Het jeugdvoetbal is een belangrijke fase in de ontwikkeling van jonge voetballers. Om alles in goede banen te leiden, zijn er specifieke spelregels en richtlijnen voor jeugdtoernooien. Dit artikel biedt een overzicht van de belangrijkste aspecten, variërend van de KNVB-regels tot lokale aanpassingen en nieuwe experimenten.
Indeling Leeftijdsgroepen en Speelduur
Voor elk seizoen wordt bepaald in welke leeftijdsgroep een speler hoort, gebaseerd op het geboortejaar. Maximaal spelplezier en ontwikkeling staan centraal. Voetbalwedstrijden worden in principe op zaterdag gespeeld, maar incidenteel kan dit op een doordeweekse avond zijn, bijvoorbeeld bij inhaalwedstrijden. Het voetbalseizoen loopt van september tot en met eind mei/begin juni, afhankelijk van de speeldagenkalender van de KNVB.
In de jeugd wordt gespeeld met verschillende balmaten. De pupillen JO8, JO9 en JO10 spelen 6 tegen 6 wedstrijden op een kleiner veld (42,5m x 30m). De speeltijd van een wedstrijd kan variëren, bijvoorbeeld 2 x 10 minuten of 1 x 20 minuten, afhankelijk van de weersomstandigheden. Bij sommige toernooien, zoals schoolvoetbaltoernooien, kan de speelduur 1 x 15 minuten zijn zonder dat er van speelhelft wordt gewisseld. Er is meestal geen time-out.
Rol van de Spelbegeleider
Bij de jongste jeugd (JO8, JO9 en JO10) neemt de scheidsrechter de rol aan van spelbegeleider. Deze beweegt langs de zijlijn en geeft de spelers de ruimte om het spel zelf te ontdekken.
Publicatie van Uitslagen en Standen
Bij de Onder 8 t/m Onder 10 pupillen worden geen uitslagen en standen meer gepubliceerd. Dit is om het spelplezier te vergroten. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen in deze leeftijdscategorieën nog geen interesse hebben in rangen en standen. Het bijhouden van een competitie en toewerken naar een kampioenschap blijkt vooral van waarde en belang voor trainers, leiders en ouders, wat kan leiden tot onnodige spanning en druk. De KNVB houdt echter wel de uitslagen bij om teams op het juiste niveau in te delen.
Lees ook: De toekomst van jeugdvoetbal in Nederland
Nieuwe Spelregels voor Onder-13 tot en met Onder-15
In het seizoen 2024-2025 introduceerde de KNVB een pilot met vernieuwde spelregels voor jonge voetballers in de leeftijdscategorieën onder-13 tot en met onder-15. Deze regels zijn bedoeld om het spel aantrekkelijker en dynamischer te maken.
Intrap in plaats van Inworp
Als de bal over de zijlijn gaat, wordt er niet meer ingegooid, maar wordt de inworp vervangen door een intrap of een zelfpass door in te dribbelen. De tegenstander moet vijf meter afstand houden.
Zelfpass bij Vrije Trap
Bij een vrije trap mag je ervoor kiezen om de bal naar jezelf te passen. Je mag de bal stilleggen en zelf dribbelen zonder eerst naar een medespeler te passen. De bal mag worden gespeeld zonder teken of fluitsignaal van de scheidsrechter, tenzij de scheidsrechter anders aangeeft. Tegenstanders moeten minimaal vijf meter afstand houden en mogen de nemer van de vrije trap niet belemmeren.
Tijdslimiet voor Zelfpass
Als een speler de bal heeft neergelegd voor een zelfpass, heeft hij maximaal vijf seconden om de pass te nemen. Bij een vrije trap met een muur krijgt de aanvallende partij ook vijf seconden voor een zelfpass. Als de bal in die tijd niet is gespeeld, zal de scheidsrechter een muur neerzetten op 9,15 meter.
