Elke voetbalvereniging is uniek, maar ze delen allemaal de noodzaak aan duidelijke regels. Deze regels, de verenigingsregels, weerspiegelen de specifieke uitgangspunten en gedeelde opvattingen over wat als normaal wordt beschouwd binnen de vereniging en wat leden van elkaar mogen verwachten.
Waarom Verenigingsregels?
Verenigingsregels zijn essentieel omdat ze zorgen voor een kader waarbinnen iedereen, ongeacht team, rol of functie, zich aan kan committeren. Dit toont aan waar de vereniging voor staat, zowel intern (naar leden en vrijwilligers) als extern (naar de buurt, gemeente en sponsoren).
Voorbeelden van verenigingsregels zijn:
- Iedereen is welkom.
- Wij zorgen voor een positieve sfeer en een sportief klimaat.
- Wij respecteren elkaar om wie we zijn.
- Wij helpen elkaar daar waar mogelijk.
- Wij gaan zorgvuldig om met onze accommodatie en materialen.
- Als er problemen zijn, maken we er melding van.
- Wij vloeken, schelden en pesten niet.
- Wij spreken elkaar aan op verkeerd of onjuist gedrag.
- Onder de 18 geen alcohol.
- Wij roken niet op het sportpark.
Verenigingsregels Binnen het Team
De vereniging is verantwoordelijk voor het opstellen, communiceren en handhaven van de regels. Als voetbalcoach is het jouw taak om de verenigingsregels uit te dragen en te bewaken binnen je team en met de ouders. Vanwege de algemene formulering is het zinvol om de regels te vertalen naar specifieke teamafspraken. Op teamniveau kunnen de verenigingsregels dienen als basis voor afspraken tussen coach, teammanager, spelers en ouders over het gedrag dat zij van elkaar verwachten.
Type Afspraken
- Praktische afspraken: Op tijd komen, trainingstijden, afmelden, kleding, douchen.
- Voetbalafspraken: Wisselbeleid, posities, opstelling, rollen, seizoensdoelen.
- Materiaalafspraken: Opruimen ballen, pilonnen, hesjes, kleedkamer netjes achterlaten.
- Gedragsafspraken: Hoe gaan we met elkaar om? (Spelers onderling, met coach, met tegenstanders en scheidsrechter).
De basisregel hierbij is: behandel iedereen zoals je zelf behandeld wilt worden, met respect.
Lees ook: Maatschappelijke betrokkenheid in het amateurvoetbal: een onderzoek.
Afspraken van Ons Allemaal
Alle afspraken zijn gebaseerd op de basisregel: behandel iedereen zoals je zelf behandeld wilt worden. Afspraken zijn wederzijds. Om ervoor te zorgen dat de afspraken gedragen worden door alle partijen is het goed om ervoor te zorgen dat alle partijen inbreng hebben bij de totstandkoming. In alle leeftijdscategorieën geldt: laat de spelers zelf meedenken over de afspraken. Daarmee worden het hun afspraken en wordt onderlinge correctie ook logisch.
Om afspraken te maken kun je in het begin van het seizoen een bijeenkomst houden, waarbij het goed is om naast de junioren ook de ouders te betrekken. Zij hebben een rol in het bewaken van de afspraken en kunnen hun kinderen helpen de afspraken na te komen. Geef de ouders dus ook de kans om mee te praten wat zij normaal vinden. Bij het maken van afspraken met jeugdspelers helpt het als je het simpel houdt: wat doen we wel? (Op tijd komen, elkaar helpen, aanmoedigen); en wat doen we niet? (Schelden en commentaar geven op elkaar, de tegenstander of de scheidsrechter). Junioren kunnen ook goed zelf bedenken wat belangrijk is. Een open gesprek leidt vaak tot mooie resultaten. Wat vinden jullie acceptabel? Zo bespreek je het samen en kunnen verschillen in opvattingen duidelijk worden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de afspraken door iedereen binnen het team gedragen en geaccepteerd worden.
Tips voor het Maken van Afspraken
- Houd het aantal regels/afspraken beperkt.
- Sluit aan bij de verenigingsregels.
- Formuleer de afspraken positief: spreek af wat je wel wilt, in plaats van wat je niet wilt
- Leg de afspraken met spelers en afhankelijk van de leeftijdsgroep ook met de ouders vast.
- Onderteken de afspraken eventueel gezamenlijk of laat de spelers allemaal een contractje tekenen.
Om een wedstrijd zo leuk en leerzaam mogelijk te laten verlopen, is het goed om vóór de wedstrijd al een aantal zaken afgesproken te hebben.
