Het ontwikkelen van jonge hockeyers vereist een doordacht trainingsschema dat is afgestemd op hun leeftijd, niveau en individuele behoeften. Dit artikel behandelt belangrijke aspecten van een dergelijk schema, met voorbeelden en richtlijnen om trainers en coaches te helpen bij het creëren van een effectieve en plezierige leeromgeving.
Problemen van het Oude Systeem en de Nieuwe Aanpak
Het huidige systeem, uitgaande van de doelstelling om spelers met plezier zo goed mogelijk te laten ontwikkelen, is achterhaald. De focus verschuift naar een systeem waarin plezier en individuele ontwikkeling centraal staan.
Evaluaties en Indeling
In lijn met het KNHB-advies komen er geen selectiewedstrijden en -trainingen meer. De indeling volgt vanuit de evaluatieformulieren. Er wordt ingedeeld op basis van 3 evaluatiemomenten per seizoen en gesprekken met (lijn)trainers en coaches. Selectie vindt gedurende het hele jaar plaats om een goed inzicht te krijgen in de ontwikkeling van spelers.
Een belangrijk aspect is de evaluatie van spelers. Er wordt erkend dat geen enkel evaluatiesysteem een goede vergelijking kan maken tussen speelsters van verschillende teams, beoordeeld door verschillende trainers/coaches. Het cijfer voor "mentaliteit/inzet" is het meest objectief meetbare element en heeft het meest betrouwbare voorspellende karakter. Daarom is dit cijfer het primaire criterium bij teamsamenstellingen.
De evaluaties worden gebruikt om gerichte gesprekken te voeren met coaches en trainers over de progressie van de spelers. De evaluaties worden bewaard zolang het kind spelend lid is en zijn alleen in te zien door de lijncoördinator van de betreffende lijn.
Lees ook: Trainingsschema voor Korfbal in de Zomer
Het is een misverstand om te denken dat de teams niet prestatiegericht zouden moeten zijn. Dat zijn ze zeker wel; alleen is de prestatie "winst boeken, iedere keer weer beter worden”, in plaats van "winnen”. Dat eerste resultaat is onder controle van spelers en staf, het z.g. wedstrijdresultaat is dat niet.
Poule-indeling en KNHB
Bij de KNHB wordt voor de D-lijn de klasse aangevraagd waar men denkt dat het team thuishoort. Dat wordt door de KNHB gehonoreerd. Vanaf de C-lijn deelt de KNHB zelf in op basis van historische prestaties die alle kinderen uit het team samen hebben. Als een andere teamindeling wordt aangeleverd, zal het team daardoor ook in een andere (passende) klasse worden ingedeeld.
Kwaliteit en Afstemming van Trainingen
De kwaliteit en afstemming van de trainingen bij de jeugd wordt geborgd door het train-de-trainer programma, waarin de trainers worden opgeleid in het hockey-leerprogramma. De lijntrainers begeleiden de teamtrainers ‘on-the-job’ en houden toezicht op de kwaliteit van de trainingen op het veld. Daarnaast houdt de lijntrainer zicht op de ontwikkeling van de kinderen en of de leerdoelen behaald worden.
Indelingscriteria op Leeftijd
In de basis geldt de indelingscriteria op leeftijd voor alle spelers/speelsters, dus ook voor keepers ongeacht kwaliteitsverschil van 2e jaars vs 1ejaars. Echter soms kan het niet omdat er bijvoorbeeld te veel 1e jrs keepers zijn en niet genoeg 2e jrs. Dan delen we in zoals het kan, met mentaliteit als leidend principe voor de indeling.
Het kan voorkomen dat 1e en 2e jaars samen worden ingedeeld omdat de aantallen niet uitkomen, of dat het voor de samenstelling van de teams - en daardoor het hebben van plezier- beter is voor de spelers. Het leidende principe mentaliteit wordt dan voornamelijk ingezet om de indeling vorm te geven. Er wordt gestreefd naar uitgebalanceerde teams.
