Keeper Rode Kaarten Regels: Een Overzicht van de Spelregels in Verschillende Voetbalvarianten en Hockey

Voetbal is een sport met een complexiteit aan regels, die constant evolueren om het spel eerlijker en dynamischer te maken. Of je nu een veldspeler, keeper, trainer of toeschouwer bent, het is essentieel om op de hoogte te zijn van de laatste spelregels. Deze regels bepalen hoe het spel gespeeld wordt, hoe overtredingen worden bestraft en hoe de veiligheid van de spelers wordt gewaarborgd. Dit artikel geeft een overzicht van belangrijke spelregels, met speciale aandacht voor de keeper en de verschillen tussen veldvoetbal en zaalvoetbal, evenals hockey en handbal, om een breed perspectief op de regels en straffen te bieden.

Algemene Spelregelwijzigingen in het Veldvoetbal (O13 en Ouder)

Sinds 1 juni 2019 zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd in de spelregels voor veldvoetbal (O13 en ouder). Hieronder een overzicht van de belangrijkste veranderingen:

  • Gele en rode kaarten voor stafleden: Trainers, assistent-trainers en verzorgers kunnen nu ook gele en rode kaarten ontvangen, bijvoorbeeld voor het uitschelden van de scheidsrechter. Let op: iedereen in het instructievak kan een kaart krijgen. Personen die niet op het wedstrijdformulier staan, zijn niet toegestaan in het instructievak.
  • Behandeling na strafschop: Een speler die een strafschop mag nemen, mag na behandeling op het veld blijven om de strafschop te nemen. Een geblesseerde speler mag niet op het veld worden verzorgd, tenzij de dader een gele of rode kaart heeft gekregen.
  • Scheidsrechter raakt de bal: Als de bal van richting verandert doordat de scheidsrechter de bal raakt, legt de scheidsrechter het spel stil en geeft de bal terug aan het team dat de bal had. Alle andere spelers moeten minstens 4 meter afstand houden. De scheidsrechter kan dus niet meer per ongeluk scoren.
  • Doelpunten door de keeper: Een keeper kan niet scoren door de bal in het doel van de tegenpartij te gooien.
  • Hands: Het opzettelijk raken van de bal met de hand of arm is niet toegestaan en wordt bestraft met een directe vrije trap, of een strafschop als de overtreding in het strafschopgebied wordt gemaakt. Ook niet-opzettelijk hands kan als een overtreding worden gezien en bestraft.
  • Afstand bij een muurtje: Een aanvaller mag niet meer in het muurtje staan. Bij een muurtje van drie spelers of meer, moeten de spelers van de aanvallende partij minstens een meter afstand houden van het muurtje.
  • Positie van de keeper bij strafschop: De keeper moet ten minste een deel van één voet op de doellijn hebben bij het nemen van een strafschop.
  • Aannemen doelschop in strafschopgebied: Spelers mogen voortaan een doelschop aannemen in het strafschopgebied. De bal is in het spel als deze is getrapt en duidelijk beweegt. Tegenstanders moeten buiten het strafschopgebied blijven totdat de bal in het spel is. Ook bij een vrije schop in het eigen strafschopgebied, mag je voortaan de bal aannemen in het strafschopgebied.

Specifieke Spelregels voor de Keeper

De keeper is een cruciale speler in het voetbalteam. Naast de algemene spelregels, gelden er specifieke regels voor de keeper:

  • Beschermende status: Binnen het vijfmetergebied heeft de keeper een beschermende status.
  • Taken: De belangrijkste taak van de keeper is het voorkomen van tegengoals. Daarnaast is coachen ook zeer belangrijk, omdat de keeper een volledig overzicht over het veld heeft. Hij kan spelers op de juiste plek neerzetten en coachen bij corners.
  • Voetbalkwaliteiten: Keepers moeten over de nodige voetbalkwaliteiten beschikken.

Zaalvoetbal: Futsal Regels en Afwijkingen

Zaalvoetbal, ook wel futsal genoemd, is een variant van het voetballen die in de zaal wordt gespeeld. De benaming futsal is afgeleid van de Spaanse woorden 'futbol' (voetbal) en 'sala' (zaal). Het is ontstaan in de jaren 30 in Argentinië en waaide over naar Nederland in de jaren 60. Futsal wordt gespeeld in een sporthal met een plofbal.

