De Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix op het iconische Circuit Zandvoort is uitgegroeid tot de grootste sporthappening van Nederland. Meer dan een miljoen fans hebben dit evenement al beleefd. De Grand Prix van Zandvoort, officieel de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix, is een van de meest geliefde races op de Formule 1-kalender. Sinds de terugkeer van de race in 2021 is het duincircuit opnieuw een iconische bestemming geworden voor fans en coureurs.
De Geschiedenis van Circuit Zandvoort
Het circuit van Zandvoort staat al sinds de beginjaren bekend als een bijzonder attractief circuit. Nergens vind je een racebaan die zó dicht bij zee ligt. Daardoor heeft het weer een grote invloed op het verloop van de wedstrijd. Ook de ligging in de duinen maakt het circuit uniek en geeft veel bezoekers meteen een vakantiegevoel.
Zandvoort was rond 1930 een sjieke badplaats, waar vooral de gegoede burgerij genoot van zee en strand. De plaatselijke ondernemers bedachten van alles om hun gasten ook ná het zonnebaden te vermaken. Er kwam een casino en de lokale ondernemers organiseerden diverse activiteiten, zoals modeshows en concerten. In 1939 werd er ook een autorace georganiseerd, dwars door de straten van Zandvoort, voor een groot en enthousiast publiek.
Na de oorlog werd er een circuit ontwikkeld door de Brit Sammy Davis. Dwars door de duinen werd een vier kilometer lang traject ontworpen. Autoraces waren immers bijzonder populair geworden. In 1948 werd het Circuit van Zandvoort geopend. In 1952 werd de GP van Nederland opgenomen in het programma van het officiële Wereldkampioenschap Formule 1. Tot 1986 zou de GP van Nederland vrijwel jaarlijks deel uitmaken van het WK Formule 1.
Tienduizenden toeschouwers genoten van spectaculaire races, maar zagen ook noodlottige ongevallen. In de jaren tachtig was het circuit al flink verouderd en had dringend nieuwe investeringen nodig. Maar er was niemand meer die er nog geld in wilde pompen. Daarnaast kon het circuit ook niet voldoen aan de eisen van de nieuwe Wet Geluidshinder. De schulden liepen op, en na de Grand Prix van 1985 ging de stekker eruit.
Lees ook: Onvergetelijke F1 ervaring
In 2018 ontstonden er weer plannen om de Formule 1 terug te halen naar Zandvoort. Ditmaal waren de gemeente en diverse bedrijven wel genegen geld in het circuit te steken. Dat had alles te maken met de fenomenale prestaties van Max Verstappen. De jonge coureur had voor een ware Formule 1-gekte gezorgd. En wat niemand voor mogelijk had gehouden, lukte toch. In 2019 werd bekend dat er vanaf 2020 tenminste drie jaar lang een GP zal worden verreden.
Nadat de GP van 2020 anderhalf jaar werd uitgesteld vanwege de Coronapandemie, vond er zowel in 2021 als in 2022 een uiterst succesvolle Grote Prijs van Nederland plaats. Beide keren was Max Verstappen de winnaar voor een uitzinnige menigte. Daarmee bleek de terugkeer van de Formule 1-race een gouden greep.
Circuit Zandvoort: Een Uitdagend en Uniek Circuit
Circuit Zandvoort werd geopend in 1948 en is een van de meest uitdagende en unieke circuits op de Formule 1-kalender. De iconische duinen van Zandvoort aan de Nederlandse kust vormen het decor voor deze spectaculaire race. De bochten op Circuit Zandvoort zijn vernoemd naar historische gebeurtenissen en belangrijke personen die iets met de Nederlandse autosport en het circuit te maken hebben gehad. Bijvoorbeeld legendarische Nederlandse coureurs, voormalig directeuren van het circuit of coureurs die zijn verongelukt op het circuit.