Digitaliseren van je Wedstrijdorganisatie met Catchphrase
De KNVB en de Johan Cruijff ArenA ontwikkelden samen met het bedrijf Catchphrase een platform voor event- en communicatiemanagement dat gericht is op het verbeteren van de professionaliteit en digitalisering van de wedstrijdorganisatie. Dit platform brengt alle taken, informatie, communicatie en evaluaties samen in één gebruiksvriendelijke oplossing. Hierdoor kan een voetbalorganisatie de wedstrijddag beter beheren en profiteren van verschillende voordelen. Het Catchphrase platform heeft als doel om de wedstrijddag goed georganiseerd en efficiënt te laten verlopen.
Hoe kan Catchphrase zorgen voor een gestroomlijnde (wedstrijd)organisatie?
- Je teams zijn via het platform goed voorbereid op een strak georganiseerde (wedstrijd)dag.
- De gebruikers hebben via de Catchphrase App altijd en overal toegang tot draaiboeken met rol specifieke real-time informatie.
- Interactieve briefings bieden de mogelijkheid om het kennisniveau te testen en te verhogen.
- Via checklist heb je inzicht in de status van de actuele taken van de verschillende teams.
- De gastvrijheidsmodule maakt het mogelijk om VIP's en sponsoren een persoonlijke ervaring te bieden.
- De evaluatiemodule verzamelt feedback van alle teams, waarmee je de kans krijgt om de (wedstrijd)organisatie continu te blijven verbeteren.
Ervaringen met Catchphrase
De KNVB | Martin van Ginkel: "Mijn ervaring met het Catchphrase platform is heel erg positief! Het digitaliseren van de draaiboeken heeft ons het voordeel gegeven van snelle en efficiënte informatiedeling. Wijzigingen worden eenvoudig op één centrale plek doorgevoerd en gedeeld met alle gebruikers, zodat we er zeker van kunnen zijn dat iedereen altijd op de hoogte is en de meest recente versie van het draaiboek heeft. Ik heb gemerkt dat ik veel minder tijd kwijt ben aan het beantwoorden van praktische vragen op wedstrijddagen, omdat alle informatie nu in de app te vinden is. Catchphrase helpt mij om mijn focus op de wedstrijdorganisatie te houden en ik zou het zonder aarzelen aanbevelen aan iedereen die efficiëntie en gemak zoekt bij het organiseren van evenementen."
Lees ook: KNVB-overschrijvingen: Een complete gids
De Johan Cruijff ArenA | Karin den Iseger: "Ik ben vanaf het begin erg geholpen met de inzet van het Catchphrase platform. Het platform heeft ons geholpen in het efficiënter ontsluiten van informatie in de organisatie van grote evenementen zoals thuiswedstrijden van Ajax, interlands en concerten. Dit alles door gebruik te maken van templates voor de diverse type evenementen, waarmee we een heldere standaard hebben ontwikkeld. Het is heel eenvoudig om alle informatie te importeren uit deze bestaande eventtemplates, waardoor ik voortaan binnen een uur mijn draaiboek klaar heb om te versturen. En als iets wijzigt, is het een kwestie van één druk op de knop om alles up-to-date te houden. Het gefaseerd kunnen ontsluiten van informatie is ook een groot voordeel van dit platform. Ik ben zeer tevreden met deze verbetering en kan het iedereen aanbevelen!"
Inspelen met Catchphrase
Het modulaire platform van Catchphrase biedt een centrale oplossing voor communicatie, taken, informatie en evaluaties, wat resulteert in een efficiëntere, georganiseerde en verbeterde wedstrijddag. Met het platform willen KNVB Expertise en Catchphrase de clubs onder meer ondersteunen bij de belangrijkste uitdagingen van dit moment: het binden en boeien van vrijwilligers en verhogen van de veiligheid.
Seizoensplanning voor Voetbaltrainers
Een voetbalseizoen begint vaak eind augustus, heeft in de winter even een pauze en wordt in juni afgesloten. Als trainer is het een fantastische uitdaging om dat seizoen voor de spelers, ouders én jezelf zo plezierig en soepel mogelijk te laten verlopen.
Voorafgaand aan het nieuwe seizoen - juni/juli
Om het seizoen eind augustus of begin september goed te kunnen starten, is het tijdig opvragen van informatie en het delen daarvan met spelers en ouders van groot belang. De Hoofd Opleiding zou je hierbij kunnen helpen.
Voorbeelden van wat je in de maanden juni/juli al kunt doen, zijn:
Lees ook: Scheidsrechter niet aanwezig? Dit zijn de stappen
- Contact- en andere belangrijke gegevens van spelers, ouders en andere betrokkenen opvragen.
- Vanaf wanneer kun je het veld weer op, hoe zien de trainingstijden er volgend seizoen uit en bij wie moet je aankloppen als je een paar oefenwedstrijden wil regelen?
