De Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB): Een Vereniging in Vele Vormen

De Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB) is meer dan alleen een organisator van voetbalcompetities. Het is een complexe vereniging met een rijke historie en een breed scala aan verantwoordelijkheden. Van het bevorderen van sportiviteit en respect tot belangenbehartiging en ledenadministratie, de KNVB vervult een cruciale rol in het Nederlandse voetballandschap.

Een Rijke Historie en Evolutie

De KNVB heeft een lange en bewogen geschiedenis, die teruggaat tot 1889. Op 8 december van dat jaar werd de Nederlandschen Voetbal- en Athletischen Bond (NVAB) opgericht door Pim Mulier. In 1895 veranderde de naam in Nederlandse Voetbalbond (NVB), nadat de atleten zich hadden afgescheiden. Ter ere van het veertigjarig jubileum kende koningin Wilhelmina de NVB in 1929 het predicaat 'koninklijk' toe, waarmee de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond een feit was.

Een belangrijke ontwikkeling was de intrede van het betaald voetbal. Hoewel de KNVB aanvankelijk terughoudend was, leidde de roep om betaald voetbal begin jaren vijftig tot de oprichting van een 'wilde' voetbalbond, de Nederlandse Beroeps Voetbal Bond (NBVB). Uiteindelijk ging de KNVB overstag en integreerde het betaald voetbal in haar structuur.

Andere memorabele momenten zijn de eerste interland van het Nederlands elftal in 1905, de Europese titel in 1988 en de Europese titel van het Nederlands vrouwenelftal in 2017. Ook de officiële erkenning van vrouwenvoetbal in 1971 was een belangrijke stap.

De KNVB is door de jaren heen enorm gegroeid. Van 250 leden in 1889 tot ruim 65.000 in 1929 en meer dan een miljoen in 1978. In 2016 stond de teller op 1.231.561 leden, waarvan meer dan 150.000 vrouwelijk.

Lees ook: Rode Kaarten en Voetbalregels Uitgelegd

De KNVB Als Vereniging: Structuur en Governance

De KNVB is een vereniging die bestaat uit twee secties: het amateurvoetbal en het betaald voetbal. De bondsvergadering is de algemene ledenvergadering van de KNVB, waarin vertegenwoordigers van beide secties samenkomen. In het voorjaar wordt vooruitgeblikt op het komende seizoen, terwijl in de najaarsvergadering wordt teruggeblikt op het voorgaande seizoen. De bondsvergadering stelt ook één keer in de vier jaar een nieuw beleidsplan vast. Het huidige KNVB Strategisch Plan loopt van 2022 tot en met 2026.

De verenigingsorganisatie wordt geleid door het bondsbestuur, bestaande uit de bondsvoorzitter en de directeuren-bestuurders van het betaald voetbal en amateurvoetbal. Het bondsbestuur legt verantwoording af aan de bondsvergadering. De bondsvergadering bestaat uit ledenraadsleden amateurvoetbal en clubafgevaardigden uit de algemene vergadering betaald voetbal.

Belangenbehartiging en Vertegenwoordiging

De KNVB behartigt de belangen van alle leden, zowel op collectief als op individueel niveau. Dit gebeurt onder andere via contacten met NOC*NSF, brancheorganisaties, de Rijksoverheid en de gemeentelijke overheid. De inspanningen van de KNVB resulteren in bijvoorbeeld lage contributies, subsidies voor sportdeelname en gunstige regelingen voor kantines. Tijdens de coronacrisis heeft de KNVB zich ingezet voor financiële compensatieregelingen, waardoor verenigingen het hoofd boven water konden houden.

De verenigingen laten zich in de Algemene Ledenvergadering van de sectie amateurvoetbal vertegenwoordigen door een lid in de Ledenraad. De leden van de Ledenraad zijn door de verenigingen democratisch verkozen. Hiermee oefenen de verenigingen - en haar leden - (indirect) invloed uit op het beleid van de KNVB.

