Rugby Initiatie Oefeningen voor Beginners: Maatwerk en Spelenderwijs Leren

Rugby is een dynamische en uitdagende sport die een breed scala aan vaardigheden vereist. Voor beginners is het essentieel om een solide basis te leggen in de fundamentele technieken en tactieken. Echter, net als bij andere sporten, is het cruciaal om te erkennen dat elke speler uniek is en een individuele benadering nodig heeft. Dit artikel onderzoekt hoe rugby initiatie oefeningen voor beginners effectief kunnen worden ontworpen, met de nadruk op maatwerk, spelenderwijs leren en het benutten van de natuurlijke voorkeuren van de speler.

Het Belang van Maatwerk in Training en Coaching

In de topsport is het leveren van op de sporter gericht maatwerk al langer ingeburgerd. Fysiologisch gezien worden de omvang en de intensiteit van het trainingsprogramma gedoseerd door de belastbaarheid van de sporter op gewenste momenten te meten. Echter, andere individuele aspecten blijven vaak achter. Sporters voeren vergelijkbare acties vaak op een fundamenteel verschillende wijze uit.

Een vergelijking met de dressuursport illustreert dit punt. Twee topamazones, Anky van Grunsven en Isabell Werth, beiden succesvol in hun sport, hanteren een geheel andere motorische stijl en cognitieve aanpak. Anky stuurt haar paarden vooral vanuit de fijne motoriek aan, terwijl Isabell de grove motoriek gebruikt, met name de grote spiergroepen van het bovenlichaam. Deze verschillen beperken zich niet tot het motorische aspect, maar spelen zich ook af op emotioneel en cognitief gebied.

De eigen stijl en aanpak zijn deze amazones op het lijf geschreven. Maar wat zou er gebeuren als Anky training zou geven aan Isabell? In welke mate zouden haar eigen ervaringen bijdragen aan een succesvolle samenwerking? Het gevaar van 'be like me' coaching ligt op de loer.

Danny Heister, elfvoudig Nederlands kampioen tafeltennis en trainer-coach bij Borussia Düsseldorf, beaamt dit. Hoewel zijn eigen ervaring op het internationale podium een pre is in het begrijpen van wat er op dat niveau speelt, is het essentieel om te begrijpen hoe zijn sporters tot optimale prestaties komen en hoe hij maatwerk kan leveren om ze individueel te bedienen. Hij moet bijvoorbeeld niet aankomen met zijn eigen speelstijl bij Timo Boll, een van zijn spelers.

Lees ook: Opkomst van rugby in Papoea-Nieuw-Guinea

In de relatie tussen coach en sporter zien we allerlei combinaties. Er zijn sporters die meer vanuit het tegengestelde werken, waar de onderlinge verschillen voor complementariteit zorgen. Er zijn ook sporters die meer vanuit hetzelfde werken.

De Drie-eenheid van Prestatiegedrag: Emotioneel, Cognitief en Motorisch

Er zijn onderlinge verschillen tussen sporters op emotioneel, cognitief en motorisch gebied. Deze gebieden vormen een drie-eenheid voor de sporter als het gaat om prestatiegedrag. Het bewegen maakt daar een onlosmakelijk onderdeel van uit. De persoon, de omgeving (de situatie) en het doel (de intentie) zijn niet statisch maar dynamisch, ze zijn voortdurend onderhevig aan verandering. Daarom is het belangrijk dat de natuurlijke zelforganisatie van het lichaam via de waarnemingen zijn kans krijgt.

Neurowetenschapper Rodolfo Llinás stelt dat beweging een zintuig op zich is dat voor originele en unieke informatie zorgt. Het draagt bij aan de integratie van informatie van verschillende zintuigen en aan lichaamscoördinatie. Llinás concludeert dat we bewegen om te kunnen denken (en niet andersom). Hij legt uit dat onze hersenen als processor te weinig (reken)capaciteit hebben om emotionele, cognitieve en motorische processen door meerdere synergiesystemen te laten aansturen.

Van Biomechanica Naar Individuele Bewegingsdynamiek

Al decennialang wordt aan de hand van biomechanische principes gezocht naar het ideale bewegingsverloop van acties. Coaches hanteren deze principes vervolgens in de technische vorming en de fysieke training van hun sporters. Maar bestaat de ideale techniek wel? De wereldtop in allerlei takken van sport laat zien dat dit niet het geval is.

De biomechanica leert ons bijvoorbeeld dat een wiel aan de buitenkant in dezelfde tijd een grotere afstand aflegt dan dichter bij de as. Naar analogie van dit principe zou een tafeltennisser de bal verder van zijn lichaam moeten raken om tot een hogere batsnelheid te komen. Echter, wat heb je aan het algemene biomechanische principe als je er geen gevoel bij hebt? Individuele verschillen manifesteren zich in dimensies als dichter bij het lichaam versus verder van het lichaam, voor-achter, links-rechts en laag-hoog.

