Voetbal is een sport die door jong en oud met passie wordt beoefend. Ook de allerkleinsten willen graag hun favoriete sport in stijl beleven. De KNVB voetbalshirts voor kinderen zijn dan ook erg populair. Dit artikel geeft je alle informatie die je nodig hebt over KNVB voetbalshirts voor kinderen, van de verschillende competities tot de nieuwste tenues en regels omtrent wedstrijdkleding.
Jeugdvoetbal bij de KNVB: Van Onder 13 tot Onder 19
De KNVB biedt een breed scala aan competities voor jonge voetballers. In de Jeugd Onder 13- tot en met Onder 19-competities spelen zowel jongens als meiden in de speelvorm 11 tegen 11. De leeftijdscategorieën die worden aangeboden per district zijn afhankelijk van het aanbod in teams. In de JO13- t/m JO19- competities categorie B en Hoofdklasse wordt er in drie fases gespeeld. De divisies spelen in een na- en voorjaarsreeks.
11x11 Voetbal: De Reguliere Vorm
Het grootste competitieaanbod vind je bij de reguliere voetbalvorm 11x11. Deze vorm speel je vanaf de junioren en is bij elke vereniging bij jou in de buurt mogelijk. In 2023/'24 is er in de O13 een pilot met vernieuwde spelregels. In de districten West I en Noord wordt er ook in de JO14 getest met de vernieuwde spelregels.
Meidenvoetbal: MO13 t/m MO20
Vanaf de junioren-leeftijd zijn er ook specifieke competities waar meiden met en tegen elkaar voetballen (MO13 t/m MO20).
Vind een vereniging bij jou in de buurt
Wil je gaan voetballen en ben je op zoek naar een vereniging bij jou in de buurt? Via de clubfinder van de KNVB vind je de contactgegevens én het voetbalaanbod van alle verenigingen.
Lees ook: Maatschappelijke betrokkenheid in het amateurvoetbal: een onderzoek.
De nieuwste KNVB voetbalshirts voor kinderen (2024-2026)
Ook voor de kleinere fans onder ons is het volledig nieuwe thuistenue, uittenue en trainingspak van het Nederlands Elftal 2024-2026 gelanceerd door de KNVB en hoofdsponsor Nike. De nieuwe tenues zien er ook dit jaar ontzettend goed uit. De tenues voor de kinderen zijn wat het design betreft precies hetzelfde als die van de volwassenen.
Het Thuistenue 2024-2026: Oranje met Koninklijke Details
Het nieuwe thuistenue voor het Nederlands Elftal voor kinderen is samen door de KNVB en kledingsponsor Nike gelanceerd. Ook dit jaar zijn er weer leuke details toegevoegd aan het thuisshirt. Het nieuwe thuisshirt van Oranje heeft dit jaar een iets diepere kleur oranje dan voorheen. Het shirt bevat de nieuwe Nike Aeroswift technologie. Dit kun je ook wel zien op de mouwen van het shirt. Deze bevatten verschillende kleuren oranje die door elkaar heen lopen wat voor een leuk effect zorgt. Aan de binnenkant van het shirt is een zwarte strip te zien die ook weer overloopt op de achterkant van het shirt. Aan de binnenkant van de hals heeft Nike een kroon toegevoegd die weer verwijst naar het Koninklijk huis. Het bijpassende broekje is dit jaar niet oranje, maar wit! Weer even wat anders. Op het witte broekje zijn ook de Nike en KNVB logo’s te zien.
Het Uittenue 2024-2026: Een Flitsend Lichtblauw Design
Het uittenue voor het Nederlands Elftal ziet er ook de komende jaren weer super goed uit. Het paars/blauwe tenue wordt dit jaar ingeruild voor een flitsend lichtblauwe kleur. Over het nieuwe uitshirt is een all-over print te zien met diagonale strepen die in een iets andere kleur blauw zijn dan het shirt. Dit nieuwe uittenue van het Nederlands Elftal is gebaseerd op het EK in 1988 dat Nederland heeft gewonnen. Zij hadden toen een soortgelijk shirt aan. Op de rechterborst van het shirt staat het logo van Nike in een donkerblauwe kleur. Het bijpassende broekje is donkerblauw en bevat beide logo’s op de broekspijpen. De bijpassende voetbalsokken van het Nederlands Elftal zijn lichtblauw van kleur net zoals het shirt.
Losse verkoop van shirts en broekjes
Ben je alleen geïnteresseerd in het thuisshirt, uitshirt of broekje? Dan kun je deze zonder problemen apart bestellen bij één van de shops. Kijk gauw of ze jouw maat nog voorradig hebben!
