Voetbalverenigingen in Nederland opereren vaak volgens statuten die zijn afgestemd op de eisen van de KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbalbond) en de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR). Deze statuten vormen de basis voor de organisatie en het bestuur van de vereniging. Dit artikel geeft een voorbeeld van hoe dergelijke statuten eruit kunnen zien, met specifieke aandacht voor de verschillende aspecten van het verenigingsleven.
Naam en Doelstelling
De formele naam van de vereniging is "Voetbalvereniging [naam]". De vereniging stelt zich ten doel het bevorderen van de voetbalsport in al zijn verschijningsvormen. Dit omvat zowel prestatievoetbal als recreatief voetbal, waarbij het plezier en de ontwikkeling van de spelers centraal staan. De vereniging wil een goede organisatie bieden en duidelijkheid scheppen over haar waarden en normen.
De club voelt zich verantwoordelijk voor wat zich op en buiten het sportcomplex afspeelt, niet alleen op sportief gebied, maar ook op het gebied van beleving, geborgenheid en veiligheid. De vereniging is zich ervan bewust dat zij met haar spelers, begeleiders, trainers, scheidsrechters, vrijwilligers en ouders een weerspiegeling is van de maatschappij, waar gedragsregels gelden en waar incidenten en excessen kunnen voorkomen. Dit heeft geleid tot het statuut Normen & Waarden.
Lidmaatschap
Soorten Leden
De vereniging kent verschillende soorten leden:
- Leden van verdienste: Personen die zich door bijzondere verdiensten jegens de vereniging hebben onderscheiden en door het bestuur als zodanig zijn benoemd.
- Ereleden: Natuurlijke personen die zich jegens de vereniging bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt en op voordracht van het bestuur door de algemene vergadering met een meerderheid van ten minste 4/5 van de geldig uitgebrachte stemmen zijn benoemd.
- Donateurs: Zij hebben geen andere rechten en verplichtingen dan die welke hen in of krachtens de statuten en/of reglementen zijn toegekend of opgelegd.
Leden van verdienste en ereleden hebben geen geldelijke verplichtingen, maar wel alle rechten van de leden.
Lees ook: Maatschappelijke betrokkenheid in het amateurvoetbal: een onderzoek.
Aanmelding en Toelating
De aanmelding geschiedt door het invullen, dateren en ondertekenen van een aanmeldingsformulier dat door de secretaris wordt verstrekt. Op dit formulier moeten de volgende gegevens worden ingevuld: naam, voornaam (voluit), adres, geboortedatum, telefoonnummer, en de vereniging(en) waarvoor het kandidaat-lid de laatste 5 jaren heeft gespeeld. Voor jeugdleden dient het formulier mede ondertekend te worden door de wettelijk vertegenwoordiger. De kosten voor de aanmelding worden door het bestuur vastgesteld en dienen bij de inlevering van het aanmeldingsformulier te worden voldaan.
Het lidmaatschap wordt verkregen door een besluit tot toelating door de secretaris namens het bestuur. Van de toelating wordt mededeling gedaan in het cluborgaan. Binnen 14 dagen na deze bekendmaking kan ieder stemgerechtigd lid, onder opgaaf van redenen, bij het bestuur bezwaar maken tegen de toelating. Mocht dit leiden tot een afwijzing door het bestuur, dan wordt hiervan schriftelijk mededeling gedaan aan de aanvrager, onder vermelding van de beroepsprocedure.
Rechten en Plichten van Leden
Buiten de verplichtingen geregeld in de statuten, hebben leden het recht om voorstellen, klachten en wensen bij het bestuur in te dienen. Het bestuur is gehouden deze zo spoedig mogelijk te behandelen of te onderzoeken. Bij een beslissing heeft het desbetreffende lid een beroepsmogelijkheid bij de algemene vergadering van de vereniging.
Leden zijn jaarlijks gehouden tot het betalen van contributie, die door de algemene vergadering jaarlijks zal worden vastgesteld. Zij kunnen daartoe in categorieën worden ingedeeld, die een verschillende bijdrage betalen.
