KNVB Besluit Aanvechten Procedure: Een Gids voor Voetbalclubs en Spelers

De Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) neemt regelmatig besluiten die aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor voetbalclubs en spelers in Nederland. Deze beslissingen kunnen variëren van het intrekken van licenties tot het opleggen van schorsingen na rode kaarten. Wanneer een club of speler het niet eens is met een dergelijk besluit, is het mogelijk om dit aan te vechten. Deze procedure, hoewel soms complex, is essentieel voor het waarborgen van eerlijkheid en rechtvaardigheid binnen de voetbalwereld. Dit artikel geeft inzicht in de procedures, regels en overwegingen bij het aanvechten van KNVB-besluiten, inclusief de stappen die je kunt nemen als je het niet eens bent met een schikkingsvoorstel of een uitspraak van de tuchtcommissie.

Tuchtzaken binnen de KNVB: Een Overzicht

Binnen de KNVB zijn er verschillende tuchtrechtelijke procedures van kracht. Deze procedures zijn van toepassing op spelers, trainers, leiders en zelfs verenigingen. Het is belangrijk om te weten welke regels gelden bij overtredingen en hoe je hiertegen in verweer kunt gaan.

Gele en Rode Kaarten: De Consequenties

Een speler die twee gele kaarten ontvangt in een competitiewedstrijd of een daarmee samenhangende wedstrijd (zoals promotie- en degradatiewedstrijden) is automatisch uitgesloten van deelname aan competitiewedstrijden en daarmee samenhangende wedstrijden totdat zijn team de eerstvolgende competitiewedstrijd of daarmee samenhangende wedstrijd heeft gespeeld. Deze uitsluiting geldt niet voor bekerwedstrijden. De twee gele kaarten worden niet geregistreerd op de staffel.

In het geval van twee gele kaarten in een bekerwedstrijd, is de speler uitgesloten van deelname aan bekerwedstrijden totdat zijn team de eerstvolgende bekerwedstrijd heeft gespeeld. Ook hier geldt dat deze schorsing niet van toepassing is op competitiewedstrijden of daarmee samenhangende wedstrijden, en de gele kaarten worden niet geregistreerd op de staffel.

Een directe rode kaart leidt tot een onmiddellijke schorsing. De betreffende speler of wisselspeler is voor geen enkel team speelgerechtigd om deel te nemen aan bindende wedstrijden (competitie-, beker- en daarmee samenhangende wedstrijden) tot en met de dag waarop het team de eerstvolgende bindende wedstrijd heeft gespeeld. De club en speler zijn zelf verantwoordelijk voor de naleving van deze regel.

Lees ook: Maatschappelijke betrokkenheid in het amateurvoetbal: een onderzoek.

Belangrijk is dat een schikkingsvoorstel van de aanklager of een uitspraak van de tuchtcommissie de directe rode kaartregeling niet opschort. De speler blijft geschorst, tenzij de aanklager de tuchtzaak seponeert of de tuchtcommissie de speler vrijspreekt vóór de eerstvolgende bindende wedstrijd.

Competities en Uitsluitingen

Uitsluitingen die worden opgelegd in het veldvoetbal zijn niet van toepassing op futsal en omgekeerd, tenzij het tuchtrechtelijk orgaan anders beslist. Uitsluitingen naar aanleiding van competitie- of bekerwedstrijden gelden ook voor de andere categorie, tenzij anders besloten.

De directe rode kaart regeling geldt ook voor teamofficials, zoals trainers en leiders.

Wat te doen bij een Schikkingsvoorstel?

Na een rode kaart ontvang je vaak een schikkingsvoorstel van de aanklager. Als je het hier niet mee eens bent, is het cruciaal om binnen drie werkdagen een schriftelijk en gemotiveerd verweerschrift in te dienen. Doe je dit niet, dan wordt aangenomen dat je het voorstel accepteert en is de straf onherroepelijk.

De Tuchtcommissie: Werkwijze en Beroep

Indien je een verweerschrift indient, wordt de zaak voorgelegd aan de tuchtcommissie van de KNVB. Deze commissie bestaat uit vrijwilligers met juridische achtergrond en kennis van het voetbal. De tuchtcommissie onderzoekt de zaak grondig en beoordeelt of een sanctie moet worden opgelegd.

Lees ook: KNVB-overschrijvingen: Een complete gids

Volledige Tuchtrechtelijke Behandeling

Een volledige tuchtrechtelijke behandeling omvat het verzamelen van schriftelijke verklaringen van alle betrokkenen (spelers, scheidsrechter, grensrechter, rapporteur, etc.). Ook kan beeldmateriaal worden ingebracht. Indien de tuchtcommissie vragen heeft over de verklaringen, kan een mondelinge behandeling worden ingepland.

Het is belangrijk te weten dat een schikkingsvoorstel in de regel een wedstrijd minder is dan de straf die door de tuchtcommissie wordt opgelegd indien het ten laste gelegde bewezen wordt verklaard.

Niet eens met de Uitspraak? In Beroep!

Als je het niet eens bent met de beslissing van de tuchtcommissie, kun je in vrijwel alle gevallen in beroep gaan bij de Commissie van Beroep. Het beroepschrift moet de gronden van het beroep bevatten.

Let op: Het instellen van beroep schort de tenuitvoerlegging van de straf niet automatisch op. Wel is het mogelijk om een verzoek tot opschorting in te dienen. Hiervoor moet een waarborgsom worden betaald.

Procedure bij de Commissie van Beroep

De Commissie van Beroep bestaat uit drie leden die geen zitting mogen hebben gehad in de eerdere procedure. Het beroep is vaak enkel schriftelijk. De commissie beoordeelt de zaak en doet uitspraak.

