Korfbal Oefeningen met een Tweede Bal: Verbeter Je Schot en Teamspel

Deze uitgebreide gids biedt een verzameling korfbaloefeningen met een tweede bal, gericht op het verbeteren van schotvaardigheid, reactiesnelheid, en teamspel. Door een oefening aan je favorieten toe te voegen kan je deze oefening later eenvoudig terugvinden. De oefeningen zijn geschikt voor verschillende niveaus, van beginnende korfballers tot meer ervaren spelers, en kunnen worden aangepast aan de specifieke behoeften van het team.

Schotoefeningen met Twee Spelers per Paal

Deze categorie bevat schotoefeningen met 2 spelers per paal (en soms 3). Deze oefeningen zijn geschikt voor alle spelers die van minstens 3 meter goed kunnen schieten.

Actieve Schotoefening met Snel Doelpunten Maken

Dit is een actieve schotoefening waarbij spelers door de opzet continue aangespoord worden om zo snel mogelijk een doelpunt te maken. De schutter begint aan de zijkant van de korf en blijft daar schieten tot een doelpunt. Maar er is een twist. De spelers krijgen een korte opdracht, zoals het scoren van 1 of 2 doelpunten.

Kleuren Dopjes Schieten

Dit is een schotoefening waarbij er iets is wat spelers continue in de gaten moeten houden (welke dopjes beschikbaar zijn), om vervolgens zo snel mogelijk een doelpunt te scoren. Tweetal met een bal bij een paal. Om iedere paal liggen 3 dopjes van drie verschillende kleuren. In het midden staat een trainer, met een stapel dopjes. Spelers verzamelen deze dopjes door te scoren van het dopje bij de korf dat dezelfde kleur heeft. Voorbeeld: Wordt er een doelpunt gescoord vanaf een rood dopje, dan mag er in het midden een rood dopje gepakt worden. De kern van deze oefening is dat het aanbod in het midden steeds veranderd. Als eerste liggen er misschien tweede rode en een blauw dopje, daarna enkel 2 gele dopjes. Twee tweetallen strijden tegen elkaar om zo veel mogelijk dopjes te verzamelen. De schutter schiet om beurten van de twee dopjes bij de korf. Wissel om de vier schoten van functie. Als beide hoepels leeg zijn wordt er een dopje van de stapel gepakt.

Schieten met Beweging en Rebound

Twee tweetallen staan bij een paal. Per tweetal is er 1 schutter en 1 rebounder. De schutter schiet van buiten de cirkel, waarna de rebounder de bal pakt en deze terug speelt. Voeg een extra element toe door spelers na ieder schot te laten bewegen. De rode speler schiet en de blauwe speler vangt af. De bal wordt daarna uitgespeeld naar de witte speler, deze schiet. Het schot wordt nu door de rode speler afgevangen, die de bal naar de blauwe speler gooit waarna de witte en rode speler van plek ruilen. De schutters staan nu op 2-3 meter willekeurig rond de korf.

Lees ook: Korfbalstatistieken: Ruben Zwaan

Pionnenroof met Schieten

De oefening begint met standaard pionnenroof. Spelers schieten bijvoorbeeld 3x, wisselen dan om en wordt er gescoord dan mag er een dopje gepakt worden. Als alle dopjes op zijn, begint fase twee.

  1. Een dopje vanuit de eigen hoepel voor de korf in de hoepel achter de korf leggen.
  2. Een dopje bij een andere paal wegpakken, enkel uit de hoepel voor de korf, en deze in de hoepel voor de eigen korf neerleggen.

Varieer met de exacte schotopdracht.

Raad het Getal Schietoefening

Dit is een gezamenlijke oefening met vaste tweetallen bij een paal. Daarbij neemt de trainer 1 getal in gedachte tussen de 0 en 25. Iedere keer dat een tweetal de opdracht gedaan heeft mogen zij 1 keer raden welk getal het is.

