Voetbal is onlosmakelijk verbonden met de Engelse cultuur. De sport, zoals we die nu kennen, is ontstaan in Engeland rond 1863. Daarom zingen de Engelsen tijdens internationale toernooien vaak "It's coming home", wat aangeeft dat ze het voetbal "terug naar huis" brengen als ze het EK of WK winnen. Het Engelse voetbalelftal, bijgenaamd "The Three Lions", vertegenwoordigt Engeland en heeft door de jaren heen verschillende successen gekend, met als hoogtepunt het winnen van het Wereldkampioenschap in 1966 in eigen land.
Een belangrijk aspect van de voetbalcultuur is de kleding van het nationale team. Elke twee jaar onthullen de Engelse voetbalbond en de officiële kledingsponsor Nike een nieuwe kledingcollectie voor het Engelse voetbalelftal. Het Engeland tenue is van groot belang voor de fans, vooral met het oog op grote toernooien zoals het Europees Kampioenschap in 2024.
De Engeland Fanshop: Een Paradijs voor Supporters
Voor fans die hun steun aan het Engelse elftal willen betuigen, is er de Engeland Fanshop. Hier kun je voordelig en snel het Engeland shirt, short, sokken, jack, trui, trainingsbroek of het complete Engeland tenue kopen. Het is zelfs mogelijk om een Engeland trainingspak samen te stellen.
Het Engeland Shirt: Een Icoon van Nationale Trots
Het Engeland shirt is verkrijgbaar in verschillende varianten, waaronder het thuisshirt, uitshirt en trainingsshirt. Het thuisshirt heeft traditioneel de witte kleur, terwijl het uitshirt om de twee jaar aanzienlijk kan verschillen in ontwerp en kleur. Naast de replica Engeland voetbalshirts biedt de fanshop ook het Engeland trainingsshirt, dat is ontworpen voor trainingen en wordt gedragen door de spelers tijdens de voorbereidingen op internationale wedstrijden. Alle Engeland shirts zijn beschikbaar in junior en senior maten.
Het Engeland Thuisshirt 2024-2026: Een Eerbetoon aan het Verleden
Het thuisshirt is overwegend wit en is een eerbetoon aan de allereerste voetbalshirts die door het Engelse voetbalelftal in 1872 werden gedragen. De kleuren zijn geïnspireerd op het voetbalshirt van 1966, het jaar waarin Engeland voor het eerst en tot nu toe enige keer het wereldkampioenschap voetbal won. Het shirt is afgewerkt met een combinatie tussen een v-hals en een gevouwen kraag.
Lees ook: Plan uw voetbalreis naar Engeland
Het Engeland Uitshirt 2022-2024: Een Knipoog naar de Toekomst
Het uitshirt is paars, waarbij de kleuren van de nationale vlag (blauw en rood) zijn gemixt tot een donkerpaarse tint. Het uitshirt is ook een eerbetoon aan de geschiedenis van het nationale team, maar vooral aan wat er nog gaat komen. Het shirt is verder afgewerkt met een ronde hals.
Het Complete Engeland Tenue: Een Totale Onderdompeling in de Engelse Voetbalcultuur
Naast het losse shirt is het ook mogelijk om het complete tenue te bestellen, bestaande uit het shirt met de bijbehorende short en sokken. De tenues zijn verkrijgbaar voor volwassenen en kinderen. Voor wie een goedkopere optie zoekt, is er de Engeland trainingsset, die bestaat uit een trainingsshirt en een trainingsshort, maar geen sokken bevat. Deze set wordt door de spelers gedragen tijdens trainingen.
Het Engeland Trainingspak: Comfort en Stijl, Zowel op het Veld als in de Vrije Tijd
Het Engeland trainingspak komt in dezelfde kleuren als de Engeland trainingsset. Dit pak bestaat uit een training top en een trainingsbroek en is ideaal om in te trainen, of om te dragen in je vrije tijd.