Bestuur
Samenstelling en Vergaderingen
Het bestuur bestaat uit een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en ten minste een aantal leden, die allen meerderjarig moeten zijn. Het bestuur vergadert ten minste éénmaal per periode volgens een vooraf vastgesteld rooster, met uitzondering van de maanden juli en augustus. Daarenboven vergadert het bestuur zo dikwijls als de voorzitter of ten minste 3 leden van het bestuur zulks wensen. Een oproep voor een vergadering dient minimaal 48 uur voor aanvang van de vergadering in het bezit van de bestuursleden te zijn, terwijl een vergadering op verzoek van bestuursleden binnen maximaal één week dient te worden belegd.
Lees ook: KNVB-overschrijvingen: Een complete gids
Een bestuursvergadering is tot besluiten bevoegd als de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is. Over personen wordt schriftelijk gestemd, terwijl over zaken mondeling gestemd kan worden. Besluiten worden bij meerderheid van geldige stemmen genomen. Indien bij een stemming over zaken de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. Bij een stemming over personen bij de eerste stemming niemand de meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen verkregen, dan vindt een herstemming plaats over de personen, die de meeste of zo nodig op één na de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Bij herstemming beslist het grootste stemmenaantal.
Dagelijks Bestuur
De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur neemt alle beslissingen welke niet tot een gewone bestuursvergadering kunnen worden uitgesteld. De secretaris voert de correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften ervan te houden en deze evenals de ingekomen stukken te bewaren.
Aftreden en Kascommissie
Ieder bestuurslid treedt uiterlijk 3 jaar na zijn verkiezing af, volgens een rooster dat de continuïteit waarborgt. De kascommissie, bestaande uit drie leden en twee reserveleden, houdt toezicht op het beheer van de penningmeester. Zij is gehouden ten minste éénmaal per jaar de kas, de saldi, de boeken en bescheiden van de penningmeester na te zien. Indien de kascommissie termen aanwezig acht om de penningmeester te dechargeren, zal zij een betreffend voorstel doen aan de algemene vergadering. De kascommissie is bevoegd aan het bestuur voorstellen betreffende het financiële beheer te doen.
Commissies
Behoudens de algemene vergadering kunnen de verenigingsorganen slechts (sub)-commissies instellen, de benoeming en ontslag van de leden ervan en de werkwijze van die commissies regelen, voor zover dit ligt binnen het taakgebied van het desbetreffende verenigingsorgaan. De benoeming tot lid van een commissie geschiedt, behoudens tussentijds bedanken, voor één jaar of tot de opdracht is volbracht of ingetrokken. Bij het besluit tot instelling van een commissie worden de samenstelling, taak, bevoegdheid en werkwijze van de commissie in een instructie vastgelegd.
Een voorbeeld van een commissie is de pers- en propagandacommissie, die verantwoordelijk is voor het samenstellen, verschijnen en verspreiden van het clubblad.
Lees ook: Scheidsrechter niet aanwezig? Dit zijn de stappen
Afdelingen
De leden van het afdelingsbestuur worden gekozen in de (afdelings)ledenvergadering. Voorafgaand aan de algemene jaarvergadering dient de afdeling haar jaarvergadering te hebben gehouden.
Gedragsregels en Sancties
Normen en Waarden
De voetbalvereniging vraagt nadrukkelijk aandacht voor normen en waarden voor, tijdens en na de beoefening van de voetbalsport. Voetbal is een teamsport die je met elkaar en de tegenstander in gezamenlijkheid beoefent. Het bestuur wil in KNVB-verband meehelpen om excessen tegen te gaan door een statuut in het leven te roepen en preventief en correctief beleid te voeren waar het gaat om het sociaal-ethisch beleid binnen de invloedssfeer van de vereniging.