Lees ook: Voetbal keepers training schema
Met je eigen leeftijdsgenoten (en gelijkgezinden) in een team zitten heeft een groot verbindend effect - je zit bijvoorbeeld allemaal in groep 8 en in dezelfde sociale ontwikkelfase. Dit zorgt naast verbinding ook voor een veilige omgeving om te leren. Dat geeft zelfvertrouwen en vanuit een positief zelfbeeld kan je leren.
Individuele Ontwikkeling
Een kind dat hockeyend verder is ontwikkeld dan zijn teamgenoten kan zich als leider van de het team verder ontwikkelen. Daarbij kan hij/zij een dragende positie aanleren. Ook kan een persoonlijke ontwikkel plan voor een kind worden gemaakt om te bepalen wat de club kan doen om ook op hockey gebied voldoende uitdaging te bieden.
Duur en Aantal Trainingen
Over de duur en aantal trainingen voor alle teams is nog geen informatie bekend.
Zaalhockey
Of alle teams kans krijgen op zaalhockey is nog niet bekend. Dat hangt af van wat men van de KNHB verplicht is aan te bieden en van de zaalcapaciteit.
Voor- en Nadelen van het Werken in Jaarlijnen
Teams blijven langer bij elkaar tot de B-leeftijd. Vanaf de B-leeftijd wordt wel geselecteerd op de "oude” manier. Doorschuiven van kinderen naar een oudere jaarlijn heeft tot gevolg dat ze in 3 jaar in 3 verschillende teams spelen. (bij voorbeeld van de C1 naar de B1 en dan….
Lees ook: Een diepgaande blik op de historische prestaties van het Duitse Dames Hockeyteam.
Makkelijker selecteren omdat "mentaliteit” als hoofd criterium wordt meegenomen. Talenten kunnen op hun "beste posities” blijven spelen. Een nadeel kan zijn, dat t/m de C-leeftijd teams minder hoog worden ingedeeld, maar in de B- en A-leeftijd zal er een veel breder aanbod zijn van goede spelers. Ouders en bestaande staf moeten worden geïnstrueerd over het hoe en waarom.
Hockey Oefeningen en Spelletjes
Hockey begint bij een goede beheersing van de bal. Tijdens de wedstrijden zie je jouw spelers nog vaak de bal verliezen. Je vraagt je af hoe jouw spelers een beter balcontrole kunnen ontwikkelen, zodat ze niet na de eerste de beste actie hun bal kwijt zijn. Zo zijn er talloze hockey oefeningen om de balcontrole te verbeteren. De balcontrole leer je op jonge leeftijd al aan. Een leuke hockey oefening voor balcontrole voor de f-jeugd is bijvoorbeeld het ballen smokkelen. Speelsgewijs zijn de kinderen bezig om hun balcontrole te verbeteren.
Niet alleen voor de jongste-jeugd zijn er oefeningen voor de balcontrole, maar ook voor de oudere hockey teams. Hockey oefeningen moeten niet alleen leerzaam, maar ook leuk zijn. Weet jij jouw training te laten beginnen met een leuke hockey oefeningen dan krijg je al snel een enthousiast team die lekker bezig met de training. Plezier staat voorop en door middel van leuke hockey oefeningen uit te zetten draag je daar aan bij. Leuke hockey oefeningen zijn er in verschillende soorten en maten. Wat voor de een een leuke hockey oefening is, is voor de andere een niet zo leuke oefening. Probeer daarom altijd verschillende oefeningen uit en kijk wat het best bij jouw team past.
Wij kennen geen hockey(st)er die het niet leuk vindt om af te ronden op de goal. Jij als trainer vraagt je dan ook af hoe kan je het scoringsvermogen verhogen van jouw hockey team. Welke oefening heb jij nou nodig voor jouw hockey team? Hoe hou je het leuk en uitdagend om af te ronden op de goal? Hockey spelletjes zijn er voor alle leeftijden. Er zijn verschillende soorten en maten te vinden in hockey spelletjes. Waar je bij de F-jeugd heel speels bezig bent, kan je een vergelijkbare spel ook toepassen bij de A-jeugd. Let er wel op dat je het spel zo aanpast dat die ook leuk en uitdagend is voor de oudere spelers.