Het Trainingspak 2024-2026: Blauw met Oranje Accenten
Ook voor de kinderen is het trainingspak 2024/2026 weer gelanceerd door de KNVB en Nike. Het trainingspak heeft een totaal ander design dan de vorige jaren. Het trainingspak is volledig blauw en heeft een hoop blauwe details in dezelfde kleur als het uittenue. De trainingstop heeft een ronde hals en een rits die tot aan de borst loopt. Op beide mouwen loopt een strip met dezelfde oranje horizontale strepen als op het thuisshirt. Op de linkerborst staat het logo van de KNVB en op de rechterborst staat het logo van kledingsponsor Nike afgebeeld. Beide logo’s zijn oranje gekleurd. Op het midden van de top staat een groot logo van hoofdsponsor ING. De KNVB en ING werken al samen sinds het jaar 1996, en hebben een contract dat tot zeker 2022 loopt. De bijpassende trainingsbroek is ook zwart gekleurd en heeft in de binnenkant een oranje bies. Aan de zijkanten van beide broekspijpen zijn de oranje strips te vinden die ook weer terugkomen in de trainingstop en thuisshirt. Op de broekspijpen mogen ook de logo’s van de sponsoren niet ontbreken. Aan de onderkant van de broek zitten enkel ritsen waardoor je de broek makkelijk uit en aan trekt over je voetbalschoenen of sneakers.
Lees ook: KNVB-overschrijvingen: Een complete gids
Alternatieven voor het Nederlands Elftal tenue
Geen interesse in het Nederlands Elftal kinder tenue thuis en/of uit 2024-2026? Je kunt hier ook het Nederlands Elftal tenue thuis en uit 2024-2026 voor volwassenen en Nederlands Elftal trainingspak kopen.
Voorwaarden voor wedstrijdkleding
Aan de wedstrijdkleding zijn voorwaarden verbonden. Spelers van een bepaald team komen tijdens een wedstrijd uit in uniforme wedstrijdkleding. De doelverdediger draagt kleding waarmee hij of zij te onderscheiden valt van de andere spelers, de scheidsrechter en de assistent-scheidsrechters.
Kleurverschil tussen teams
Als twee elftallen tegen elkaar spelen waarvan de wedstrijdkleding volgens het oordeel van de scheidsrechter te weinig van elkaar verschilt, dan is het in het programma als eerstgenoemde elftal verplicht andere wedstrijdkleding aan te trekken, die voldoende afwijkt van de wedstrijdkleding van de tegenpartij. Bij een wedstrijd in een standaardklasse is het als tweede genoemde elftal verplicht andere wedstrijdkleding te dragen.
Bij de vrouwensenioren geldt dat in de landelijke klassen (Top-, Hoofd- en eerste klassen) het in het programma als tweede genoemde elftal dient te zorgen dat het met ander, onderscheidende tenues speelt. In de overige klassen wordt het eerste genoemde elftal geacht dit te doen. Bezwaren van de ene partij tegen de wedstrijdkleding van de tegenpartij dient betreffende partij voor het begin van de wedstrijd aan de scheidsrechter mee te delen.
Rugnummers: Verplicht voor eerste elftallen
Het dragen van rugnummers is verplicht voor eerste elftallen die uitkomen in het seniorenvoetbal mannen en het seniorenvoetbal vrouwen. In poules waar eerste elftallen zijn ingedeeld bij reserve-elftallen, geldt deze verplichting niet. Maakt een elftal gebruik van rugnummers, dan moeten deze rugnummers van de spelers overeenstemmen met de nummers op het wedstrijdformulier. Een rugnummer bestaat uit maximaal twee Arabische cijfers. De rugnummers moet ten minste twintig centimeter hoog zijn en voldoende contrast vormen ten opzichte van de wedstrijdkleding. Eventuele andere uitingen op de rugzijde van het shirt mogen de leesbaarheid van het rugnummer niet beïnvloeden. De rugnummers van de spelers van een elftal die aan een wedstrijd deelnemen of gaan deelnemen, moeten te allen tijde van elkaar verschillend zijn.
Lees ook: Scheidsrechter niet aanwezig? Dit zijn de stappen
Scheenbeschermers: Verplichte bescherming
Ook het dragen van scheenbeschermers tijdens de wedstrijd is verplicht. Een speler die geen scheenbeschermers draagt, mag niet aan een wedstrijd deelnemen.
Reclame op wedstrijdkleding: Regels en Beperkingen
Het bestuur amateurvoetbal heeft regels opgesteld met betrekking tot het aanbrengen van reclame op de wedstrijdkleding.
