Prijsvrij Reclame en Voetbal: Een Overzicht van Partnerschappen en Controverses

De reisbranche en de sportwereld, met name het voetbal, zijn steeds vaker met elkaar verweven. Een prominent voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Prijsvrij Vakanties en Feyenoord. Dit artikel geeft een overzicht van de reclamecampagnes van Prijsvrij, de betrokkenheid van voetballers, en de controverse rondom duurzaamheidsclaims in de reisbranche.

Prijsvrij Vakanties en Feyenoord: Een Hechte Band

Prijsvrij Vakanties is sinds 2010 actief en uitgegroeid tot een van de grootste reisorganisaties in Nederland. Het bedrijf maakt deel uit van de Prijsvrij D-reizen Groep, waartoe ook merken als $unmix, D-reizen en D-Holidays behoren. Jaarlijks organiseert de groep meer dan 300.000 vakanties naar ruim 67 landen. De liefde van Marc van Deursen, CEO & Founder van Prijsvrij Vakanties & D-reizen, voor Feyenoord gaat terug tot zijn jeugd.

Een groeiend partnerschap

De samenwerking tussen Prijsvrij Vakanties en Feyenoord is in de loop der jaren steeds verder uitgebreid. Prijsvrij Vakanties is al ruim een decennium aan Feyenoord verbonden in diverse hoedanigheden. Met ingang van het nieuwe seizoen prijkte Prijsvrij Vakanties op de achterkant van het shirt van Feyenoord. De reisaanbieder werd tevens shirtpartner van Feyenoord Vrouwen 1. Het partnership is aangegaan voor minimaal twee jaar. Hoewel in het verleden meerdere hoofdpartners al gebruik maakten van de achterkant van het mannenshirt, is Prijsvrij Vakanties de eerste zogeheten Back-of-shirt-Partner in de historie van de club.

Dennis te Kloese, algemeen directeur van Feyenoord, is content met het partnership: ''We zijn uiteraard zeer verheugd dat Prijsvrij Vakanties en D-Reizen haar verbintenis met Feyenoord verder heeft uitgebreid. Bij dit bedrijf en de mensen die er achter zitten zie je echt een mooie groei: van supporter tot Business Seathouder, tot Business Unithouder, tot nu dan Partner in de top van onze piramide. Voor Feyenoord is de toename van het aantal partners uiteraard enorm belangrijk. Dennis van Keulen, manager Business Relations & Partnerships, is ook tevreden met de overeenkomst. ''Als club tonen we dagelijks aan dat we een belangrijke en onderscheidende bijdrage leveren aan het realiseren van de marketingdoelstellingen van onze Partners. Zeker ook voor Marc van Deursen, CEO & Founder van Prijsvrij Vakanties & D-reizen, is dit een bijzonder moment. ''Prijsvrij Vakanties is in 2010 opgericht en inmiddels behoort de Prijsvrij & D-reizen Groep tot de top van de Nederlandse reisbranche. Mijn liefde voor Feyenoord gaat terug tot aan mijn vroege jeugd, toen ik door mijn vader voor het eerst werd meegenomen naar het stadion. ''We willen door middel van dit partnership niet alleen Feyenoord en Prijsvrij Vakanties & D-Reizen laten groeien, maar vooral ook van toegevoegde waarde zijn voor de Feyenoord-supporters door onder andere aantrekkelijke aanbiedingen en gave (win)acties'', vervolgt Van Deursen.

Feyenoord en Prijsvrij D-Reizen Groep hebben hun langlopende samenwerking verder uitgebreid. De reisorganisatie heeft de lopende overeenkomst met Feyenoord namelijk verlengd tot met seizoen 2026-2027 en zal bovendien gaan fungeren als Travel Partner van de club. Vanuit die hoedanigheid zal Prijsvrij alle reizen van Feyenoord 1, Feyenoord Vrouwen 1, de elftallen van Feyenoord Academy en de Feyenoord Business Club gaan organiseren.

Lees ook: Meer over de rolstoelbasketbal campagne.

Ruud van der Knaap, commercieel directeur van Feyenoord is zeer tevreden met de verlenging en uitbreiding van de samenwerking. "Prijsvrij Vakanties is een gewaardeerde en trouwe Partner van Feyenoord. Wij geloven in duurzame Partnerships en zijn daarom verheugd dat we met Prijsvrij Vakanties al in een vroeg stadium onze samenwerking kunnen verlengen. Daar spreekt wederzijds heel veel vertrouwen uit. Marc van Deursen, CEO & Founder van Prijsvrij Vakanties & D-reizen, sluit zich aan bij de woorden van Van der Knaap. "Ook wij geloven in een duurzame relatie. Ik ben dan ook verheugd dat we dit Partnership kunnen verlengen. Niet alleen vanwege mijn liefde voor de club, maar ook zeker omdat wij zien dat het merk Prijsvrij Vakanties, mede door ons Partnership met Feyenoord, groeit in haar naamsbekendheid. We hebben memorabele acties georganiseerd zoals de campagnes ‘Grand Hotel De Kuip’ en ‘Stem van De Kuip’. Daar willen we uiteraard verder gevolg aan geven en daarnaast meer zichtbaar zijn met aanbiedingen richting de supporters en zakelijke relaties. Prijsvrij Vakanties zal ook de Feyenoord Vrouwen blijven steunen. "Het vrouwenvoetbal in haar algemeenheid en ook bij Feyenoord is sterk groeiend", aldus van Deursen. "Daar willen wij als bedrijf graag bij betrokken blijven. We continueren onze financiële bijdrage maar daarbij maken we wel ruimte op het shirt voor een nieuwe hoofdpartner.

