Honkbal Scoren op Papier Uitleg: Van Analoog naar Digitaal

Dit artikel behandelt de transitie van traditioneel scoren op papier naar digitaal scoren in de honkbalsport, met de focus op de implementatie bij Amsterdam Pirates jeugdteams. We bespreken de voordelen van digitaal scoren, de praktische toepassing ervan, en de ondersteuning die teams kunnen verwachten.

Introductie van Digitaal Scoren bij Amsterdam Pirates

Amsterdam Pirates stapt komend seizoen over op digitaal scoren voor alle jeugdteams. Het doel is om het scoren te vereenvoudigen, de betrokkenheid te vergroten en de ontwikkeling van jeugdspelers te ondersteunen met behulp van statistieken. Hoewel scoren op papier nog steeds mogelijk is, wordt digitaal scoren aangemoedigd vanwege de vele voordelen.

Waarom Digitaal Scoren? De Voordelen op een Rij

Digitaal scoren biedt aanzienlijke voordelen ten opzichte van de traditionele papieren methode:

  • Gebruiksgemak: De iScore app is gemakkelijk te leren en te gebruiken, waardoor het toegankelijk is voor ouders en andere vrijwilligers zonder uitgebreide honkbal kennis. Iedereen kan helpen om tijdens wedstrijden te scoren.
  • Live wedstrijd volgen: Anderen kunnen, ook als ze niet aanwezig zijn, live de wedstrijd volgen. Dit is leuk voor familieleden en vrienden die de teams willen aanmoedigen.
  • Statistische analyse: Coaches kunnen direct inzicht krijgen in statistieken zoals slagfrequentie en worpaantallen. De coach kan bijvoorbeeld zien hoe vaak iedereen aan slag is geweest, of hoeveel ballen een werper heeft gegooid.
  • Ondersteuning van ontwikkeling: De Technische Commissie kan deze statistieken gebruiken om de ontwikkeling van jeugdspelers te ondersteunen, bijvoorbeeld door extra slagtraining te identificeren waar nodig. De Technische Commissie wil daarnaast gaan kijken of deze statistieken kunnen helpen ter ondersteuning van de ontwikkeling van jeugdspelers. Om bijvoorbeeld te kijken of extra slagtraining voor jeugdteams nodig is.
  • Wedstrijden en uitslagen inzien: Je kunt ook wedstrijden en uitslagen van andere teams zien, of terugkijken.
  • Integratie met live stream: Voor de echte fanatiekelingen kun je, als je echt zou willen, het zelfs combineren met een live stream als je de wedstrijd tegelijkertijd met een videocamera volgt.

Hoe Werkt het? Praktische Toepassing van iScore

Amsterdam Pirates gebruikt iScore, een gratis app die beschikbaar is voor telefoons en tablets. De app is intuïtief en bevat handleidingen en tutorials. Het is raadzaam om de app te downloaden en te oefenen tijdens oefenwedstrijden in maart, zodat iedereen vertrouwd is met de functionaliteiten voordat de competitie in april begint.

Richtlijnen voor Gebruik van iScore

Om de uniformiteit en vindbaarheid van teams te waarborgen, hanteert Amsterdam Pirates de volgende richtlijnen:

Lees ook: Het leven van Harry Kruyssen

  • Teamnaamgeving: Clubnaam - Honkbal (HB) of Softbal (SB) - Teamnaam - Seizoen. Voorbeelden: Amsterdam Pirates HB U21-2 2024 of Amsterdam Pirates SB U12-1 2024. Als je een team aanmaakt en een naam geeft, vragen we iedereen dat op dezelfde wijze te doen, zodat we alle teams goed kunnen vinden.
  • Spelersnamen: Gebruik alleen de voornaam en eventueel de eerste letter van de achternaam indien nodig om verwarring te voorkomen. Als je spelers aanmaakt, hoef je alleen hun voornaam en als nodig 1e letter van hun achternaam te gebruiken. Dat laatste als er meerdere spelers dezelfde voornaam hebben. Dit maakt scoren wat overzichtelijker, omdat anders je scherm wel best vol kan staan.
  • Tegenstanders: Eenmaal aangemaakte tegenstanders kunnen het hele seizoen worden hergebruikt. Ook handig: als je eenmaal een tegenstander hebt aangemaakt, kun je die hele seizoen hergebruiken.