Fabrikant wedstrijdkleding
Naam, beeldmerk, logo en/of domeinnaam van de fabrikant mogen maximaal driemaal per kledingstuk voorkomen, waarbij de oppervlakte per reclame-uiting niet groter mag zijn dan 20 vierkante centimeter. Als de fabrikant van de wedstrijdkleding tevens fungeert als shirtsponsor dan wel shirtsubsponsor, mogen de reclame-uitingen slechts zodanig zijn aangebracht dat per wedstrijdtenue niet meer dan drie uitingen met dezelfde naam tegelijk in beeld zijn.
Shirtsponsor of shirtsubsponsor
Shirt
- Aan de voorkant van het shirt mogen maximaal drie, al dan niet dezelfde, reclame-uitingen staan met een totale oppervlakte van 600 cm2.
- Aan de zijkant van elke mouw van het shirt mag maximaal één reclame-uiting worden aangebracht tot een maximum van 40 cm2. Indien een reclame-uiting slechts aan de zijkant van één mouw van het shirt wordt aangebracht, terwijl er op de andere mouw geen enkele reclame-uiting wordt aangebracht, dan mag eerstgenoemde reclame-uiting worden aangebracht tot een maximale oppervlakte van 60 cm2.
- Aan de achterkant van het shirt mogen maximaal twee, al dan niet dezelfde, reclame-uitingen staan met een totale oppervlakte van 400 cm2. Indien sprake is van vermelding van spelersnamen op de rugzijde van het shirt, staat het een club vrij te bepalen of een eventuele reclame-uiting onder of boven het nummer op de rugzijde wordt vermeld, met dien verstande dat de reclame-uitingen en de spelersnamen niet tezamen boven dan wel onder het nummer mogen worden vermeld. Indien geen sprake is van die naamsvermelding, staat het de club eveneens vrij te bepalen of een eventuele reclame-uiting onder of boven het nummer op de rugzijde wordt vermeld. De afstand van een reclame-uiting tot het rugnummer op de achterkant van het shirt moet minimaal 2 centimeter zijn.
- Op het shirt mag één uiting van de desbetreffende divisie voorkomen, waarbij de oppervlakte van de uiting niet meer mag bedragen dan 20 cm2 en waarbij de uiting bestaat uit een willekeurige combinatie van naam, beeldmerk en logo van de desbetreffende divisie.
- Stem de reclame-uitingen op het shirt zodanig af dat per wedstrijdtenue niet meer dan drie dezelfde uitingen tegelijk in beeld zijn. Breng verder de reclame zodanig op het shirt aan dat de herkenbaarheid van het tenue, met name waar het de basiskleur betreft, niet in het geding komt.
Een speler mag geen ondershirt tonen dat is voorzien van teksten of reclame. De tuchtcommissie kan een straf opleggen aan een speler die zijn voetbalshirt omhoog - of uittrekt om betreffende teksten of reclame te tonen. Aan de voorkant of de zijkant van de broek mag op iedere broekspijp maximaal één reclame-uiting van maximaal 75 cm2 worden aangebracht. Op de kousen mag naast de naam, het beeldmerk en/of het logo van de fabrikant van de kousen, ook de verenigingsnaam en/of het logo van de vereniging komen te staan.
Verboden reclame-uitingen
Met verwijzing naar de Nederlandse Reclame Code zijn onder andere de volgende reclame-uitingen niet toegestaan:
- Reclame voor tabaksproducten.
- Reclame voor alcoholhoudende dranken.
- Uitingen die in strijd zijn met de wet, de openbare orde of de goede zeden.
- Uitingen die niet in overeenstemming zijn met de eisen van goede smaak en fatsoen.
- Uitingen die in verband kunnen worden gebracht met de seksindustrie.
- Uitingen van politieke aard.
In alle gevallen waarin niet is voorzien, beslist de KNVB.
Waar kun je de KNVB voetbalshirts voor kinderen kopen?
Bestel hier het Nike Nederlands Elftal thuisshirt 2024-2025 voor kinderen. Dit voetbalshirt kun je vanaf nu bestellen voor kinderen van 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 en 15 jaar. Dit voetbalshirt is beschikbaar in de volgende kindermaten: 128, 140, 152, 164, 176. Klik direct op de buttons om het Nederlands Elftal thuisshirt 2024-2025 te bestellen voor kinderen. In deze winkels kun je het Nederlands Elftal tenue ook laten bedrukken met een eigen naam en nummer.
Club Brugge's innovatieve aanpak: The Fourth shirt, ontworpen door kinderen
Club Brugge kwam tijdens seizoen 2023/’24 met het initiatief om voor het eerst een vierde shirt te lanceren: The Fourth. Niet zomaar een vierde shirt, want deze werd ontworpen door de Club Kids van de club. Club Brugge probeert te excelleren in kids-engagement.