Vliegend Wisselen
Een andere nieuwe regel is de mogelijkheid om vliegend te wisselen. De wedstrijd gaat door zonder onderbreking terwijl voetballers het veld uit- en ingaan bij de middenlijn aan de kant van de dug-out. Een gewisselde speler mag later in de wedstrijd weer terug in het veld komen. De wisselspeler mag pas het veld in komen als de veldspeler eruit is gegaan en geeft daarbij een hesje aan de speler die het veld verlaat. Bij deze wissel wordt de tijd niet stilgezet.
Lees ook: Alles over de KNVB Jeugdvoetbalcompetitie
Wissel Keeper
Als een keeper wordt gewisseld, mag dat dichtbij het doel worden gedaan.
Tijdstraf bij Gele Kaart
Bij een gele kaart moet een speler vijf minuten het veld uit. De speler moet naar de dug-out of een speciaal aangewezen strafbank. De scheidsrechter houdt de tijd bij en geeft na vijf minuten toestemming aan de speler om weer in het veld te komen zonder dat het spel wordt stilgelegd. Als de speler na een tijdstraf zonder toestemming het veld weer op komt, krijgt hij een gele kaart. Als de wedstrijd wordt hervat, begint de tijd van een tijdstraf te lopen.
Rode Kaart
Bij een tweede gele kaart wordt een speler van het veld gestuurd. Na vijf minuten kan een wisselspeler de gestrafte speler vervangen. Bij een directe rode kaart moet de speler het veld verlaten.
Schoolvoetbaltoernooien en KNVB Ondersteuning
Elke vereniging, organisatie of gemeente die een KNVB Schoolvoetbaltoernooi organiseert, kan rekenen op brede ondersteuning door de KNVB. Deze ondersteuning omvat spelregels, reglementen en attenties voor de deelnemers.
Wedstrijdvormen en Spelregels Schoolvoetbal
De wedstrijden tijdens het Schoolvoetbaltoernooi vinden plaats volgens de wedstrijdvormen van de pupillen in het amateurvoetbal:
Lees ook: Alles over de rol van een Projectmedewerker Jeugdvoetbal bij de KNVB.
- Groepen 5 en 6: Zes tegen zes op een aangepast kwart veld (zoals de O8, O9 en O10).
- Groepen 7 en 8: Acht tegen acht op een (bijna) half veld (zoals de O11 en O12).
Voor de wedstrijden 6 tegen 6 (groepen 5/6) en 8 tegen 8 (groepen 7/8) gelden dezelfde spelregels als in het amateurvoetbal.
Specifieke Spelregels Schoolvoetbal
- Speelveld: De wedstrijden worden gespeeld op een kwart speelveld.
- Aftrap: Het spel begint of wordt hervat in het midden van het speelveld. Er kan niet direct gescoord worden vanaf de aftrap. De tegenpartij moet een afstand van 5 meter in acht nemen. Beide teams starten vanaf eigen helft.
- Buitenspelregel: Deze regel is niet van toepassing.
- Terugspeelbal: Een terugspeelbal (gespeeld via een voet) mag niet door de keeper worden opgepakt. Wanneer dit wel gedaan wordt, wordt er een waarschuwing gegeven. Bij herhaling van de overtreding volgt een indirecte vrije trap op negen meter afstand van de achterlijn. Een terugspeelbal die via de (scheen, knie, bovenlichaam en hoofd) mag wel worden opgepakt. Bij herhaling van de overtreding volgt een indirecte vrije trap op zeven meter afstand van de achterlijn.
- Achterbal: De achterbal wordt vanaf de grond genomen door de bal te passen of te schieten. De achterbal kan zowel door de keeper als door een veldspeler worden genomen.
- Hoekschop: Worden vanaf de hoekpunten van het speelveld genomen door de bal in te dribbelen of in te passen of in te schieten. In alle gevallen kan er gescoord worden door de speler die de hoekschop neemt. De tegenstander moet op minimaal vijf meter afstand.