Oefeningen Op Maat
Je hebt een leuke hockey oefening gevonden, maar hij past niet bij het team dat jij traint? Hoe kan het nou dat bij de training van het ene team de oefening wel werkt en bij het andere team werkt de oefening niet? Het is belangrijk dat iedere oefening op maat gemaakt moet worden per team. Maak gebruik van een hockey oefeningen tool om jouw oefening aan te passen, zodat die aansluit bij het team dat jij traint. Er is een ruime keuze in trainings oefeningen waarop jij zelf kan verder borduren.
Bij het maken van hockey oefening dien je rekening te houden met de omvang het team, het niveau van het team, de leeftijden van de spelers, de weersomstandigheden en andere variabelen.
Warming-up Oefeningen
Een leuke hockey warming-up oefening begint met een bal en stick. Al spelenderwijs worden de kinderen warm en maken ze heel veel balcontacten. Afwisseling is belangrijk. Zorg er dan ook voor dat je regelmatig met een nieuwe warming-up oefening komt.
TRAD-Principe
Met het TRAD-principe kan je een hockey oefening makkelijker of moeilijker maken door te variëren met:
- Tempo: Pas het tempo van de oefening aan. Laat is iemand een pass geven uit stilstand ipv bewegend (dit maakt de oefening makkelijker).
- Richting: Wil de speler in de loop aannemen dan is de aanname van rechts over het algemeen moeilijker dan de aanname over links.
- Afstand: De afstand spreekt voor zich. Een nauwkeurig pass geven op 5m afstand is veel makkelijker dan dat de afstand 25m is.
- Druk: Voer de oefening is uit met een tijdsdruk. Je geeft de spelers maar 10 seconden de tijd om van de middenlijn tot de goal te komen.
Strafcorner Oefeningen
De hockey strafcorner kan erg lastig zijn om te trainen bij de jeugd-teams. Vaak valt de aandacht wag en vinden ze het lastig om te begrijpen waarom we dat oefenen. Maak van de strafcorner een leuke oefening. Wat dacht je van 3 aanvallers (1 aangever, en 3 rond de cirkel rand) en 3 verdedigers in de goal. De strafcorner wordt genomen volgens de hockey strafcorner regels en vervolgens wordt het een klein partijtje met 2 goaltjes op de 23-m lijn.
Zelf Oefeningen Maken
Een leuke oefeningen bedenken begint met een goede voorbereiding. Scroll door de hockey oefeningen heen. Doe inspiratie op van andere trainers. Wat voor oefeningen hebben zij bedacht en zou dat eventueel bij het team passen dat jij traint? Probeer een oefening uit. Begin is simpel; probeer is een oefening uit van een andere trainer. Neem de oefening mee naar de training en zet hem uit voor jou team. Vraag feedback van je hockey team. Wat vond je team er nou eigenlijk van? Vraag het ze, veel spelers weten heel goed wat ze leuk vinden en met die informatie kan jij aan de slag. Maak je eigen oefening. Gebruik hierbij de hockey tekentool om jouw oefening te bedenken. Je oefening is klaar. Nu het veld op! Je oefening is klaar en hopelijk vinden ze het een leuke oefening en is die ook nog erg leerzaam. Herhaal deze stappen en blijf proberen. Door veel uren te maken en dingen uit te proberen worden niet alleen jou spelers beter, maar ontdek jij ook wat er bij jou past.
Jeugdopleidingsplan en Coach Bijdehandje
Het jeugdopleidingsplan (JOP) vormt een leidraad door de jeugdopleiding. Er worden door het jaar verschillende clinics georganiseerd vanuit de TC Jeugd. Daarnaast wordt er ook de mogelijkheid geboden om een cursus te volgen bij de knhb. Het Coach Bijdehandje is bedoeld voor de coach van een jeugdteam. Er worden 12 coachthema’s aangeboden die gedurende het competitiejaar kunnen worden opgebouwd, afhankelijk van het niveau en de ontwikkeling van het team en de spelers.
De 11 Gouden Regels voor de Hockeytrainer/Coach
- Maak echte hockey oefeningen.
- Coach op wat goed gaat; vermijd negatieve coaching.
- Stimuleer om forehand en backhand te trainen.
- Creëer succesbeleving; veel kunnen scoren.
- Speel kleine partijvormen.
