Hockey is een sport die in Nederland veel beoefend wordt, van jong tot oud. Achter elk succesvol team staat een trainer, die een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van de spelers en het team als geheel. Maar wat zijn de voorwaarden en tegemoetkomingen voor hockeytrainers, en hoe zien deze er in 2025 uit? Dit artikel biedt een gedetailleerd overzicht.
Inleiding
De gemeente heeft de taak om inwoners te ondersteunen, zodat zij mee kunnen blijven doen in de samenleving en dat kinderen gezond en veilig opgroeien. Dit gebeurt in aanvulling op verschillende wetten. De Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal speelt hierbij een belangrijke rol. Om dit te realiseren, zijn er leidende principes opgesteld, waarbij de waarde voor inwoners voorop staat en er wordt gekeken naar zelfredzaamheid en de omgeving.
Meldings- en Aanvraagprocedure
Wanneer inwoners ondersteuning nodig hebben, kunnen zij zich melden bij de gemeente of de ISD Brabantse Wal. Ook iemand anders kan namens de inwoner een melding doen. Het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag is er voor iedereen die zich zorgen maakt over het gedrag van een ander.
Na een melding volgt een gesprek. De gemeente of ISD Brabantse Wal bepaalt waar en wanneer dit gesprek plaatsvindt. Tijdens dit gesprek wordt gekeken naar welke hulp nodig is en wat de persoonlijke situatie van de inwoner is. De inwoner kan iemand meenemen ter ondersteuning en kan ook gebruik maken van een cliëntondersteuner. Een geldig identiteitsbewijs is vereist.
Soms is een gesprek niet nodig, bijvoorbeeld als de situatie al voldoende duidelijk is om een zorgvuldig besluit te nemen.
Lees ook: Richtlijnen trainer hockey vergoeding
Onderzoeksrapportage en Ondersteuningsplan
De uitkomsten van het onderzoek worden vastgelegd in een rapportage. Op basis hiervan wordt een ondersteuningsplan opgesteld, dat aansluit op de ondersteuningsdoelen van de inwoner. In sommige gevallen wordt dit plan een gezinsplan genoemd.
Voor sommige vormen van hulp kan de inwoner direct een aanvraag doen. Melding en aanvraag kunnen ook op hetzelfde moment gedaan worden. Er zijn tevens spoedaanvragen mogelijk voor bepaalde Wmo- en jeugdvoorzieningen. Een aanvraag kan schriftelijk ingediend worden.
Voorwaarden en Extra Voorwaarden
Aanvragen worden beoordeeld op basis van de vraag of de gewenste voorziening passend is en het gewenste effect bereikt. Er kunnen extra voorwaarden gesteld worden. De gemeente bekijkt of de voorziening nog passend is in de tijd.
Besluitvorming en Bezwaar
De gemeente streeft ernaar om binnen 2 weken na ontvangst van de aanvraag voor Wmo-hulp een besluit te nemen. Als een aanvraag wordt afgewezen, wordt dit naar de inwoner gestuurd. Een besluit kan inhouden dat de hulp in de vorm van een pgb (persoonsgebonden budget) wordt gegeven, als geldbedrag of op een andere manier.
Tegen een besluit kan bezwaar gemaakt worden. De gemeente wil ervoor zorgen dat de inwoner sneller de voorziening krijgt die nodig is.
Lees ook: Word een KNVB Gecertificeerde Trainer Coach
Inburgeringstrajecten
De gemeente biedt passende inburgeringstrajecten aan nieuwe inburgeringsplichtigen, die vanuit een asielzoekerscentrum gekoppeld worden aan de gemeente Bergen op Zoom. De brede intake begint mogelijk al op het asielzoekerscentrum en wordt gepland zodra de inwoner bekend is bij de gemeente.
De gemeente neemt zo vroeg mogelijk een brede intake af, waarbij onder andere een leerbaarheidstoets wordt afgenomen. Vervolgens stelt de gemeente het Persoonlijk plan Inburgering en Participatie (PIP) op, zoveel mogelijk in samenspraak met de inburgeringsplichtige. Belangrijke onderdelen van het PIP zijn de persoonlijke situatie, doelen, leerroute en begeleiding tijdens het inburgeringstraject.
De inwoner ontvangt het PIP mogelijk per post of digitaal, afhankelijk van de inschrijving in de BRP.
Jeugdhulp
Jeugdigen verdienen de kans om in een gezonde en veilige omgeving op te groeien en zich positief te ontwikkelen. De gemeente biedt hulp als dat nodig is, zodat kinderen veilig opgroeien tot zelfstandige volwassenen. Hierbij wordt rekening gehouden met de religie en overtuiging van ouders en jeugdige, en wordt het sociale netwerk ingeschakeld om problemen op te lossen.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen vrij toegankelijke zorg en geïndiceerde jeugdhulp. Voor vrij toegankelijke zorg is geen besluit van de gemeente nodig. De gemeente werkt samen met andere gemeenten in de regio West-Brabant West om ervoor te zorgen dat jeugdigen op het juiste moment zorg krijgen.