Dopjes Opschuiven Schietoefening

Er zijn twee teams van 2 spelers. Per team een schutter en een rebounder. De schutters schieten vanaf het dopje en mogen ieder doelpunt 1 dopje opschuiven. De oefening kan ook met drie tweetallen. Laat de schutter doorgaan naar het volgende dopje bij het behalen van 3 punten. Scoren is 3 punten, de korf raken is 1 punt.

Steen, Papier, Schaar Schietoefening

Bij deze oefening wordt er geschoten onder verdedigende druk. De spelers spelen steen, papier schaar tegen elkaar. Daarna rennen beide spelers naar het blauwe dopje dat achter hen ligt. In plaats van steen, papier, schaar kan er ook met een dobbelsteen gegooid worden. Ook kan het met een stapel speelkaarten (enkel de cijfers). De spelers trekken om beurten een kaart en tellen de punten van hun eigen kaarten bij elkaar op. Je kan de spelers ook eerst allebei naar hun eigen gele dopje laten rennen en van daar richting het blauwe dopje van de winnaar.

Lees ook: Homoseksualiteit en korfbal

Oefeningen Gericht op Wedstrijdsituaties

Schoten in een wedstrijdsituatie hebben met elkaar gemeen dat de schutter vaak eerst intensief zal moeten bewegen om vrij te komen en na heeft moeten denken bij alles wat er in de wedstrijd gebeurd.

Drietal Schietoefening met Snelle Reactie

Drietal bij een paal. 1 onder de korf met bal. De winnaar rent daarna naar een hoepel, krijgt de bal en schiet. Zet in plaats van cijfers simpele rekensommen op de dobbelsteen, welke allemaal als uitkomst 1, 2 of 3 hebben.

Kleuren Dopjes met Opdrachten

Er liggen 3 kleuren dopjes uit elkaar op schotafstand voor de korf. Voorbeelden zijn wit-gooien-links en blauw-rollen-rechts. Om makkelijker te starten kan je het derde punt eerst weglaten.

Gooien en Rennen naar de Korf

Twee spelers staan achter elkaar dicht voor de korf. Let op dat de bal niet te ver gegooid wordt. Gebeurd dat wel dan veranderd de oefening in een conditie oefening, daar waar je de focus juist wil hebben op snel reageren en korte sprintjes. Ga iets verder voor de korf staan waardoor de rennen verder uitkomt. De speler die voor de paal achterblijft kan na het gooien van de diepe bal naar de korf rennen om de bal af te vangen.

Actief Bewegen en Schieten met Opdrachten

Actief bewegen en daarna schieten. Hiermee train je de bewegelijkheid van de spelers. De speler onder de paal geeft de speler in het vierkant een opdracht. Bijvoorbeeld: "Rood, geel, blauw". De speler moet in deze volgorde naar de dopjes toe bewegen. De bal wordt naar voren gegooid, waarna de gooier richting de paal beweegt en er weer vanaf. Nu de bal krijgen en schieten. De afvang mag na het vangen van de bal zelf ook nog 1 keer schieten. Het lukt niet altijd om in de aangeef te komen. De bal wordt naar voren gegooid en deze speler komt in de aangeef. Daarna alsof er een tegenstander voor komt, na kort stilgestaan te hebben, naar achteren wegtrekken. Doe de oefening daarna in drietallen. De derde persoon is de verdediger. Als de verdediger de aangeef toelaat volgt er een doorloop van de speler in het voorveld.

Lees ook: Hoeveel calorieën verbrand je met korfbal?

Dopjes Verwisselen en Aantikken voor het Schieten

Bij iedere korf staan 4 kleuren dopjes. Voorafgaand aan ieder schot krijgen de spelers een opdracht. Bijvoorbeeld: verwissel blauw met geel en tik rood aan. Benoem dat de dopjes na een opdracht blijven staan waar ze geëindigd zijn, niet weer terug zetten (vooral van toepassing bij andere opdrachten, zie variaties). Er kan meer variatie in de oefening gebracht worden door niet alleen dopjes om te laten wisselen en aan te tikken, maar door meerdere soorten opdrachten te geven. Raak de paal aan. Zet een dopje op een ander dopje. Zet een dopje schuin op elkaar. Draai een dopje om. Maak de schotafstand kleiner. Geef minder opdrachten per schot. Laat de afvang de opdracht uitvoeren en de schutter daarna schieten. Geef meer opdrachten per schot.