Het idee achter The Fourth
Bij Club Brugge lanceren ze meestal 3 shirts per jaar: een home shirt, away shirt en een third kit. Twee jaar geleden werd besloten dat ze de journey van fans willen starten op nul jaar tot volwassenheid en de focus willen leggen op een volwaardige fan te worden. De memberships zijn in het leven geroepen om als kind te kunnen opgroeien met Club Brugge en op die manier door hun tienerjaren die band te versterken in plaats van het te laten verwateren. Hierbij werd de lens ook gelegd op de leeftijdsgroep nul tot achttien. Daardoor hebben ze vorig jaar de kidsclub opgesplitst in twee abonnementen: dat zijn enerzijds de Bibi’s Club van nul tot zes en anderzijds de Club Kids van zeven tot twaalf jaar. Het komende seizoen komt daar ook Young Blues bij. Dat zijn dertien- tot zeventienjarige membershiphouders. De doelgroep van nul tot twaalf is een leeftijdsgroep die al sterk verbonden is aan de spelers, aan het spel of zelfs kampioen worden. Hierdoor speelden ze met het idee: wat als we kinderen bij de club kunnen betrekken. Voor de kinderen die zich heel duidelijk vereenzelvigen met de kleuren blauw en zwart, werd een wedstrijd uitgeschreven om een vierde shirt te lanceren.
De doelstellingen van The Fourth
Het doel kwam niet vanuit een commercieel oogpunt, maar voornamelijk om onderzoek te doen naar hoe engaged de jongere doelgroep is. Anderzijds was er ook het marketing technische: ze wilden een shirt laten maken dat is gemaakt door kinderen en ook voor kinderen. Het summum voor een kind is een design maken waar hun helden mee zouden spelen. Of ze de vierde shirts dan massaal zouden verkopen of niet, dat was niet het doel op zich. Het was vooral van belang om ervoor te zorgen dat ze een kleine boost konden uitdelen aan het begin van de kampioenschap play-offs. Een mogelijkheid om de eerste wedstrijd het shirt eenmalig te laten dragen, zodat de waarde van het shirt ook vrij hoog bleef. Een deel van de opbrengst van The Fourth ging naar een goed doel voor kinderen. Het door kinderen voor kinderen te laten terugvloeien was een full Child circle. De wedstrijd gedragen shirts zijn verloot en een groot gedeelte van de omzet was voor het goede doel en werd mede mogelijk gemaakt door MatchWornShirt als partner. Er werden 2.000 shirts in stock genomen met het doel om ze ook allemaal te verkopen. Dat is gelukt. Op die manier konden de supporters zelf ook dit unieke shirt in de kast hangen.
De totstandkoming van het shirt in relatie tot de partners
Het gaat hier over een kinderdesign: gedaan door kinderen voor kinderen. De wedstrijd speelden ze zoals steeds met hun hoofdsponsor Unibet op de borst, maar in de verkoop naar onder 18 jaar werd het ‘No Heart, No Glory’ logo gebruikt, wat hun foundation sponsor is. Matchworn shirt was als partner in deze campagne bereid om een groot deel van de omzet af te staan voor het goede doel. Alle inkomsten die naar de Club Brugge Foundation gingen, werden integraal ingezet naar een goed doel voor kinderen. Macron werd ook betrokken als producent van het shirt. Macron weet hoe zij als technische partner creatief moeten omgaan met dit soort creaties. Het maakte een leuke case voor hen door het feit dat het een andere insteek had en daarbovenop een kleine extra omzet verzorgde. Zeker bij technische partners, zit er timing op de productie van die shirts. Als je inmenging krijgt in het design ervan, zijnde een kind die een tekening maakt op een kladpapier binnen de contouren van een shirt, dan kan het alle kanten op gaan. Dus ook bij hen is dat een technische uitdaging, want de kraag gaat bijvoorbeeld een stukje goud moeten zijn. Er waren in totaal vijfhonderd inzendingen van tekeningen. Dan is het een mooie gelegenheid om Macron te betrekken bij dat productieproces. Daarnaast is er een eigen interne jury opgericht om zowel spelers van het eerste team, als het vrouwenteam te laten stemmen, omdat zij er ook mee moeten spelen. Ook Bibi de mascotte, het merchandisingteam en de eigen shirtdesigners mochten stemmen. Dus om zo'n project tot stand te krijgen, moet je wel alle stakeholders warm krijgen voor het idee en betrekken in het proces.
Groei in leden door The Fourth?