Lees ook: Scheidsrechter niet aanwezig? Dit zijn de stappen

Kosten van Beroep

Aan een beroep zijn kosten verbonden. Deze kosten komen voor rekening van de vereniging, die ze eventueel kan verhalen op de betrokkene. Indien de betrokkene wordt vrijgesproken of de zaak wordt teruggewezen, komen de kosten voor rekening van de KNVB.

Uitspraak Onherroepelijk

De uitspraak van de Commissie van Beroep is onherroepelijk. Er staat geen verder beroepsmiddel meer open.

Voorbeelden van Aangevochten KNVB-Besluiten

Verschillende clubs hebben in het verleden KNVB-besluiten aangevochten. Hieronder enkele voorbeelden:

  • VV Jubbega: De club werd uit de Eerste Klasse I genomen, wat leidde tot een kort geding om het besluit aan te vechten.
  • Vitesse: De proflicentie van de club werd ingetrokken, waarna Vitesse in beroep ging en een kort geding aanspande.
  • SVA Papendorp (voorheen Magreb'90): De club werd geroyeerd, maar de voorzitter gaf aan dit besluit aan te vechten.

Deze voorbeelden illustreren dat clubs bereid zijn juridische stappen te ondernemen als ze het niet eens zijn met KNVB-besluiten.

Royement en Schorsing van Leden door de Vereniging

Naast de tuchtrechtelijke procedures van de KNVB, kan een vereniging zelf ook maatregelen nemen tegen leden, zoals royement (ontzetting uit het lidmaatschap) of schorsing.

Wettelijke Basis voor Royement en Schorsing

Volgens het Burgerlijk Wetboek kan een lidmaatschap op vier manieren eindigen:

  1. Dood van het lid
  2. Opzegging door het lid of de vereniging
  3. Ontzetting/royement
  4. Schorsing

Royement: Wanneer is het Mogelijk?

Een royement kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd handelt met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging, of de vereniging op een onredelijke wijze benadeelt. Voorbeelden hiervan zijn vernieling, fraude en seksuele intimidatie. Het besluit tot royement is afhankelijk van de omstandigheden van het geval en dient per kwestie afzonderlijk te worden beoordeeld.

Het geroyeerde lid moet zo spoedig mogelijk, schriftelijk en met opgave van redenen in kennis worden gesteld van het besluit. Indien dit niet gebeurt, kan het royement nietig worden verklaard.

Beroep tegen Royement

Het geroyeerde lid heeft binnen één maand na ontvangst van de kennisgeving van het besluit recht op beroep, tenzij de statuten een ander beroepsorgaan aanwijzen. Tijdens de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst.

Schorsing: Tijdelijke Wering

Een schorsing is een tijdelijke maatregel waarbij een lid tijdelijk wordt geweerd van de vereniging. Er zijn twee typen schorsingen:

  1. Schorsing na een besluit tot royement (wettelijke schorsing)
  2. Schorsing die plaatsvindt buiten de royementsprocedure om en gebaseerd is op een statutaire bepaling

De statuten van een vereniging kunnen de mogelijkheid geven om een lid te schorsen. Zonder een statutaire grondslag is de schorsing nietig.

Statuten en Huishoudelijk Reglement

De statuten en het huishoudelijk reglement vormen de basis voor het handelen en besluiten van het bestuur. Bepalingen over straffen en het einde van het lidmaatschap moeten hierin vermeld staan. Het is belangrijk dat de leden eenvoudig toegang hebben tot deze documenten.

Advies van de KNVB bij Royement, Schorsing en Opzegging

De KNVB adviseert verenigingen om zorgvuldig te werk te gaan bij royement, schorsing en opzegging van lidmaatschappen. Het is aan te raden om (juridisch) advies in te winnen bij een professional.

Informatieverstrekking door het Openbaar Ministerie (OM) in Tuchtzaken

In het kader van tuchtzaken kan het voorkomen dat informatie van het Openbaar Ministerie (OM) relevant is. Het OM hanteert specifieke regels en procedures voor het verstrekken van strafvorderlijke gegevens.

Wettelijke Basis: Wjsg en Aanwijzing

De verstrekking van strafvorderlijke gegevens door het OM wordt geregeld door de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg) en de bijbehorende aanwijzing. Deze wetgeving bepaalt onder welke voorwaarden en aan wie informatie mag worden verstrekt.

Beginselen bij Informatieverstrekking

Enkele belangrijke beginselen bij informatieverstrekking door het OM zijn:

  • Subsidiariteit: Informatie wordt alleen verstrekt als het niet op een andere manier kan worden verkregen.
  • Noodzakelijkheid: Alleen de informatie die noodzakelijk is voor het doel van de verstrekking wordt verstrekt.
  • Vertrouwelijkheid: De privacy van de betrokkene wordt zoveel mogelijk beschermd.

Verstrekking aan Derden

Het OM kan in bepaalde gevallen strafvorderlijke gegevens verstrekken aan derden, zoals de KNVB of een tuchtcommissie. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als de informatie noodzakelijk is voor de uitoefening van een overheidstaak of voor de handhaving van de openbare orde.

Rechten van Betrokkene

De betrokkene heeft recht op inzage in de strafvorderlijke gegevens die over hem zijn vastgelegd. Ook kan hij verzet aantekenen tegen de verstrekking van zijn gegevens aan derden.

Samenwerkingsverbanden

Het OM kan samenwerkingsverbanden aangaan met andere organisaties, zoals gemeenten en hulpverleningsinstanties, om informatie uit te wisselen. Deze samenwerkingsverbanden moeten voldoen aan de eisen van de Wjsg en de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

tags: #knvb #besluit #aanvechten #procedure