De Historische Evolutie van het Voetbalshirt: Van Functioneel Uniform tot Mode-Item
Het voetbalshirt heeft door de jaren heen een opmerkelijke transformatie ondergaan. Oorspronkelijk was het een functioneel uniform, bedoeld om spelers van elkaar te onderscheiden. In de loop der tijd is het uitgegroeid tot een hypermodern modeproduct, een symbool van clubtrots en een belangrijk onderdeel van de voetbalcultuur.
De Vroege Jaren: Gekleurde Petjes en Lange Broeken
In de beginjaren van het voetbal werden spelers enkel uit elkaar gehouden op basis van gekleurde petjes of sjaals. Daarnaast droegen ze lange witte broeken en shirts. Aan het einde van de 19e eeuw steeg de vraag naar gekleurde uniformen om voetballers beter te kunnen onderscheiden. De gebruikte kleuren verwezen vaak naar de overkoepelende organisatie waartoe de voetbalploeg behoorde, zoals de Britse universiteiten. Rugnummers op de shirts verschenen pas vanaf 1920, waardoor het voor media en supporters gemakkelijker werd om spelers te identificeren.
Lees ook: Diepgaande blik op de Premier League
De Opkomst van Reclame: Sponsorlogo's en Commerciële Uitingen
Met de opkomst van reclame in de jaren '60 werd het voetbalshirt steeds meer opgevuld. Sponsorlogo's werden onvermijdelijk en opvallende sponsornamen verschenen op de borstkas. Clubs begonnen de shirts te commercialiseren en speciale replica edities werden in het leven geroepen die door fans konden worden aangeschaft. In 1973 tekende de Duitse club Eintracht Braunschweig als eerste een sponsordeal met alcoholproducent Jägermeister, waarna andere voetbalclubs snel volgden. Vandaag de dag worden alle ruimtes op het shirt benut, inclusief de mouwen, achterkant en schouders, die bedrukt worden met commerciële uitingen.
Replica Shirts: Een Nieuwe Markt Ontstaat
Voetbalshirts die speciaal gefabriceerd zijn voor de fans worden vaak replica shirts genoemd. De eerste replica shirts werden vooral op de markt gebracht voor kinderen en werden in Groot Brittannië verkocht als compleet tenue, de zogenaamde replica kits. Het Engelse sportkledingmerk Umbro was de eerste die al in 1959 complete tenues in een luxe doos verkocht als Umbrosets for Boys. Het duurde niet lang voordat andere merken zouden volgen. Het was voor het eerst dat sportkleding fabrikanten aandacht schonken aan kleding voor individuen, in plaats van hele teams.
Admiral en Leeds United: Een Doorbraak in de Markt
Voetbaltenues waren vroeger niet uniek en er rustte op het ontwerp al helemaal niet zoiets als copyright, waardoor het voor de producenten van sportkleding moeilijk was om een bepaald voetbalshirt op de markt te brengen. Iedereen kon dat gewoon doen, maar er was nauwelijks vraag naar. Dat veranderde in 1973 toen de Britse sportkleding fabrikant Admiral een deal sloot met Leeds United, toen een hele grote en succesvolle club. De deal, ter waarde van £10,000, werd gesloten met Don Revie, de toenmalige manager van The Whites. Dat gele uitshirt was direct een groot succes, mede door de prima prestaties van Leeds, en de replica’s vlogen over de toonbank. De ban was gebroken en een seizoen later werden ook de thuisshirts opnieuw ontworpen en op de markt gebracht. Het bleek een lucratieve handel en vele andere clubs en ook het landenteam van Engeland volgden snel.
De Rol van Hooliganisme: Een Negatieve Invloed op de Populariteit van Voetbalshirts
Toch duurde het tot het einde van de jaren tachtig voordat volwassen Engelse voetbalsupporters zich op de tribunes en winkelstraten vertoonden in voetbalshirts. Dat had deels te maken met het feit dat deze replica shirts alleen voor kinderen op de markt kwamen, maar zeker ook met het welig tierende hooliganisme in de jaren ’70 en ’80. Voetbalfans wilden niet als zodanig worden herkend, want voor je het wist werd je aangevallen door rivaliserende firms, of apart gezet door de politie. Het was daarom beter om juist dure merkkleding te dragen om zo vrij over straat te kunnen.