Lees ook: Het verhaal van Henk Groen
Als een jeugdhulpaanbieder geen contract heeft met de gemeente, is vooraf toestemming nodig. De gemeente kijkt naar de intensiteit van de benodigde ondersteuning en de kenmerken van de jongere. Intensieve ondersteuning kan bestaan uit gespecialiseerde begeleiding of langdurige behandeling. Pleegzorg is een vorm van tijdelijke opvang in een pleeggezin.
Voor jongvolwassenen die na hun 18e nog steeds hulp nodig hebben, kan er ondersteuning vanuit een instelling, woongroep of kleinschalige voorziening zijn.
Algemene Voorzieningen en Maatwerkvoorzieningen
De gemeente kijkt samen met de inwoner of er ondersteuning is om de situatie te verbeteren, bijvoorbeeld met ondersteuning vanuit voorliggende voorzieningen of organisaties. Inwoners kunnen zonder indicatie gebruik maken van algemene voorzieningen, maar hier moet wel een eigen bijdrage voor worden betaald.
Maatwerkvoorzieningen zijn voorzieningen waarvoor een indicatie nodig is.
Woningaanpassingen
Woningaanpassingen zijn bedoeld om de woning goed te kunnen (blijven) gebruiken. Dit kan een bouwkundige ingreep zijn, of een los hulpmiddel. Het aanpassen van de woning van de ouder/verzorger of partner kan ook onder een woningaanpassing vallen. Het gaat hierbij om minimale aanpassingen, bijvoorbeeld het toegankelijk maken van de entree en het toilet van 1 woning.
In sommige gevallen kan een geldbedrag voor de verhuizing en de inrichting van een geschikte woning worden verstrekt, bijvoorbeeld als een woningaanpassing niet mogelijk is of als verhuizen goedkoper is.
Bij de beoordeling wordt gekeken naar de woontechnische staat van de woning.
Rolstoelvoorziening
Als een inwoner door een beperking niet in staat is om zelfstandig afstanden te overbruggen, kan deze in aanmerking komen voor een rolstoel.
Huishoudelijke Ondersteuning en Begeleiding
Niet bij iedereen is dezelfde huishoudelijke ondersteuning nodig. De gemeente kijkt naar de individuele situatie en bepaalt welke mate van ondersteuning passend is. Hetzelfde geldt voor begeleiding. Er wordt gekeken of thuis voorzieningen ingezet kunnen worden om de inwoner te ondersteunen in de maatschappij.
Groepsbegeleiding en Beschermd Wonen
Als geïndiceerde- en niet geïndiceerde voorzieningen niet toereikend zijn, kan een inwoner in aanmerking komen voor groepsbegeleiding (dagbesteding). In sommige gevallen kan een indicatie voor beschermd wonen of beschermd thuis met dagbesteding worden afgegeven.
Kortdurend Verblijf
Kortdurend verblijf kan ingezet worden om mantelzorgers te ontlasten. De gemeente heeft hierover aanvullende beleidsregels opgesteld.
Vrijwilligerswerk
Vrijwilligerswerk is van groot belang voor een leefbare samenleving en de sociale samenhang. De gemeente vindt het belangrijk dat inwoners meedoen in de samenleving, niet alleen door werk, maar ook op andere manieren.
Participatiewet en Werkgevers
De Participatiewet (Pw) is er om mensen die niet zelfstandig in hun inkomen kunnen voorzien te ondersteunen. Sommige regels zijn ook voor werkgevers. De gemeente wil inwoners ondersteunen bij het vinden van werk.
Verantwoordelijkheid en Ondersteuning
Inwoners zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk om werk te vinden. De gemeente biedt ondersteuning, bijvoorbeeld door het aanbieden van trainingen en cursussen. Er wordt rekening gehouden met de omstandigheden en functionele beperkingen van een inwoner.
Instrumenten en Voorzieningen
De gemeente kan verschillende instrumenten en voorzieningen inzetten om inwoners te ondersteunen bij het vinden van werk, zoals:
- Proefplaats: Een inwoner kan bij een werkgever een proefplaats aangaan, waarbij hij zijn uitkering behoudt.
- Loonkostensubsidie: Als een inwoner een afstand tot de arbeidsmarkt heeft, kan de gemeente loonkostensubsidie geven aan de werkgever.
- Sociale Activering: De gemeente kan activiteiten aanbieden die de inwoner dichter bij werk brengen, zoals vrijwilligerswerk.
- Participatieplaats: Voor inwoners zonder startkwalificatie kan de gemeente een participatieplaats aanbieden, waarbij de inwoner werkervaring opdoet en een premie kan ontvangen.