Algemene Regels Zaalvoetbal

  • Een team bestaat maximaal uit vier veldspelers, een keeper [met afwijkende kleding], drie wisselspelers, een coach en een verzorger.
  • Alle spelhervattingen moeten binnen drie seconden plaatsvinden.
  • De aftrap mag alle richtingen uit worden gespeeld, net als op het veld.
  • Tijd gaat voor afstand. Dus als een tegenstander niet op afstand staat moet de spelhervatting toch binnen drie seconden plaatsvinden.
  • Als de bal opzettelijk op de keeper terug wordt gespeeld, mag de keeper de bal niet in de handen pakken.
  • Rode kaart = verwijdering uit de zaal.
  • Bij gelijke kleur van shirts moet de thuisspelende ploeg voor afwijkende shirts zorgen, hesjes zijn ook toegestaan.
  • Voor aanvang van de wedstrijd moet bij de tijdwaarnemer een spelerslijst worden afgegeven bij de wedstrijdleiding.
  • Tot 1 september en vanaf 15 december tot 1 januari is het spelers toegestaan tussen teams te wisselen.
  • Spelers die niet actief zijn bij andere teams in Deurne kunnen het hele jaar aan de spelerslijst worden toegevoegd.
  • Nieuwe spelers zijn speelgerechtigd zodra de secretaris in het bezit is van de personalia van de nieuwe speler [naam, voornamen, geboortedatum] en een recente foto [pasfoto of kopie legitimatiebewijs of een andere goed lijkende foto].

Belangrijke KNVB Regels voor Zaalvoetbal

  • Minimum aantal Spelers: Een wedstrijd moet aanvangen met tenminste 4 spelers per team waaronder een doelverdediger.
  • Foutief wisselen: Gedurende de tijd, dat de bal in het spel is, wordt foutief wisselen van een speler bestraft met een indirecte vrije schop op de plaats waar de bal was toen het spel werd stilgelegd, tenzij de bal binnen het strafschopgebied was; in dat geval moet de indirecte vrije schop genomen worden vanaf de 6-meterlijn. Bij herhaling van foutief wisselen door hetzelfde team moet de betrokken wisselspeler bovendien worden bestraft met 2 minuten tijdstraf door het tonen van de gele kaart.
  • Minder dan drie spelers: Wanneer tijdens de wedstrijd het aantal spelers van een team tengevolge van tijdelijke/definitieve verwijdering of ten gevolge van enig ander oorzaak daalt tot minder dan 3, moet de wedstrijd worden gestaakt.
  • Aanvoerder: Ieder team is verplicht een aanvoerder te hebben welke herkenbaar is d.m.v. een aanvoerdersband, als dit niet zichtbaar is wordt automatisch de doelverdediger als aanvoerder aangewezen.
  • Voordeelregel: Het toepassen van de voordeelregel door de scheidsrechter is toegestaan. Dit eist een wijs inzicht en oordeel van de scheidsrechter. Na toepassing van de voordeelregel kan de scheidsrechter alsnog een kaart geven en/of een vrije schop.
  • Scoren vanaf de aftrap: Uit een aftrap kan niet rechtstreeks worden gescoord.
  • Scoren vanuit een intrap: Uit een intrap kan niet rechtstreeks worden gescoord.
  • Scoren vanuit een hoekschop: Uit een hoekschop kan rechtstreeks worden gescoord in het doel van de tegenstander.
  • Directe en indirecte vrije trap: De vrije schoppen worden in twee soorten onderscheiden:directe (waaruit rechtstreeks tegen het overtredende team kan worden gescoord);Indirecte vrije trap: hier kan uit gescoord worden als deze bewust naar eigen teamspeler gespeeld wordt door degene die de vrije trap neemt. Hierna kan de bal op doel geschoten worden, waarna het doelpunt goedgekeurd zal worden. Ten alle tijde moet, bij een indirecte vrije trap, er een andere teamspeler bewust de bal toegespeeld krijgen! Bij een indirecte vrije trap zal de scheidsrechter de arm gestrekt boven het hoofd heffen
  • Tijdstraf van 2 minuten: Een speler aan wie een tijdstraf van 2 minuten is opgelegd, middels het tonen van een gele kaart, moet plaatsnemen bij de tijdwaarnemer. Zijn team mag, nadat de 2 minuten tijdstraf zijn verlopen, weer worden aangevuld tenzij binnen deze 2 minuten een doelpunt wordt gescoord.
  • Tweede gele kaart voor zelfde speler: Indien een speler in een wedstrijd zijn 2e gele kaart getoond krijgt volgt automatisch een rode kaart en moet deze speler het speelveld en de zaal verlaten. Het team moet dus verder spelen met een speler minder, na de 2 minuten straftijd (n.a.v. de 2e gele kaart) mag er weer een andere speler in. Niet de speler die na 2 gele kaarten het veld heeft moeten verlaten. Deze speler mag deze wedstrijd dus niet meer meedoen, maar krijgt wel 2 gele kaarten achter zijn naam. De volgende wedstrijd mag deze speler in principe weer meedoen, mits hij niet een x-aantal gele kaarten heeft bereikt waaruit een automatische schorsing volgt (zie ook “Afwijkende regels t.o.v. de KNVB” – Schorsing na x-aantal gele kaarten).
  • Directe rode kaart: Als een speler direct een rode kaart getoond krijgt volgt een boete en schorsing.
  • Bal tegen het plafond: Wanneer de bal tegen het plafond komt, moet het spel worden hervat met een intrap voor de tegenstander. De intrap wordt genomen vanaf de zijlijn op de plek die het dichtst is gelegen onder de plek waar de bal het plafond raakte. Uit deze intrap kan niet rechtstreeks worden gescoord.
  • Afstand bij in- en vrije trap: Bij alle intrappen en vrije trappen moet de tegenstander 5 meter afstand houden. Indien een speler deze afstand bewust niet in acht neemt, dan wordt dit bestraft met een gele kaart.
  • Intrap: Bij een intrap moet de bal op of achter de lijn liggen.