De Ramp in het Heizelstadion: Een Wendepunt voor het Engelse Voetbal
De grootste kentering werd misschien wel veroorzaakt door het ramp in het Heizel stadion, waar voorafgaand aan de Europacup finale van 1985 in Brussel maar liefst 39 voetbalsupporters de dood vonden na rellen op de tribune. Het directe gevolg was dat alle Engelse clubs niet meer welkom waren in de verschillende Europese toernooien. De Britse overheid besloot dat het zo niet langer kon en er werd drastisch ingegrepen: er kwam een nieuwe voetbalwet die er voor zorgde dat hooligans zware straffen kregen als ze over de scheef gingen. En ook werden de stadions aangepakt, de hekken om het veld verdwenen. Het Engelse voetbal kreeg hierdoor een flinke opwaardering, want het was weer veilig om met kinderen naar het stadion te gaan en toen in 1992 de Premier League werd gestart was alles anders. Het hooliganisme was tot ver buiten de stadions verdreven en supporters droegen weer volop de shirts van hun clubs.
Lees ook: Veiligheid in Engels IJshockey
Nederland Volgt het Engelse Voorbeeld: De Opkomst van Merchandise
Zoals wel vaker liepen we in Nederland een paar jaar achter op het Engelse voetbal en hadden we ook hier last van hooliganisme, maar daarnaast stond de merchandise van de voetbalclubs nog in de kinderschoenen. Het eerste Ajax shirt dat door een sportmerk werd verkocht was direct een misser, want Le Coq Sportif bracht in het begin van de jaren ’80 een shirt uit dat een wit driehoekje op de borst had, zo’n opvulling van een V-hals, maar daar speelde Ajax in het echt nooit mee. Daar kwam pas verandering in toen Umbro de nieuwe kledingsponsor werd in de jaren ’90. Er werden steeds meer replica shirts verkocht. Het rood-wit-blauw geblokte uitshirt, dat ook wel testbeeld shirt werd genoemd, verkocht toen al redelijk goed, maar is nu bij afstand het meest populaire Ajax shirt voor verzamelaars en wordt regelmatig gekozen als meest iconische voetbalshirt bij verkiezingen in binnen- en buitenland. Het ging in de vroege jaren negentig zo hard dat Ajax inzag dat de merchandise markt booming was en heel veel geld op kon leveren. De club besloot zelfs om het oude Ajax logo een modern jasje te geven. Dit was vooral bedacht om te zorgen dat het Ajax logo dusdanig gedeponeerd kon worden dat niemand het ook kon gebruiken zonder de uitdrukkelijke toestemming van de club.
De Moderne Tijd: Een Overvloed aan Shirts en Mening van Supporters
Inmiddels is het de normaalste zaak van de wereld dat een club als Ajax ieder seizoen met een nieuw thuisshirt, uitshirt én vaak een derde shirt komt. En ieder seizoen ontstaat er een hoop reuring over de nieuwe shirts, want bijna alle supporters hebben een mening en ontpoppen zich als heuse mode-experts als ze op de socials discussiëren over kraagjes, biesjes, roodtinten, bedrukking, lettertypes en wat al niet meer. Het levert de clubs miljoenen op, zo ging David Beckham ooit voor een recordbedrag naar Real Madrid en sprak de halve wereld er schande van. Maar de marketing afdeling van de club ondernam direct actie en de clubshirtjes met Beckham en rugnummer 23 vlogen de winkels uit.
