De Geschiedenis van het Colombiaanse Voetbaltenue

Colombia, een land dat bekend staat om zijn levendige steden, gastvrije mensen en prachtige landschappen, heeft een rijke en gepassioneerde voetbalcultuur. Van de intense Clasico's in Bogota, Medellin en Cali tot de wedstrijden in de Copa Libertadores en Copa Sudamericana, Colombia biedt een onvergetelijke voetbalervaring. Een belangrijk onderdeel van die ervaring is het iconische Colombiaanse voetbaltenue, dat door de jaren heen een opmerkelijke evolutie heeft doorgemaakt.

Vroege Invloeden en Ontwerpen

De geschiedenis van het Colombiaanse voetbaltenue is rijk en divers, waarbij verschillende merken en ontwerpen een rol hebben gespeeld. Adidas is sinds 2011 de trotse sponsor van het nationale elftal van Colombia, maar ook in het verleden was het Duitse sportmerk al de kledingsponsor van de Colombiaanse voetbalbond.

In de beginjaren waren de voetbalshirts in Italië nogal saai, maar dankzij de Italiaanse ondernemer Maurizio Pouchain kwam hier verandering in. Pouchain was op reis naar de Verenigde Staten en het viel hem op dat veel Amerikanen kleding droegen met de naam van hun favoriete sportteam erop. Dit was het begin van het sportfashion merk Pouchain. De voetbalshirts werden modieuzer met mooie en felle kleuren. De fans konden de nieuwe voetbalshirts van het gloednieuwe merk Pouchain met trots dragen, zowel in het stadion als daarbuiten. Pouchain ontketende een revolutie die begon in Italië.

De voetbalshirts van Pouchain hadden een basiskleur, versierd met een vlak aan de bovenkant van het shirt. Voor een fris design van het shirt loopt er onder dit vlak nog een horizontale streep in vaak dezelfde kleur als het vlak erboven. De eerste clubs die een dergelijk shirt droegen in de Serie A waren: Palermo (1979-1980), AC Cesena (1980-1981), Taranta (1980-1981) en US Lecce (1980-1981). Hiermee was Italië het eerste land waarin shirts werden gedragen met een groot vlak aan de bovenkant van het shirt en met een horizontale baan onder dat vlak. Pouchain kan gezien worden als de grote inspirator achter de modieuze Italiaanse voetbalshirts vandaag de dag.

Het Iconische Shirt van 1990

Een van de meest iconische Colombiaanse voetbalshirts is ongetwijfeld het shirt van 1990. Dit shirt, dat ook als basis diende voor het thuisshirt voor het WK van 2018 in Rusland, is geel met versierde adidas strepen ter hoogte van de oksels. Op het shirt bevinden zich twee rode banen met in het midden een donkerblauwe baan. Ook op de schouders van het shirt zijn de 3 bekende adidas strepen terug te vinden. De hals van het shirt is erg rond en uitgerust met erg dunne rode en gele lijnen. Op de rechterkant van de borst staat het zogeheten trefoil logo, dat tot 1997 werd gebruikt als hét logo van het Duitse sportmerk. Op de rechterkant van de borst is het logo van de Colombiaanse voetbalbond geplaatst. Op de achterkant van het retro shirt van Colombia staat het rugnummer 10, dat tijdens het WK in 1990 werd gedragen door de aanvoerder van het Colombiaanse elftal, Carlos Valderrama.

Lees ook: Speelschema Colombiaanse wedstrijden

Het jaar 1990 was ook het jaar waarin Colombia voor het eerst de groepsfase van het WK overleefde. In de achtste finale was Kameroen echter na verlenging te sterk voor de spelers van het Colombiaanse elftal.

Recente Ontwerpen en Inspiraties

In recentere jaren heeft adidas verschillende nieuwe ontwerpen voor het Colombiaanse voetbaltenue geïntroduceerd. Zo presenteerde adidas in 2019 het thuisshirt van Colombia voor de Copa América 2019, dat een design presenteert dat is geïnspireerd op de materialen van eerdere shirts die Colombia's geschiedenis kleur hebben gegeven en grote nationale talenten tot wereldberoemde legendes hebben gemaakt. Het design op de voorkant is gebaseerd op alle designs die het Colombia shirt door de jaren heen heeft gekend, een traditioneel gele tint met blauwe horizontale banen, die het shirt een moderne en esthetisch design geven.

Het Duitse merk heeft namelijk een nieuw template op de markt gebracht. Het zogeheten Regista 18 template. Wanneer de juiste kleurencombinatie wordt gebruikt krijg je de mooiste ontworpen. Het shirt staat bekend om een groot vlak op de bovenkant van het shirt in een andere kleur dan de basis van het shirt. Onder dit vlak prijkt nog een horizontale baan, vaak in dezelfde kleur als het vak daarboven.

Het Tenue als Symbool van Nationale Trots

Het Colombiaanse voetbaltenue is meer dan alleen een sportkledingstuk; het is een symbool van nationale trots en identiteit. De kleuren geel, blauw en rood, die de Colombiaanse vlag vertegenwoordigen, zijn prominent aanwezig in de tenues en weerspiegelen de passie en toewijding van het land voor het voetbal. Het tenue verenigt fans en spelers, en herinnert aan de glorieuze momenten en legendarische figuren die de Colombiaanse voetbalgeschiedenis hebben gevormd.

Lees ook: Passie en Kritiek NAC Breda Ultras

Lees ook: Kleding en benodigdheden Uganda

tags: #colombia #voetbal #tenue #geschiedenis