Dit artikel biedt een uitgebreid overzicht van de regels en voorwaarden die van toepassing zijn op een "vrije doorgang" toernooi, waarbij aspecten als inschrijving, veiligheid, gedragsregels, milieu en mogelijke overlast aan bod komen. Het is bedoeld om zowel deelnemers als organisatoren een duidelijk inzicht te geven in de verwachtingen en verantwoordelijkheden.
Inschrijving en Algemene Voorwaarden
Deelname aan het toernooi vereist een correcte inschrijving, waarbij de algemene voorwaarden een cruciale rol spelen.
Inschrijfvoorwaarden:
- Aanmelding van extra personen na de deadline van 23 mei 2025 is onder voorbehoud. Wanneer het toernooi volgeboekt is, kunnen er geen extra personen meer worden aangemeld.
- Door de Algemene Voorwaarden te ondertekenen geeft de contactpersoon toestemming namens het hele team voor portretrechten.
- De teams moeten voldoen aan alle inschrijfvoorwaarden in deze Algemene Voorwaarden.
Financiële aspecten:
- De toernooikosten bedragen €23.50 per persoon.
- Bij annulering van het toernooi buiten de schuld van de organisatie om, streven wij naar geld-terug-garantie.
- Het toernooi programma is onder voorbehoud. Bij het niet doorgaan van een of meerdere acts kan de inschrijving voor het toernooi niet worden ongedaan gemaakt en het inschrijfgeld niet worden geretourneerd.
Gedragsregels en Veiligheid
Tijdens het toernooi zijn er strikte gedragsregels van kracht om de veiligheid en het welzijn van alle deelnemers te waarborgen.
Verboden handelingen:
- Schade toebrengen aan het terrein en eigendommen van DHC Drienerlo, de Universiteit Twente en derden is ten strengste verboden.
- Het gebruiken, in bezit hebben of verstrekken van, dan wel het handelen in zowel soft- als harddrugs is op het gehele terrein van DHC Drienerlo & de Universiteit Twente ten strengste verboden.
- Het in bezit hebben of gebruiken van wapens is op het gehele terrein van DHC Drienerlo en de Universiteit Twente ten strengste verboden.
- Open vuren en barbecues voor eigen gebruik zijn verboden. Op het terrein is een brandslang en zijn brandblussers aanwezig, deze zijn alleen te gebruiken bij brand.
- Auto’s moeten te allen tijde binnen de aangewezen parkeervakken blijven. Auto’s geparkeerd langs de weg lopen de kans bekeurd te worden. De organisatie is hiervoor niet aansprakelijk.
- Fietsen mogen uitsluitend op de aangegeven plek(ken) worden geplaatst.
- Kamperen en slapen is uitsluitend toegestaan in (zelf meegebrachte) tenten of andere door de organisatie aangeboden overnachtingsmogelijkheden op het kampeerterrein en niet in auto’s of anderszins op het parkeerterrein. Alle vervoermiddelen dienen geparkeerd te worden op het parkeerterrein.
- Handel, in welke vorm dan ook, is niet toegestaan op parkeer-, kampeer- of Evenemententerrein. Het bekladden van goederen is niet toegestaan, tenzij uitdrukkelijk op daartoe aangewezen plaatsen.
- Het beklimmen van podia, hekken of stellages is niet toegestaan.
Aansprakelijkheid en Toezicht:
- Personen die schade aanrichten gedurende het toernooi zullen door de organisatie aansprakelijk worden gesteld.
- Het deelnemen aan het toernooi geschiedt op eigen risico. De organisatie kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor diefstal, schade en/of vermissing van persoonlijke eigendommen van deelnemers.
- Camera’s zijn aanwezig voor het houden van toezicht op het toernooi. Beelden worden gebruikt om schade aan te tonen.
- Gedurende het toernooi dient een ieder zich te houden aan de aanwijzingen van de beveiligingsdienst en de organisatie.
- Personen en teams die agressief of ander normafwijkend gedrag vertonen of de Algemene Voorwaarden overtreden worden door de beveiligingsdienst in overleg met de organisatie van het terrein verwijderd en verdere deelname aan het toernooi wordt hen ontzegd.