Retro en Vintage Voetbalshirts: Een Nieuwe Trend
Terwijl de verkoop van replica shirts dus pas in de jaren ’90 echt op stoom kwam, ontstond er vraag naar shirts uit de jaren vijftig, zestig, zeventig en tachtig. Deze pure voetbalshirts waren nog gemaakt van robuust katoen en waren niet verpest door shirtreclame. Die vraag werd al snel beantwoord door bedrijven die deze shirts zo exact mogelijk probeerden na te maken. Bedrijven als Toffs en het Nederlandse COPA sprongen handig op deze behoefte in, maar kwamen soms ook al in conflict met de juristen van de clubs die de verkoop van de shirts totaal in eigen hand wilde houden. Adidas wil zeker weten dat alle Ajaxshirts die over de toonbank gaan door hen gefabriceerd zijn en zo een deel van het sponsorbedrag dat ze de club betalen kan terugverdienen. En alle ondernemers, van sportzaken tot souvenirzaken, die proberen tóch een Ajaxshirtje na te maken en verkopen, krijgen de club op hun dak. Desondanks gaat de verkoop van retro voetbalkleding nog steeds door, want er zijn nog steeds mensen die liever een nagemaakt, maar nieuw, shirt van een club of land dragen, dan dat ze een gigantisch bedrag neerleggen voor een glimmend exemplaar, waarmee ze ook nog reclame maken voor een bedrijf als Ziggo. En dat terwijl ze weten dat het shirt een zeer beperkte houdbaarheidsdatum heeft.
Een nieuwe ontwikkeling op het gebied van voetbalshirts is de opkomst van vintage voetbalwinkels die tweedehands replica’s vanaf de jaren ’80 een nieuw leven geven. Want er zijn inmiddels zat voetballiefhebbers die heel graag een ‘origineel’ shirt uit de vorige decennia dragen. En voor die shirts worden fikse bedragen betaald, want als je bijvoorbeeld een donkerrood Arsenal shirt van Dennis Bergkamp wil hebben, ben je al snel € 100 kwijt. Vintage, of tweedehands, is sowieso in opkomst en het mooie is dat zo’n oud shirt een geheel nieuw leven krijgt. Of je nou een retro voetbalshirts of een vintage exemplaar draagt, je kan er tegenwoordig prima mee voor de dag komen. Want zelfs op grote popfestivals als Glastonbury en Lowlands kom je de meest uiteenlopende en unieke exemplaren tegen.
Voetbalshirts als Verzamelobjecten: Zeldzaam en Waardevol
Voetbalshirts zijn niet alleen functionele sportkleding, maar ook waardevolle verzamelobjecten voor voetbalfans en -verzamelaars. Sommige van deze shirts zijn zo zeldzaam en historisch belangrijk dat ze miljoenen dollars op veilingen opbrengen.
De Vijf Duurste Voetbalshirts Ooit Verkocht
- Het shirt dat Diego Maradona droeg tijdens de legendarische wedstrijd tussen Argentinië en Engeland in de kwartfinale van het WK 1986.
- Het shirt dat Pelé droeg tijdens de finale van het WK 1970 tussen Brazilië en Italië.
- Het shirt dat Cristiano Ronaldo droeg tijdens de finale van het EK 2016 tussen Portugal en Frankrijk.
- Het shirt dat Lionel Messi droeg tijdens de finale van de Copa América 2021 tussen Argentinië en Brazilië.
- Het shirt dat Sir Geoff Hurst droeg tijdens de finale van het WK 1966 tussen Engeland en West-Duitsland.
De Emotionele Waarde van het Voetbalshirt: Meer dan een Kledingstuk
Kortom, voetbalshirts zijn veel meer dan alleen kledingstukken. Ze zijn een belangrijk onderdeel van de sportcultuur en kunnen een sterke emotionele band creëren tussen supporters en hun favoriete teams en spelers. De vijf duurste voetbalshirts ooit verkocht laten zien dat er een aanzienlijke markt is voor deze items. Hoewel de meeste voetbalshirts nooit zullen worden verkocht voor miljoenen dollars, blijft het verzamelen van deze stukken populair onder verzamelaars en fans. Het voetbalshirt is zoveel meer dan alleen een shirt dat gedragen wordt tijdens een voetbalwedstrijd. Zoveel meer dan een kledingstuk dat zorgt voor een uniforme uitstraling van het elftal dat het veld betreedt. Het tricot staat voor een roemrijke clubgeschiedenis en wordt gesymboliseerd via het aanbeden clublogo. Het voetbalshirt verenigt de achterban van elke club of voetbalnatie. Het is het voetbalshirt waarmee je laat zien voor welke club je bent. Waar je een persoonlijke band mee hebt en nog jaren mee verbonden voelt. De echte supporter voelt zich emotioneel betrokken met de club, maar ook met het shirt. Met het logo en de geschiedenis daarachter. Met de clubkleuren die in het driedelige tenue zijn verwerkt. Met anderen die dezelfde passie delen. Voetbalshirts zijn uniek en nemen ons terug naar een onvergetelijke wedstrijd of een historisch doelpunt.