Essentiële Score-elementen

De basis van het scoren omvat het registreren van:

  • Worpen: Strike, wijd (ball) of (fout)slag (hit of foul). Gooit een werper slag (strike), wijd (ball) of is het een slag (hit of foul).
  • Honklopen: Waar komt een speler op de honken als hij/zij goed de bal slaat, waar gaat de speler daarna naartoe (bv door honk te stelen of thuis te komen op een hit van een volgende speler).
  • Runs: Wanneer runs worden gescoord.
  • De app houdt veel zaken ook automatisch bij.

Wedstrijden Volgen via iScore Central Game Viewer

Ouders, familie en vrienden kunnen de iScore Central Game Viewer app gebruiken om live wedstrijden te volgen en uitslagen te bekijken. Om wedstrijden te volgen, kun je een andere app gebruiken, namelijk iScore Central Game Viewer. Alle ouders, familie en vrienden kunnen die dus downloaden en hun eigen team opzoeken, als ze dat willen. Ze kunnen dan live teams volgen die in iScore gescoord worden of uitslagen terugkijken.

Ondersteuning en Training

Amsterdam Pirates biedt verschillende vormen van ondersteuning en training om de overgang naar digitaal scoren te vergemakkelijken:

  • Sessie Digitaal Scoren op Clubdag: Tijdens de Clubdag op zaterdag 17 maart is er een sessie over het gebruik van iScore voor alle jeugdteams. Teammanagers en scoorders worden uitgenodigd om 17 maart om 13.00 uur te verzamelen in de kantine voor uitleg, tips en beantwoording van vragen.
  • Scorecursus Honk- en Softbal: Er wordt een scorecursus georganiseerd voor ouders, (jeugd)spelers en andere geïnteresseerden. Gaetano start op woensdag 16 april om 19.30 uur met een uitleg, waarna je op de tribune plaatsneemt om de softbalwedstrijd van onze SB Dames 2 te scoren.
  • Begeleiding op Maat: Twee 'Scorer Coaches', Monique Verharen en Gaetano Budding, bieden begeleiding op maat. Monique Verharen geeft tijdens wedstrijden tekst en uitleg over digitaal scoren via smartphone of tablet en Gaetano Budding zie je weer op de tribune met een ‘klasje’ om het scoren op papier in de praktijk toe te passen.
  • Online Scorer 1 Cursus KNBSB: De online Scorer 1 cursus van de KNBSB wordt aanbevolen als voorbereiding. Volg de online Scorer 1 cursus van de KNBSB. Klik op deze link om je daarvoor in te schrijven. Iedereen van 15 jaar of ouder kan deze cursus volgen en hij kost maar EUR 2,50.

Statistieken en Jeugdontwikkeling

Hoewel statistieken waardevol zijn, is het belangrijk te onthouden dat ze niet het hele verhaal van een individuele speler vertellen, vooral niet bij de pupillen (U12) en aspiranten (U15). Daarom worden statistieken van deze leeftijdscategorieën niet gepubliceerd. Bij de junioren (U21) wordt wel gekeken naar de mogelijkheden om statistieken te gebruiken voor spelersinzicht. Daarbij moet wel gezegd moet worden dat statistieken nooit het hele verhaal van een individuele speler vertellen, zeker niet bij de pupillen (U12) en aspiranten (U15). We gaan statistieken bij deze leeftijdscategorieën dan ook niet publiceren. Bij de junioren (U21) willen we wel gaan kijken of en hoe we statistieken kunnen gebruiken om spelers inzicht te geven in hun eigen ontwikkeling.

Speelveldonderhoud: Een Gezamenlijke Verantwoordelijkheid

Naast het scoren is het belangrijk dat het speelveld goed wordt voorbereid en onderhouden. Tijdens de Clubdag op 17 maart is er ook een voorlichting over hoe het speelveld voor te bereiden (bv lijnen trekken) en hoe het speelveld na een wedstrijd achter te laten. Elk team is namelijk zelf verantwoordelijk dit te regelen en we willen vragen dat ouders (en spelers) hierbij helpen zodat de coaches zich op het team kunnen focussen.

Lees ook: Wendy Bussum Honkbal: Jouw nieuwe team?

Aanvullende Rollen binnen de Vereniging

Naast scorers en scheidsrechters zijn er nog andere belangrijke rollen binnen de vereniging, zoals teambegeleiders en wedstrijdofficials. De Hilversum Hurricanes kan niet bestaan zonder de inzet van onze leden. Er zijn een hoop mensen achter de schermen betrokken, want vrijwilligerswerk blijft de basis voor het goed functioneren van een vereniging.