Lees ook: Complete Gids Rugby Jeugd

De hamvraag bij natuurlijke lichaamscoördinatie is steeds waar komt de sporter vandaan en waar beweegt hij naar toe? Binnen de sport wint de zelforganisatie van het lichaam onder de noemer differentieel leren geleidelijk aan terrein. Sporters moeten in oefeningen niet proberen om de fluctuaties in hun bewegingen te reduceren totdat een soort optimum is bereikt. Ons bewegingsapparaat leert juist door variaties en fluctuaties te vergroten om zo de eigenheid van de beweging te ontdekken en tot expressie te laten komen. Daarom moet u niet zo zeer kneden aan de stand van het lichaam en het bewegingsverloop, maar coacht u vooral op het doel, de intentie van de actie en op de bijbehorende waarnemingen, zodat zelfregulatie van het lichaam kan ontstaan.

De ActionType® Benadering: Inzicht in Individuele Motoriek

Hoe krijg je meer grip op individualiteit? Ralph Hippolyte, Bertrand Théraulaz en Peter Murphy bogen zich bijna dertig jaar geleden over dit vraagstuk. Zij ontdekten de voorkeurspatronen die wel degelijk in de individuele motoriek zijn te herkennen en constateerden een koppeling tussen het individueel emotionele, cognitieve en motorische.

De inzichten van de ActionType® Benadering (ATB) zijn inmiddels duizenden malen in de praktijk getest. De benadering heeft als missie het helpen bewerkstelligen van efficiëntie, economie van bewegen en expressie. De bevindingen vormen een krachtige ondersteuning van de opvatting dat lichaam en geest één zijn en dat conform de eerder genoemde inzichten in de onderlinge wisselwerking de invloed van de motoriek een grote rol speelt en leidend is. Het is een totaalbenadering, die niet alleen inzicht geeft in de individuele motoriek maar daarbij ook meteen de vraag beantwoordt hoe u de betreffende sporter coacht en traint. Daarbij kan het mentale proces niet los worden gezien van de beweging waarmee de sporter zijn kunnen uiteindelijk zal moeten tonen.

Het zien is een actief fenomeen en vormt samen met de andere vormen van waarnemen de input voor het bewegen. Sommige mensen vertrouwen sterk op hun gezichtsvermogen, terwijl anderen meer hun tastzintuigen en proprioceptie gebruiken. Het is duidelijk dat deze mensen niet dezelfde (onbewuste) zintuiglijke informatiepaden kiezen wanneer ze bewegen en acties ondernemen.

Een hulpmiddel dat de emotionele, mentale en motorische voorkeurskant tegenover de ontwikkelkant plaatst is in elke sport een meerwaarde. Waar het primair om draait is dat sporters door middel van het benutten van de natuurlijke voorkeuren met een meer bij de persoon passende aanpak in hun element raken en zelfvertrouwen hebben. In cognitieve zin gaat het dan bijvoorbeeld om het activeren van het mentale proces, de ideale prestatietoestand, de leervoorkeuren en ook om stressbeleving.

Lees ook: Van rugby naar media: JayJay Boske

Allemaal zaken die van invloed zijn op zowel afgestemde techniekvorming, handelingsstrategieën, het geven van aanwijzingen als differentiatie in fysieke training. De ATB kent een eclectische achtergrond en steunt hoofdzakelijk op empirisch bewijs.

Praktische Rugby Initiatie Oefeningen voor Beginners

Naast het inzicht in de individuele voorkeuren van spelers, is het belangrijk om te focussen op spelenderwijs leren en het creëren van een stimulerende omgeving. Hieronder volgen enkele voorbeelden van rugby initiatie oefeningen die direct toepasbaar zijn:

  • Insluiten en Vrijlopen: In deze oefening leren spelers om samenwerkend lopende spelers in te sluiten en te tikken met de bal. Is dit gelukt gaat de getikte loper met de benen uit elkaar staan en kan worden bevrijd wanneer een andere vrije loper onder de benen doorkruipt. Dit bevordert teamwork en ruimtelijk inzicht.

  • Onderhands Overspelen onder Druk: In deze oefening leren spelers om onder druk van verdediging met twee handen onderhands over te spelen, vrij te lopen en dus loskomen van de verdedigers en met elkaar te communiceren. Dit verbetert de passingvaardigheden en communicatie.

  • Doorlopen of Achterwaarts Passen: In deze oefening leren de spelers om of door te lopen wanneer de weg naar de eindzone vrij is of om de bal met een juiste onderhandse pass achterwaarts te spelen naar een kansrijkere speler. Dit stimuleert besluitvorming en tactisch inzicht.

Deze oefeningen zijn spelenderwijs ingericht, waardoor spelers plezier ervaren, nieuwe tactische vaardigheden leren, keuzes maken en technische vaardigheden ontwikkelen.

Het Belang van de Juiste Materialen

Naast de juiste oefeningen, is het belangrijk om te beschikken over de juiste materialen. De 400 gr initiatiedisk van Sporti France is bijvoorbeeld een ideaal hulpmiddel voor jonge atleten die hun werptechniek willen verbeteren. Deze schijf is gemaakt van rubber, een materiaal dat niet alleen zorgt voor duurzaamheid, maar ook voor optimaal comfort tijdens het gebruik. Het ontwerp bevat een griphulp, zodat jonge atleten zich kunnen concentreren op hun worp zonder zich zorgen te maken over het vasthouden van de schijf.

tags: #initiatie #rugby #oefeningen #voor #beginners