- Doelpunt: Na een doelpunt vindt er een aftrap plaats door één van de teams in het midden van het veld.
- Uitbal: Bij een uitbal wordt het spel hervat door in te dribbelen. Passen en / of schieten is niet toegestaan. De tegenstander staat op minimaal 5 meter afstand. Nadat de bal is in gedribbeld kan er worden gescoord door de speler die In dribbelt.
- Vrije bal: Een vrije bal is altijd direct en mag genomen worden door de bal in te dribbelen, in te passen of te schieten. De tegenstander staat op minimaal 5 meter afstand.
- Overtreding/Scoringskans: Bij een overtreding wordt er altijd een directe vrije bal door de tegenpartij genomen. De tegenstander staat op minimaal 5 meter afstand. Bij het ontnemen van een scoringskans binnen het keepersgebied krijgt de aanvallende partij een strafschop.
- Afstand: De tegenstander staat minimaal op 5 meter afstand bij elke spelhervatting.
- Speeltijden: 2 x 10 Minuten of 1 x 20 Minuten. Dit is afhankelijk van de weersomstandigheden. De speeltijd van een wedstrijd bedraagt 1 x 15 minuten en er wordt niet van speelhelft gewisseld. Er is geen time-out.
- Begeleiding: De wedstrijd staat onder leiding van een pupillenscheidsrechter van minimaal 13 jaar. De scheidsrechter neemt bij deze leeftijdscategorie voortaan de rol aan van spelbegeleider. Hij of zij beweegt niet in maar langs het veld en geeft de spelers zoveel mogelijk de ruimte het spel zelf te ontdekken.
- Aantal spelers: Er is geen maximum aan het aantal spelers per team, echter per wedstrijd mogen max. 8 spelers actief meedoen. Doorwisselen is toegestaan per team maximaal 2 spelers bij 6x6.
Overige Regels en Richtlijnen
- De wedstrijden worden gespeeld volgens de reglementen van de KNVB en staan onder leiding van scheidsrechters van v.v. de Valk, tegen wiens beslissingen geen protest mogelijk is.
- Er gelden andere spelregels voor de categorieën O7 t/m O12.
- Dispensatiespelers zijn toegestaan conform de dispensatiereglementen van de KNVB.
- Het toernooisecretariaat mag de leiders vragen om de speelgerechtigheid van spelers aan te tonen.
- In het geval er moeilijk en/of geen onderscheid gemaakt kan worden tussen tenues dan speelt het thuisspelende team in hesjes (met afwijkende kleur).
- In geval dat een team zonder geldige reden meer dan 5 minuten te laat op het speelveld verschijnt, verliest het betreffende team de wedstrijd automatisch met 0-2.
- Wedstrijden worden door het secretariaat centraal aan -en afgefloten. Na het centraal affluiten worden geen spelhervattingen (zoals bijv.
Aanvullende Regels en Richtlijnen
- Rode kaart: Heeft een speler direct rood gekregen kan hij voor verdere deelname aan het toernooi uitgesloten worden. Hiertoe beslist het toernooisecretariaat nadat de betreffende scheidsrechter en leiders van de betreffende teams gehoord zijn.
- Gelijke stand in finales: Mochten de finalewedstrijden een gelijkspel opleveren dan wordt door ieder team 5 strafschoppen genomen, om en om.
- Aansprakelijkheid: De toernooiorganisatie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid m.b.t. verwondingen, beschadigingen en / of diefstal c.q. zoekraken van eigendommen. Beschadigingen e.d. komen voor rekening van diegenen die de schade veroorzaken.
- Fair Play: Bij onsportief gedrag heeft de scheidsrechter de mogelijkheid een speler voor 5 minuten uit te sluiten. Samenwerking en plezier staan altijd voorop bij de toernooien.
