De Samenwerking tussen KNVB en Calvé Pindakaas: Een Krachtige Combinatie in Sport en Beweging

Calvé Pindakaas, een bekende naam in de Nederlandse huishoudens, heeft al jarenlang een sterke band met de sportwereld. Door samenwerkingen met verschillende sportorganisaties en initiatieven, zet Calvé zich in om sport en beweging te promoten, met name onder de jeugd. Een van de meest opvallende en langdurige samenwerkingen is die met de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB). Deze partnership richt zich niet alleen op het topvoetbal, maar ook op het stimuleren van jonge kinderen om actief te zijn en hun sportieve dromen na te jagen.

Calvé's betrokkenheid bij de (para)sport

Calvé is geen onbekende in de wereld van de (para)sport en zal ook tijdens de EPC volop zichtbaar zijn. Calvé pindakaas biedt onmisbare bouwstenen voor alle kinderen met grote dromen. Om die reden werkt het Nederlandse bedrijf al jarenlang samen met voetbalbond KNVB en steunt onder meer de Nederlandse voetbalsters. Daarnaast heeft Calvé een samenwerking met de Esther Vergeer Foundation, waarmee ze iedereen willen inspireren om groots te dromen.

In samenwerking met de Esther Vergeer Foundation werd vorig jaar Team Parastars opgezet, een team van paralympische topsporters met een missie. Calvé en de Esther Vergeer Foundation zetten zich samen met para-toppers als tennisster Diede de Groot, triatleet Jetze Plat, skiër Jeroen Kampschreur en snowboardster Lisa Bunschoten in voor gelijke waardering en aandacht voor alle sporters.

Steun aan de European Para Championships

“Het is daarom een belangrijke stap om de eerste European Para Championships in Rotterdam te mogen ondersteunen”, zegt Jan van den Berg, lid van het Marketing Team Unox & Calvé. “Een multisport-evenement waar sporters keihard naartoe hebben gewerkt om hun grote droom te laten uitkomen: Europees kampioen worden en zich kwalificeren voor de Paralympische spelen in Parijs.”

Toernooidirecteur Jeroen Straathof is dan ook blij dat hij Calvé mag verwelkomen als Official Partner. “Calvé is ondanks dat zij een “local hero” zijn een merk van formaat”, zegt Straathof. “Met hun jarenlange bekende TV-campagnes op het thema “Wie is er niet groot mee geworden?” hebben zij sinds 1985 een mooie legacy met betrekking tot sport en sporters. Door de deelname van Esther Vergeer in deze commercials leggen ze ook de link met parasport. We zijn dus zeer blij dat zij een geloofwaardige partner van EPC zijn.”

Lees ook: Maatschappelijke betrokkenheid in het amateurvoetbal: een onderzoek.

De 'Smeer 'm naar buiten' campagne: kinderen in beweging

In 2009 lanceerden Calvé Pindakaas, de KNVB en Albert Heijn (AH) gezamenlijk de campagne 'Smeer 'm naar buiten'. Het doel van deze campagne was om kinderen op een leuke en actieve manier in beweging te brengen en tegelijkertijd het merkimago van Calvé Pindakaas te versterken. De campagne richtte zich op moeders en hun kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar, en verbond kinderen op een activerende manier aan straatvoetbal.

Het concept achter 'Smeer 'm naar buiten' was om een platform te creëren dat kinderen inspireerde om buiten te spelen en te sporten, met name door middel van straatvoetbal. Door middel van een 'straat look & feel' en promoties konden kinderen Calvé straatvoetbal toebehoren sparen, zoals DVD's, pionnen, hesjes en bidons. Het motto 'Smeer 'm naar buiten' diende als communicatieplatform, waaruit via diverse kanalen en middelen werd geactiveerd.

Media en middelenstrategie

De campagne maakte gebruik van diverse media en middelen om de doelgroep te bereiken. PR speelde een leidende rol in het genereren van publiciteit voor de campagne en bijbehorende evenementen. Daarnaast werden er 20" TVC tag-ons, advertorials, toernooien, een exclusieve premiumactie bij AH en branded content op Nickelodeon ingezet om awareness en sales te genereren.