Dopjes Wegschieten

Beginnen met schieten bij de witte dopjes. Als je scoort ga je naar de kleur dopjes dat verder weg ligt, dus bij geel. De opdracht is om de dopjes weg te schieten. Je schiet vanaf een dopje, als je scoort breng je deze naar de paal. Als alle dopjes van die afstand weg zijn ga je naar de volgende afstand. Het kan ook in rondes, een ronde per afstand en dus ook met een winnaar per afstand.

Wedstrijdvormen: Wie Scoort de Meeste Doelpunten?

De twee schutters schieten om de beurt. De schutter en de rebounder doen een wedstrijd wie de meeste doelpunten maakt. Deze oefening lijkt op sneldoelen. Iedere speler heeft 6 levens. Er wordt om beurten geschoten, op eenzelfde manier als bij sneldoelen.

Schieten met Meerdere Kansen per Dopje

Deze oefening simuleert een schotsituatie waarin je alle tijd hebt. De schutter krijgt per dopje drie kansen. Scoren is naar het volgende dopje, 3x missen is een dopje terug. Als de schutter klaar is wisselt hij met de aangeef. Allebei een rondje gehad = gewonnen. Dichterbij, of meer kansen per kant. Grotere afstanden, of minder kansen per kant.

Rondrennen en Schieten Vanaf Verschillende Punten

De spelers die niet bij een paal staan rennen rond, steeds naar een geel dopje toe. Hier krijgen zij de bal. Deze gooien ze terug en daarna rennen ze naar het rode dopje bij dezelfde korf. Hier krijgen ze de bal opnieuw en dit keer wordt er geschoten. Bij deze oefening kan er op vele manieren gevarieerd worden. Hij gooit de bal terug en rent naar de pion achter de korf.

Schieten met Maximaal Drie Kansen

De schutter begint bij het eerste dopje en mag maximaal 3 keer schieten. Worden alle drie de kansen op een afstand gemist, dan wordt er gewisseld met de rebound. Bij het opnieuw wisselen steeds weer bij het begin beginnen. Onthouden waar je bent en daar de volgende beurt weer doorgaan. Kan ook variëren door andere kanten van de korf te gebruiken.

Gooien, Rennen en Afvangen

De bal wordt naar de korf gegooid. Onmiddellijk na het gooien achter de bal aan rennen, naar de korf. Doel is om voorbij de lijn te zijn voordat de bal gevangen wordt. De lijn maakt de opdracht concreet. Werken met een tegenstander. De bal begint onder de korf en wordt naar de speler voor de korf gegooid. Het is belangrijk dat de aanvaller centraal staat. De oefening kan eventueel ook in drietallen, waarbij je twee spelers onder de korf hebt. Eén om te gooien en één om te gaan verdedigen.

Oefeningen voor Beginnende Korfballers

Leren schieten begint met balvaardigheid en techniek. Allereerst, los van hoe je schiet (techniek) zullen spelers door te ontdekken en te ervaren moeten leren om een bal onder controle te hebben. Laat spelers om deze reden heel veel schieten. Als de controle een beetje begint te komen kan je stap voor stap gaan vertellen hoe er geschoten moet worden. Deze oefeningen zijn bedoeld voor beginnende korfballers die het schot aan het leren zijn.

Schieten Tussen Meerdere Korven

Zet meerdere korven ~6 meter bij elkaar vandaan en geef alle spelers een eigen bal. Je kunt verschillende opdrachten geven over hoe de spelers van paal naar paal gaan.

Schieten vanaf Dopjes met Eigen Bal

Verspreid over het veld liggen veel dopjes, rond de korven. De spelers hebben allemaal een eigen bal en schieten vanaf de dopjes. Als er gescoord wordt vanaf een dopje dan mag dit dopje opgepakt worden en meegenomen. Punten tellen of een dopje halen als je scoort. De bal mag niet of maximaal 1 keer, stuiteren. Spelers moeten punten halen door vanaf een dopje te scoren. Er kan gevarieerd worden door het aantal te behalen punten en de puntentelling aan te passen.

