David Hockney: Een veelzijdig kunstenaar

David Hockney, geboren in 1937 in Bradford, Yorkshire, is een van de meest invloedrijke Britse kunstenaars van de twintigste en eenentwintigste eeuw. Hij verwierf internationale bekendheid in de jaren zestig als een prominent lid van de Pop Art beweging. Hockney is een kunstenaar die zich niet laat beperken door één medium of stijl. Zijn oeuvre omvat schilderijen, tekeningen, prentkunst, aquarellen, fotografie en collages. Hij maakt ook decors en gebruikt moderne technologieën zoals fax, computerprogramma's en de iPad in zijn werk. Deze veelzijdigheid en constante experimenteerdrift maken hem tot een boeiende en relevante figuur in de kunstwereld.

Van Bradford naar wereldwijde erkenning

Hockney's artistieke reis begon aan de Bradford College of Art, waarna hij zijn opleiding vervolgde aan de Royal College of Art in Londen. Zijn tijd aan de Royal College was niet zonder uitdagingen. Het verhaal gaat dat hij bijna niet afstudeerde omdat hij weigerde een werk naar een levend model te maken en een essay te schrijven. Als protest tegen de eerste eis schilderde Hockney Life Painting for a Diploma (1962). Voor de tweede eis moest het instituut zijn eigen reglement veranderen. Dit incident tekent de tegendraadse en innovatieve geest van Hockney, die zich niet zomaar liet dicteren wat kunst zou moeten zijn.

Kenmerkende stijl en thema's

David Hockney staat bekend om zijn kenmerkende schilderijen, voornamelijk portretten en landschappen. Van de portretten van zijn naasten in acrylverf tot landschappen gemaakt op de iPad, het lijkt alsof David Hockney alles wil benutten dat mogelijk is voor een kunstenaar. Zijn werk is vaak kleurrijk en levendig, met een duidelijke focus op het vastleggen van licht en sfeer. Hij is meester in het weergeven van de essentie van een persoon of een plek in een paar rake streken. Hockney heeft een scherp oog voor detail en weet intieme elementen uit zijn eigen leven op een visueel aantrekkelijke manier te vertellen.

Een terugkerend thema in Hockney's werk is de representatie van zwembaden, vooral in zijn Californische periode. Werken als A Bigger Splash (1967) zijn iconisch geworden en symboliseren de zonnige en ontspannen levensstijl van de West Coast. Deze schilderijen tonen niet alleen zijn technische vaardigheid, maar ook zijn vermogen om een bepaalde sfeer en gevoel van plaats over te brengen.

Hockney's Prints: Een Dynamisch Samenspel van Kleur, Vorm en Perspectief

Hockney’s prints tonen vaak een dynamisch samenspel van kleur, vorm en perspectief, en weerspiegelen zijn scherpe oog voor het visueel vertellen van intieme elementen uit zijn eigen leven. Gedurende zijn carrière heeft hij geëxperimenteerd met verschillende printtechnieken, waaronder etsen, lithografie, zeefdrukken en meer recentelijk iPads. Elke methode onthult zijn ijver in het manipuleren van het medium - zonder ooit, in zijn eigen woorden, “een gevoel van mislukking” te ervaren. Zoals veel van zijn oeuvre zijn Hockney’s prints gebaseerd op een uitgebreide kunsthistorische studie van de optische hulpmiddelen van schilderijen van de oude meesters.

Lees ook: Een diepgaande blik op de historische prestaties van het Duitse Dames Hockeyteam.

De invloed van Van Gogh en de terugkeer naar de natuur

In de tentoonstelling 'The Joy of Nature' in het Van Gogh Museum is een constante dialoog te zien tussen het werk van Vincent van Gogh en David Hockney. Hockney zelf erkent de invloed van Van Gogh op zijn werk. Net als Van Gogh wordt Hockney diep geraakt door het zonlicht en de frisse kleuren in Californië, wat leidt tot een nieuw kleurenpalet in zijn werk. Beide kunstenaars delen een passie voor de natuur en een bevlogenheid om de wereld om hen heen vast te leggen.

Eind jaren 90 besluit David Hockney om (tijdelijk) terug te gaan naar zijn geboortegrond. Hij vestigt zich in de Yorkshire Wolds in het noordoosten van Engeland. Om het gevoel van de natuur weer te pakken te krijgen, begint hij aan een serie van 36 aquarellen. Deze serie Midzomer East Yorkshire (2004) laat zien hoe Hockney de natuur verkent met schetsboeken in zijn hand, net als Van Gogh. De lente is zijn favoriete tijd, en dit komt tot uiting in zijn werk The Arrival of Spring in Woldgate, East Yorkshire (2011), een kolossaal doek dat de vreugde van de lente viert.

Hockney en technologie: iPad als penseel

David Hockney is geen man van stilzitten. Hij is nu bijna 82 en schildert nog elke dag zo’n zeven uur. Nog belangrijker is dat hij steeds nieuwe dingen uitprobeert. De ontdekking dat hij eerst met zijn iPhone en later met zijn iPad op elke gewenst moment en elke plek (zelfs in bed) kon schilderen, gaf hem een geweldig gevoel van vrijheid. In Amsterdam is een leuke video waarop je kunt zien hoe Hockney met zijn iPad en de app Brushes een nieuwe weg in slaat. Dit zelfde vrijheidsgevoel moet Van Gogh hebben ervaren bij de uitvindingen van verf in tubes.

Recentelijk toont zijn iPad-gebaseerde kunst een interesse in de wisselende seizoenen vanaf zijn eigen plek op het Engelse platteland, naast andere interessante uitkijkpunten en geografische gebieden. Zijn gebruik van de iPad als medium is een bewijs van zijn innovatieve geest en zijn bereidheid om nieuwe technologieën te omarmen. Hij gebruikt de iPad niet alleen als een handig hulpmiddel, maar ook als een volwaardig artistiek medium, waarmee hij verbluffende landschappen en portretten creëert.

Hockney's onderzoek naar perspectief

Hockney onderzoekt al jaren zeer intensief het één-punt-perspectief dat heilig was vanaf de renaissance. De technieken van digitale fotografie helpen Hockney bij het creëren van nieuwe perspectieven en een ander ruimtegevoel. Hij zegt hierover: “Met behulp van digitale fotografie kan ik afbeeldingen maken met heel veel mensen erop, terwijl iedereen toch een individu is”. Door de verschillende perspectieven die Hockney in The Studio heeft gebruikt, lukt het mij niet om er een ‘goede ’foto van te maken. Het is net alsof ik in zijn atelier op bezoek ben. Ik zie werken aan de studiomuur hangen, die ik eerder in de tentoonstelling zag. Maar wat het meest vreemde aan dit werk is, is het perspectief.

Lees ook: De evolutie van hockey: een gedetailleerde analyse

Tentoonstellingen en erkenning

Hockney's werk is wereldwijd tentoongesteld in toonaangevende musea en galeries. Zijn tentoonstellingen zijn vaak grootschalig en bieden een uitgebreid overzicht van zijn oeuvre. De tentoonstelling 'The Joy of Nature' in het Van Gogh Museum is een voorbeeld van hoe zijn werk in dialoog treedt met andere grote meesters.

Lees ook: Een overzicht van de carrière van Chloe Hockey en haar bijdrage aan het Nederlandse hockey.

tags: #hockey #kunstenaar