Calvé en de OranjeLeeuwinnen: Een boost voor het vrouwenvoetbal

Calvé Pindakaas heeft zich ook actief ingezet voor de promotie van het vrouwenvoetbal in Nederland. Na de succesvolle commercial met Lieke Martens, een bekende Nederlandse voetbalster, heeft Calvé de samenwerking met de KNVB uitgebreid en zich structureel verbonden aan het vrouwenvoetbal en de OranjeLeeuwinnen.

Een van de eerste acties in deze samenwerking was de zoektocht naar Ballenmeiden voor de oefenwedstrijden van de OranjeLeeuwinnen in april en juni 2019. Jean-Paul Decossaux, directeur commercie bij de KNVB, benadrukte de blijdschap en trots over de structurele verbinding van Calvé aan het vrouwenvoetbal. Hij zag het als een mooie vervolgstap om het Nederlands elftal in aanloop naar het WK in Frankrijk en het vrouwenvoetbal in het algemeen weer een stap verder te brengen.

Lees ook: KNVB-overschrijvingen: Een complete gids

Persoonlijke pindakaaspotten tijdens het WK

Tijdens het WK in Frankrijk kreeg de samenwerking tussen de KNVB en Calvé Pindakaas een nieuw vervolg in de vorm van persoonlijke pindakaaspotten met daarop de voornamen van de WK-basisspeelsters uit het Nederlands elftal. Calvé hoopte hiermee dat voetballiefhebbers het complete team op de ontbijttafel zouden opstellen.

Daarnaast bood Calvé de mogelijkheid om zelf een eigen naam of tekst op het etiket aan te brengen. Hiermee konden consumenten een persoonlijke pot Calvé Pindakaas creëren voor een pindakaasliefhebber in hun omgeving.

Sportlessen en -activiteiten voor kinderen

Calvé zet zich in om kinderen aan te zetten tot lekker bewegen, actief bezig zijn en plezier hebben in sport. Daarom zat er vanaf mei op alle 650 gram en 1 kilogram potten Calvé Pindakaas een actiecode. Deze was online in te wisselen voor een e-voucher die recht gaf op een gratis sportles of -activiteit.

'Met deze actie krijgen tienduizenden kinderen binnen een bepaalde periode de mogelijkheid om een sport uit te proberen die ze leuk vinden. Van paardrijden tot judotraining, van een heat karten tot een zeilles, bij veel sportverenigingen in het hele land kunnen kinderen tot maart 2016 hun sportwensen en talenten ontdekken. Kinderen die opgroeien hebben dromen over wat ze willen worden en zelfs vaak al wensen wat ze willen bereiken, bijvoorbeeld in de sport, stelt Calvé Pindakaas. Het bedrijf wil kinderen graag stimuleren om hun droom na te jagen.

Abseilactie aan de Maas

Calvé ondersteunt zowel de Esther Vergeer Foundation als Team Parastars en zijn dus nauw betrokken bij de paralympische beweging. Gisteren vond een spectaculaire abseilactie plaats van de 15 meter hoge pindakaaspot aan de Maas in Rotterdam: scholier Sam plakte al abseilend een actie-etiket op de opvallende pindakaassilo. Daarmee werd aangekondigd dat Calvé Pindakaas deze zomer tienduizenden sportlessen en -activiteiten weggeeft aan kinderen tussen de 6 en 18 jaar. 'Wij zien kinderen in Nederland graag lekker bewegen, actief bezig zijn en vooral plezier hebben in sport,' zegt Karin Koornneef van Calvé Pindakaas.

Lees ook: Scheidsrechter niet aanwezig? Dit zijn de stappen

Calvé als geloofwaardige partner in de sport

Calvé's betrokkenheid bij de sport gaat verder dan alleen sponsoring. Het bedrijf profileert zich als een geloofwaardige partner die zich inzet voor de ontwikkeling van sport op alle niveaus. Door samenwerkingen met de KNVB, de Esther Vergeer Foundation en andere sportorganisaties, draagt Calvé bij aan een gezondere en actievere samenleving.

De jarenlange bekende TV-campagnes op het thema “Wie is er niet groot mee geworden?” hebben sinds 1985 een mooie legacy met betrekking tot sport en sporters. Door de deelname van Esther Vergeer in deze commercials legt Calvé ook de link met parasport.

tags: #samenwerking #knvb #pindakaas