Organisatie van het Toernooi
Vaantjes voor Deelnemers
Alle deelnemers aan een lokaal toernooi ontvangen een blijvende attentie, namelijk het KNVB Schoolvoetbalvaantje! Er is een afwijkend vaantje voor de groepen 5 en 6 ten opzichte van de andere groepen.
Teamregistratieformulier
Voor de lokale toernooien is er een speciaal teamregistratieformulier ontwikkeld, waarmee de lokale organisatoren de teams van de scholen laten inschrijven voor het toernooi.
Finales
Vanuit de lokale toernooien is er een doorstroming van de winnaar(s) naar de regiofinales. De winnaars van die finales stromen door naar de districtfinales en daarna eventueel naar de landelijke finale. Alleen de nummers 1 plaatsen zich voor de regiofinales. De nummers 2 komen op een reservelijst.
Nieuwsbrief voor Organisatoren
Er is een speciale nieuwsbrief gericht op informatie rondom de organisatie van een lokaal KNVB Schoolvoetbaltoernooi.
Overige Organisatorische Aspecten
- Locatie: De wedstrijden worden gespeeld op kunstgrasvelden.
- Scheidsrechters: Indien er vanuit de organisatie onvoldoende scheidsrechters beschikbaar zijn, dan is gedurende de poule-fase ieder mannenteam verplicht voor 3 wedstrijden in een andere poule een scheidsrechter te leveren. De scheidsrechter heeft altijd gelijk. Protesten worden niet in behandeling genomen. In gevallen waarin het reglement niet voorziet, beslist de wedstrijdleiding. De wedstrijdleiding berust bij de organisatie.
- Kleedkamers: Laat de kleedkamers netjes achter. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen spullen, laat dus geen waardevolle spullen achter in de kleedkamer.
- Aanpassingen: Bedrijfsvoetbal mag altijd de regels aanpassen om het spelplezier te vergroten.
- Verzamelplaats: De dag begint met verzamelen op de parkeerplaats. Spreek goed af of kinderen opgehaald worden thuis, of op het sportpark waar het toernooi gehouden wordt en hoe ze thuis komen.
- Spullen: Het is handig om op tijd aanwezig te zijn, je zit vaak in een lokaal met meer teams. Let dus goed op je spullen.
- Communicatie: Zo'n dag is hectisch voor de organisatie, dus meestal wordt er centraal gestart en gestopt dmv een buzzer of fluitsignaal. Dus zorg dat je op tijd op het veld staat, de opstelling besproken hebt, de yell gedaan hebt en hiermee het goede voorbeeld laat zien.
- Team samenstelling: Informeer tijdig of iedereen kan op de datum van het toernooi. Heb je een speler te weinig, vraag gerust spelers van andere teams of een jaar onder jouw team.
- Verzorging: Ouders en teamleiders regelen zelf het vervoer naar de toernooilocatie en zorgen voor voldoende eten en drinken voor de kinderen gedurende de dag. In sommige gevallen wordt er op het toernooi eten en drinken aangeboden, maar het is altijd handig om voorbereid te zijn.
Deelname aan een Toernooi
Inschrijving
Teams kunnen aangemeld worden tot een bepaalde datum.
Teamsamenstelling
Deelnemen kan met meisjes- en jongensteams. Gemengde teams worden bij de jongenspoules ingedeeld. Teams spelen 8 tegen 8 jongens en meisjes groep 7 - 8: 7 veldspelers + keeper en max 3 wisselspelers (meer wissels mag maar betekent dat er meer doorgewisseld wordt in het team).
Speelduur
In tegenstelling tot de KNVB regels, duren de wedstrijden tijdens het schoolvoetbaltoernooi 14 minuten.
Starttijd
Elke speeldag begint het toernooi om 13.00 uur. Wees op tijd zodat de wedstrijden ook op tijd kunnen starten.