Scorer Opleidingen en Ontwikkelingsmogelijkheden

Voor wie zich verder wil bekwamen in het scoren, zijn er verschillende opleidingen en ontwikkelingsmogelijkheden:

  • Scorer 2 Opleiding: Voor wie al bekend is met scoren en meer wil weten.
  • Scorer 3 Opleiding: Voor wie op het hoogste niveau wedstrijden wil scoren.

Het Spel Vereenvoudigd: Een Uitleg voor de Jeugd

Om ook de jongste spelers en hun ouders een idee te geven van hoe het spel werkt, volgt hier een vereenvoudigde uitleg van een honkbalspel:

Het Veld en de Teams

Het veld is ongeveer 12 bij 15 meter. Er zijn twee teams: een slagteam en een veldteam. Het veld waarin gespeeld wordt is 12 bij 15 meter. Er zijn 2 teams; een slag team en een team in het veld.

Slagteam

  • De slagman heeft 3 kansen om de bal te raken. Als je de bal mist mag je nog een keer proberen te slaan. De slagman heeft 3 kansen om de bal te raken.
  • Als de bal geraakt wordt, rent de slagman naar de honken (1, 2, 3, 4). Als je de bal raakt ren je naar punt 1,2,3,4. Punt 4 is het laatste honk. Als je dat hebt gehaald is je ren afgelopen.
  • Een homerun is wanneer het 4e honk in één keer wordt gehaald. Als het 4de honk in 1x wordt gehaald heb je een homerun.
  • De bal moet tussen honk 1 en 4 terechtkomen. De bal moet terecht komen tussen honk 1 en 4. Als dat niet het geval is moet je nog een keer slaan.
  • De renner is 'uit' als de bal gebrand wordt terwijl de renner niet op een honk staat. De renner is ‘uit’ als de brander de bal ‘brand’ en de renner zich op dat moment niet op een honk bevind.
  • Er mogen maximaal 3 renners op 1 honk staan. Er staan maximaal 3 renners bij 1 honk.
  • Als het slagteam 3 'uits' heeft, wisselen de teams. Als het slagteam 3 ‘uits’ heeft wisselen de teams van rol. Het veldteam wordt het slagteam.

Veldteam

  • Eén teamlid is de brander bij de 'brandplek'. 1 teamlid is de brander en staat bij de ‘brandplek’. Dit is ook degene die de bal aangooit voor de slagman.
  • Als iemand de bal vangt, moet de bal snel naar de brander gegooid worden. Als iemand de bal heeft moet de bal zo snel mogelijk naar de brander gegooid worden.
  • Als iemand in het veld de bal vangt, is het een 'uit' voor het slagteam. Als iemand in het veld de bal vangt is het een ‘uit’ voor het slagteam. Bij 3 ‘uits’ wordt er gewisseld.
  • De brander probeert de bal zo snel mogelijk te branden bij de brandplek. De brander probeert de bal zo snel mogelijk te branden bij de brandplek. Dat doet hij door met de bal naar de brandplek te gaan en zijn hand in de lucht te steken.
  • Als de bal gebrand is, mogen de renners hun honk niet meer verlaten. Als de bal wordt gebrand is een ronde afgelopen en mogen de renners niet meer hun honk verlaten.

Puntensysteem

  • Punten kunnen alleen gescoord worden als het team aan slag is. Je kan alleen punten maken als je team aan de beurt is om te slaan.
  • Een renner die honk 4 haalt, scoort 1 punt. Punten: Als een renner honk 4 haalt is het een punt voor het slagteam.
  • Een homerun levert 2 punten op. Als er een homerun wordt gemaakt krijgt het slagteam 2 punten.
  • Een vangbal in het veld is 1 'uit'. Uit:Als iemand de bal in het veld vangt is het 1 uit voor het slagteam.
  • Een gebrande renner die niet op een honk staat, is 1 'uit'. Als de brander de bal brand en een renner is niet bij een honk, dan is dat 1 uit per persoon die niet op een honk staat.
  • Als het racket niet op de juiste plek wordt achtergelaten, is het 1 'uit'. Als het racket niet op de juiste plek wordt achtergelaten is het 1 uit.

De Winnaar

Het team met de meeste punten (aantal punten min het aantal outs) wint. Tijdens het spel wordt de score bijgehouden (op papier). Aan het einde tel je de score, dit is het aantal punten - het aantal outs. Het team dat de meeste punten heeft is de winnaar.

Lees ook: Wat is het verschil?

Belangrijk

Het veldteam mag de renners niet blokkeren. Niet vergeten:Het is belangrijk dat het veldteam de renners niet blokkeert.

tags: #honkbal #scoren #op #papier #uitleg