Dit artikel biedt een uitgebreide uitleg van de regels die gelden voor een U10 toernooi, met voorbeelden en extra informatie. We hebben ook succesverhalen van andere sportverenigingen toegevoegd die gebruikmaken van een digitaal systeem voor het beheren van hun vereniging.
Algemene Toernooiregels
Voorbereiding en Administratie
Voor aanvang van het toernooi dient elke vereniging een lijst in te leveren bij het wedstrijdsecretariaat. Deze lijst moet de volgende informatie bevatten voor elke speler:
- Naam
- Voornaam (of -namen)
- Geboortedatum
- Rugnummer
Spelers moeten gedurende het gehele toernooi met hetzelfde rugnummer spelen.
Aanvang van de Wedstrijd
Voor aanvang van de wedstrijden wordt er getost om te bepalen wie welke kant van het veld kiest. De winnaar van de toss kiest de zijde, terwijl de verliezer de wedstrijd mag aftrappen. Elk team is verplicht om de wedstrijd op tijd te laten beginnen.
Tenue
Bij gelijke clubkleuren, of wanneer de kleuren slecht van elkaar te onderscheiden zijn, moet het team dat in het programma als eerste staat vermeld, in shirts met een afwijkende kleur spelen. Bij twijfelgevallen beslist de scheidsrechter.
Lees ook: Het Rood-Wit Voetbal Toernooi in Detail
Eindstand in de Poule
Wanneer twee of meer teams in de poule gelijk eindigen, is het onderling resultaat doorslaggevend. Duels waarin de betreffende teams niet tegen elkaar speelden, worden weggestreept. Als er drie ploegen met een gelijk aantal punten zijn, tellen alleen de wedstrijden mee waarin deze teams tegen elkaar hebben gespeeld.
Mocht het puntenaantal dan nog gelijk zijn, dan gelden de volgende criteria:
- Onderling doelsaldo: Het doelsaldo in de onderlinge wedstrijden is doorslaggevend.
- Doelsaldo gehele groepsfase: Als het onderling resultaat geen uitsluitsel biedt, is het doelsaldo over de gehele groepsfase bepalend.
- Aantal gescoorde doelpunten: Is ook het doelsaldo gelijk, dan telt het meest aantal zelf gescoorde doelpunten over de gehele groepsfase.
- Strafschoppen: Als ook dit gelijk is, worden er strafschoppen genomen door drie verschillende spelers.
Finales en Plaatsingswedstrijden
De twee teams die als nummer 1 eindigen in de Champions League (CL) poules, spelen de finale tegen elkaar. De wedstrijden voor plaats 3 tot en met 24 duren 1 x 15 minuten. Als de wedstrijden na de reguliere speeltijd gelijk eindigen, worden er strafschoppen genomen door drie verschillende spelers.
Fair Play en Prijzen
Voor het sportiefste team van het toernooi is er een "Fair Play Cup". Daarnaast zijn er prijzen beschikbaar voor de topscorer, de beste speler en de beste keeper van het toernooi.
Spelregels tijdens de Wedstrijd
Algemene Regels
- Doorlopend wisselen is toegestaan.
- Bij de aftrap moet de tegenpartij een afstand van 5 meter in acht nemen.
Overtredingen
- Bij een overtreding wordt een vrije trap door de tegenpartij genomen.
- Bij een overtreding in het strafschopgebied wordt een strafschop toegekend.
- Strafschoppen worden genomen op een afstand van 9 meter.
Hervatten van het Spel
- Uitbal: Het spel wordt hervat door in te dribbelen. Nadat de bal is ingedribbeld, kan er direct worden gescoord door de speler die indribbelt of een medespeler.
- Hoekschoppen: Hoekschoppen worden genomen vanaf de hoekpunten van het speelveld door de bal in te dribbelen of te passen. In beide gevallen mag er direct worden gescoord door de speler die de hoekschop neemt of een medespeler.
- Terugspeelbal: Een terugspeelbal (gespeeld via een voet) mag niet door de keeper worden opgepakt. Wanneer dit wel gebeurt, volgt een indirecte vrije trap op negen meter afstand van de doellijn.
- Doelschop: De doelschop wordt vanaf de grond genomen binnen het aangegeven strafschopgebied door de bal te passen of te schieten. De doelschop kan zowel door de keeper als door een veldspeler worden genomen.
