De tuchtcommissie van de KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbalbond) Oost is een essentieel onderdeel van de tuchtrechtspraak in het amateurvoetbal. Deze commissie behandelt zaken waarbij spelers, trainers, of verenigingen de regels hebben overtreden. Met de invoering van de aanklager beoogt de KNVB de tuchtrechtspraak onafhankelijker en transparanter te maken.
De Structuur van de Tuchtrechtelijke Organisatie
Tot het seizoen 2017/’18 bestond de tuchtrechtelijke organisatie per district uit een tuchtcommissie en een commissie van beroep. Echter, vanaf het seizoen 2017/’18 is er, met de introductie van de aanklager in het amateurvoetbal, ook een college van aanklagers actief per district. De arbeidsorganisatie is geconcentreerd in Zeist, Eindhoven en Zwolle. Medewerkers van deze organisatie ondersteunen de aanklagers, de tuchtcommissie en de commissie van beroep. Zij vormen het secretariaat, zijn contactpersonen en verzorgen de uitwerking en verzending van schikkingsvoorstellen en uitspraken.
Landelijke Tuchtorganen
De hoofdaanklagers in de regio’s vormen samen met een apart gekozen hoofdaanklager het landelijk college van aanklagers. De voorzitters van de tuchtcommissies in de regio’s vormen samen met een apart gekozen voorzitter de landelijke tuchtcommissie. Ook de voorzitters van de commissies van beroep in de regio’s vormen samen met een apart gekozen voorzitter de landelijke commissie van beroep. De ledenraad kiest deze tuchtrechtelijke functionarissen.
De Rol van de Aanklager
De aanklager speelt een centrale rol in de tuchtrechtelijke procedure. Nieuwe zaken komen bij de aanklager binnen, die verantwoordelijk is voor het verzamelen van bewijsmiddelen en het samenstellen van het dossier. Wanneer een zaak niet via een schikkingsvoorstel wordt afgehandeld of wanneer de betrokkene dit voorstel afwijst, verzamelt de aanklager aanvullende verklaringen. Vervolgens beslist de aanklager of de zaak wordt geseponeerd, een schikking wordt aangeboden, of dat de zaak aan de tuchtcommissie wordt voorgelegd.
De Werkzaamheden van de Aanklager
Er zijn vijf aanklagers die wekelijks rouleren. Allemaal zijn het (oud-)officieren van justitie. De dienstdoende aanklager volgt het voetbal op de voet en kan schikkingsvoorstellen sturen bij directe rode kaarten. Ook kan de aanklager een vooronderzoek starten naar overtredingen die de scheidsrechter heeft gemist, of naar wanordelijkheden in het stadion. De aanklager vraagt dan verklaringen op van de betrokken club(s) en speler(s), waarna een sepot of schikkingsvoorstel volgt.
Lees ook: Maatschappelijke betrokkenheid in het amateurvoetbal: een onderzoek.
De Tuchtcommissie: Samenstelling en Werkwijze
De tuchtcommissie bestaat uit minimaal zeven leden, waarvan ten minste de helft jurist is. In het betaalde voetbal bestaat de commissie uit minimaal zeven leden, met ook hier ten minste de helft juristen, aangevuld met twee oud-voetballers en één oud-scheidsrechter. De commissie van beroep kent minstens zes leden, allen jurist, onder wie één oud-voetballer.
Beoordeling van Zaken
De tuchtcommissie baseert haar oordeel in principe op het dossier en de bewijsmiddelen die door de aanklager zijn samengesteld. Indien het dossier onvoldoende informatie bevat, kan de commissie een getuige horen of de aanklager opdracht geven om het dossier aan te vullen.
Schriftelijke en Mondelinge Behandeling
De behandeling van een tuchtzaak kan schriftelijk of mondeling plaatsvinden. In principe worden zaken schriftelijk behandeld, tenzij:
- De aanklager een straf van ten minste negen maanden schorsing of het uit de competitie nemen van een team eist.
- De betrokkene (speler/vereniging) schriftelijk om een mondeling onderzoek heeft verzocht.
Een mondelinge behandeling kan ook plaatsvinden als de commissie hier zelf toe besluit, of op vordering van de aanklager, of op gemotiveerd verzoek van de betrokkene.
Besluitvorming
Nadat de tuchtcommissie alle benodigde informatie heeft ontvangen, sluit zij het onderzoek en beraadslaagt over de zaak. Deze zittingen zijn niet openbaar en de commissie beslist met meerderheid van stemmen. De medewerkers van de arbeidsorganisatie ondersteunen de tuchtcommissie.
