De veelzijdige rol van een teammanager in de hockey

Hockey is een teamsport die niet alleen op het veld, maar ook achter de schermen een goede organisatie vereist. Een cruciale rol in dit organisatorische aspect is weggelegd voor de teammanager. Deze functie, vaak onderschat, is essentieel voor het soepel functioneren van een hockeyteam, van de jongste jeugd tot de senioren. De teammanager is de spil tussen spelers, ouders, coaches en de club zelf.

De onmisbare schakel: de teammanager

De teammanager is de organisatorische kracht achter het team. Terwijl de coach zich richt op de technische en tactische aspecten van het spel, ontfermt de teammanager zich over alle randzaken. Dit zorgt ervoor dat de coach zich volledig kan concentreren op de hockeyinhoudelijke zaken, zowel technisch als tactisch. De teammanager is de (sociale) schakel tussen ouders, spelers, club en coach.

Waarom een teammanager?

Bij veel hockeyclubs, is het essentieel dat de coach zich volledig kan richten op de hockeyinhoudelijke zaken, zowel technisch als tactisch. Een manager is verantwoordelijk voor alle (niet hockeytechnische) randzaken, waarbij plezier en sportiviteit voor alle kinderen voorop staat.

Taken van de teammanager: een breed spectrum

Het takenpakket van een teammanager is divers en omvat zowel organisatorische als sociale aspecten. Het is een coördinerende rol en zorgt dat alle taken worden uitgevoerd.

Voorbereiding en communicatie

  • Seizoenplanning: De manager start het seizoen en maakt in samenspraak met de coach afspraken over wie welke taken op zich neemt. Hij of zij maakt een overzicht van de wedstrijden, gebaseerd op de informatie van de hockeybond (KNHB).
  • Wedstrijdorganisatie: Elke week bekijkt de manager of er een uit- of thuiswedstrijd gepland staat. Bij uitwedstrijden worden het adres van de club, de verzameltijd en -plaats gecommuniceerd via teamers, LISA of een speciale team app.
  • Contact met de tegenpartij: De manager heeft vooraf contact met de manager/staff van de tegenpartij. Bij aankomst op de club van de tegenstander meldt de manager de aankomst van het team bij de wedstrijdtafel en vraagt na op welk veld wordt gespeeld.
  • Communicatie: De manager houdt een kleine administratie aan met het doel snel en efficiënt te kunnen communiceren met ouders, teamleden en lijncoördinator. Hij of zij communiceert tijdig en helder naar teamleden en ouders.

Taken rondom de wedstrijd

  • Tenue en uitrusting: De manager let op het dragen van het correcte tenue (keeper afwijkende kleur), gebitsbeschermer, scheenbeschermers en het niet dragen van horloges en/of sieraden. Ziet erop toe dat bij uitwedstrijden, indien van toepassing, witte shirts en kousen worden meegenomen.
  • Vervoersdiensten: De manager regelt de indeling van de vervoersdienst binnen het team bij uitwedstrijden. De manager maakt een rijschema waarbij alle ouders een keer mogen rijden.
  • Wedstrijdformaliteiten: De manager haalt bij de wedstrijdtafel in het clubhuis de consumptiebonnen voor de tegenstander op. De manager bewaakt dat het wedstrijdformulier voor aanvang van de wedstrijd is ingevuld via LISA. Na de wedstrijd wordt er met beide scheidsrechters de stand ingevuld en de eventuele kaarten.
  • EHBO: Besteedt aandacht aan blessures (check waar EHBO materiaal ligt/beschikbaar is in clubhuis).

Sociale en pedagogische taken

  • Aanspreekpunt: Is een luisterend oor voor spelers en ouders. Is intermediair tussen ouders en trainer/coach/lijncoördinator.
  • Sportiviteit en respect: Draagt de regels van sportiviteit en respect zoals vastgesteld door KNHB en actief uit en stuurt bij daar waar noodzakelijk. De rol van de teammanager is dat deze samen met de coach zorgt voor een goede en veilige (leer)omgeving waar iedereen zichzelf mag zijn. De manager kenmerkt zich door enthousiasme, positiviteit en een goede pedagogische begeleiding van de spelers en speelsters.
  • Teamgeest: Zorgt voor kinderen (sociaal), tem- en groepsproces.
  • De derde helft: De manager zorgt ervoor dat de derde helft plaatsvindt.

Overige taken

  • Toernooien: Aanmelding toernooien na het seizoen. Alvorens teams tot inschrijving voor een toernooi kunnen overgaan, dienen zij hiervoor toestemming te vragen bij de betrokken lijncoördinator.
  • Materialen: De volgende materialen worden in bruikleen gegeven door de TC. Keepersspullen en een coachtassen.
  • Vergaderingen: De manager volgt door georganiseerde informatiebijeenkomst.

De teammanager in de praktijk: een kijkje in de taken per categorie

De taken van een teammanager kunnen variëren afhankelijk van de leeftijdscategorie en het niveau van het team.

