Albert Heijn en de KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbalbond) hebben hun succesvolle samenwerking verlengd tot 2026. Deze verlenging bouwt voort op een jarenlange intensieve relatie, gekenmerkt door memorabele campagnes rondom EK's en WK's van zowel de mannen als de vrouwen, de Voetbalpassie actie en de populaire voetbalplaatjes. De focus ligt niet alleen op het promoten van voetbal, maar ook op het stimuleren van belangrijke maatschappelijke thema's zoals gezonde voeding en bewegen, met name via het amateurvoetbal en het KNVB schoolvoetbal, waar Albert Heijn hoofdsponsor van is.
Een Steunpilaar voor het Nederlandse Voetbal
De KNVB beschouwt Albert Heijn als een zeer gewaardeerde partner, mede dankzij hun brede betrokkenheid. Dave Dekker, directeur commercie van de KNVB, benadrukt dat Albert Heijn zich niet alleen inzet voor de fantastische Oranje-campagnes, maar ook voor schoolvoetbal en een gezonde leefstijl. Albert Heijn is een echte supporter van voetballend Nederland, en de KNVB is verheugd om de komende jaren samen te werken aan het versterken van de verbindende kracht van voetbal.
Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn, deelt dit enthousiasme en vindt het geweldig om de contractverlenging vlak voor het EK bekend te maken.
EK-Campagne: Het AHA! Oranje Spel
De contractverlenging valt samen met de lancering van de EK-campagne van Albert Heijn. Klanten ontvangen bij elke €15 aan boodschappen twee Oranje Spelerskaarten, waarmee ze samen met vrienden en familie hun ideale voetbalopstelling kunnen maken. Elke kaart bevat tevens een weetje over de desbetreffende speler.
Met de Spelerskaarten kan ook het AHA! Oranje Spel gespeeld worden, waarmee de voetbalkennis getest kan worden. In de campagne spelen bekende Oranje-spelers zoals Cody Gakpo, Denzel Dumfries, Matthijs de Ligt en Tijjani Reijnders het AHA! Oranje Spel in onverwachte situaties, waarbij ze moeilijke vragen beantwoorden. Naast het spel biedt Albert Heijn oranje feestartikelen aan in aanloop naar het Europees Kampioenschap voetbal.
Lees ook: Maatschappelijke betrokkenheid in het amateurvoetbal: een onderzoek.
De sponsorovereenkomst werd officieel ondertekend op de KNVB-campus in Zeist. Tijdens het EK introduceert Albert Heijn het AHA! Oranje Spel, waarmee klanten hun voetbalkennis kunnen testen.
Uitbreiding van de Samenwerking
Albert Heijn is niet alleen partner van het Nederlands elftal (v), maar ook van het Nederlandse vrouwenvoetbal, de Oranjefans en het KNVB programma FIT. De samenwerking werd al in 2019, voorafgaand aan het wereldkampioenschap voetbal voor vrouwen in Frankrijk, bekrachtigd.
Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, stelt dat Albert Heijn, net als de KNVB, midden in de maatschappij staat. Samen zetten ze zich in voor een gezonde, sportieve en sterke toekomst voor iedereen. Ze benadrukt dat de OranjeLeeuwinnen Nederland in beweging brengen en dat Albert Heijn niet alleen fan is van het team, maar ook een groot voorstander van het vrouwenvoetbal in Nederland.
Focus op Gezondheid en Voeding
Een belangrijk onderdeel van de samenwerking tussen de KNVB en Albert Heijn is de focus op gezondheid en voeding. Ze zijn gezamenlijk een proefproject gestart waarbij geselecteerde modelkantines worden voorzien van een lekker en gezond aanbod. Gezonder eten en leven is een van de belangrijkste speerpunten van Albert Heijn. De supermarktketen biedt een breed assortiment verse producten aan.
In september organiseerden Albert Heijn en Voedselbanken Nederland de landelijke actie 'Op een lege maag kun je niet leren' om samen beter eten bereikbaar te maken. Albert Heijn wil heel Nederland een vrolijk Pasen gunnen en organiseert daarom in honderden winkels een inzameling voor de lokale voedselbanken.
Lees ook: KNVB-overschrijvingen: Een complete gids
Voetbalpassie: Een Steun in de Rug voor Amateurclubs
Albert Heijn is sinds 1 maart 2020 officieel Partner van het Voetbal, waarmee de supermarktketen het gehele Nederlandse voetbal omarmt. De Voetbalpassie actie is een mooi voorbeeld van hoe Albert Heijn samen met haar klanten en winkels de lokale voetbalclubs steunt.
Louis van Gaal, bondscoach van het Nederlands elftal en ambassadeur van Voetbalpassie, gaf aan dat de actie een vervolg krijgt. Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal KNVB, benadrukte dat de amateurclubs in Nederland door de coronapandemie veel inkomsten zijn misgelopen en dat Voetbalpassie een significant bedrag heeft opgeleverd.
Een Maatschappelijke Verbinding
Albert Heijn staat midden in de samenleving en wil als supporter van voetballend Nederland bijdragen aan een gezonde, sportieve en sterke toekomst voor iedereen. De samenwerking met de KNVB draagt bij aan een mooie verbinding met de maatschappij, met jong en oud. Bovendien wil Albert Heijn Nederland inspireren op het gebied van gezondheid, voeding en bewegen.
Albert Heijn wil het dagelijks leven van miljoenen voetballiefhebbers elke keer weer een beetje beter maken, op het gebied van gezondheid, voeding en bewegen. Albert Heijn vult elke dag ruim vijf miljoen borden en wil dat er iedere dag beter eten op deze borden ligt. Elke klant bepaalt zelf wat ‘beter eten’ voor hem of haar betekent, maar Albert Heijn streeft naar verser, gezonder en gevarieerder eten.