Lees ook: KNVB-overschrijvingen: Een complete gids
De Commissie van Beroep
Een zaak komt terecht bij de commissie van beroep als de aanklager of de veroordeelde partij beroep aantekent tegen een uitspraak van de tuchtcommissie, of als er een verzoek tot herziening wordt ingediend.
Werkwijze Commissie van Beroep
De commissie van beroep is een onafhankelijke commissie, die niet afhankelijk is van de KNVB of andere tuchtorganen. Elke zaak wordt door drie leden zorgvuldig bekeken, waarna zij overleggen over de uitspraak. Het streven is om zo snel mogelijk een uitspraak te doen. De commissie wordt ondersteund door een medewerker ondersteuning beroepszaken, die fungeert als contactpersoon en de uitspraken uitwerkt en verzendt.
Beroepskosten
De kosten van het beroep voor een persoon bedragen € 58,40, die de KNVB in rekening brengt bij de vereniging van de betrokkene. De vereniging kan deze kosten aan de betrokkene doorberekenen. Voor een vereniging zijn de kosten van het beroep € 88,10. Als de commissie van beroep de betrokkene vrijspreekt of de zaak terugwijst naar de tuchtcommissie, zijn de kosten voor rekening van de KNVB. De uitspraak van de commissie van beroep is onherroepelijk.
Tuchtzaken: Consequenties en Procedures
Gevolgen van Twee Keer Geel
Een speler die wegens twee keer geel de rode kaart krijgt, is automatisch uitgesloten voor de eerstvolgende wedstrijd in het veldvoetbal. In het futsal geldt dit voor de eerstvolgende wedstrijd in de eredivisie mannen/vrouwen of eerste divisie vrouwen.
- Competitiewedstrijden: Uitsluiting van deelname aan competitiewedstrijden tot het team de eerstvolgende competitiewedstrijd heeft gespeeld.
- Bekerwedstrijden: Uitsluiting van deelname aan bekerwedstrijden tot het team de eerstvolgende bekerwedstrijd heeft gespeeld.
De twee gele kaarten worden niet geregistreerd op de staffel.
Lees ook: Scheidsrechter niet aanwezig? Dit zijn de stappen
Spelen Na een Directe Rode Kaart
Een speler die een directe rode kaart krijgt, is voor geen enkel team speelgerechtigd tot en met de dag waarop het team de eerstvolgende bindende wedstrijd heeft gespeeld. Dit geldt voor competitiewedstrijden, bekerwedstrijden en daarmee samenhangende wedstrijden.
De club en speler zijn zelf verantwoordelijk voor de naleving van deze regel. Een schikkingsvoorstel van de aanklager of een uitspraak van de tuchtcommissie kan vóór de eerstvolgende bindende wedstrijd worden ontvangen. Bezwaar tegen het schikkingsvoorstel of beroep tegen de uitspraak schort de directe rode kaartregeling niet op.
Uitzonderingen:
- De aanklager seponeert de tuchtzaak vóór de eerstvolgende bindende wedstrijd.
- De tuchtcommissie of commissie van beroep spreekt de betrokkene vrij vóór de eerstvolgende bindende wedstrijd.
Als de speler na de eerstvolgende gespeelde officiële wedstrijd nog geen schikkingsvoorstel heeft ontvangen, is meespelen weer toegestaan. De wedstrijd waarin de directe rode kaartregeling is toegepast, mag van de uiteindelijke straf worden afgetrokken.
Directe Rode Kaartregeling voor Teamofficials
Sinds het seizoen 2021/'22 geldt de directe rode kaartregeling ook voor teamofficials (trainer, leider, verzorger, etc.).
Gele Kaarten in Beker- en Competitiewedstrijden
Waarschuwingen worden geregistreerd in drie categorieën:
- Competitiewedstrijden
- Bekerwedstrijden
- Promotie- en degradatiewedstrijden/play-offs
Uitsluitingen vanuit de bekercompetitie gelden niet voor de overige competities en omgekeerd.
Met de Competitie Samenhangende Wedstrijd
Een met de competitie samenhangende wedstrijd is een promotie- en degradatiewedstrijd/play-offwedstrijd, een beslissingswedstrijd voor promotie, degradatie, periodekampioenschap en een kampioenswedstrijd.
Uitsluiting voor Verschillende Competities
Uitsluitingen in het veldvoetbal gelden niet voor futsal en omgekeerd, tenzij het tuchtrechtelijk orgaan anders beslist. Uitsluitingen in competitiewedstrijden gelden ook voor bekerwedstrijden en omgekeerd, tenzij anders beslist.