Met een lengte van nog geen 4,3 kilometer is het een van de kortste circuits op de kalender. Circuit Zandvoort heeft 14 bochten, twee DRS-zones en gaat met de klok mee. De coureurs rijden tijdens de race maar liefst 72 rondes, waarmee ze een totale afstand van 306,576 kilometer afleggen. De combinatie van snelle, vloeiende bochten, hoogteverschillen en de beroemde kombochten maakt Circuit Zandvoort een favoriet onder coureurs en fans.
Circuit Zandvoort staat bekend als een typisch 'Old School' race-circuit, met snelle, golvende en uitdagende bochten die zijn gevormd door de natuurlijke duinen. De meest opvallende eigenschap van Circuit Zandvoort is de ligging in de duinen. Dit zorgt voor hoogteverschillen, zand op de baan en een onvoorspelbare wind vanaf de Noordzee, die de balans van de auto's kan beïnvloeden. Het smalle karakter van het circuit maakt inhalen lastig, waardoor kwalificatie en strategie een cruciale rol spelen. Tot slot maakt het compacte en bochtige karakter van Zandvoort het fysiek veeleisend voor coureurs. De snelle richtingsveranderingen en de hoge G-krachten, vooral in de kombochten, vragen veel van de nek- en armspieren.
Lees ook: Formule 1: een historisch overzicht
De Bochten van Circuit Zandvoort
Het Circuit van Zandvoort heeft alles wat een goed Formule 1-circuit nodig heeft. Het is een echt ‘Old School’- circuit: snel, voorzien van hoogteverschillen en met een flink aantal uitdagende bochten. Extra bijzonder is dat het circuit de natuurlijke vorm van het landschap volgt, net als het circuit van Spa-Francorchamps. Met een lengte van 4,3 kilometer is het een van de kortste circuits in het Formule 1-kampioenschap. Met in totaal 14 bochten is er geen ander huidige Formule 1-circuit dat percentueel zoveel bochten heeft als Zandvoort. Van deze bochten zijn er vier die je vooral in de gaten moet houden:
- De Tarzanbocht: De meest interessante en geliefde bocht is de Tarzanbocht, die al sinds de opening in 1948 aanwezig is op het circuit. Dit is ook de eerste bocht op het circuit, aan het eind van het rechte lange stuk. Daardoor komen de coureurs op volle snelheid aan, en vinden hier veel inhaalacties en crashes plaats. De eerste sector begint met de beroemde Tarzanbocht, een 180°-bocht aan het einde van het rechte stuk. Hier vinden veel inhaalacties plaats, maar de juiste remzone bepalen is cruciaal.
- De Gerlachbocht: De Gerlachbocht is vernoemd naar Dr. Wim Gerlach, de eerste coureur die (in 1957) overleed op het circuit. Het is de tweede bocht van het circuit, en ook al sinds de beginjaren aanwezig op het circuit. Coureurs hebben bij het insturen van deze bocht geen zicht op het precieze verloop van de bocht. Direct daarna volgt de vloeiende Gerlachbocht, die de coureurs in één lijn moeten nemen om de ideale snelheid mee te nemen naar de Hugenholtzbocht. Deze scherpe linkerbocht is extra bijzonder door de steile banking van 18 graden, waarbij de buitenkant van de bocht hoger ligt dan de binnenkant.
- Het Scheivlak: Ook bocht 7, het Scheivlak, is een hoogtepunt op het circuit. Ook deze bocht maakt al sinds 1948 deel uit van het parcours. Nadat de weg eerst omhoog loopt, gaat het hier naar beneden. Daardoor loopt de snelheid hier op tot boven de 300 kilometer per uur. Zo liet Lewis Hamilton zich lyrisch uit over deze bocht. Vlak voor de bocht zit een kleine heuvel, waardoor de coureurs de bocht pas laat goed in het zicht krijgen. Hier komen de coureurs het verraderlijke Scheivlak tegen, een van de snelste en meest gewaagde bochten van het circuit.
- De Hans Ernstbocht: De Hans Ernstbocht ligt in het Arena-gebied. Hier staan aan beide kanten tribunes met zo’n 20.000 fanatieke fans, wat een enorme kick geeft voor de rijders. Vooral Max Verstappen put hier extra energie uit. De laatste sector begint met de Hans Ernst Chicane, een lastige en trage bochtencombinatie waar regelmatig inhaalacties plaatsvinden.
