trapopgang, toezicht bij toegangen, trappen, gangpaden, bordessen, sleutelbeheer in sectoren e.d..
Kortom een scala aan uiteenlopende activiteiten in lijn met de ordemaatregelen en veiligheidsdraaiboeken van de KNVB waaraan de club zich moet confirmeren.
EHBO, BHV en AED: Facilitaire Taken voor Veiligheid
De andere taken binnen de veiligheidsketen van respectievelijk de EHBO, BHV en AED vrijwilligers hebben een meer facilitair karakter en zijn uitermate belangrijk voor de veiligheid van de bezoekers van ons sportpark. Tijdens wedstrijdzaterdagen draait het QB EHBO-team haar diensten op toerbeurt waarmee van de eerste tot aan de laatste wedstrijdronde iedere zaterdag EHBO’ers beschikbaar zijn op en rondom de velden. Tijdens de thuiswedstrijden van het eerste elftal is er eveneens een EHBO-team van minimaal 2 EHBO’ers aanwezig. De EHBO’ers draaien tijdens de wedstrijden van Quick Boys 1 volledig mee in de veiligheidsorganisatie van stewards en BHV’ers en staan d.m.v. portofoon in direct contact met het stewardapparaat. Daarnaast zijn de EHBO’ers direct bereikbaar op de aan hen ter beschikking gestelde mobiele telefoon. BHV maakt, evenals Stewarding, EHBO en AED, vast onderdeel uit van de veiligheidsorganisatie van de K.v.v. Quick Boys. De focus van het BHV team ligt op (eventuele) hulpverlening binnen de vereniging bijvoorbeeld daar waar zich calamiteiten aandienen. Het team bestaat volledig uit vrijwilligers die vanuit hun werkbetrekking affiniteit hebben met bedrijfshulpverlening. Tal van (veiligheids)zaken waaronder ontruimingsplan, nota veiligheidszaken, wedstrijddraaiboeken, sectie-indeling voor de thuiswedstrijden van het eerste elftal, etc. zijn gedocumenteerd en bieden een goede basis voor een actieve ‘VerenigingsHulpVerlening’ bij K.v.v. Sinds 2009 volgt jaarlijks een groot aantal Quick Boys-vrijwilligers de (herhalings)cursus ‘reanimeren en bedienen AED’ waarmee de club meer dan 50 gecertificeerde vrijwilligers rijk is die de AED-apparaten op sportpark Nieuw Zuid kunnen bedienen. AED staat voor Automatische Externe Defribilator; apparatuur welke middels een elektrische schok een hartstilstand kan opheffen. De vrijwilligers zijn ook opgeleid in reanimatie / hartmassage, als onderdeel van de AED opleiding.
Conclusie
Met dit artikel hopen we dat we u een kijkje in de keuken hebben kunnen geven op het gebied van veiligheidswerkzaamheden op Nieuw Zuid en daarmee begrip kunnen kweken voor de uitoefening van de werkzaamheden van de hiermee gemoeide vrijwilligers.
Lees ook: ADO Den Haag: Keepers en Iconen
Aanvullende informatie over beveiligingseisen KNVB per divisie
Om de vraag "vanaf welke divisie beveiliging verplicht KNVB" volledig te beantwoorden, is het noodzakelijk om dieper in te gaan op de specifieke eisen die de KNVB stelt per divisie. Hoewel de basisprincipes van veiligheid (zoals stewards, EHBO, en BHV) in de meeste divisies belangrijk zijn, kunnen de concrete eisen voor beveiliging (zoals de verplichte aanwezigheid van beveiligers, specifieke camera systemen, of elektronische toegangscontrole) variëren afhankelijk van de risico inschatting en de specifieke regels die gelden voor de betreffende competitie.
Factoren die de beveiligingseisen beïnvloeden:
- Risicoclassificatie van wedstrijden: De KNVB classificeert wedstrijden op basis van een risicoanalyse. Factoren zoals de rivaliteit tussen clubs, eerdere incidenten, verwachte opkomst en de aanwezigheid van risicogroepen (bijvoorbeeld supporters met een negatief track record) spelen hierbij een rol. Wedstrijden met een hoger risico vereisen doorgaans zwaardere beveiligingsmaatregelen.