- Bij verdenking van bezit en/of gebruik van drugs houdt de organisatie zich het recht voor om bagage te controleren en de desbetreffende persoon te fouilleren in bijzijn van bestuur of beveiliging.
- Door de Algemene Voorwaarden verboden of niet toegestane voorwerpen of goederen kunnen door de organisatie in beslag worden genomen. Alleen geluidsinstallaties kunnen na het toernooi geretourneerd worden aan de teams.
- Bij constatering van onrechtmatigheden (zoals: onrechtmatig toegang verschaffen tot het toernooiterrein) wordt de toegang tot het terrein door de organisatie ontzegd.
- De organisatie heeft het recht en de plicht om te vragen naar een geldig legitimatiebewijs in het geval van vermoeden of vaststelling van afwijkingen van de Gedragsregels (zie 4.).
- Indien een team zich in voorgaande jaren één of meerdere keren heeft misdragen, heeft de organisatie het recht om inschrijving tot het toernooi te ontzeggen voor tenminste één jaar.
Kampeerregels:
- Iedere Bezoeker van het kampeerterrein mag een maximale hoeveelheid aan niet- en zwak alcoholische dranken meenemen, zoals wettelijk staat beschreven. Strikt verboden is het meenemen van glaswerk en/of sterk alcoholische drank. Geen enkele drank - alcoholisch en/of niet alcoholisch - mag van het kampeerterrein naar het Evenemententerrein worden meegenomen.
- De organisatie zal in de ‘kampeerregels’ die ter plekke worden aangeplakt c.q. Wangedrag wordt bestraft.
Portretrechten en Sponsoring
Tijdens het toernooi kunnen er foto's gemaakt worden voor commerciële doeleinden. Door deel te nemen, stemmen teams in met het gebruik van hun portretrechten.
- Door de Algemene Voorwaarden te ondertekenen geeft de contactpersoon toestemming namens het hele team voor portretrechten.
- Gedurende het Malle Mienen Toernooi kan er een sponsor aanwezig zijn om foto’s te maken. Deze foto’s worden voor commerciële doeleinden gebruikt.
Toernooiregels en Wedstrijdverloop
Het is van belang dat alle wedstrijden stipt op tijd beginnen en dat teams zich houden aan de regels betreffende caps.
Lees ook: Alles over Vrije Ruimte Volleybal
- Ieder team zorgt voor eigen caps, de eerstgenoemde teams spelen met een witte cap. Het team dat met blauw speelt zal na hun eigen wedstrijd moeten jureren.
- Het is de bedoeling dat alle wedstrijden stipt op tijd beginnen.
- Het met vervanging (UMV)/ of met vervanging na 4 minuten (UMV-4) uitsluiten van een speler/ speelster heeft tot gevolg dat er sancties tegen deze speler worden opgelegd. De hoofdscheidsrechter beslist hierover, na overleg met de scheidsrechter(s) van de betreffende wedstrijd.
- De toernooileiding heeft het recht, indien noodzakelijk, een wijziging in het wedstrijdprogramma aan te brengen.
Gelijkspel:
- In geval van een gelijkspel tijdens een finale zal er op veld 4 een strafworpenserie gehouden worden waarbij elk team 5 strafworpen om de beurt mag nemen. Bij een eventuele gelijke stand zullen de teams om beurten een strafworp nemen net zolang totdat een van de spelers mist, terwijl de andere ploeg scoort.
Evenementenvergunning en Gemeentelijke Regulering
Voor de organisatie van een toernooi is vaak een evenementenvergunning vereist. De gemeente speelt een cruciale rol in het reguleren en beoordelen van evenementen om de veiligheid en leefbaarheid te waarborgen.
Rol van de gemeente:
- De gemeente wil de organisatie van publieksactiviteiten in goede banen leiden.
- De spelregels zijn geformuleerd voor de regulering.
- De gemeente is betrokken bij het organiseren en beoordelen van evenementen en de aansprakelijkheid van de organisator, de gemeente en de hulpdiensten.
- De media is ook betrokken en speelt een rol, waardoor de aandacht en het besef groter is geworden.
- Het is belangrijk te weten welke beleidsregels gelden en hoe het vergunningentraject verloopt.
- De gemeente wil evenementen goed laten verlopen.