- De Arie Luyendykbocht: De laatste bocht is het paradepaardje van Circuit Zandvoort: de Arie Luyendykbocht. Deze indrukwekkende steile kombocht heeft een banking van 18 graden.
De Race Experience
Wie Zandvoort zegt denkt direct ook aan het Race Circuit Zandvoort. Een legendarisch en internationaal geroemd circuit met een historie die ruim 70 jaar teruggaat. Op het mooie circuit zijn jaarlijks tientallen evenementen die tienduizenden fans in beweging brengen. Gedurende het jaar worden diverse races verreden op het Zandvoortse circuit en vinden er verschillende evenementen plaats.
Wil jij je voor een dag coureur voelen en in verschillende stoere en snelle auto’s rondrijden? Dat kan met de Race Experience op Circuit Zandvoort. Maar ook voor het behalen van je race-licentie kan je op het circuit terecht. Ook is het mogelijk om met je eigen auto of motor over het circuit te racen.
De Grand Prix van Nederland: Memorabele Edities
Vanaf 1952 tot en met 2022 vonden er 32 Grand Prix races plaats op Circuit Zandvoort. Daaronder waren er een groot aantal gedenkwaardige edities. Zo was de allereerste race in 1952 al uniek, omdat er voor de allereerste keer Nederlanders aan de start van een GP verschenen: Dries van der Lof en Jan Flinterman. De eerste viel uit, de tweede eindigde verdienstelijk als negende. Daarna volgde vele bijzondere en soms dramatische edities van de Grote Prijs van Nederland.
Op 25 augustus 1985 vond de laatste GP plaats die tot 2021 op Zandvoort zou worden verreden. Op dat moment was nog niet duidelijk dat Zandvoort van het programma zou worden geschrapt, maar donkere wolken pakten zich al wel samen boven het circuit. Niemand was bereid om er nog langer geld in te steken, en de schulden liepen op. Halverwege de jaren tachtig was het Formule 1-team van McLaren oppermachtig. Een jaar eerder won Niki Lauda de wereldtitel, met slechts een half punt voorsprong op teamgenoot Alain Prost. Dit jaar had Prost een grote voorsprong opgebouwd op Lauda. De Oostenrijker haalde slechts in twee van de tien verreden GP’s de finish. Vlak voor de race in Zandvoort maakte hij bekend er na dit seizoen mee te stoppen.
Lees ook: Grand Prix van Monaco: Een Overzicht
Hoewel de Oostenrijker vanaf de tiende plaats moest starten, stoomde hij langzaam naar voren. Toen Lauda na een pitstop van Prost zelfs de koppositie veroverde, ontstond er een fel gevecht met zijn teamgenoot. De teamorders om Prost te laten passeren werden door Lauda genegeerd. De laatste twaalf rondes ontstond er een bloedstollende strijd, waarbij Lauda alles uit de kast haalde om de verwoed aanvallende Prost voor te blijven. Daarbij had de Oostenrijker duidelijk de sympathie van de 40.000 toeschouwers. Met een voorsprong van slechts twee tienden van een seconde greep Lauda de winst. Achter Prost eindigde de jonge Ayrton Senna als derde. Een droompodium bij deze laatste Nederlandse GP.
Vijf september 2021 had veel weg van een nationale feestdag. Wat niemand meer voor mogelijk had gehouden, was werkelijkheid geworden. Circuit Zandvoort was wederom gastheer van een Grand Prix Formule 1. Eigenlijk stond de wedstrijd al anderhalf jaar eerder op het programma,. Helaas gooide de coronapandemie roet in het eten. Ook nu het eindelijk zover was, mochten er slechts 70.000 bezoekers komen. De kaarten vlogen dan ook de deur uit. Op deze bijzonder dag startte Max Verstappen vanaf poleposition, vlak voor zijn grote rivaal Lewis Hamilton. De Nederlander kende een uitstekende start en pakte in de tweede bocht meteen een voorsprong. Heel even leek het nog spannend te worden, toen Hamilton na een pitstop van Max de leiding overnam. Verstappen stelde al snel orde op zaken. In liefst 64 van de 72 rondes reed de Nederlander op kop. Uiteindelijk pakte Verstappen vrij eenvoudig de winst, met meer dan 20 seconden voorsprong op zijn rivaal. Het uitzinnige publiek stond op de banken, net als de ruim drie miljoen Nederlanders die de race thuis op de televisie bekeken.
