Max Verstappen heeft op overtuigende wijze de Grand Prix van Italië op het circuit van Monza gewonnen. Na een spannende openingsfase, waarin hij even de leiding moest afstaan aan Lando Norris, domineerde Verstappen de race en pakte hij zijn derde overwinning van het seizoen. De race werd verder gekenmerkt door een opmerkelijke teamorder bij McLaren en een aantal incidenten in het middenveld.
Een Spannende Start
De race begon met Max Verstappen op poleposition, maar Lando Norris kende een betere start. Norris zette zijn auto naast Verstappen en dwong de Nederlander de eerste bocht af te snijden. Verstappen behield zijn positie, maar moest deze op last van zijn team een ronde later afstaan aan Norris om een straf te voorkomen.
Achter de twee kemphanen was er een gevecht gaande tussen Oscar Piastri en Charles Leclerc. Leclerc ging Piastri voorbij, maar de Australiër heroverde de derde positie in de tweede ronde.
Verstappen Slaat Terug
Verstappen liet het er niet bij zitten en zette in de vierde ronde een aanval in op Norris. Hij ging aan de buitenkant voorbij aan de Brit en heroverde de leiding. Vervolgens reed Verstappen een strak tempo en bouwde hij snel een voorsprong op.
In de ronden die volgden noteerde de polesitter meerdere snelste rondetijden. In ronde vijftien had hij een voorsprong van 4,2 seconden op Norris. Ook Piastri was weer terug op zijn startpositie. Hij nam in ronde zes de derde plek over van Leclerc, die het tempo niet meer bij kon houden. Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton had een goede openingsfase. Hij begon op P10, maar reed na vijftien rondes op de zesde positie.
Lees ook: Mark Verstappen: Roermonds volleybaltalent
Strategie en Pitstops
Er werd verwacht dat de Grand Prix van Italië een één-stopper zou worden. Liam Lawson maakte een vroege stop in ronde elf, maar in ronde negentien volgden er meer. Zo gingen onder andere Oliver Bearman, Yuki Tsunoda en Fernando Alonso naar binnen voor een nieuwe set banden. Laatstgenoemde had weinig tijd om op die nieuwe set te rijden. Nadat hij hard over de kerbstones reed, brak zijn ophanging, waardoor hij de tweede uitvaller werd van de dag.
Vooraan werd er lang gewacht met pitstops. Bij de McLarens werd er gesproken om lang door te rijden en te wisselen naar de softs. George Russell koos ervoor om in ronde 28 naar binnen te gaan en te wisselen naar de harde band. In ronde 33, met nog twintig rondes te gaan, leidde Max de race met zes seconden. Hij reed voor Norris, Piastri, Leclerc en Hamilton. Alle vijf moesten nog hun verplichte pitstop maken.
Voor Max was het tijd om aan het einde van ronde 37 naar binnen te gaan. Nadat Max de gehele race dominant aan kop reed, duikt hij als eerste van de top drie naar binnen. De 65-voudig Grand Prix-winnaar had een goede stop van 2,3 seconden en wisselde naar de harde band. Hij kwam als derde weer de baan op en mocht van het team pushen tot het einde.
In de rondes na de pitstop liep Max hard in op de McLarens. Hij won een seconde per ronde en pakte terrein terug op de McLarens. In ronde 46 duikt Piastri dan eindelijk naar binnen en wisselde hij naar een gebruikt setje softs. Hij kwam zeventien seconden achter Max de baan op. Norris ging een ronde later naar binnen en kende een slechte stop van 5,9 seconden. Daardoor kwam hij terug achter zijn teamgenoot op de baan.
McLaren Teamorder
Waar de McLarens gingen vechten om de tweede plaats, was Max in zijn eigen wereld vandaag. Net als in de dominante jaren, reed Max fier aan de leiding. Er was zelfs tijd voor een grapje op de boordradio. Er werd tegen de leider gezegd dat hij het harde werk had verricht en geen risico’s meer hoefde te nemen. De wereldkampioen reageerde: “Geen risico’s, maar ‘full push’”.
Lees ook: Honkbalinvloeden in de Formule 1-carrière van Verstappen
Bij McLaren gebeurde er iets verrassends. Piastri werd gevraagd om de plek terug te geven aan Norris, omdat de Brit een slechte pitstop had. Piastri snapte de keuze niet, maar gaf de plek toch terug. Voor de overwinning maakte dat niet uit. Geen van beiden kwam vandaag aan het niveau van Max.
Finish en Reacties
Na een galavoorstelling eindigde Verstappen met ruim negentien seconden voorsprong op Norris en Piastri en pakte hij zijn derde zege van het jaar, en nummer 66 in totaal. Als kers op de taart werd de viervoudig wereldkampioen ook 'Driver of the Day'. Carlos Sainz en Bearman werden elfde en twaalfde, nadat ze in ronde 41 samen spinden. Bearman werd als schuldige gezien en kreeg een tien seconden straf.
Na afloop van Max z'n dominante race zei hij op de boordradio: “Yes! Dat was ongelooflijk jongens. Geweldig. Goed gedaan iedereen. Dit hebben we heel goed uitgevoerd. Wat een ongelooflijk weekend. We kunnen daar erg trots op zijn. Goed gedaan!” Ook feliciteerde hij Laurent Mekies met zijn eerste overwinning als teambaas van Oracle Red Bull Racing.