Voetballers in reclames

John de Wolf, voormalig profvoetballer en tegenwoordig assistent-trainer bij Feyenoord, is een van de bekende gezichten in de commercials van Prijsvrij Vakanties. Er zijn ook een aantal spelers van Feyenoord die ambassadeur zijn van Prijsvrij. De Wolf heeft goed contact met Marc van Deursen, de eigenaar.

John de Wolf is de afgelopen jaren regelmatig te zien in verschillende commercials. "Daar word ik natuurlijk vaak genoeg mee gedold", geeft de assistent-trainer van Feyenoord aan in gesprek met Helden. "Ik zit in een commercial van Prijsvrij Vakanties, dat is een sponsor van de club. Acteur Leo Alkemade, met wie ik in de commercial zit, ken ik ook al een tijd, we hebben samen in het theater gestaan met FC de Rebellen."De Wolf vindt het leuk om naast het voetbal andere dingen te doen. "Ik heb wel een beetje flair. Ik doe niets buiten de club om. Wat ik doe zal nooit ten koste gaan van mijn werk voor de club. Ik ben loyaal. Na Prijsvrij werd ik ook benaderd voor een commercial van Zorgwerk. Toen heb ik naast de club ook Prijsvrij gebeld, gezegd tegen Marc dat ik een aanbieding had. Hij zei: ‘Geen probleem, netjes dat je belt.’"De voormalig Feyenoord blijft populair, zo merkt hij. "Ik heb iets van tien aanbiedingen gehad om voor tv-programma’s naar het buitenland te gaan. Natuurlijk is het leuk dat ze me vragen, maar mijn tijd is niet onbeperkt. En mijn vrouw Inge houdt me ook af en toe even een spiegel voor, zegt: ‘Dat moet je niet doen.’ Endan doe ik het ook niet. Ik heb een vrouw met een gezonde kop met hersens. Zij trapt af en toe ook voor mij op de rem.

De Reclames van Prijsvrij: Humor en Herkenbaarheid

De Prijsvrij reclames staan bekend om hun humoristische aanpak en herkenbare situaties. Een opvallende verschijning in de commercials is acteur Leo Alkemade, vaak samen met zijn dochter Liselot Alkemade. Oorspronkelijk zou cabaretier en acteur Leo in zijn eentje in de Prijsvrij reclames gaan spelen, maar op zijn eigen verzoek werd zijn dochter erbij betrokken. Een perfecte zet, want ze is een natuurtalent! De reclames met Leo en Liselot spelen zich af op diverse zonnige locaties. Zo werd de eerste reeks reclames opgenomen op Curaçao bij Marriott Beach Resort.

"Zin in in"

Een van de meest iconische elementen uit de Prijsvrij reclames is de uitspraak ‘zin in in’ (of zininin’). Deze uitspraak komt van Liselot zelf. Deze, inmiddels beroemde, uitspraak werd voor het eerst door haar gezegd in een aflevering van Sluipschutters. Dit was overigens ook de allereerste gezamenlijke acteerklus van Leo en Liselot.

Lees ook: CD Reclame Toernooi Wehl: Achtergrond en details

Kritiek op Duurzaamheidsclaims in de Reisbranche

Ondanks de positieve associaties met sport en humor, staat de reisbranche ook onder druk vanwege haar impact op het milieu. Reclamerechtjurist en anti-greenwashing expert Jellien Roelofs heeft kritiek geuit op de manier waarop Prijsvrij en andere reisaanbieders duurzaamheid communiceren in hun reclames.

Greenwashing?

Roelofs stelt dat Prijsvrij met kortingsacties en aanbiedingen consumenten juist wél die vakantie laten boeken, wat tegenstrijdig is met de boodschap van duurzaamheid. In de reclame ligt de focus op de consument: die moet het gedrag aanpassen. Volgens Roelofs is dat oneerlijk. “Het doet me denken aan de eerdere slogan van KLM: Fly Responsibly. Heel leuk dat een partij dat zegt, maar wat betekent het? En wat doet KLM zelf om dit te bereiken? Als we het hebben over vlieg met mate: welke acties onderneemt Prijsvrij dan om dit voor elkaar te krijgen? Elke reclame en marketinguiting heeft het doel om te verkopen. Het is opmerkelijk dat duurzaamheid een rol speelt in de commercial. Zoals ik het zie, wordt duurzaamheid ingezet om vervuilende producten aan de man te brengen. Ik noem dat greenwashing.”