Op 4 september 2022 stond de GP van Zandvoort voor de tweede keer op het programma. De Max-manie had inmiddels zijn hoogtepunt bereikt, nadat de Nederlander in 2021 op spectaculaire wijze zijn eerste wereldtitel had gewonnen. Dit jaar was Verstappen oppermachtig. Met nog acht races te gaan kon een tweede wereldtitel hem nauwelijks meer ontgaan. Naaste belager Charles Leclerc stond inmiddels op bijna 100 punten achterstand. Omdat coronamaatregelen niet meer nodig waren, konden er liefst 105.000 bezoekers aanwezig zijn bij het spektakel. Net als een jaar eerder startte Verstappen vanaf poleposition en dook als eerste de Tarzanbocht in. Hij werd op de hielen gezeten door de Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz. De wagen van Verstappen bleek…
Max Verstappen en Circuit Zandvoort
De terugkeer van de ‘Grote Prijs van Nederland’ in 2021 op het vernieuwde Circuit Zandvoort was mede dankzij de opkomst van Max Verstappen en de toenemende populariteit van de sport in Nederland. De comeback-editie werd direct een spektakel, met een dominante overwinning van Verstappen voor eigen publiek. Ook in 2022 en 2023 wist de Nederlander de overwinning te pakken, waarmee hij de onbetwiste koning van Zandvoort werd.
De Toekomst van de Dutch Grand Prix
Sinds de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort is de Dutch Grand Prix een van de meest bezochte races van het seizoen. Ondanks de populariteit van de race, werd in 2024 besloten dat de Dutch Grand Prix na 2026 van de kalender verdwijnt. De reden hiervoor zijn de financiële risico's, omdat het evenement volledig privaat gefinancierd wordt.
De allerlaatste Dutch Grand Prix belooft een onvergetelijk raceweekend te worden! Van 21 t/m 23 augustus 2026 sluiten we vijf jaar Formula 1-geschiedenis in Zandvoort af met een knaller, inclusief de allereerste F1® Sprint in eigen land. Drie dagen vol ongekend racespektakel en entertainment gegarandeerd. Op zondag 23 augustus 2026 is MASCOT Circuit Zandvoort gastheer van de zesde én laatste editie van de Formula 1® in Zandvoort. Extra bijzonder: in 2026 wordt er ook een spectaculaire sprint race verreden.
Praktische Informatie voor Bezoekers
De Formule 1 Grand Prix op Zandvoort is uitgegroeid tot de grootste sporthappening van Nederland. Liefst 105.000 toeschouwers op het circuit en miljoenen fans voor de buis volgen de prestaties van Max Verstappen op de voet. Kaarten voor het evenement zijn binnen de kortste keren uitverkocht.
Bereikbaarheid:
Hoewel de druk op het kleine Zandvoort enorm is tijdens de Grote Prijs van Nederland, zorgt de goede infrastructuur ervoor dat je makkelijk je weg kunt vinden naar en op het circuit. Met het openbaar vervoer en de (brom)fiets is het circuit uitstekend te bereiken. Op het circuit zelf staan alle tribunes goed aangegeven, en zijn er voldoende vrijwilligers om je bij vragen uit de brand te helpen.