Na de race vertelde de racewinnaar voor de camera’s zijn verhaal: “Het was een goede dag voor ons. Ronde één was een beetje ongelukkig, maar daarna vlogen we. De auto was erg vermakelijk voor mij. Ik kon goed het tempo managen. We gingen op het juiste moment naar binnen en met de harde banden op het einde konden we net wat harder pushen. Dit was fantastisch uitgevoerd door het hele team. Het hele weekend zaten we er goed bij en het is natuurlijk erg fijn om hier te winnen”, aldus Max. Hij kreeg daarna een vraag over het gevoel dat hijzelf had, nadat Norris voorbij moest bij de start. De wereldkampioen antwoordde: “Ik kon meteen zien dat de snelheid goed was. Toch moest ik eerst even settelen, omdat er veel gevechten bezig waren. Daarna was de snelheid er en kon ik snel de leiding terugpakken.” Tot slot keek Max nog even vooruit of er nog andere mogelijkheden voor zeges zijn dit jaar. Hij sloot af: “We gaan het zeker proberen. We gaan stap voor stap, elke race, maar dit was voor ons een ongelooflijk weekend.”
Uitslag Grand Prix van Italië
- Max Verstappen (Red Bull Racing)
- Lando Norris (McLaren)
- Oscar Piastri (McLaren)
- Charles Leclerc (Ferrari)
- George Russell (Mercedes)
- Lewis Hamilton (Ferrari)
- Alexander Albon (Williams)
- Gabriel Bortoleto (Kick Sauber)
- Kimi Antonelli (Mercedes)
- Isack Hadjar (Racing Bulls)
WK Stand
- Oscar Piastri (AUS) 324
- Lando Norris (GBR) 293
- Max Verstappen (NED) 230
- George Russell (GBR) 194
- Charles Leclerc (MON) 163
- Lewis Hamilton (GBR) 117
- Alexander Albon (THA) 70
- Kimi Antonelli (ITA) 66
- Isack Hadjar (FRA) 38
- Nico Hulkenberg (GER) 37
Stand Teams
- McLaren (617)
- Ferrari (280)
- Mercedes (260)
- Red Bull Racing (239)
- Williams (86)
- Aston Martin (62)
- Racing Bulls (61)
- Kick Sauber (55)
- Haas (44)
- Alpine (12)
Conclusie
Max Verstappen heeft met een dominante prestatie de Grand Prix van Italië gewonnen. Na een spannende openingsfase had Verstappen de race volledig onder controle. De teamorder bij McLaren zorgde voor de nodige discussie, maar deed niets af aan de overwinning van Verstappen. Met deze overwinning verstevigt Verstappen zijn positie in het wereldkampioenschap.
Lees ook: Een terugblik op de indrukwekkende loopbaan van Edwin van der Sar
Achtergrondinformatie Max Verstappen
Max Verstappen is een Nederlandse autocoureur die in de Formule 1 rijdt voor Red Bull Racing. Hij is de zoon van voormalig Formule 1-coureur Jos Verstappen en kartracer Sophie-Marie Kumpen. Verstappen begon zijn kartcarrière op 4-jarige leeftijd en maakte in 2015 zijn debuut in de Formule 1 voor Toro Rosso. Een jaar later stapte hij over naar Red Bull Racing.
Vroege Carrière
Verstappen stoomde snel door na zijn debuut in de single seaters gedurende 2013. Zijn eerste ervaring in een échte racewagen kwam bij het Nederlandse team Manor MP Motorsport, op het Pembrey Circuit in Wales. Verstappen trad toe tot het Red Bull Junior Team na het testen van een Formule Renault 3.5-auto in augustus 2014, waarbij hij een aanbod van Mercedes afwees. Het duurde niet lang voordat de Nederlander achter het stuur van een F1-bolide kroop, want hij nam deel aan de eerste vrije training van de Japanse Grand Prix in 2014 en werd daarmee de jonge coureur ooit die deelnam aan een Grand Prix-weekend.
Records
Verstappen heeft al diverse records op zijn naam staan, waaronder:
- Jongste coureur ooit die deelnam aan een Grand Prix-weekend (17 jaar)
- Jongste coureur ooit die een WK-race startte (17 jaar, 166 dagen)
- Jongste coureur ooit die WK-punten scoorde (17 jaar, 180 dagen)
- Jongste coureur ooit die een Grand Prix won (18 jaar, 228 dagen)
- Eerste Nederlander die een Grand Prix won
- Eerste Nederlander die een pole-position behaalde
- Eerste Nederlander die aan de leiding ging in het wereldkampioenschap Formule 1
- Eerste Nederlander die de Formule 1-wereldtitel behaalde
- Eerste Nederlander met twee Formule 1-wereldtitels
- Meeste overwinningen in één seizoen (15 in 2022)
- Meeste opeenvolgende zeges door een team (11, Red Bull in 2023)
Seizoen 2021
Het seizoen 2021 was een bijzonder spannend seizoen, waarin Verstappen een felle strijd uitvocht met Lewis Hamilton om de wereldtitel. De twee coureurs waren enorm aan elkaar gewaagd en gunden elkaar geen centimeter ruimte. Dit resulteerde in een aantal incidenten, waaronder een crash tijdens de Grand Prix van Italië. Uiteindelijk werd de strijd pas in de laatste ronde van de laatste race beslist, waarin Verstappen Hamilton wist te passeren en de wereldtitel veroverde.
Seizoen 2022 en 2023
In 2022 en 2023 was Verstappen dominant en won hij de wereldtitel met overmacht. In 2023 schreef hij geschiedenis door maar liefst negentien races te winnen en alle recordboeken te herschrijven.
tags: #max #verstappen #laatste #wedstrijd #uitslag