Commissie Normen en Waarden (N&W)
De vereniging heeft een commissie Normen en Waarden (N&W) die wordt ingeschakeld bij ernstige vormen van wangedrag of indien betrokken overtreder(s) er, al dan niet structureel, blijk van geven niet bevattelijk te zijn voor de opgelegde maatregelen door direct leidinggevenden. Het incident en / of conflict wordt aangemeld bij het bestuur met behulp van een meldingsformulier.
Sancties
Het bestuur is bevoegd tot strafoplegging van leden indien betrokken leden niet voldoen aan de verplichtingen van de leden zoals vastgelegd in de statuten. Sancties kunnen variëren van een waarschuwing tot royement. Een schorsing is een verzwaarde vorm van uitsluiting waarbij het bestuur (een deel van ) de rechten verbonden aan het lidmaatschap kan ontzeggen. Tegen de eerste vormen van strafoplegging bestaat geen beroepsmogelijkheid. Een royement wordt uitgesproken wanneer een lid in ernstige mate in strijd met de statuten, reglementen (waaronder dit statuut met gedragsregels) en/of besluiten van organen van de vereniging handelt, of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt, dan wel na sommatie nalatig blijft zijn verenigingscontributie te voldoen.
De betrokkene wordt van een royement schriftelijk in kennis gesteld door het bestuur. Hiertegen is binnen één maand schriftelijk beroep mogelijk bij de Algemene Ledenvergadering. Voor het bepalen van de zwaarte van de straf voor bepaalde categorieën van de overtredingen wordt aansluiting gezocht bij de door de KNVB gehanteerde tuchtreglementen en strafoplegging bij molestaties.
Faciliteiten en Gedragsregels op het Sportcomplex
Het clubhuis is gedurende door het bestuur aan te wijzen uren voor de leden toegankelijk. Van deze regeling wordt aan de leden mededeling gedaan. Het bestuur is bevoegd, één of meer voor gebruik van de leden bestemde lokalen van de vereniging, voor bijzondere doeleinden te reserveren. Bij gebruikmaking van deze bevoegdheid geschiedt daarvan tijdige mededeling aan de leden.
De spelers zullen op een door het (afdelings)bestuur te bepalen wijze van hun opstelling en indeling in een van de teams in kennis worden gesteld. Bij wedstrijden zal zo mogelijk ieder team vergezeld zijn van een leider, aan te wijzen door het (afdelings)bestuur. De leider is de eerst verantwoordelijke voor het gebeuren rond de wedstrijd.
Van het behalen van prijzen, kampioenstitels of premies door een elftal en/of leden, die de vereniging op enige wedstrijd vertegenwoordigen, geschiedt aantekening in een daartoe bestemd geschrift. Ieder der leden is aansprakelijk voor de door hem aan de eigendommen van de vereniging aangerichte schade.
Het sportcomplex is van iedereen. Wees er zuinig op en zorg dat het netjes blijft. Maken we rommel, dan ruimen we dat zelf op. We zitten op de daarvoor bestemde stoelen. De tafels, het voetbalspel etc. We houden rekening met de teams die na jou gebruik willen maken van de kleedkamer. We laten de kleedkamers altijd opgeruimd en aangeveegd achter. We zijn zuinig op de velden. Velden zijn geen oversteekplaats. Het geven van het goede voorbeeld door volwassenen is van groot belang. Alcohol en tabak zijn middelen die onze gezondheid schaden. Gebruik ze met mate en zeker niet op het veld of in de kleedkamers. Leden, toeschouwers en vrijwilligers dienen kennis te nemen van de regels rondom het gebruik van alcohol en glas via de publicaties in de kantine.
Huishoudelijk Reglement
Het huishoudelijk reglement kan slechts gewijzigd worden door een besluit van de algemene ledenvergadering, waartoe werd opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van het huishoudelijk reglement zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering moet ten minste 14 dagen bedragen. Ten minste 14 dagen voor de vergadering wordt gehouden, moet een afschrift van het voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage gelegd worden tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt de voorgestelde wijziging van het huishoudelijk reglement ten minste 14 dagen voor de vergadering in het cluborgaan gepubliceerd en/of een afschrift hiervan aan alle leden toegezonden.