Vergunningstraject:
- Afhankelijk van de aard en omvang van het evenement, moet een organisator een vergunning aanvragen of een melding doen.
- Wat onder een evenement wordt verstaan, wordt besproken in paragraaf 3.2.1 van deze beleidsnota.
Voorbeelden van activiteiten:
- Activiteiten als bedoeld in artikel 2:9 en 2:39 van deze verordening.
- Eestelijke activiteiten in sportkantines, sporthallen en schoolfeesten.
- Evenementen en/of deelnemers aan sportactiviteiten (toernooien e.d.).
Wanneer is een vergunning vereist?
- Als er een grote tent geplaatst wordt, is een evenementenvergunning wél vereist.
- Evenementen in de sportkantine moeten sportgerelateerd zijn.
- Voor een besloten feest op eigen terrein, dus geen openbaar terrein (bijv. en examenfeesten) is geen evenementenvergunning vereist, mits de activiteit geen ongewenste uitstraling heeft naar de omgeving en niet voor zeer grote geluidsoverlast tot diep in de nacht zorgt.
Gratis drankverstrekking:
- Indien drank uitsluitend gratis wordt verstrekt, kunnen er nog steeds vergunningen en ontheffingen nodig zijn.
Procedure:
- Melden bij gemeente voorafgaand aan kalenderjaar t.b.v. melding/aanvraag niet in behandeling te nemen (art.
- Het draaiboek, een verkeersplan en de plattegrond)) ontbreekt (art.
- Er wordt een termijn gesteld voor het aanvullen van de ontbrekende gegevens en/of bijlagen.
- Indien niet tijdig aangevuld, wordt de aanvraag buiten behandeling gelaten.
- De procedure beschrijft de vergunningprocedure van A-, B-, en C-evenementen.
- Er wordt gekeken welke instanties hierbij een rol (kunnen) spelen.
- Naast de evenementenvergunning kunnen nog andere vergunningen en/of ontheffingen nodig zijn.
- De vergunning wordt verleend en bekendgemaakt.
- Een A-, B-, of C-evenement moet de burgemeester een besluit nemen (art.
- Indien noodzakelijk kan op grond van art. acht weken worden verlengd. Deze bevoegdheid kan gemandateerd worden.
- Besluiten over evenementen met een groot risico en het karakter van deze evenementen, niet gemandateerd.
- Bezwaar kan worden gemaakt tegen het besluit van de burgemeester.
- Er vindt controle plaats voor de afgegeven evenementenvergunning.
- In uitzonderlijke gevallen, wanneer zich onverwacht iets voordoet, kan van de procedure worden afgeweken en kan de procedure worden verkort.
- Evenementen in regionaal verband worden afgestemd met de regio om te voorkomen dat evenementen elkaar kunnen overlappen en daarom niet tegelijkertijd kunnen plaatsvinden.
- Organisatoren wordt gevraagd om hun datum voor het volgende jaar door te geven.
- De gemeente maakt gebruik van de tool ‘Live-Events’ om hun planning af te stemmen op reeds bestaande evenementen.
- De datum waarop de vergunning is verleend wordt bekendgemaakt.
- Een afschrift van de vergunning kan op verzoek van een belanghebbende worden toegezonden.
- Voor het aanvragen van een vergunning dient de organisator leges te betalen. De hoogte van de leges is terug te vinden in de legesverordening van de gemeente.
Classificatie van evenementen:
- Er wordt gekeken voor wat voor soort evenement (0, A, B of C) een vergunning is aangevraagd. Evenementen worden namelijk ingedeeld in categorieën op basis van de risico's die ze voor de omgeving vormen.
- De classificatie is gebaseerd op de risicoscan van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid. De gemeente gebruikt een digitale tool genaamd ‘Live-events’ die is verwerkt in het aanvraagformulier voor een evenementenvergunning.
- Deze tool leidt automatisch tot een classificatie-advies, maar subjectieve zaken zoals historie en cultuur kunnen ook een rol spelen.
Categorieën:
- 0-evenementen: Meldingsplicht evenement (art. Dit zijn kleine evenementen zonder versterkte muziek of omroep. Een melding moet gedaan worden bij de burgemeester, anders kan het evenement worden aangemerkt als een vergunningplichtig evenement.