Poule-indeling
Scan de QR-code voor de poule-indeling, het wedstrijdschema, de stand en uitslagen. Deze code hangt ook op alle sportparken.
Deelnemerslijst
Voor de groepen 7-8 moeten de teams de deelnemerslijst invullen, en afgeven bij het wedstrijdsecretariaat.
Fair-play
Elke speeldag zijn er Fair-playpunten te verdienen per team. Per speeldag, en op elk sportpark, worden de gescoorde punten in het klassement bijgehouden. Het team met de meeste Fair-playpunten wint een beker.
Uitslagen en Standen (Jongere Jeugd)
Bij de Onder 8 t/m Onder 10 pupillen worden geen uitslagen en standen meer gepubliceerd. Dit is in lijn met de ontwikkeling van de nieuwe wedstrijdvormen waarbij het draait om het vergroten van het spelplezier van pupillen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen uitkomend in Onder 8 en Onder 9 nog niet in staat zijn om weken vooruit te kijken en daarom geen echte interesse hebben in rangen en standen. Het bijhouden van een competitie en toewerken naar een kampioenschap blijkt vooral van waarde en belang voor trainers, leiders en ouders. Dit kan leiden tot onnodige spanning en druk wat ten koste gaat van het spelplezier van het kind.
Overige Toernooiregels
- 3 minuten rust. gewisseld in de pauze. Het eerstgenoemde team speelt op de helft meest nabij het kantine gebouw. Het fluitje van de scheidsrechter is te allen tijde leidend voor de start en het einde van de wedstrijd, inclusief de pauze.
- De poulewedstrijden leveren 0 (verlies), 1 (gelijkspel) of 3 (overwinning) punten op. Aan het einde van de poule-wedstrijden volgt er een eindstand op basis waarvan de finale-wedstrijden worden ingedeeld.
- Een deelnemer speelt 3 poule-wedstrijden in een poule van 4 teams. Uitzondering zijn schema's voor 6 of 12 teams waarbij er in poules van 6 teams in totaal 5 poule-wedstrijden worden gespeeld.
- Als het onderling duel gelijk is geëindigd dan is het doelsaldo doorslaggevend. In het geval dat 3 teams hetzelfde aantal punten hebben wordt het onderling duel eerst overgeslagen en pas toegepast als 1 van de daarop volgende criteria 2 teams scheidt van de 3de. Vervolgens wordt het onderling duel ook toegepast op de resterende 2 teams.
- Als de sportiviteitspunten geen doorslag geven wordt er direct een best-of-3 penalty serie gehouden om de eindstand te bepalen.
- Wanneer een finale-wedstrijd eindigt in een gelijkspel wordt er direct een best-of-3 penalty serie gehouden om de eindstand te bepalen.
- Alle teams krijgen per wedstrijd sportiviteitspunten: minimaal 5 en maximaal 10. Deze worden niet openbaar gemaakt maar wel wordt per ronde op een publieke sportiviteitsposter de top 3 of top 5 van het deelnemersveld bekend gemaakt van boven naar beneden in willekeurige volgorde.
- T/m O12 wordt er niet met gele en rode kaarten gewerkt. Bij een zwaardere of herhaalde overtreding kan de scheidsrechter de desbetreffendespeler 3 minuten of de hele wedstrijd (naar eigen inzicht van de scheidsrechter) het veld uitsturen. Vanaf O13 zijn de regels exact hetzelfde maar wordt een 3 minuten tijdstraf door een gele kaart aangeduid en een uitsluiting van de hele wedstrijd met een rode kaart. Een 2de gele kaart verandert automatisch in een rode kaart.
- Een uit het veld gestuurde speler voor de hele wedstrijd dient zich te melden bij het wedstrijdbureau onderbegeleiding van een leider/coach/ouder van het desbetreffende team.
- Er mag onbeperkt worden doorgewisseld maar alleen met toestemming van de scheidsrechter als het spel stil ligt.
