Stadspark Groningen: Een Rijk Geschakeerde Geschiedenis van Sport en Recreatie

Het Stadspark in Groningen is meer dan alleen een groene oase. Het is een plek met een rijke historie, waar sport, recreatie en cultuur hand in hand gaan. Dit artikel duikt in de geschiedenis van het Stadspark, met een focus op de sportieve evenementen die er plaatsvonden, waaronder de draverijen en, zijdelings, de ijshockeytraditie.

De Vroege Jaren: Voetbal en Verenigingen

In de vroege 20e eeuw was het Stadspark al een belangrijke plek voor sportactiviteiten. Voordat de georganiseerde voetbalvelden er kwamen, zochten lokale voetbalclubjes, zoals het latere v.v. de Vogels, hun toevlucht tot open plekken en weilanden in en rondom de stad. In 1923 speelde v.v. de Vogels haar eerste officiële wedstrijden in het Stadspark.

De Draverijen: Een Spectaculair Hoogtepunt

Het Stadspark verwierf echter vooral bekendheid door de draf- en renbaan die er in 1923 werd aangelegd. De Groninger industrieel Jan Evert Scholten, een groot paardenliefhebber, nam in 1913 het initiatief tot de aanleg van het park, inclusief de drafbaan. Op 28 augustus 1922, tijdens het Groningens Ontzet, werden de eerste koersen verreden. De officiële opening van de baan vond plaats op 12 en 13 mei 1923, in aanwezigheid van koningin Wilhelmina.

De baan was 1.120 meter lang en lag langs de Concourslaan. Er werd rechtsom gelopen, als enige baan in Nederland. Vlakbij de baan bevond zich een stalterrein met boxen en een overdekte manege, waar trainer Klaas Woudstra actief was. De draverijen trokken massa's toeschouwers, vooral toen de merrie Nora Belwin B van Hendrik Mensinga in de jaren twintig triomfen vierde. In 1926 won ze in het Stadspark het Kampioenschap van Nederland voor dravers, voor maar liefst 18.000 toeschouwers.

Oorlog en Herstel

De Tweede Wereldoorlog was desastreus voor de drafbaan. Door oorlogshandelingen werd de baan volledig vernield. Pas op 14 september 1947 konden er weer draverijen plaatsvinden. In de tussentijd werd er uitgeweken naar de baan in Harendermolen.

Lees ook: Stadspark en voetbal

Vernieuwing en Bloei

Na de oorlog groeide het aantal meetings geleidelijk. De grasbaan leende zich uitstekend voor rennen. Echter, bij slecht weer was de baan erg zwaar. Trainers pleitten voor een kunstbaan. Uiteindelijk werd in de winter van 1963/1964 een acht meter brede strook gras aan de buitenkant intact gelaten, met de bedoeling die ooit nog eens te gebruiken voor rennen. Om de drafbaan toch voldoende breedte te geven, werden er aan de binnenkant enkele meters bijgevoegd, zodat de baanlengte voortaan 1070 meter was.

In de jaren 1974-1975 werd een nieuwe betonnen en glasdichte tribune in de noordwesthoek van het tribuneterrein gebouwd. Vanaf dat moment werd er linksom gekoerst. In dezelfde tijd werd de westelijke ringweg rondom Groningen aangelegd, waarvoor het stalterrein moest wijken. Aan de overzijde van de baan werd een nieuw stalterrein ingericht.

In 1980, toen de drafsport in Nederland op het toppunt van haar bloei stond, werden in Groningen niet minder dan 39 meetings gehouden. Dat aantal zou daarna geleidelijk minder worden. Een grote slag werd Groningen toegebracht in 1996 toen het de vaste zaterdag als koersdag kwijtraakte aan de dat jaar geprivatiseerde, nieuwe baan van Wolvega.

IJshockey in Groningen: Een Korte Terzijde

Hoewel de focus van dit artikel op de drafsport ligt, is het van belang om de ijshockeytraditie in Groningen niet te vergeten. In 1969 werd de Groninger Ijshockey Stichting (GIJS) opgericht. De club speelde haar wedstrijden in het ijsstadion Stadspark. GIJS kende hoogte- en dieptepunten, waaronder een faillissement in 1980, maar wist zich terug te vechten en werd in het seizoen 1985-1986 zelfs landskampioen. Later verhuisde de club naar het sportcentrum Kardinge.

Het Einde van een Tijdperk

De exploitatie van de drafbaan baarde de vereniging steeds meer zorgen. Gelukkig sprong de gemeente Groningen vanaf 2001 bij. Er werden enkele popconcerten georganiseerd met als hoogtepunten optredens van de Rolling Stones (1999) en Tina Turner (2000).

Lees ook: Bekerfinale Den Haag - Heerenveen

In 2020 kwam echter het bericht dat het huurcontract van de Koninklijke Harddraverij en Ren Vereeniging Groningen in het Stadspark niet meer zou worden verlengd. De gemeenteraad vond dat er grotere festivals in het Stadspark moesten gaan plaatsvinden en de drafbaan zat alleen maar in de weg. Op zondag 1 augustus 2021 werd er voor het laatst gekoerst op de drafbaan in het Groninger stadspark. Na 135 jaar kwam er een einde aan de drafsporttraditie in het Stadspark.

Lees ook: Alles over ijshockeyschaatsen maat 39 voor dames

tags: #stadspark #ijshockey #groningen #kampioen #1978 #informatie