Schieten met Levens

Per speler een bal en een eigen plekje dichtbij een korf. Iedere speler heeft 4 dopjes, dit zijn zijn levens. De speler schiet en telt het aantal doelpunten. Iedere keer dat er gemist wordt moet er een dopje (een leven) ingeleverd worden.

Wisselen van Bal Schietoefening

Zet de palen in een rondje. Paal van 2,5 / 3 / 3,5 meter. Geef iedere speler een eigen bal. Zorg ook hier voor variatie. De opdracht is simpel. Af en toe roept de trainer "wissel!". Alle spelers leggen dan hun bal in de hoepel, rennen om het dopje heen terug naar de hoepel en pakken een andere bal. Varieer verder door de spelers op verschillende manieren te laten schieten. Door iedere speler een eigen bal te geven zal er vooral van dichtbij geschoten worden. Wil je schoten van wat verder weg, dan zou je dopjes neer kunnen leggen waar vandaan geschoten moet worden. Doe de oefening dan in tweetallen. De schutters schieten van de dopjes die op verre schotafstand liggen. Na het schot gaan ze hun eigen bal afvangen. Als dit na maximaal 1 stuiter lukt mag er nog één keer geschoten worden van de plek waar de bal gepakt is. Maak er een wedstrijdje van, wie er als eerste een bepaald aantal punten heeft. Hierdoor worden spelers vanzelf gemotiveerd om de bal na maximaal 1 stuiter te pakken, want waarschijnlijk is dit tweede schot van dichter bij de korf.

Warming-Up Spellen

5 oefeningen om je training goed mee te starten! Leon Braunstahl, assistent-bondscoach van TeamNL Korfbal en fysiotherapeut, ziet het als een uitdaging om daar verandering in aan te brengen. "Plezier moet vooropstaan, al vanaf de eerste seconde van de training", aldus Leon.

Hoepel Tikken

Deze warming-up game speel je in tweetallen met één hoepel en één bal. De tweetallen houden samen één hoepel rechtop vast en tikken de bal om beurten door de hoepel. Samenwerken? Dan is je doel om de bal zo vaak mogelijk over te tikken. Wedstrijdje? Probeer de bal dan zo te tikken dat de ander hem niet meer terug kan tikken", legt Leon uit. "Versnellen, vertragen, uitwijken, samenwerken en reageren: dat zijn een aantal aspecten die in deze warming-up game naar voren komen.

Pionnen Pakken

Je speelt hem met vijf personen. Zet de 5 pionnen ongeveer twee meter uit elkaar in een cirkel. Vervolgens wijs je vier ‘bewakers’ en één ‘loper’ aan. De bewakers moeten voorkomen dat de loper een pion te pakken krijgen", zegt Leon. Hij vult aan: "Tip: je kunt differentiëren met de aantallen!

Pion Tikken

Dit spel wordt gespeeld in drietallen met één pion per groepje. Ieder groepje heeft één verdediger en twee aanvallers. Het doel van de aanvallers is om de pion te tikken. De verdediger moet dit voorkomen door de aanvaller te tikken. Een leuk en dynamisch spel voor voetenwerk, reactievermogen en ook een stukje uitblokken.

Estafette met Bal

Deze estafette-oefening is ontzettend leuk voor jeugdteams. Deel het team op in twee groepen, zet ze per groepje achter elkaar in een rijtje en laat ze zo snel mogelijk de bal door hun benen en/of over hun hoofd aan elkaar doorgeven. Welk groepje is als eerste bij de achterlijn?", legt Leon uit. "Dit spel gaat om voetenwerk, reactievermogen en er zit natuurlijk ook weer een competitie-elementje in", vertelt Leon.