Deze innovatieve manier is gefocust op de kidsclub met de leeftijd tussen 0 en 12, merk je een groei in leden van de specifieke doelgroep door The Fourth? Dat ligt niet alleen specifiek aan The Fourth. Voor hen is The Fourth een van de voordelen die je hebt als member om mee te kunnen doen aan een aantal unieke ervaringen. Voor de Young Blues gaan ze bijvoorbeeld een voetbalgametoernooi organiseren voor members van die groep. Daarbij zie je per activiteit, waaronder The Fourth, een gestage klim. Bij hen betaalt een Bibi’s club member €25,- voor een seizoen. Een Club Kids member betaalt €30,- per seizoen en een Young Blues member betaalt €40,- per seizoen. Een volwassen betaalt €50,- per seizoen. Al de voordelen die in die pakketten zitten, zijn gekoppeld aan de leeftijdsgroepen. De welkomstpakketten worden daar ook op aangepast. Waarbij het membership voor volwassenen veel meer gestoeld is op de ervaring met de eerste ploeg, is dat bij kinderen minder. Kinderen kunnen als member hun communiefoto's komen nemen in het stadion in mei. Dit is een voorbeeld van hoe ze de memberships extra waarde geven. Om er een cijfer op te plakken, zitten ze op iets van 12 á 1.300 betalende leden die ze hebben op de Club Kids en Bibi’s Club samen, en komen er dit jaar zeker 1.500 teenagers bij. Er zitten zo’n 11 á 12.000 jongeren in de database. Dus het is een kwestie van zoveel mogelijkheden van waarde te voorzien voor die verschillende groepen en het overtuigen om member te worden.
Obstakels tijdens het proces
Het vierde shirt is ontworpen in de zomer en ging pas live tijdens het eerste thuisduel in de play-offs begin april. Tijd, ze begonnen met dit project in de voorbereiding van het seizoen. Je moet tijd maken, maar vooral de timing is belangrijk. Zo ook bij de foto- en videografen en communicatieafdeling om momentum te creëren. Het is vaak afwachten, want komen er vijftig tekeningen binnen of komen er vijfhonderd binnen? Dit alles moet verwerkt worden en kostte veel tijd en werk voor het team van merchandising. Ook het design team moest na drie shirts, plots ook een vierde design ondersteunen en afstemmen met Macron. De vraag was: hoe snel kunnen we dit shirt hebben? En als we marketinggericht willen acteren voor bijvoorbeeld het begin van de play-offs, dan moet het in een stroomversnelling raken, ook in samenwerking en afstemming met Macron. Het gaat over slechts 2.000 shirts, maar toch is het belangrijk dat je het momentum kan behouden. De druk hoog houden en op tijd beginnen met productie en projectmanagement.
Leerpunten voor de toekomst
Ze denken dat ze nog meer mensen moeten kunnen bereiken door dit soort campagnes. Veel van de zaken die nu zijn gedaan, zijn handgetekend door kinderen. Ze hebben nu in de grote stapel papieren proberen de leukste tekening eruit te halen, maar misschien zijn er manieren dat ze deze stap en zelfs de gehele case kunnen digitaliseren. Aan de andere kant is dit type project fijn dat het wel nog eens analoog kan, want anders wordt alles digitaal. Voor Club heeft het proces extra stappen nodig gehad om uiteindelijk tot een winnaar te komen. Er is een selectie gemaakt, jury video gemaakt en een livestream gepubliceerd. In dat opzicht moeten ze deze processen blijven optimaliseren. Een persoonlijk leuk detail vind ik dat in alle The Fourth shirts de naam van de winnares staat, wat een heel uniek detail is. Ze wordt vereeuwigd op die manier. Als er ooit binnen dertig á veertig jaar wordt teruggekeken naar het Kampioensjaar 2023/'24, dan zal dat shirt er deel van uitmaken. Er zal dan altijd terug gerefereerd worden aan de designster van het vierde shirt.
Plannen voor de toekomst
Zijn jullie van plan om dit idee vaker uit te voeren (ook met het oog op de nieuwe kledingsponsor Castore)? Dat soort wedstrijden of campagnes werkt ook voor de jongere fans. Dat spreekt tot de verbeelding en dat brengt hen dichter bij de helden dan dat ze soms kunnen doen. Dus dat is zeker nog het plan. De vraag is wat het dan kan zijn. Ze hebben nu geen plannen om een vierde shirt opnieuw uit te brengen, omdat ze dat al hebben gedaan. Maar ze denken dat ze bij Club Brugge altijd zoeken naar de volgende stap in fan experience.
tags: #knvb #voetbalshirts #kind #informatie