- Beschutte Werkplek: Als een inwoner niet in staat is om in een reguliere werkomgeving te werken, kan de gemeente een beschutte werkplek aanbieden.
Incidentele Loonkostensubsidie
De gemeente kan incidentele loonkostensubsidie verstrekken ten behoeve van specifieke doelgroepen. Er kunnen extra regels gesteld worden aan de incidentele loonkostensubsidie. Er wordt geen structurele loonkostensubsidie verstrekt.
Doelgroep Loonkostensubsidie
De gemeente beoordeelt of een inwoner tot de doelgroep loonkostensubsidie hoort. De gemeente bevestigt de ontvangst van de aanvraag aan de werkgever.
Individuele Voorzieningen
De gemeente kan individuele voorzieningen verstrekken aan een inwoner met een arbeidsbeperking, bijvoorbeeld een jobcoach of een werkplekaanpassing. De kosten van de voorziening moeten in verhouding zijn.
Integrale Dienstverlening
De gemeente werkt samen met andere partijen (zoals zorg en welzijn en wonen) om de inwoner het best te kunnen helpen om te kunnen werken. Dit heet integrale dienstverlening.
Voorliggende Voorzieningen
De gemeente bekijkt of er voorliggende voorzieningen zijn waar de inwoner gebruik van kan maken. Dit staat in de beschikking.
Jobcoach
Een jobcoach kan ingezet worden om een werknemer met een arbeidsbeperking te ondersteunen op de werkvloer. De tarieven worden in nadere regels vastgesteld. De periode van inzet kan variëren van zes maanden tot de maximale periode van twee jaar.
Er moet een coachingsplan zijn vastgesteld. De jobcoach kan de werkzaamheden uitvoeren op de werkplek van de werknemer of op een andere locatie.
Werkplekaanpassing
Een werkplekaanpassing kan nodig zijn als een inwoner door een beperking niet in staat is om zijn werk goed te kunnen doen. De gemeente bekijkt of er andere voorzieningen zijn waarmee dit betaald kan worden.
Sportvoorziening
De gemeente kan een sportvoorziening verstrekken om inwoners te stimuleren om mee te doen in de samenleving. Er gelden voorwaarden, zoals het aantonen van een lidmaatschap. Een sportvoorziening wordt maximaal eens per vijf jaar verstrekt.
Vervoersvoorziening
Soms hebben inwoners problemen met vervoer. De gemeente kan een vervoersvoorziening verstrekken om ervoor te zorgen dat inwoners van a naar b kunnen komen en op die manier mee kunnen doen in de samenleving. Er zijn verschillende vormen van vervoersvoorzieningen, zoals een vergoeding voor reiskosten of een busje.
Leerlingenvervoer
Ouders zijn er zelf verantwoordelijk voor dat hun kinderen naar school gaan. De gemeente kan een vervoersvoorziening verstrekken als een kind door een beperking niet zelfstandig naar school kan reizen. Dit heet leerlingenvervoer.
De gemeente gaat na welke voorziening er nodig is en houdt rekening met de zelfstandigheid van het kind en het inkomen van de ouders. Er wordt gekeken naar de goedkoopste manier van reizen, bijvoorbeeld een vergoeding voor het OV.
Ouders betalen een eigen bijdrage voor het leerlingenvervoer, die afhankelijk is van het inkomen.
Financiële Ondersteuning
Als inwoners niet zelfstandig in hun inkomen kunnen voorzien, heeft de gemeente een financieel vangnet: een maandelijkse uitkering.
De Specifieke Context van Hockeytrainers in 2025
Nu we de algemene voorwaarden en tegemoetkomingen kennen, kunnen we ons richten op de specifieke situatie van hockeytrainers in 2025.
Vrijwilligersvergoeding
Per 1 januari 2025 is de maximale vrijwilligersvergoeding € 2.100,- per kalenderjaar. Deze vergoeding is ideaal voor jeugdtrainers die net beginnen en ervaring op willen doen.
Gemiddelde Vergoedingen
De vergoedingen voor hockeytrainers lopen sterk uiteen, afhankelijk van het teamniveau, de ervaring en opleiding van de trainer, en het budget van de club. De salarissen kunnen variëren van € 25.000,- tot wel € 120.000,- per seizoen.
Factoren die de Vergoeding Beïnvloeden
- Teamniveau: Trainers van seniorenteams of hoog presterende jeugdteams ontvangen over het algemeen een hogere vergoeding.
- Ervaring en Opleiding: Gekwalificeerde trainers met aantoonbare successen kunnen een hoger salaris verwachten.
- Clubbudget: Clubs met een groter budget zijn vaak in staat om hogere vergoedingen te bieden.
tags: #trainer #pw #hockey #tegemoetkoming #voorwaarden