- A-evenementen: Vergunningplichtig op grond van artikel 2:25 lid 1 APV. Voorbeelden hiervan zijn buurtfeesten. Er kunnen voorschriften aan de vergunning worden verbonden.
- B-evenementen: Hiervoor kan advies worden gevraagd aan het Veiligheidsbureau en een veiligheidsoverleg georganiseerd, alvorens de vergunning wordt verstrekt. Voorbeelden zijn (tent)feesten en kermissen.
- C-evenementen: Vragen, net zoals B-evenementen, om een bijzonder kader. Het gaat hier om omvangrijke evenementen met vaak landelijke uitstraling, omvang en aard. Voorbeeld is de DijkenSport.
Advies en Veiligheid:
- Bij C-evenementen treedt de Veiligheidsregio op de voorgrond. Zij maken een advies op voor de burgemeester.
- De evenementenorganisator en alle betrokken adviespartijen worden geacht de adviezen op te volgen. Bij C-evenementen vindt altijd een evaluatie plaats.
- Er wordt gekeken naar de volksgezondheid en het beperken van de (mogelijke) overlast.
Veiligheidsplan:
- Voor een A-evenement is geen veiligheidsplan nodig.
- Voor B- en C-evenementen moet o.a. een draaiboek, verkeersplan, certificaten etc. opgesteld te worden. Zonder deze documenten wordt géén vergunning verleend.
Beveiliging:
- De organisator moet een contactpersoon aanstellen die toezicht uitoefent op het evenement.
- Beveiligers moeten erkend zijn door het Ministerie van Justitie.
- Het aantal beveiligers is afhankelijk van de grootte van het evenement en voorgaande ervaringen. Een richtlijn is één gecertificeerde beveiliger op 250 bezoekers.
Brandveiligheid:
- Evenementen moeten aan een aantal brandveiligheidsvoorschriften voldoen.
- Bij evenementen in een tent moet een plattegrond van de tent worden ingediend.
Geneeskundige aspecten:
- De genees- en gezondheidskundige aspecten zijn de verantwoordelijkheid van de organisatie.
- De GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) adviseert in haar regio over preventie van geneeskundige risico’s bij evenementen.
Verkeersregeling:
- Indien een evenement op de openbare weg plaatsvindt, kunnen parkeerwachters worden ingezet.
- Het verkeersplan is onderdeel van het veiligheidsplan en beschrijft de verkeersmaatregelen rondom de evenementenlocatie.
- Er wordt opgenomen welke afmeting de vrije doorgang dient te hebben.
- Afhankelijk van de locatie, kunnen aanvullende maatregelen getroffen worden.
- Als de doorstroming van weggebruikers geregeld moet worden, zijn verkeersregelaars vereist.
- De inzet van evenementenverkeersregelaars wordt bepaald en opgenomen in de vergunning.
- Wegafzettingen worden in overleg met de politie geplaatst.
- Omleidingsroutes worden samen met de wegbeheerder bepaald.
Alcohol- en Drugsbeleid
Tijdens evenementen is het gebruik van alcohol en drugs een aandachtspunt. De organisatie moet maatregelen treffen om misbruik en overlast te voorkomen.
Maatregelen:
- Maak afspraken met IrisZorg over preventie en handhaving.
- Tijdens een evenement mag geen lachgas en/of lachgasballonnen verkocht worden.
- Schenk uitsluitend zwak-alcoholische dranken.
- Zorg ervoor dat mensen wat kunnen eten, inclusief zoute voeding.
- Zorg voor voldoende punten waar mensen kunnen uitrusten.
- Geef bezoekers duidelijk herkenbare polsbandjes (bijv. verschillende kleuren voor verschillende leeftijden en toegangskaart).
- Zorg dat de huisregels goed en duidelijk zichtbaar zijn tijdens het evenement.
- Instrueer de medewerkers over het alcohol- en drugsbeleid.
Tappunten:
- Bij evenementen wordt regelmatig bier geschonken met een (mobiel) tappunt op het evenemententerrein.