- Laat niveau tegen niveau spelen.
- Laat keepers veel mee hockeyen.
- Techniek; veel herhalingen in diverse omstandigheden.
- Inzicht; daag spelers uit eigen keuzes te maken.
- Stel neutrale en open vragen.
- Zorg voor plezier tijdens trainingen.
Uitleg van de Gouden Regels
Regel 1: Maak echte hockey oefeningen
Hockey is "ervaren". Door spelers in een echte hockey oefening te laten spelen leren zij om verschillende wedstrijdsituaties te herkennen en daarin zelf de juiste keuzes te maken. Spelers leren het spel het beste door het zoveel mogelijk te spelen en te ervaren. Door spelers in een echte situatie te zetten, leren zij om in verschillende omstandigheden steeds beter de juiste keuzes te maken. Dit houdt in dat de spelers in een omgeving worden gezet die te vergelijken is met een wedstrijdsituatie. Het spel heeft richting; er kan ergens gescoord worden. Het spel heeft regels, een team moet kunnen winnen en ze spelen vanuit een formatie. Spelers staan hierbij op de positie waarin ze in de wedstrijd ook staan en doen de handelingen die ze ook in een wedstrijd moeten doen. Bijvoorbeeld kijkgedrag, door bewegen, richting van de pass etc.
Tips om echte hockey oefeningen te maken:
- In het spel is richting nodig. Er kan ergens gescoord worden.
- Zorg dat het spel de juiste regels heeft.
- Spelers moeten aanvallen, maar ook verdedigen.
- Er zijn tegengestelde belangen nodig. Dit houdt in dat er altijd een team kan winnen.
- Laat spelers spelen vanuit een formatie. Hierdoor leren zij vanuit hun positie op het veld te spelen en in deze positie keuzes te maken die zij ook in de wedstrijd zullen doen.
Regel 2: Coach op wat goed gaat: vermijd negatieve coaching
Een positieve benadering van spelers heeft een beter resultaat dan een negatieve. Een positieve benadering zorgt ervoor dat spelers een hogere motivatie krijgen om iets zo goed mogelijk te doen. Een voorbeeld: indien een speler een compliment krijgt en zijn teamgenoten zien dat compliment, dan willen de andere spelers ook een compliment en zullen het eerste voorbeeld volgen. Positief coachen doe je door specifiek en concreet te benadrukken wat een speler zo goed heeft gedaan. Kreten als ‘fantastisch’, ’prima’ en ’klasse jonge’ zijn mooie kreten en kunnen een speler stimulans geven maar dit is geen specifieke coaching. Een beter voorbeeld van specifieke coaching is: ‘goede pass met je push uit loop!’
Zaken die kunnen helpen aan positieve coaching:
- Zorg dat je specifiek bent in je coaching.
- Coach op dingen die goed gaan.
- Spreek op hetzelfde niveau als de speler dus maak gebruik van kindertaal.
- Zorg dat je een open positieve houding aanneemt.
Regel 3: Stimuleer om forehand en backhand te trainen
Stimuleer spelers om tweezijdig te worden. Om aanvallend en dominant positiespel te spelen en is het van belang dat spelers een hoge handelingssnelheid beheersen. Om dit te kunnen beheersen is het gebruiken van forehand en backhand van essentieel belang en zal het uiteindelijk de kans op succes vergroten. Om spelers tweezijdig te maken zorgen wij ervoor dat zij ook in situaties worden gezet waarin het natuurlijk is om de bal met de minder sterke kant te spelen. Er zijn veel verschillende techniekoefeningen waarmee je dit kan trainen. Een pass-en-dribbelvorm kun je bijvoorbeeld beide kanten laten uitvoeren waardoor je zowel backhand als forehand traint. Daarnaast is het goed om in spelsituaties het spelen met de minder sterke kant te stimuleren.
Zaken die kunnen helpen bij het stimuleren van tweezijdigheid:
- Creëer situaties waarin zowel backhand als forehand gebruikt worden.
- Coach de spelers positief als ze met hun mindere kant passen en/of schieten.
- Verschillende posities tijdens partijvormen.