- Divisie/Competitie: De eisen kunnen verschillen tussen de Eredivisie, Eerste Divisie (Keuken Kampioen Divisie), Tweede Divisie, Derde Divisie (voorheen Topklasse), Hoofdklasse en lagere amateurklassen. Hoe hoger de divisie, hoe strenger de eisen doorgaans zijn.
- Capaciteit van het stadion/sportpark: De grootte van de accommodatie is een belangrijke factor. Grotere stadions met meer toeschouwers vereisen een uitgebreidere beveiligingsorganisatie om de veiligheid te kunnen waarborgen.
- Lokale regelgeving: Gemeenten kunnen aanvullende eisen stellen op het gebied van veiligheid, bijvoorbeeld met betrekking tot crowd management, parkeerbeleid en de inzet van beveiligingspersoneel.
- Specifieke incidenten: Naar aanleiding van incidenten (bijvoorbeeld ongeregeldheden, vuurwerk incidenten) kan de KNVB of de lokale overheid extra maatregelen opleggen aan een club.
Algemene Richtlijnen en Voorbeelden (Let op: Dit is een algemene indicatie. Raadpleeg altijd de actuele KNVB reglementen):
- Eredivisie en Eerste Divisie: In de betaald voetbaldivisies zijn de eisen het strengst. Clubs zijn verplicht om te beschikken over een professionele veiligheidsorganisatie met gediplomeerde beveiligers, uitgebreide camera systemen, elektronische toegangscontrole, en een gedetailleerd veiligheidsplan. Er is vaak een verplichte samenwerking met de politie en de gemeente. Stewards zijn uiteraard ook verplicht, maar de nadruk ligt hier meer op professionele beveiliging.
- Tweede Divisie en Derde Divisie: Ook in deze divisies zijn er duidelijke veiligheidseisen, hoewel deze iets minder stringent zijn dan in het betaald voetbal. De inzet van stewards is verplicht, en er kan afhankelijk van de risico inschatting ook een verplichting zijn tot de inzet van beveiligers. Camera toezicht en elektronische toegangscontrole kunnen ook verplicht zijn, afhankelijk van de specifieke omstandigheden.
- Hoofdklasse en lagere amateurklassen: In de Hoofdklasse en lagere amateurklassen ligt de nadruk meer op de inzet van stewards en vrijwilligers. Er zijn minder concrete eisen met betrekking tot professionele beveiliging, maar de clubs zijn wel verantwoordelijk voor het handhaven van de orde en veiligheid op en rond het sportpark. De KNVB kan wel specifieke eisen stellen indien er sprake is van een verhoogd risico.
Het belang van de KNVB Veiligheidsdraaiboeken en Handleidingen:
De KNVB publiceert diverse veiligheidsdraaiboeken en handleidingen die clubs moeten volgen. Deze documenten bevatten gedetailleerde informatie over de eisen die gelden voor de verschillende divisies en competities. Het is essentieel dat clubs deze documenten raadplegen en hun veiligheidsorganisatie hierop afstemmen. De "Handleiding Top- en Hoofdklasse" is bijvoorbeeld een belangrijk document voor clubs in deze divisies.
Concreet Antwoord op de Vraag:
Het is lastig om een eenduidig antwoord te geven op de vraag "vanaf welke divisie beveiliging verplicht KNVB" zonder de actuele reglementen te raadplegen. De verplichting tot de inzet van professionele beveiligers wordt doorgaans strenger naarmate de divisie hoger is en het risico van de wedstrijden toeneemt. In de Eredivisie en Eerste Divisie is de inzet van beveiligers vrijwel altijd verplicht. In de Tweede en Derde Divisie hangt het af van de risico inschatting en de specifieke omstandigheden. In de Hoofdklasse en lagere amateurklassen ligt de nadruk meer op stewards, maar ook hier kan de KNVB beveiligers verplichten indien nodig.
Aanbeveling:
Om een accuraat antwoord te krijgen, is het raadzaam om de actuele KNVB reglementen en veiligheidsdraaiboeken te raadplegen, specifiek voor de divisie waarin de club speelt. Daarnaast is het verstandig om contact op te nemen met de KNVB afdeling competitiezaken of de lokale politie voor meer informatie en advies.
Lees ook: Leeftijd en ijshockey: een complete gids