- Inzicht krijgen in de vakantieplanning en de aanwezigheid tijden de eerste training.
Door hier in juni en juli al mee aan de slag te gaan, voorkom je dat je bij de start van de voorbereiding nog met vraagtekens zit. Zo weet je ruim op tijd of je voldoende spelers hebt voor een oefenwedstrijd of een training.
De aftrap van het nieuwe seizoen - augustus/september
De eerste trainingen en wedstrijden met misschien een nieuw team, nieuwe spelers, nieuwe ouders en misschien ook wel een andere wedstrijdvorm (6 tegen 6, 8 tegen 8 of 11 tegen 11). Iedereen kijkt uit naar een nieuw seizoen. Tijd om afspraken te gaan maken en de basis te leggen voor een fijn seizoen.
Voorbeelden van afspraken die gemaakt kunnen worden en activiteiten in deze periode zijn:
- Vervoer, afmelden, afgelasting, planning, kleding wassen, rollen, gewenst gedrag, enzovoort.
- Een ouderbijeenkomst om ouders te informeren, afspraken te maken en tot een hoge ouderbetrokkenheid te komen.
- Een teamactiviteit die bijdraagt aan onder andere elkaar leren kennen en het teamgevoel.
De herfstvakantie - oktober
De eerste schoolvakantie in het seizoen. Wordt er in de vakantie wel of niet getraind? Wie zijn er wel en wie niet? Wat doen we op de vrije zaterdagen? Is dit een moment voor een teamactiviteit? Een aantal van de vele vragen die een vakantie kunnen oproepen en beantwoord moeten worden. Voorafgaand aan en tijdens de herfstvakantie vraagt dit het een en ander van jou.
Enkele voorbeelden hiervan:
- Informatie inwinnen bij de leeftijdscoördinator, de jeugdcommissie of de Hoofd Opleiding.
- Inventariseren wie wanneer wel en niet aanwezig zijn in de herfstvakantie.
- Extra en/of andere activiteiten organiseren.
De winterperiode - november tot en met februari
De eerste helft van het seizoen zit er bijna op. Dit is een mooie periode om individueel of in groepsverband terug en vooruit te kijken met de spelers en de ouders. Waar zijn we tevreden over, wat kan er nog beter en wat willen we eventueel aanpassen?
Maar ook:
- Hoe ziet de periode rond Kerst eruit? Welke kaders geeft de club daarover aan? Wat hebben we als team zelf gepland?
- Wat moet er richting het voorjaar naar het team en de ouders gecommuniceerd worden?
Het voorjaar - maart/april
Er wordt volop gevoetbald en getraind. Het is een periode waarin alles zijn gangetje gaat, maar waarin je ook alweer vooruit moet denken richting het einde van het seizoen.
Voorbeelden van onderwerpen die om aandacht vragen, zijn:
- Uitnodigingen voor en deelname aan toernooien;
- De teamindelingen voor het volgend seizoen en jouw rol daarin;
- Het organiseren van de seizoenafsluiting.
Naar het einde van het seizoen - mei/juni
Dit is een drukke periode. Terwijl je het ene seizoen aan het afsluiten bent, gaat een deel van je tijd ook al in het nieuwe seizoen zitten. Op het ene moment speel je een van de laatste wedstrijden met het ‘oude’ team en een volgend moment ben je in gesprek over het ‘nieuwe’ team.
Andere voorbeelden van onderwerpen die in deze periode spelen, zijn:
- Het spelen van toernooien;
- Een afsluitende teamactiviteit;
- Het voorbereiden op het nieuwe seizoen.
Verantwoordelijkheid en Aansprakelijkheid
De thuis-, uit- en de eventueel derde organiserende vereniging zijn allemaal verantwoordelijk voor de nakoming van de richtlijnen. Bij het niet nakomen van de richtlijnen kunnen ze verantwoordelijk worden gesteld.
De organiserende vereniging is verantwoordelijk voor het toezien op en het handhaven van de ordemaatregelen. Bij wedstrijden op neutraal terrein moeten zowel de organiserende vereniging als de twee verenigingen die de wedstrijd spelen een wedstrijdcoördinator aanwijzen. De wedstrijdcoördinator van de organiserende vereniging geeft leiding aan de maatregelen die moeten worden genomen.
De KNVB is niet aansprakelijk voor eventuele schade of nadelige gevolgen. Elke amateurvereniging dient een eigen aansprakelijkheidsverzekering te hebben. Alleen als bij een claim blijkt dat een vereniging geen eigen aansprakelijkheidsverzekering heeft, kan een beroep worden gedaan op de aansprakelijkheidsverzekering van de KNVB.
tags: #knvb #draaiboeken #evenementen