Afwijkende Regels t.o.v. de KNVB in Zaalvoetbal

  • Aanvang wedstrijd: In plaats van tossen trapt het eerstgenoemde team op het wedstrijdformulier af.
  • Terugspelen op de doelverdediger: Een doelverdediger mag een terugspeelbal of terugkopbal niet in zijn handen pakken.
  • Indien de keeper de bal in het spel brengt (doelworp, intrap/vrije schop op eigen helft) of terugbrengt in het spel (omdat hij een redding heeft verricht), dan mag hij de bal pas weer ontvangen als deze is aangeraakt door een tegenstander. Hij mag echter ook de bal van een medespeler terug ontvangen indien hij zelf op de helft van de tegenstander staat. Een intrap of vrije schop genomen door een speler mag naar de keeper gespeeld worden. Laatstgenoemde heeft immers de bal niet in het spel gebracht. Wel wordt de scheidsrechter geacht bij ieder balbezit van de keeper op eigen helft zichtbaar de 4 seconden regel te laten zien.
  • Het terugspelen zoals hierboven beschreven is de officiële KNVB regel. In onze competitie mag altijd eenmaal op de keeper worden teruggespeeld zonder dat een tegenstander de bal heeft geraakt.
  • Aanvullen team na direct rood: Als een speler een rode kaart ontvangt mag na 5 minuten een andere speler in het speelveld komen. Op het moment dat er tegen wordt gescoord mag het team direct weer worden aangevuld worden met 1 speler.
  • Zoemer gaat af na 31 minuten: Na 31 minuten gaat de zoemer af en gaat de laatste minuut in en zal de scheidsrechter zelf aangeven wanneer de wedstrijd zal worden beëindigd.
  • Schorsing na x-aantal gele kaarten: Na iedere 4e , 7e , 9e , 11e , 13e , etc. gele kaart volgt automatisch een schorsing van één wedstrijd.
  • Van achteren aanvallen: Voor aanvang van het seizoen 2015/2016 hebben wij besloten dat het van achteren aanvallen van een tegenstander, mits de bal werd gespeeld, was toegestaan. Dit is teruggedraaid.

Handbal: Rode Kaarten voor Keepers en Belangrijke Spelregels

Handbal is een dynamische en snelle sport die wereldwijd wordt beoefend, hoewel de populariteit ervan varieert afhankelijk van de beschikbaarheid van sporthallen, aangezien het hoofdzakelijk een zaalsport is. Het handbalreglement is complex en kent vele nuances, met specifieke regels omtrent overtredingen en bijbehorende straffen.

Lees ook: Voetbal keepers training: oefeningen en tips

De Basis van het Handbal

Handbal is een sport tussen twee teams die elk 7 spelers bezitten: zes veldspelers en een keeper. Het doel van het spel is om de bal in het doel van de tegenstander te scoren. De sport combineert elementen van basketbal, korfbal en voetbal. Een team kan uit maximaal 14 spelers bestaan, waarbij de overige 7 spelers fungeren als wisselspelers. Contact met onderbenen en voeten is niet toegestaan.