Lees ook: Alles over de spelverdeler in volleybal

Jongste jeugd

Bij de jongste jeugd ligt de focus op het creëren van een veilige en leuke omgeving waarin de kinderen kunnen kennismaken met hockey. De manager kan hierbij helpen door:

  • Hulpouders te organiseren tijdens trainingen. Deze ouders zorgen voor het reilen en zeilen tijdens de trainingstijden.
  • De kinderen te begeleiden bij het omkleden en het vinden van hun spullen.
  • Te zorgen voor voldoende drinken en een gezonde snack.
  • De scheidsrechters te begeleiden. De scheidsrechters coördinator is de schakel tussen scheidsrechter en alle betrokkenen bij het spel; de toeschouwers, coach en spelers.

Jeugd

Bij de jeugd ligt de focus meer op het ontwikkelen van de hockeyvaardigheden en het teamgevoel. De manager kan hierbij helpen door:

  • Het rijschema te organiseren voor uitwedstrijden.
  • De communicatie tussen de coach, de spelers en de ouders te verzorgen.
  • Het team aan te melden voor toernooien.
  • De teamkas te beheren.

Senioren

Bij de senioren ligt de focus op het presteren en het behouden van een goede sfeer binnen het team. De manager kan hierbij helpen door:

  • De wedstrijden te organiseren.
  • De sponsoring te regelen.
  • De teamactiviteiten te organiseren.
  • De communicatie met de club te verzorgen.

Teamfuncties: samenwerking voor een geslaagd seizoen

Om er een geslaagd seizoen van te maken zijn er allerlei teamfuncties. De organisatie in het team wordt door de teammanager, samen met de coach ingevuld. Samen met de coach zorgen jullie dat dit seizoen een succes wordt. De teammanager en coach stemmen samen af hoe de taken ingevuld worden; zelf of met andere ouders.

Taken toewijzen

Taken aanwijzen is fijn vanuit een pc. Je ziet dan een matrix met totaaloverzicht wie wat doet en het totaal dat spelers zijn ingedeeld. Deze taken zijn er te vervullen: Rijden, bardienst, keepen, en eventueel fruit, bidons, aanvoerder, shirts, verslag. Je kunt alles ineens invullen, nadat het competitieschema gepubliceerd is.

Lees ook: Libero: de verdedigende specialist

De coach: de technische leider

De coach is verantwoordelijk voor het technische gedeelte van het team. Alle zaken die op het veld gebeuren. Wie keept er, tegen wie spelen we, even een praatje met de tegenpartij, wat is de opstelling en wisselschema. Je vertaalt daarmee het hockeyspel en beleid van de club naar de praktijk. Als coach is het gemakkelijk als je het hockeyspelletje kent. Is dit nog niet het geval dan is de eerste stap om de spelregels te lezen.

Taken van de coach

  • Het bepalen van de opstelling en het wisselschema.
  • Het geven van aanwijzingen aan de spelers tijdens de wedstrijd.
  • Het analyseren van de wedstrijden.
  • Het contact onderhouden met de trainer.
  • Het contact onderhouden met de scheidsrechters.

De assistent-coach: de rechterhand

Vaak is er een tweede ouder bij de wedstrijden. Deze “assistent coach” kan zich richten op de organisatorische zaken bij een speeldag, zoals de uitvoering van het wisselschema, tijd bijhouden, keepers omkleden, spullen bij elkaar houden en verzorging als een speler zich blesseert.

De scheidsrechtersbegeleider: de steun en toeverlaat

Deze functie is voor een “toeschouwer”, een ouder van de spelers. Een belangrijke rol bij thuiswedstrijden. De scheidsrechters coördinator is de schakel tussen scheidsrechter en alle betrokkenen bij het spel; de toeschouwers, coach en spelers. De rol van de hulpouder staat apart uitgelegd. Het is een functie die niet veel tijd kost, je kunt namelijk gewoon kijken naar de wedstrijd, maar wel heel veel verschil kan maken tijdens de wedstrijd en voor de toekomst van de scheidsrechter.

Ouderlijke betrokkenheid: een onmisbare factor

Het is ook leuk om te weten wie de ouders zijn. Daarvoor kun je de eerste wedstrijd wat afspreken of iets extra's organiseren, zoals een borrel, barbecue of "meet the parents" training (tip: dit is zowel leuk bij de aanvang als afsluiting van het nieuwe seizoen). Bij uitwedstrijden worden ouders ingedeeld om te rijden. Bij onze vereniging verzorgen ouders van jeugdspelers de bardienst op zaterdag. Verder zijn er natuurlijk talloze activiteiten welke georganiseerd worden dankzij de inzet van ouders. Hulp wordt meestal per activiteit gevraagd. Ook zijn er tal van clubfuncties. Wil je meehelpen?

Tips voor een succesvolle teammanager

  • Wees proactief: Wacht niet tot er problemen ontstaan, maar anticipeer erop.
  • Communiceer duidelijk: Zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is van de afspraken en de planning.
  • Wees flexibel: Pas je aan aan de omstandigheden en de behoeften van het team.
  • Wees positief: Zorg voor een goede sfeer binnen het team.
  • Vraag om hulp: Je hoeft het niet allemaal alleen te doen.

Lees ook: Wat is de betekenis van 'De Drummer Doet Aan Honkbal'?

tags: #wat #doet #een #teammanager #hockey #taken