Een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement behoeft ten minste 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen, in een vergadering waarin ten minste 2/3 van de leden aanwezig is. Indien dit quorum niet aanwezig is, wordt binnen 4 weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden waarin over dat voorstel, ongeacht het aantal aanwezige leden, een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement wordt genomen, mits met meerderheid van 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen. Na vaststelling van het reglement wordt zo spoedig mogelijk de tekst bekend gemaakt aan de leden.
Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR)
De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen ('WBTR') is erop gericht het bestuur en toezicht van verenigingen, stichtingen en coöperaties te verbeteren. De wet voorkomt wanbestuur en geeft duidelijkheid over de aansprakelijkheid van bestuurders. De wet geldt voor alle verenigingen en stichtingen en is op 1 juli 2021 in werking getreden. Verenigingen die statuten hebben die tegen de regels in gaan, moeten deze aanpassen.
Belangrijkste Punten WBTR
- Taakvulling: Bestuurders moeten zich richten naar het belang van de vereniging en de met haar verbonden organisatie.
- Stemrecht: Eén bestuurder mag nooit meer stemmen uitbrengen dan de overige bestuurders samen.
- Belet en Ontstentenis: In de statuten moet worden voorzien in een regeling voor gevallen van belet en ontstentenis van het gehele bestuur, zodat de vereniging ook in een dergelijke situatie kan blijven functioneren.
- Aansprakelijkheid bij Faillissement: De WBTR geeft regels voor aansprakelijkheid van bestuurders van verenigingen in geval van faillissement wegens onbehoorlijke taakvervullingen.
- Tegenstrijdig Belang: Een geconflicteerde bestuurder mag niet meebeslissen over een onderwerp waarbij hij een tegenstrijdig belang heeft.
Wijziging Statuten
Omdat er zelden in verenigingsstatuten staat wat er bij over belet/ontstentenis van het hele bestuur moet gebeuren, is de kans vrij groot dat statuten moeten worden aangepast. Het wijzigen van de statuten moet bij een vereniging via de algemene ledenvergadering en de KNVB. Daarna moeten ze worden vastgelegd bij de notaris. De KNVB biedt modelstatuten aan die voldoen aan de WBTR.
Toelating tot de KNVB
Een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid kan worden toegelaten tot het lidmaatschap van de KNVB indien zij zich ten doel stelt het bevorderen en doen bevorderen van de voetbalsport in al zijn verschijningsvormen. Ingeval sprake is van een omnivereniging met volledige rechtsbevoegdheid geldt dat dit doel zal moeten worden nagestreefd door middel van de voetbalafdeling van deze omnivereniging.
Teneinde toegelaten te kunnen worden tot het lidmaatschap van de KNVB en de sectie amateurvoetbal, dient een schriftelijk verzoek te worden ingediend bij het bestuur amateurvoetbal. Tegelijk moet door de betreffende vereniging een verzoek tot toelating van haar leden worden gedaan waarbij de vereniging als vertegenwoordiger van deze leden optreedt. Een van de voorwaarden is dat een vereniging dient te beschikken over door het bestuur amateurvoetbal goedgekeurde statuten.
Bij de beoordeling van de (concept)statuten zal worden getoetst of de geel gemarkeerde bepalingen uit de KNVB-modelstatuten zijn overgenomen. Deze bepalingen vinden hun grondslag in een statutaire of reglementaire verplichting vanuit de KNVB dan wel een algemeen door de KNVB gehanteerd uitgangspunt. Het niet opnemen van deze bepalingen in de statuten is uitsluitend toegestaan na schriftelijk verkregen dispensatie door het bestuur amateurvoetbal resp. bondsbestuur van de KNVB.
tags: #knvb #statuten #voetbalvereniging #voorbeeld