  • Balbezit: Staande mag een speler de bal maximaal drie seconden vasthouden en slechts drie stappen zetten met de bal in de hand.
  • Fouls: Het hinderen van een speler door vastgrijpen, omklemmen, stoten of vasthouden wordt als een fout beschouwd en bestraft met een vrije worp.

De Keeper in Handbal

De keeper speelt een cruciale rol in het handbal. Hij/zij mag de bal met alle delen van het lichaam aanraken binnen het doelgebied. De keeper mag het doelgebied verlaten zonder bal en als veldspeler meespelen, waarbij de normale regels voor veldspelers gelden. Anders dan bij voetbal, mag de keeper bij handbal maximaal 4 meter voor zijn doel staan.

Rode Kaarten in Handbal: Wanneer en Waarom?

In het handbal worden rode kaarten uitgedeeld bij ernstige overtredingen. Een speler die een rode kaart krijgt, moet het veld verlaten en mag niet meer deelnemen aan de wedstrijd. Het team van de uitgesloten speler moet gedurende twee minuten met een speler minder spelen.

Rode Kaart voor Keepers in Handbal

Specifiek voor keepers gelden er situaties waarin een rode kaart kan worden uitgedeeld:

  • Ernstige Overtredingen: Bij zeer ernstige overtredingen, zoals het achterover trekken aan de schotarm of het duwen in de rug van een tegenstander, kan een directe rode kaart worden getoond.
  • Fouls die Doelkansen Verhinderen: Als een duidelijke doelkans wordt verhinderd door een fout of het betreden van het doelgebied, wordt dit bestraft met een 7-meter worp. Afhankelijk van de aard van de overtreding kan hier ook een rode kaart aan verbonden zijn.
  • Gevaarlijk Spel: Overtredingen met gering lichaamscontact kunnen ernstige gevolgen hebben, met name als een speler in een sprong is of in de loop. De rode kaart vervalt ook als een speler het hoofd van een verdediger raakt bij het nemen van een vrije bal na het laatste fluitsignaal.
  • Passief Spel: Het hoofdstuk over passief spel is herzien, met als doel het spel snel, actief en balgericht te houden. Passief spel kan de hele wedstrijd voorkomen en wordt bestraft met een waarschuwingsteken. Het aanvallende team moet dan actie ondernemen.

Andere Belangrijke Spelregels in Handbal

Naast de regels omtrent rode kaarten, zijn er nog andere belangrijke spelregels die van belang zijn voor het begrip van het handbalspel.

Lees ook: Gedetailleerde keeper analyse

  • Tijdsduur en Verlenging: Een handbalwedstrijd bestaat gewoonlijk uit twee speelhelften van 30 minuten. Bij de jeugd worden soms kortere speeltijden gehanteerd. Wanneer een wedstrijd een winnaar moet opleveren en het na 60 minuten gelijkspel is, volgen er twee verlengingen van 5 minuten.
  • Beginworp, Vrije Worp en Inworp:
    • Beginworp: Na het beginsignaal van de scheidsrechter, uitgevoerd in het midden van het speelveld.
    • De vrije worp wordt uitgevoerd op de plek waar de overtreding plaatsvond.
    • Inworp: Wordt uitgevoerd als de bal buiten het speelveld komt.
  • Stuiten en Tippen: Als een speler de bal vangt, mag hij daarna onbeperkt tippen. Als de bal vastgehouden wordt, mag de speler drie passen maken. Het tellen van de passen begint zodra de speler de bal vangt en op de grond staat.

Hockey: De Keeper als Baas in de Cirkel

In hockey is de keeper de baas in de cirkel. De keeper mag de bal met alle delen van zijn lichaam tegenhouden en van richting veranderen, behalve met de bolle kant van de stick. Als de keeper de bal gevaarlijk wegwerkt, krijgt de tegenpartij een strafcorner. Buiten de cirkel mag de keeper de bal alleen nog met de stick spelen. Het is verplicht voor de keeper om de helm op te houden.