“Met zo’n oproep wordt consumenten een schuldgevoel aangepraat. Zo van: denk aan het milieu en stap niet te vaak in het vliegtuig. De focus ligt niet meer op de vliegreisaanbieder, terwijl zij vervuilende reizen aan de man brengen. Het getuigt totaal niet van verantwoordelijkheid. Die belooft tot wel 300 euro korting. Ook prijst het de goedkoopste last minutes en all inclusive vakanties aan. “Dat is precies het probleem”, zegt Roelofs. “Als vakantieaanbieder van vliegreizen verkoop je een vervuilend product. Dat is toegestaan. Dat mag je doen. Met zo’n reclame wek je echter de indruk dat duurzaamheid een belangrijk topic is binnen het bedrijf en dat er actie wordt ondernomen, maar dat lijkt niet het geval. Prijsvrij wil zoveel mogelijk reizen verkopen en die vliegtuigen vol krijgen.

Misleiding?

Roelofs vindt het lastig te zeggen of de reclame van Prijsvrij misleidend is volgens de huidige wet- en regelgeving. “De uitspraak gaat vooral over de consument en niet over de vakantieaanbieder zelf. Dat maakt het juridisch ingewikkeld. Misleiding of niet, ik vind het in ieder geval ongepast. Je kunt niet duurzaam op vakantie gaan met het vliegtuig, al ga je met mate.”

Alternatieven voor traditionele reclame

Roelofs pleit voor een verbod op reclames voor vliegreizen. Sommige gemeenten spannen zich al in om reclames voor producten met een grote klimaatimpact te verbieden. Zo weert Den Haag reclames voor vliegreizen en auto’s. Ook in Bloemendaal is er geen ruimte meer voor advertenties met fossiele brandstoffen in de hoofdrol. En de gemeente Zwolle wil op termijn geen reclame voor vliegvakanties, benzineauto’s of gascontracten meer in bushokjes. Ondertussen broedt Wageningen ook op een verbod van straatreclame voor vliegreizen.

Lees ook: Overzicht reclame regels floorball

De reisbranche werd al eerder op de vingers getikt voor het maken van onjuiste duurzaamheidsclaims in reclames. Zo kreeg MSC Cruises het aan de stok met de Reclame Code Commissie nadat het advertenties plaatste die suggereren dat een duurzame cruise mogelijk is. Recent oordeelde de rechter dat KLM in de reclame-uitingen een te rooskleurig beeld van zijn duurzaamheidsinitiatieven schetst. Het verbaast Roelofs niet dat reisaanbieders worden teruggefloten. “In de kern is reizen niet duurzaam. De reisbranche is een vervuilende sector, met wat uitzonderingen daar gelaten voor de fiets en de trein. Een vervuilende sector laat zich lastig combineren met marketing over duurzaamheid. Het gevolg is dat er vage en niet goed onderbouwde duurzaamheidsclaims worden gemaakt door reisbureaus en vakantieaanbieders. Vaak zijn die claims bewust vaag: anders is de kans groot dat ze voor de afzender helemaal niet zo gunstig uitpakken.”

Hoe communiceer je wél over duurzaamheid?

Roelofs ziet liever dat bedrijven op een open en transparante manier communiceren. “Welke uitstoot is gemoeid bij een bepaalde vliegreis? Hoe vervuilend is de auto in vergelijking met de trein? Het is belangrijk om de consument van de juiste informatie te voorzien. Pas dan kan de potentiële vakantieganger een goed onderbouwde keuze maken. Als organisatie kun je prima communiceren over duurzame keuzes die worden gemaakt. Het is dan wel belangrijk om specifiek te zijn. Bied je pakketreizen aan, vertel dan dat je bewust voor accommodaties kiest die inzetten op waterbesparing. Of dat een hotel niet iedere dag schone handdoeken levert, maar om de dag. Maak duidelijk waar het duurzaamheidsvoordeel zit. Hoe concreter, hoe beter. Als er geen concrete voorbeelden zijn, moet je je afvragen of je wel over duurzaamheid moet communiceren.”

Greenhushing

Naast greenwashing wordt ook greenhushing een steeds bekender begrip. Het betekent dat organisaties zwijgen over hun duurzaamheidsambities uit angst voor een tik op de vingers van reclame waakhonden. Die angst is niet nodig, zegt Roelofs. “Geen enkele partij wil worden geassocieerd met misleiding en greenwashing. Toch is bij veel bedrijven nog niet doorgedrongen dat communicatie over duurzaamheid op een zorgvuldige manier moet gebeuren. Dat een cruisebedrijf als MSC Cruises met de claims ‘Een duurzame cruise’ en ‘Liefde voor de planeet en respect voor de oceanen’ komt, begrijp ik echt niet. Gelukkig zijn er diverse kaders voor het maken van goede duurzaamheidsclaims, zoals de vuistregels van Autoriteit Consument en Markt (ACM). Zij geven goede en slechte voorbeelden. Het is geen hogere wiskunde, maar het vergt wel wat tijd en aandacht. De tijd om zomaar loze claims de wereld in te slingeren, is voorbij. Ik vind dat een goede ontwikkeling.”

tags: #prijsvrij #reclame #voetballer