- Indien er op 1 toernooi 2 teams van 1 vereniging deelnemen mogen de spelers van de teams onderling nooit van teams verwisselen na start van de eerste wedstrijd.
- Alleen dispensatie spelers die tijdens de KNVB competitie voor het team als dispensatiespeler voor het team uitkomen zijn ook gerechtigd om tijdens dit toernooi deel te nemen. Alle andere spelers die ouder zijn dan de betreffende leeftijdscategorie mogen niet deelnemen zonder uitdrukkelijke toestemming van het Voetbal Talenten Toernooi vooraf gegeven.
- Na de laatste finale-wedstrijd van een team dient een team zich direct op het veld van de eindceremonie te verzamelen indien er geen wedstrijdronden meer zijn.
JO7 (Jeugd Onder 7)
JO7 staat voor 'Jeugd Onder 7 jaar'. Jongens en meiden in deze categorie spelen vaak samen in één team. Voor de pupillen JO7 is het belangrijkste dat zij spelenderwijs het voetbalspel (leren) ontdekken. Dit betekent dat het voetbalaanbod erop gericht moet zijn om iedere pupil zoveel mogelijk optimaal spelplezier en ontwikkeling te bieden in een voor hem/haar prettige omgeving. Het aanbod (via de wedstrijdvorm 4 tegen 4) kan op verschillende manier aangeboden worden aan de pupillen:
- Binnen de eigen vereniging.
- Lokaal of regionaal, waarbij met een aantal verenigingen in gezamenlijk overleg het voetbalaanbod wordt ingericht.
- Deelname aan het KNVB-voetbalaanbod, waarbij de pupillen regionale toernooitjes spelen.
Als de vereniging zelf of met andere verenigingen het aanbod organiseert, adviseren wij de spelvorm 4 tegen 4 met de spelregels in onderstaande flyer.
Het KNVB-voetbalaanbod voor Onder 7
De KNVB organiseert een wekelijks voetbalaanbod, op basis van de geplande wedstrijddagen in het 4 fasen-model conform de speeldagenkalender. Hieronder vind je meer informatie over de spelregels en de rol van de ouder/begeleider. De wedstrijden worden gespeeld volgens de reglementen van de KNVB en staan onder leiding van scheidsrechters van v.v. de Valk, tegen wiens beslissingen geen protest mogelijk is. Er gelden andere spelregels voor de categorieën O7 t/m O12. Dispensatiespelers zijn toegestaan conform de dispensatiereglementen van de KNVB. Het toernooisecretariaat mag de leiders vragen om de speelgerechtigheid van spelers aan te tonen. In het geval er moeilijk en/of geen onderscheid gemaakt kan worden tussen tenues dan speelt het thuisspelende team in hesjes (met afwijkende kleur). In geval dat een team zonder geldige reden meer dan 5 minuten te laat op het speelveld verschijnt, verliest het betreffende team de wedstrijd automatisch met 0-2. Wedstrijden worden door het secretariaat centraal aan -en afgefloten. Na het centraal affluiten worden geen spelhervattingen (zoals bijv.
Aanvullende Regels
- Heeft een speler direct rood gekregen kan hij voor verdere deelname aan het toernooi uitgesloten worden. Hiertoe beslist het toernooisecretariaat nadat de betreffende scheidsrechter en leiders van de betreffende teams gehoord zijn.
- Mochten de finalewedstrijden een gelijkspel opleveren dan wordt door ieder team 5 strafschoppen genomen, om en om.
- De toernooiorganisatie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid m.b.t. verwondingen, beschadigingen en / of diefstal c.q. zoekraken van eigendommen. Beschadigingen e.d. komen voor rekening van diegenen die de schade veroorzaken.
- De speeltijd van een wedstrijd bedraagt 1 x 15 minuten en er wordt niet van speelhelft gewisseld.
