Wim Bakker: Een biografie in de context van korfbal en de ontwikkeling van de lichamelijke opvoeding in Nederland

Hoewel er geen specifieke biografie van Wim Bakker in de verstrekte informatie staat, biedt de contextuele informatie een waardevol inzicht in de periode waarin hij actief was en de ontwikkelingen die de korfbalwereld en de lichamelijke opvoeding in Nederland doormaakten. Deze tekst zal daarom trachten een beeld te schetsen van Wim Bakker door hem te plaatsen in de bredere historische context van de sportontwikkeling in Nederland, met speciale aandacht voor de lichamelijke opvoeding en de opkomst van zaalsporten zoals korfbal.

De vroege invloed van gymnastiek en de opkomst van sport

Tot het begin van de twintigste eeuw was er binnen het gymnastiekonderwijs weinig ruimte voor spel en sport. De gymnastiek, die rond het midden van de negentiende eeuw in het Nederlandse onderwijs werd geïntroduceerd, was sterk beïnvloed door de Duitse schoolgymnastiek. De focus lag op de pedagogische waarde, waarbij de gymnastiek moest bijdragen aan de geestelijke weerbaarheid en fysieke gezondheid van de leerlingen. (Beroeps)sport en vrij spelen werden pedagogisch als minder waardevol beschouwd.

Aan het einde van de negentiende eeuw kwam er van twee kanten een nieuwe impuls voor spel en sport. In Frankrijk ontstond de hernieuwde Olympische beweging onder leiding van Pierre de Coubertin, die de Olympische Spelen wilde laten herleven vanuit de oorspronkelijke idealen. Daarnaast kwam, via contacten met Engeland, de traditie van de Engelse sportspelen naar Nederland.

Pioniers en de integratie van spel in de lichamelijke opvoeding

Willem Bilders wordt beschouwd als een van de pioniers van de sport in Nederland. In 1881 richtte hij met vrienden de cricketclub Rood en Zwart op, die later overging in de voetbalclub HFC. De kennismaking met de 'Engelse' sporten vond echter al eerder plaats, met name op dure privékostscholen. Op de protestants-christelijke school Noorthey (1820-1882) in Veur (Zuid-Holland) werden cricket en hockey al in 1845 geïntroduceerd en association-football in 1854.

Vanaf het einde van de negentiende eeuw kreeg spel een plaats in de Nederlandse schoolgymnastiek, mede dankzij voorvechters als de Rotterdamse gymnastiekonderwijzer S. van Aken en de oud-inspecteur van het Militair Onderwijs, generaal J.H. Kromhout. Kromhout benadrukte de vele voordelen van spel en wilde het volledig in plaats van gymnastiek stellen.

Lees ook: De Korfbalprestaties van Robin Bakker

De groei van sport in de twintigste eeuw en de rol van de ALO's

In de eerste helft van de twintigste eeuw groeide de sport in Nederland spectaculair. De oprichting van clubs en bonden, lezingen en cursussen droegen bij aan de groeiende populariteit van spel en sport. Ondanks de stimulans van de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam bleef er tijdens het Interbellum een spanning bestaan tussen 'de' lichamelijke opvoeding en 'de' sport.

Na de Tweede Wereldoorlog wonnen de sportspelen snel aan populariteit en werd de invloed van sport, ook in de school, steeds meer zichtbaar. De toenemende vrije tijd leidde tot meer maatschappelijke aandacht voor sport, waaronder ook zaalsporten. Dit leidde tot wijzigingen in het examenprogramma (1955 en 1958), de invoering van keuzevakken op de opleidingen, de inrichting van een examencommissie en talloze publicaties.

De Academies voor Lichamelijke Opvoeding (ALO's) speelden een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het spelonderwijs in de lichamelijke opvoeding. Docenten als Gé Bijvoet en Wim van Heumen hadden een voortrekkersrol in de methodisch-didactische 'sturing' van de curriculuminhouden.

Wim Bakker in de context van korfbal

Hoewel de exacte rol en bijdrage van Wim Bakker niet expliciet worden genoemd, kunnen we aannemen dat hij, gezien de context van de naoorlogse ontwikkelingen in de lichamelijke opvoeding en de opkomst van zaalsporten, mogelijk betrokken was bij de ontwikkeling van korfbal. Korfbal, als een typisch Nederlandse zaalsport, profiteerde van de toenemende aandacht voor sport na de Tweede Wereldoorlog. De ALO's speelden een cruciale rol in de professionalisering van de sportopleidingen en de ontwikkeling van lesmethoden. Het is aannemelijk dat Wim Bakker, mogelijk als docent aan een ALO of als betrokken functionaris bij een sportbond, een bijdrage heeft geleverd aan de groei en ontwikkeling van korfbal in Nederland.

De hedendaagse betekenis van sport en spel

In de huidige tijd is er veel maatschappelijke aandacht voor sport en spel, wat blijkt uit de vele spel- en sportorganisaties die zich bezighouden met de ontwikkeling van sport en spel in Nederland. Sport en lichamelijke opvoeding hebben elkaar wederzijds beïnvloed en zijn inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden. De laatste jaren heeft de gehandicaptensport een volwaardige plaats in het Nederlandse sportbestel en de nationale sportbeleving ingenomen.

Lees ook: Een blik op Glenn Bakker's carrière

Lees ook: Overzicht van alle transfers

tags: #wim #bakker #korfbal #biografie