Regel 4: Creëer succesbeleving: veel kunnen scoren
Het is belangrijk dat spelers gemotiveerd zijn en daardoor het uiterste uit zichzelf proberen te halen. Een onderdeel van het motiveren van spelers is het creëren van een succesbeleving. Voor succes is het belangrijk dat oefeningen bij spelers lukken. Als oefeningen voor spelers te moeilijk zijn zal het succes beperkt blijven waardoor spelers niet het maximale uit de oefening halen. Zorg er dus voor dat de oefeningen die je doet in het begin niet te moeilijk zijn voor de spelers. Begin makkelijk en maak het daarna pas moeilijker. Laat ze eerst succes hebben om te laten weten dat het lukt en zorg daarna dat ze uitgedaagd worden door de oefening moeilijker te maken.
Zaken die kunnen helpen bij het creëren van succesbeleving:
- Zorg dat spelers veel kunnen scoren.
- Spelers moeten een goede kans hebben, dus maak de ruimtes eerst groot.
- Kleine vormen zorgen voor veel balcontacten bij spelers.
- Niet te veel regels.
- De doelstelling moet haalbaar zijn, maar ook uitdagend. De doelstelling moet niet te makkelijk behaald worden.
Regel 5: Speel kleine partijvormen
Het is belangrijk dat de spelers technisch vaardig zijn en dat zij een uitstekende balbehandeling hebben voor aanvallend positiespel. Hiervoor is het belangrijk dat de spelers veel balcontacten maken en dit wordt gedaan door veel kleine partijen te spelen. Veel balcontacten betekent veel herhalingen en daardoor de kans om de technische vaardigheid te ontwikkelen. Vier tegen vier spelen is een vorm die de eerste stap vormt naar het uiteindelijke elf tegen elf. Bij vier tegen vier hebben de spelers namelijk drie verschillende richtingen. Spelers kunnen links, rechts en vooruit spelen waardoor het wedstrijdecht lijkt. Ook is dit de kleinste vorm waarbij je spelers in verschillende linies kunt laten spelen.
Voordelen en aanwijzingen voor een kleine partijvorm:
- Spelers maken veel balcontacten.
- Veel herhalingen.
- Veel inzichtelijke keuzes (links, rechts, vooruit).
- Het is overzichtelijk voor spelers.
- Speel korte partijen, hierdoor krijg je vaak weer een 0-0 stand en hebben de spelers weer een nieuwe uitdaging. Je kan beter drie keer vijf minuten spelen dan één keer vijftien.
Regel 6: Laat niveau tegen niveau spelen
Om het maximale uit spelers te halen is de motivatie een belangrijk onderdeel. Een onderdeel is dat spelers uitgedaagd blijven. Spelers die onder hun niveau spelen zullen het spel over het algemeen minder aantrekkelijk vinden en hiervoor wil je waken. Om spelers maximaal uit te dagen laten wij de spelers die fysiek en hockeyend gelijk aan elkaar zijn een paar keer per week met elkaar hockeyen. Dit geldt tevens voor de minder goede hockeyers. Als deze constant met veel betere hockeyers spelen, sneeuwen ze onder en komen bijna niet aan de bal. Dus ook voor minder goede hockeyers is het belangrijk om met elkaar te hockeyen.
Tips die kunnen helpen om spelers op hun eigen niveau te laten spelen:
- Zet een speler naar een hogere leeftijdscategorie.
- Differentieer in je training. Dus de beste tegen de beste (duel 1:1).
- Zet de beste zes spelers bij elkaar en de mindere zes ook.
- Pas je eisen per speler aan (bv. 1 keer raken bij beste en 3-4x bij de mindere)
Regel 7: Laat keepers veel meehockeyen
Het is van belang dat keepers op jonge leeftijd al leren om mee te hockeyen. Hierdoor verbetert hun bewegingsvaardigheid en het inzicht en ontwikkelen zij zich uiteindelijk op een breder vlak. Vooral op jonge leeftijd is het verstandig dat keepers mee hockeyen. Op deze leeftijd leren spelers het beste om hun bewegingsvaardigheid te verbeteren. Voor keepers is het daarom goed om gedurende hun periode in de E- en D-jeugd vaak te hockeyen.