Algemene Hockey Regels

  • Volwassen hockeyteams spelen 11 tegen 11.
  • Alle spelers hebben een eigen stick. Alleen met de platte kant daarvan mogen ze de bal spelen.
  • Bij hockey mag je onbeperkt doorwisselen tijdens de wedstrijd. De speler die in het veld komt, mag pas het veld inlopen als de andere speler uit het veld is.
  • Een wedstrijd wordt gefloten door 2 scheidsrechters, allebei aan 1 kant van het veld.
  • Een reguliere hockeywedstrijd bestaat uit 70 minuten. Er zijn 4 delen van 17,5 minuut: kwarten. Na het eerste en het derde kwart is een pauze van 2 minuten. In de rust, na het tweede kwart, volgt een pauze van 5 minuten. Er is geen blessuretijd.
  • Elke speler mag de bal omhoog spelen met een push of scoop, zolang het geen gevaarlijk spel is of leidt tot gevaarlijk spel. Speel je de bal omhoog in de richting van een tegenstander binnen 5 meter? Dan geldt dat als gevaarlijk. Je mag de bal in het veld niet opzettelijk omhoog slaan met een flats of slag. De scheidsrechter beoordeelt of dit het geval is. Een flats is technisch gezien een slag, daarom mag een hoge flats alleen op doel gespeeld worden.
  • Shoot en afhouden zijn veelvoorkomende overtredingen. Bij shoot komt de bal tegen de voet, been of ander lichaamsdeel van een speler. Je mag de bal niet afschermen met je lichaam of met je stick.
  • Voorkomt een overtreding een doelpunt? De scheidsrechter kan er ook voor kiezen om door te laten spelen, als dit voordeel oplevert.
  • Een strafcorner is een straf voor het verdedigende team en een grote kans om te scoren voor de aanvallende ploeg. Het aanvallende team speelt de bal van het strafcornerstreepje op de achterlijn. Eerst moet de bal buiten de cirkel worden gebracht. Daarna mogen ze scoren. Het eerste schot, wanneer geslagen of geflatst, mag niet hoger dan de plank in het doel eindigen.
  • Een strafbal lijkt op een penalty in een voetbalwedstrijd. Vanaf de stip mag de nemer 1 keer op doel pushen.

Strafkaarten in Hockey

Tijdens hockeywedstrijden kan de scheidsrechter overtredingen bestraffen met een strafkaart.

  • Een speler die een groene kaart krijgt, moet 2 speelminuten afkoelen buiten het veld. Het team van deze speler speelt die 2 minuten met een speler minder verder.
  • Bij een gele kaart moet een speler het veld ook verlaten. Bij iets zwaardere overtredingen moet de speler het veld voor 5 minuten verlaten en bij zwaardere overtredingen voor 10 minuten.
  • Een rode kaart is voor een speler die een ernstige overtreding maakt. De speler moet dan definitief het veld verlaten.

Gele en Rode Kaarten: Algemene Richtlijnen

De scheidsrechter bepaalt tijdens een wedstrijd wat wel en niet kan.

Gele Kaarten

Een speler die een onbesuisde overtreding maakt (zonder het gevaar of de gevolgen voor de tegenstander in ogenschouw te nemen), kan van de scheidsrechter een officiële waarschuwing ontvangen: de gele kaart. Hiervan wordt melding gemaakt op het wedstrijdformulier (mDWF). Bij twee waarschuwingen in één wedstrijd volgt een veldverwijdering. Want zoals iedereen weet is twee keer geel rood. Na het ontvangen van twee waarschuwingen in één wedstrijd ben je de eerstvolgende wedstrijd in dezelfde categorie uitgesloten en deze uitsluiting geldt tot de dag dat het team van betrokkene de eerstvolgende wedstrijd uit die categorie heeft gespeeld. Deze waarschuwingen worden niet geregistreerd op de staffel.

Sinds het seizoen 2020/'21 kan ook een teamofficial voor, tijdens en na een wedstrijd van de scheidsrechter één of meer waarschuwingen ('gele kaart') ontvangen.

Lees ook: Hockeykeepers en de veranderende spelregels

Rode Kaarten

Bij handelingen met buitensporige inzet en ernstig wangedrag trekt de scheidsrechter een (directe) rode kaart. De speler moet direct het veld of de zaal verlaten. Na afloop van de wedstrijd wordt de rode kaart op het wedstrijdformulier vermeld. Vervolgens geeft de scheidsrechter antwoord op de specificatievragen behorende bij de overtreding.

Op basis van de vermelding van de overtreding op het wedstrijdformulier en de antwoorden van de scheidsrechter op de specificatievragen volgt in de meeste situaties een schikkingsvoorstel voor de speler. De aanklager kan echter ook besluiten verder onderzoek in te stellen of de zaak direct voor te leggen aan de tuchtcommissie.

tags: #keepers #rode #kaarten #regels