Taken Tijdens het Toernooi
Tafelen (Jurytafel)
Met tafelen worden alle taken achter de jurytafel bedoeld. Dit wordt gedaan door 2 of soms 3 personen, afhankelijk van de klasse waarin de wedstrijd gespeeld wordt. De taken omvatten:
Lees ook: Informatie over het Regio Voetbal Toernooi
- Scorer: Legt het wedstrijdverloop vast, inclusief scores, persoonlijke fouten en time-outs.
- Timer: Is verantwoordelijk voor de tijdsaanduiding op het scorebord.
- 24 seconden waarnemer: Houdt bij of een team niet langer dan 24 seconden over een aanval doet.
Om onpartijdigheid te waarborgen, juichen de juryleden niet bij een score en vermijden ze gesprekken tijdens de wedstrijd. Alle spelende leden, dan wel hun ouders, dienen deze taken bij toerbeurt uit te voeren.
Fluiten (Scheidsrechter)
Als scheidsrechter leid je een wedstrijd. De vereniging is verantwoordelijk voor het leveren van scheidsrechters voor een deel van de thuiswedstrijden.
Digitalisering en Verenigingsmanagement
Veel verenigingen maken gebruik van digitale tools om hun administratie en communicatie te stroomlijnen. Een voorbeeld hiervan is Club-Assistent, een softwarepakket dat diverse functionaliteiten biedt voor het beheren van een sportvereniging.
Ervaringen van Andere Verenigingen met Club-Assistent
Verschillende verenigingen hebben positieve ervaringen met Club-Assistent. Hieronder enkele voorbeelden:
- Avondvierdaagse Engelen: Ze zijn enthousiast over de functionaliteit en kwaliteit van Club-Assistent en ontdekken steeds meer mogelijkheden die nuttig zijn. De digitale inschrijvingen verliepen soepel en het scannen ging goed.
- Avondvierdaagse Vlijmen: De voorbereiding en het verloop van de Avondvierdaagse Vlijmen waren tot volle tevredenheid. Het digitaal inschrijven en scannen verliep vlot.
- Triffis Alkmaar: Zij bevelen Club-Assistent aan en beschouwen het als een goede keuze.
- Keizer Otto: Ze zijn overgestapt op Club-Assistent omdat het oplossingen biedt voor de tekortkomingen van DigiMembers. Ze waarderen de snelle reacties en de meedenkende houding van het team achter Club-Assistent.
- R.K.G.V. Albatros: Ze zijn tevreden met de gratis versie van Club-Assistent en vinden de aangeboden modules meer dan voldoende. De software is eenvoudig te begrijpen en werkt netjes en snel.
Functionaliteiten van Club-Assistent
Club-Assistent biedt diverse functionaliteiten, waaronder:
Lees ook: Informatie over het Volleybal Jeugd Toernooi in Vaassen
- Ledenadministratie: Leden kunnen op verschillende manieren worden gevonden en gesorteerd (voornaam, achternaam, geboortedatum, woonplaats, postcode).
- Teamcommunicatie: Via teamberichten kunnen leden op de hoogte worden gehouden.
- Evenementenbeheer: Mogelijkheid om evenementen digitaal te organiseren en inschrijvingen te beheren.
- QR-codes: QR-codes kunnen worden gebruikt om direct toegang te geven tot de app op telefoons.
Waarom Digitalisering Belangrijk Is
Digitalisering kan een belangrijke rol spelen in het efficiënter maken van het verenigingsmanagement. Door gebruik te maken van software zoals Club-Assistent kunnen verenigingen tijd besparen, de communicatie verbeteren en de administratie vereenvoudigen.
Aanvullende Informatie
Wijziging Spelregels O13- en O14-wedstrijden (B-categorie)
De afgelopen seizoenen is er een proef geweest met aangepaste spelregels voor O13 t/m O15 teams in de B-categorie. Belangrijke punten hierbij waren:
- Indribbelen of inpassen bij een uitbal of hoekschop.
- Zelfpass bij een vrije trap.
- Vliegen wisselen.
- Aangepaste regel voor de tijdstraf.
Bardiensten
Elk team dat thuis speelt, heeft na de eigen wedstrijd bardienst. Voor teams U16 en jonger draaien de ouders deze bardiensten. Teamleden van U18 en ouder mogen zelf bardiensten draaien. De bardiensten duren over het algemeen 2 uur. Het is niet mogelijk je af te melden, maar onderling ruilen is wel mogelijk.
Vrijwilligers
Verenigingen draaien vaak volledig op vrijwilligers. Alle hulp is welkom, en ideeën en input zijn altijd welkom.