- Aftrap: De aftrap wordt genomen door één van de teams in het midden van het veld.
Spelregels JO7
- Terugspeelbal: Een terugspeelbal (gespeeld via een voet) mag niet door de keeper worden opgepakt. Wanneer dit wel gedaan wordt, wordt een waarschuwing gegeven. Bij herhaling van de overtreding volgt een indirecte vrije trap op negen meter afstand van de achterlijn.
- Doelpunt: Na een doelpunt vindt er een aftrap plaats door één van de teams in het midden van het veld. Beide teams starten vanaf eigen helft.
- Uitbal: Bij een uitbal wordt het spel hervat door in te dribbelen. Passen en/of schieten is niet toegestaan.
- Overtreding / scoringkans: Bij een overtreding wordt een vrije bal door de tegenpartij genomen.
- De speeltijd van een wedstrijd bedraagt 1 x 15 minuten en er wordt niet van speelhelft gewisseld.
- Aftrap: De aftrap wordt genomen door één van de teams in het midden van het veld. Beide teams starten vanaf eigen helft.
- Terugspeelbal: Een terugspeelbal (gespeeld via een voet) mag niet door de keeper worden opgepakt. Wanneer dit wel gedaan wordt, wordt een waarschuwing gegeven. Bij herhaling van de overtreding volgt een indirecte vrije trap op zeven meter afstand van de achterlijn.
- Doelpunt: Na een doelpunt vindt er een aftrap plaats door één van de teams in het midden van het veld. Beide teams starten vanaf eigen helft.
- Uitbal: Bij een uitbal wordt het spel hervat door in te dribbelen. Passen en/of schieten is niet teogestaan.
- Overtreding / scoringkans: Bij een overtreding wordt een vrije bal door de tegenpartij genomen.
- De speeltijd van een wedstrijd bedraagt 1 x 15 minuten en er wordt niet van speelhelft gewisseld. Er is geen time-out.
- Aftrap: vanaf het doel dribbelt een speler de bal in.
- Doelpunt: als er is gescoord dan dribbelt een speler de bal naast het doel in.
Experimentele Spelregels: The Future of Football Cup
De KNVB experimenteert regelmatig met nieuwe spelregels om het voetbal aantrekkelijker te maken. Een voorbeeld hiervan is The Future of Football Cup, een toernooi waar nieuwe spelregels en innovaties op mediagebied worden getest.
Voorbeelden van Experimentele Spelregels
- Intrap in plaats van Inworp: De ingooi wordt vervangen door een intrap of indribbel. Voorwaarde is dat de bal eerst stil moet liggen op de lijn.
- Self-pass: Er is een extra mogelijkheid bij een vrije trap, corner of doeltrap om de bal in te kunnen dribbelen. De bal moet hiervoor wel stilliggen voordat kan worden gedribbeld.
- Doorwisselen: Een team is niet meer gebonden aan maximaal drie wissels per wedstrijd, maar mag doorlopend wisselen waarbij het spel niet hoeft worden stilgelegd.
- Zuivere speeltijd: De wedstrijden worden gespeeld in 2x30 minuten zuivere speeltijd en de scheidsrechter fluit af op het moment dat de 30 minuten zuivere speeltijd afgelopen is.
- Tijdstraf: Bij het geven van een gele kaart door de scheidsrechter treedt een tijdstraf in van 5 minuten zuivere speeltijd die ingaat op het moment dat de scheidsrechter het spel hervat.
- Strafschoppen: Na elke wedstrijd neemt elk team vijf penalty’s die mogelijk nodig zijn bij het bepalen van de eindstand. Om tot een eindstand te komen wordt er gekeken naar 1: het aantal behaalde punten, 2: het doelsaldo, 3: het aantal gescoorde doelpunten en 4: het aantal raak geschoten penalty’s die na elke wedstrijd zijn genomen.
tags: #jeugdvoetbal #toernooi #spelregels