De Rol van Sportmerken: Adidas en Nike in de Strijd om de Voetbalmarkt
Twee sportmerken die al jaren een hoofdrol spelen in de wereld van voetbal merchandising zijn Adidas en Nike. De twee sportmerken lijken een steeds heviger wordende strijd te voeren in het al overvolle voetbal landschap. Nike en Adidas maken voetbalvedettes nog groter. Dankzij uitgebreide marketingcampagnes worden voetballers omgevormd tot moderne volkshelden. Het zijn voetbalspelers die worden verafgood en tot idolen worden gebombardeerd. In het laatste decennia vallen daarbij twee wereldsterren in een buitencategorie: Lionel Messi en Cristiano Ronaldo. Het zijn de hoofdrolspelers in een sportieve en commerciële rivaliteit. Het is een felle strijd tussen de twee grootste voetballers, clubs én sportmerken uit het moderne voetbal. Messi tegen Ronaldo, Barça tegen Real, Adidas tegen Nike.
Opvallend daarbij is dat Messi bij zijn club in het Barcelona shirt van Nike speelt en bij Argentinië juist in het tricot van Adidas voetbalt. Bij Cristiano Ronaldo is dat uitgerekend andersom. De Portugese vedette speelt in clubverband in een wit Adidas shirt, terwijl hij in het Nike shirt van Portugal zijn interlands speelt. Het merk voetbalschoenen dat door de spelers wordt gedragen is een eveneens interessante kwestie. Zo speelt Messi op de voetbalschoenen van Adidas en Ronaldo op Nike schoenen. Het omgekeerde zou voor nu even ondenkbaar zijn. Hoe de meningen ook mogen luiden, het blijft in ieder geval een boeiende strijd. Op elk vlak. Een titanenstrijd tussen de twee beste spelers op aarde. De nummer 10 en de nummer 7. Een onophoudelijke vergelijking die soms even verveelt, maar toch ook niet. Stiekem blijft iedereen wel de vergelijking maken tussenbeide. Het is een vergelijking die onder het vergrootglas wordt gehouden door de kledingsponsoren Nike en Adidas.
Moderne Technologieën en Materialen: De Evolutie van het Voetbalshirt
Een ongekende stretch, een razend snelle vochtopname en speciale '3D bodyscans' van spelers, 'om zo het comfort te verbeteren’. Gelaserde ventilatiegaten, speciale mesh-lagen, gerecycled polyester, ‘Dri-Fit’ systemen; we kunnen wel even doorgaan. Het regent tegenwoordig peperdure termen bij de presentaties van nieuwe voetbalcollecties. Ondanks alle hypermoderne technieken en flitsende kleuren neigen we soms ook weer even naar vroeger. Simpele, zwarte voetbalschoenen bijvoorbeeld. Maar ook eenvoudige voetbalshirts zoals die ooit eens bedoeld waren. We snakken naar de tijd dat voetbalshirts uit karaktervolle verticale banen bestonden en enkel een clublogo op de borstkas bevatten. Een tijd van zwart-witte designs en effen voetbalshirts. Voetbalshirts die nog altijd symbool staan voor dat onvergetelijke seizoen en ons voor even doen wegdromen. Het retros…
tags: #engeland #voetbal #kleding #geschiedenis