Spelen voor een Ander Team op Dezelfde Dag
Een uitsluiting geldt tot en met de gehele dag waarop het team waar de rode kaart is opgelopen de eerstvolgende officiële wedstrijd heeft gespeeld. Een speler mag niet ’s ochtends met een ander elftal meespelen als de wedstrijd van zijn/haar eigen elftal pas ’s middags plaatsvindt en andersom.
Termijn voor Verweer
Na ontvangst van een schikkingsvoorstel van de aanklager heeft men drie werkdagen de tijd om verweer in te dienen. Het verweerschrift moet persoonlijk worden ingediend bij de aanklager en voorzien zijn van naam en KNVB-relatienummer.
Functieontzegging voor Trainers
Een functieontzegging kan worden opgelegd naar aanleiding van een overtreding begaan in de uitoefening van een functie. De aanklager bepaalt in het schikkingsvoorstel welke functies worden ontzegd en voor welke periode. Gedurende deze periode is het niet toegestaan om de functie van trainer bij een ander team van de vereniging uit te oefenen.
Andere Functies Tijdens Uitsluiting
Een uitsluiting heeft alleen betrekking op het niet mogen meespelen in officiële wedstrijden. Andere functies, zoals trainer of assistent-scheidsrechter, mogen wel worden uitgeoefend.
Deelname aan Restant Gestaakte Wedstrijd
Een speler die is uitgesloten van deelname aan competitie- en/of bekerwedstrijden mag wel meedoen aan het restant van een gestaakte wedstrijd dat in zijn uitsluitingsperiode wordt gespeeld, wanneer hij/zij ook de oorspronkelijke wedstrijd had mogen spelen. Verder dienen alle spelers speelgerechtigd te zijn. Een speler die in het gespeelde gedeelte van een gestaakte wedstrijd uit het veld is gestuurd, mag niet deelnemen aan het restant, ook al heeft hij/zij de straf voor de directe rode kaart al uitgezeten.
Clubstraf in Mindering Brengen
Wanneer de clubleiding zelf besluit een speler uit te sluiten voor een aantal wedstrijden, mag dit in mindering worden gebracht op de door het tuchtrechtelijk orgaan opgelegde straf. Dit moet binnen drie werkdagen na de wedstrijddag schriftelijk aan de aanklager worden gemeld.
Wijziging van een Uitspraak
Wanneer het door een onvoorziene verandering van omstandigheden niet (meer) mogelijk is de straf of maatregel geheel of gedeeltelijk ten uitvoer te leggen, kan de commissie die de straf of maatregel heeft opgelegd, op gemotiveerd verzoek van de betrokkene de uitspraak wijzigen.
Inzien van Dossiers
Een betrokkene of zijn/haar gemachtigde heeft het recht het dossier van zijn/haar zaak in te zien.
Opschorting van Straf bij Beroep
Door het instellen van beroep wordt de tenuitvoerlegging van de opgelegde straf of maatregel niet automatisch opgeschort. De voorzitter van de commissie van beroep kan wel besluiten tot opschorting, of dit doen op verzoek van degene die het beroep heeft ingesteld. Dit kan wanneer al vaststaat dat betrokkene moet worden vrijgesproken, wanneer er ernstige fouten zijn gemaakt tijdens de procedure, of dat de straf die is opgelegd niet in verhouding staat tot de gemaakte overtreding.
Tuchtzaak bij Niet Spelen van de Wedstrijd
Het niet opkomen c.q. niet spelen van een wedstrijd kan leiden tot een schikkingsvoorstel met een boete en eventueel punten in mindering. Enkel tijdig melden aan de tegenstander dat de wedstrijd niet gespeeld kan worden, zonder tijdig een nieuwe datum in te plannen, zorgt er niet voor dat er geen tuchtzaak wordt aangemaakt.
Rechten en Verantwoordelijkheden
Als betrokkene heb je verschillende rechten. Zo heeft een betrokkene recht tot inzage van het dossier en mag een betrokkene zich in elke fase van de behandeling van een zaak laten bijstaan door een advocaat of een schriftelijk gemachtigde. Daarnaast heeft betrokkene recht op verweer.
Het is niet mogelijk om verweer of beroep in te stellen tegen de registratie door de aanklager van waarschuwingen en daaruit voortvloeiende uitsluitingen naar aanleiding van deze waarschuwingen. Ook is geen beroep mogelijk als de tuchtzaak is afgedaan met een berisping, schuldigverklaring zonder oplegging van straf, vrijspraak, administratieve boete of een boete wegens een administratief verzuim.
tags: #tuchtcommissie #knvb #oost #werkwijze