- Horecabedrijven mogen tijdens een evenement dranken verstrekken op hun terras. Als een horecabedrijf een evenement organiseert, mag het ook een tappunt op zijn terras plaatsen. Het tappunt moet gericht zijn op de directe bezoekers van het horecabedrijf.
Sluitingstijden:
- Horecaondernemers en organisatoren van een evenement moeten zich houden aan de sluitingstijden zoals omschreven in art. en Horecavergunning.
- Voor het tappen elders dan in een horeca-inrichting inclusief terras (bijv. een evenement) is een ontheffing nodig.
Milieu en Afval
Evenementen kunnen impact hebben op het milieu. Het is belangrijk dat de organisatie maatregelen neemt om de milieubelasting te minimaliseren.
Duurzaamheid:
- Bij het aanvragen van een evenementenvergunning wordt aandacht besteed aan het milieu.
- Drank mag uitsluitend in duurzame kunststofbekers worden geschonken.
- Aan de vergunning kunnen voorwaarden op het gebied van de inzameling en afvoer van afval verbonden worden.
- Er wordt gekeken naar de benodigde hoeveelheid afvalbakken en/of afzetcontainers.
Schoonmaak:
- De organisatie is verantwoordelijk voor het schoonmaken van het terrein na afloop van het evenement.
- Indien de organisatie dit nalaat, wordt het terrein door de gemeente op kosten van de vergunninghouder hersteld.
- Voor en na het evenement worden de toestand van het terrein beschouwd en vastgelegd.
Overlast en Handhaving
Evenementen kunnen overlast veroorzaken, zoals geluidsoverlast en verkeershinder. De gemeente en de organisatie moeten er alles aan doen om deze overlast te voorkomen of te beperken.
Preventie:
- Overlast kan zoveel mogelijk voorkomen of beperkt worden door goede afspraken te maken en door het geven van informatie vooraf.
Klachten:
- Klachten over een evenement kunnen voor, tijdens of na het evenement bij de gemeente binnenkomen.
- Evenementen en (enige) overlast zijn niet van elkaar los te koppelen. Het gaat hier om overlast voor omwonenden rond het evenement, meestal in de vorm van muziek.
Geluidsnormen:
- Aan een evenementenvergunning worden geluidsnormen opgenomen. Geluid van evenementen kan tot veel irritatie leiden bij omwonenden.
- De geluidsnormen verschillen per evenement en zijn afhankelijk van de locatie en de omgeving.
- Bij het bepalen van de geluidsnormen wordt een belangenafweging gemaakt. Het is belangrijk dat de muziek niet zo laag wordt gesteld dat de beleving weg is, maar dat omwonenden er niet te veel hinder van ondervinden.
- Binnen in woningen, met ramen en deuren dicht, een normaal gesprek mogelijk moet zijn. Dit komt overeen met een geluidsniveau van maximaal 50 dB(A).
- De maximale gevelbelasting is 80 dB(A).
- Er wordt een grens gesteld aan de hoeveelheid laagfrequent geluid. Het verschil tussen dB(A) en dB(C) mag maximaal 15 dB zijn.
Ontheffing geluidsnormen:
- Op grond van artikel 4:2 van de APV kan een ontheffing worden verleend om tijdens een evenement (muziek)geluid ten gehore te brengen. Hierbij worden geluidsnormen vastgesteld die niet mogen worden overschreden.
Vuurwerk:
- De ontbranding van vuurwerk is aan regels verbonden, met name in het kader van de bescherming van mens en milieu.
- Het afsteken van niet-professioneel vuurwerk is verboden.
Handhaving:
- De gemeente houdt toezicht op evenementen en handhaaft tijdens evenementen.
- Bij de handhaving wordt rekening gehouden met de veiligheid van bezoekers, organisatoren en omwonenden. Onevenredige overlast moet worden voorkomen.
- Er wordt gebruik gemaakt van bevoegdheden om handhavend op te treden.
- Klachten kunnen worden ingediend bij de gemeente of bij de Provinciale milieuklachtentelefoon 026-359 99 99.
- Als blijkt dat de overlast voor omwonenden onaanvaardbaar is, kan dit een reden zijn om de vergunning in de toekomst te weigeren.
Lees ook: Specialisme onder de lat: Braziliaanse keepers
Lees ook: Alles over de vrije worp