Poortjes Sprint

Je markeert het startpunt met twee pionnen en bij allebei de pionnen staat één speler. Ze bewegen zijwaarts naar het midden van de route, waar twee 'poortjes' zijn gemaakt met pionnen. Als trainer sta jij op het einde van de route en bepaal je wat ze doen. Roep je 'poortje!' dan moeten ze door het poortje terug naar het startpunt. Roep je niets, dan sprinten ze naar jou voor een high five. Wie is er als eerste?

Oefeningen voor Gooien en Vangen

Het algemene doel is dat dit zorgvuldig gebeurd, dus zonder dat de bal onderschept wordt en zonder dat de bal op de grond komt. Deze categorie is een vervolg op Gooien en vangen. Zodra dat goed gaat, spelers kunnen zonder verdedigers succesvol gooien over een afstand van ten minste 3 meter, kan je door met deze categorie.

Overgooien met Onderscheppers

Door over te gooien moet het tweetal naar de overkant van het veld. Er lopen ook enkele onderscheppers. Deze spelers proberen de bal te onderscheppen. Met deze oefening leren spelers passen zonder dat de bal onderschept wordt. De spelers leren kijken waar de verdedigers staan en leren beslissen wanneer er wel en niet gegooid kan worden.

Overgooien met Verdedigers

Drie aanvallers en twee verdedigers in een vak. De opdracht voor de aanvallers is om 8 keer over te gooien zonder dat de bal onderschept wordt. Spreek af dat de speler met de bal ook getikt mag worden. Leren vrij te lopen om de bal te kunnen krijgen. Er is een aangeef, een aanvaller en een verdediger. De aanvaller heeft een vak waarin hij vrij moet lopen, vrij om de bal te kunnen ontvangen van de aangeef. Het doel is goed gooien en vangen in een echte wedstrijdsituatie. De aanvallers mogen pas overgooien nadat zij minimaal 3 keer overgespeeld hebben. Speel op 2 palen, waarbij de aanval op beide mag scoren.

Vakken Overgooien met de Klok Mee

Met dopjes zijn er zes grote vakken gemaakt. De opdracht is om de bal over te gooien van vak naar vak, met de klok mee. De aanval krijgt 1 minuut de tijd om zo veel mogelijk vakken door te gaan. Wordt de bal onderschept, dan neemt de aanval de bal gelijk weer uit 1 vak terug. Wordt als de oefening naar behoren loopt strenger op de passing.

Overspelen naar een Hoepel

Beide teams hebben er baat bij om zo goed mogelijk het overzicht te houden. Waar is een vrije hoepel? Welke hoepel moet er verdedigd worden? De opdracht voor de aanvallers is om over te spelen richting een hoepel. Het verdedigende team kan dit op een aantal manieren voorkomen. Allereerst, net zoals in een normale korfbalwedstrijd, door het gooien moeilijk te maken met de armen en door de bal te onderscheppen. Daarnaast, als een verdediger met 1 voet in de hoepel staat kan de aanval daar geen punt meer scoren. Als het voor de aanvallers te lastig is kan er gespeeld worden met een extra speler die altijd bij de aanval hoort (overtal).

Overgooien Door een Hoepel in een Vierkant

Twee teams spelen tegen elkaar. Per team staat er 1 speler in een vierkant, met een hoepel in zijn handen. De overige spelers staan in het veld, tussen en om de hoepels. De opdracht voor de veldspelers is om samen te spelen richting het vierkant en de bal vervolgens door de hoepel te gooien. Speel het spel binnen de lijnen van een monokorfbalveld en leg een lijn in het midden. Met deze aanpassing beperk je de mogelijkheden om een punt te scoren en wordt het overspelen belangrijker. Ook kunnen de vierkanten kleiner gemaakt worden.

Focus op Basisvaardigheden

Alles begint bij de basis. Beheerst je speler de basistechnieken niet, dan wordt het moeilijk korfballen. Besteed daar voldoende aandacht voor. Zeker de helft van elke training.

Vrijspelen Trainbaar Maken

Marjolijn Kroon van LDOK is onnavolgbaar in haar manier van zichzelf vrijspelen. Hoe doet ze dat? En hoe maak je dit trainbaar? In deze video leg ik uit hoe ik deze vrijspelende beweging trainbaar maak bij Fortis C1.