Voordelen waarom een keepers beter kunnen mee hockeyen:
- Op jonge leeftijd ontwikkelen zij hun bewegingsvaardigheid.
- Ontwikkelen inzicht in het hockey.
- Leren om goed te passen en meenemen.
- Worden breder opgeleid dan enkel alleen als keeper.
Regel 8: Techniek: veel herhalingen in diverse omstandigheden
Schenk in de opleiding veel aandacht aan de technische vaardigheid van de spelers. Om aanvallend en dominant hockey te spelen is het van belang dat iedere speler een uitstekende technische vaardigheid heeft. Techniek train je door heel veel te hockeyen en wanneer een speler vaak oefent, zal het steeds beter gaan. Als je de techniek van een speler wilt verbeteren is het een vereiste dat spelers veel balcontacten maken. Zorg er dus voor dat de spelers veel de bal raken. In eerste instantie is het verstandig om de weerstand laag te houden. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een pass-en-dribbelvorm gebruiken zonder weerstand. Later kun je de weerstand verhogen door er een verdediger bij te zetten. Dit kan ook met bijvoorbeeld het aanleren van een passeerbeweging. Eerst zonder weerstand en later een één tegen één duel. Uiteindelijk kun je de techniek in een wedstrijdvorm toetsen. Maak hierbij gebruik van kleine partijvormen zoals vier tegen vier, waarbij ze veel de bal raken.
Zaken waardoor je techniek goed kan aanleren:
- Maak voor jezelf concreet hoe de technische vaardigheid uitgevoerd moet worden.
- Zorg voor veel balcontacten en herhalingen van de technische vaardigheid (bv. passen).
- Begin met een lage weerstand en verhoog deze later.
- Zorg voor uitdaging, maak gebruik van verschillende vormen en variaties.
- Ga bij passen en meenemen niet alleen voor de forehand maar ook voor de backhand.
- Maak gebruik van kleine partijvormen.
Regel 9: Inzicht: daag spelers uit eigen keuzes te maken
Daag spelers uit zoveel mogelijk eigen keuzes en beslissingen in het veld te maken. Omdat spelers eigen keuzes leren maken in het veld blijft het spel onvoorspelbaar en leren spelers creatieve oplossingen te vinden.
Regel 10: Inzicht: stel neutrale en open vragen
Je kunt spelers pas eigen keuzes laten maken als zij in een organisatie worden gezet waarin ze ook daadwerkelijk keuzes moeten maken. Als trainer en/of coach heb je in die organisatie een begeleidende rol. Neem een afwachtende houding aan, waardoor je het spel neutraal kunt bekijken. Indien je een verbeterpunt ziet, stel dan een open/neutrale vraag aan de speler in plaats van dat je het antwoord voorzegt. Een voorbeeld hiervan is: Waar ligt de ruimte waardoor je kan scoren? Hierdoor leren spelers zelf mee te denken naar oplossingen.
Tips die kunnen helpen bij het maken van eigen keuzes en het stellen van vragen:
- Zorg ervoor dat je als trainer niet alles gaat voorzeggen.
- Neem een afwachtende houding aan en begeleid vervolgens het spel.
- Durf ook uit het spel te stappen waardoor je overzicht krijgt.
- Laat spelers nadenken over de juiste keuzes en oplossingen.
- Vraag als trainer niet teveel. Probeer van te voren al te bedenken welke oplossingen ze moeten zoeken. Dit kan gekoppeld zijn aan de doelstelling.
- Spreek op een neutrale/open toon met spelers waardoor ze zich veilig voelen en antwoord durven geven.
Regel 11: Zorg voor plezier tijdens trainingen
Zorg ervoor dat spelers het maximale uit zichzelf proberen te halen. Het is dan ook belangrijk dat spelers zich veilig en thuis voelen bij een club. Hierdoor kan een speler maximaal presteren en met plezier hockeyen. Een speler heeft plezier in het hockey doordat er zoveel mogelijk situaties gecreëerd worden waarin spelers aan het hockeyen zijn, worden uitgedaagd, veel kunnen scoren en zij veel met de bal aan het werk zijn.
tags: #trainingsschema #hockey #jeugd #voorbeelden