Sportiviteit en Respect: Een Kernwaarde

De KNVB draagt een grote verantwoordelijkheid om sportiviteit en respect op en rond de velden te waarborgen en te stimuleren. Om een gevoel van ‘voetbal om van te houden’ te creëren, heeft de KNVB een meervoudige aanpak ontwikkeld. De KNVB ondersteunt en stimuleert verenigingen op dit gebied met positieve initiatieven en opleidingen voor trainers, bestuurders en scheidsrechters. Daarnaast werkt de bond hard om ongewenst gedrag te voorkomen, bijvoorbeeld met de invoering van het spelregelbewijs. Individuen, teams en verenigingen worden gestraft als de situatie dat vereist.

Lees ook: Preventie van rugklachten

Het bevorderen van sportiviteit en respect vraagt om een collectieve cultuurverandering. De KNVB probeert mensen bewust te maken van hun eigen invloed en stimuleert hen om het beste uit zichzelf te halen. Centraal staat bewustwording van gedrag en het belonen van positief gedrag.

De KNVB heeft verschillende spelvormen, regels en reglementen aangepast om het gedrag van mensen positief te beïnvloeden, zoals het fairplay-concept, de tienminutenstraf, de visuele spelerspascontrole en het spelregelbewijs voor B-junioren. Ook ondersteunt en helpt de KNVB verenigingen om een veilige sfeer te creëren. De aanpak van risicoverenigingen is erop gericht om clubs (weer) een veilige plek te laten zijn voor iedereen die geniet van het voetbal.

De KNVB biedt trainingen en cursussen aan voor trainers en scheidsrechters om sportief en respectvol gedrag te bevorderen. Mensen die over de schreef gaan worden gestraft, waarbij de KNVB streeft naar straffen met een pedagogische inslag.

Lidmaatschap en Ledenadministratie

Veel leden en vrijwilligers van voetbalverenigingen zijn tevens lid van de KNVB. Voor spelers, bestuurders, kaderleden en vrijwilligers die op regelmatige basis een rol vervullen, voelt het lidmaatschap bij de KNVB vertrouwd. Alle leden van de vereniging, dus ook de niet bij de KNVB aangemelde leden, hebben belang bij georganiseerd voetbal. Het verenigingsleven biedt meer dan een miljoen mensen ontspanning, plezier en verbinding.

Binnen het lidmaatschap van de KNVB is geregeld dat ieder lid (secundair) is verzekerd tegen kosten van ongevallen en aansprakelijkheid. De KNVB gebruikt voor de ledenadministratie het pakket van Sportlink Club. De vereniging geeft nieuwe leden zelf op via Sportlink Clubapplicatie en regelt ook de wijzigingen van de persoonsgegevens via dit systeem. Voor het inschrijven van leden van 14 jaar en ouder is een identiteitsbewijs nodig.

Lees ook: Homoseksualiteit en korfbal

Sponsoring en Identiteit

Sponsoring levert een zichtbare verbinding op tussen een bedrijf en de vereniging. Om succesvol te zijn in sponsorwerving en -behoud zijn een goede algemene organisatie en goed beleid van de vereniging voorwaarde. Een sponsor moet zich herkennen in de vereniging en zich daarmee willen identificeren.

Identiteit en imago zijn hierbij van belang. Identiteit is de verzameling van kernwaarden van de vereniging, terwijl imago het beeld is dat anderen van de vereniging hebben. De ambitie van de club is het verschil tussen de werkelijke identiteit (imago) en de gewenste identiteit. Alleen bij een goed beleid en goede communicatie komt het imago overeen met de gewenste identiteit.

Bij sponsorwerving is het van belang dat de club aansluit bij het daadwerkelijke imago dat de vereniging heeft, zelfs als dit (nog) niet helemaal overeenkomt met de gewenste identiteit. Het is dan zeer krachtig deze ambitie te communiceren.

Positioneren is het bewust een product of dienst een plaats te geven in het hoofd van de afnemer. Het is van belang om de identiteit en ambitie met concrete resultaten te staven of met concreet beleid te onderbouwen.

In alle communicatie is het van belang om te zorgen dat de doelgroep snel en juist de boodschap ontvangt. Zorgt er daarom dat de positionering niet meer dan 250 woorden beslaat.

tags: #wat #voor #type #vereniging #is #de