Assisteren Trainbaar Maken

Hoe maak je het geven van een assist trainbaar. Onder andere met deze oefening.

Verdedigen en de Spelregels

Hoe voorkom je dat je tegenstander scoort? Wat is de juiste verdedigende houding? Wat is de juiste positie van de verdediging ten opzichte van tegenstander en korf. Wanneer is een schot verdedigd? Je ziet het allemaal in deze video. Tip; deel deze video in de teamsapp als je dit trainbaar wil gaan maken of als reminder hoe het ook alweer allemaal zit. De spelregels rondom verdedigen uitgelegd.

3 tegen 3 met een Altijd Vrije Assist Speler

3 tegen 3 met een altijd vrije assist speler in de korfzone. Er is altijd een assist speler in de korfzone. De focus ligt in deze oefening op het voorkomen van schieten. Maar je kan deze oefening ook inzetten met focus op de aanvallende acties. Kies per oefening 1 focuspunt. Het aanleren van de juiste verdedigende houding.

Rebound Oefeningen

Het neerzetten en behouden van een goede rebound is cruciaal om lange aanvallen te kunnen doen of een aanvalsgolf van de tegenstander te doorbreken. Olav van Wijngaarde (PKC) is de koning van de rebound.

Dynamisch Aanvalsspel

In deze video zit alles om te komen tot een dynamisch aanvalsspel. Van opbouw van 4-0, continue bewegen, diagonalen lopen, naar 4-1, 4-2, 4-3 en 4-4 met diagonale pases, over de rug wegtrekken, lopende rebounds en het benutten van de tweede kans. Bekijk deze video een paar keer en behandel delen daarvan in je training. Corrigeer op positie, richting, snelheid en timing. Kan als warmingup worden gebruikt maar ook als volwaardige oefening. Externe focus en reactie. Trainer geeft commando’s. Zet de spelers dichter bij elkaar. De middelste is de aanvaller, de buitenste spelers zijn de verdedigers. Vind de opening.

Oefeningendatabase Velocitas

Hier vind je de oefeningendatabase van Velocitas. Het is voor de ontwikkeling van jeugdleden belangrijk dat zij een goede training krijgen. Om alle trainers van goede oefeningen te voorzien is deze database opgezet. Hier kun je als trainer gemakkelijk per leeftijdscategorie en per vaardigheid oefeningen vinden om zelf een training samen te stellen. Dankzij deze oefeningen kunnen spelers de acht korfbalacties goed leren uitvoeren. Stem je oefeningen ook af met onze ‘rode draad‘ om te zorgen dat je spelers per leeftijdscategorie aanreikt waar ze aan toe zijn.

Samenspel is Essentieel

“Bij korfbal gaat het om scoren, want door het maken van meer doelpunten dan de tegenstander wordt een wedstrijd gewonnen. Omdat een speler niet mag lopen met de bal in de hand of dribbelen met de bal, moet hij samenspelen om in de buurt van de korf te komen. Bovendien is er de regel dat een speler niet mag schieten als hij verdedigd wordt. Een speler moet vrijlopen en de bal krijgen om te kunnen schieten. Samenspel is dus noodzakelijk.

Leeftijdspecifieke Training

Pupillen

Aanleren basisvaardigheden korfbal. De juiste techniek aanleren is op deze leeftijd erg belangrijk. Doe veel spelenderwijs.

Aspiranten

Verder leren van de basisvaardigheden korfbal. Juiste techniek aanleren is ook op deze leeftijd erg belangrijk. Blijf positief corrigeren. Leer snel over te gooien, ook over grotere afstanden. Leer op een juiste manier verdedigen.

B-Jeugd

Vanaf deze leeftijd wordt gestart met tweevakskorfbal. Zorg dat het spel dynamisch blijft: snel richting de korf spelen en gaan aanvallen. Verdedigen verder leren, waarbij pressieverdedigen en ballijnverdedigen aan de orde moeten komen.

tags: #korfbal #oefeningen #tweede #bal