- Openbaar Vervoer: Het circuit van Zandvoort ligt op slechts een paar honderd meter van het strand en centrum van de stad. Het treinstation ligt op een kwartier loopafstand. Daardoor is het circuit uitstekend te bereiken met het openbaar vervoer. De trein is een erg handig vervoersmiddel om het circuit van Zandvoort te bereiken. Tijdens de Grand Prix zet de NS extra dubbeldekkers in om iedereen te kunnen vervoeren. Vanaf Amsterdam (40 minuten), Haarlem (10 minuten) en Den Haag (70 minuten) rijdt er een directe trein naar Zandvoort. Vervolgens loop je vanaf het station van Zandvoort in 15 minuten naar het circuit. Je gaat vanaf het perron rechts naar de Van Speijkstraat. Aan het eind van deze straat steek je schuin over naar de Burgemeester van Alphenstraat. Vanaf het NS station van Haarlem rijdt bus 81 in 25 minuten naar de halte Zandvoort Circuit. Je stapt vlak voor het circuit uit.
- (Brom)fiets: Een ideale optie is natuurlijk de (brom)fiets. Zo’n 40 procent van de bezoekers komt hiermee naar het circuit, een unieke vertoning in de wereld van de Formule 1! In Bloemendaal aan Zee en Zandvoort zijn in totaal acht grote (brom)fietsstallingen ingericht, die plaats bieden aan 40.000 fietsen: de grootste mobiele fietsenstalling ter wereld. Deze zijn gratis te gebruiken en er is de hele dag toezicht. Vanaf deze stallingen loop je in maximaal vijftien minuten naar het Circuit.
- Auto/Motor: Tijdens de Grote Prijs van Nederland is het niet mogelijk om per auto of motor naar Zandvoort aan Zee en Bloemendaal aan Zee te reizen. Daarom zijn het openbaar vervoer en de fiets veel eenvoudigere manieren van reizen. Wil je toch persé met de auto komen, dan kun je parkeren in één van de speciaal gereserveerd Q-Park garages in Amsterdam en Amstelveen. Vanaf hier reis je verder met het openbaar vervoer.
Tribunes:
Tijdens de Grand Prix is er plaats voor 105.000 toeschouwers langs het circuit van Zandvoort. Daarvoor worden er zo’n 85.000 tijdelijke stoeltjes geplaatst. Enkele van de tribunes zijn:
- Pit Grandstand: Ligt pal tegenover de start/finishlijn. Samen met de Main Grandstand is dit de duurste tribune van het circuit. Het is ook de enige overdekte tribune op het circuit.
- Main Grandstand: Ligt vlak naast de Pit Grandstand, in de buurt van de start.
- Ben Pon Grandstand: Ligt ook op het rechte stuk, aan de andere kant van de Pit Grandstand, en biedt goed zicht op de start/finishlijn. Ook biedt de plek zicht op een snel recht stuk van het circuit.
- Tarzan-In Grandstand: Heeft drie verschillende tribunes en biedt zicht op de historische Tarzanbocht. Dit is voor de coureurs de beste plek op het parcours om in te halen.
- Hairpin Grandstand: Bestaat uit tribune 1 en 2, en bevindt zich vlak voor bocht 10, oftewel de CM.Com bocht. Dit is de plek waar door de racewagens flink wordt afgeremd om bocht 10 te kunnen nemen. Dit is dan ook een geweldige plek om de auto’s te fotograferen.
- Arena In Grandstand: De eerste verzameling tribunes op dit stuk en bestaat uit tribune 1 en 2. Deze bevinden zich vlak voor bocht 11.
- Eastside Grandstand: Kent vier tribunes en ligt tegenover de Arena In Grandstand. Tribunes 1 en 2 liggen vlak voor bocht 11. Tribune 3 ligt precies bij de bocht en heeft zowel het beste zicht als de beste sfeer.
- Arena Grandstand: Heeft drie tribunes.
Naast deze tribunes zijn er ook nog twee algemene zones met staanplaatsen in de duinen, langs een groot deel van het circuit.
Een Laatste Kans in 2026
Meer dan 1 miljoen fans hebben de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix op het iconische Circuit Zandvoort al beleefd. De allerlaatste Dutch Grand Prix belooft een onvergetelijk raceweekend te worden! Van 21 t/m 23 augustus 2026 sluiten we vijf jaar Formula 1-geschiedenis in Zandvoort af met een knaller, inclusief de allereerste F1® Sprint in eigen land. Drie dagen vol ongekend racespektakel en entertainment gegarandeerd.