Albert Heijn en de KNVB: Een succesvolle partnership in het Nederlandse voetbal

Albert Heijn, de grootste supermarktketen van Nederland, heeft in de KNVB een ideale partner gevonden. Met een geschiedenis van 135 jaar, 1.056 winkels en meer dan 100.000 medewerkers van 140 verschillende nationaliteiten, richt Albert Heijn zich op voetbal als een belangrijk onderdeel van haar sponsorstrategie. De missie van Albert Heijn is helder: ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ Om dit ambitieuze doel te bereiken, is een langdurige aanpak, een breed scala aan middelen en de juiste partners nodig.

De strategische keuze voor voetbal

Voetbal is de meest beoefende en gevolgde sport in Nederland. Dit maakt het een aantrekkelijke keuze voor Albert Heijn. Tussen 2008 en 2011 was Albert Heijn al hoofdsponsor van de Eredivisie, een samenwerking die vruchtbaar was, maar niet alle doelstellingen werden volledig bereikt. Peter Lansaat, hoofd Sponsoring van Albert Heijn, legt uit: “In de Eredivisie heb je te maken met 18 teams en als competitiesponsor is het ingewikkeld om samen te werken met sommige clubs die door concurrenten worden gesponsord. Dankzij de samenwerking met de KNVB hebben we toegang tot meer dan 2.500 amateurclubs in Nederland en kunnen we de verbindende kracht van de nationale mannen- en vrouwenteams inzetten.”

Bereik en impact

Het bereik van voetbal in Nederland is enorm. Er zijn 1,2 miljoen mensen die voetballen. Als je daar familieleden, vrijwilligers en scheidsrechters bij optelt, kom je op vier miljoen mensen die wekelijks met voetbal te maken hebben. Onderzoek toont aan dat er 14 miljoen voetbalfans in Nederland zijn. Dit was een belangrijke reden voor Albert Heijn om een sponsorovereenkomst met de KNVB aan te gaan. "Als grootste supermarktketen van Nederland willen we er voor iedereen zijn."

De Voetbalpassie campagne

Een concreet voorbeeld van de succesvolle samenwerking is de Voetbalpassie campagne. Deze campagne won in 2022 de Zilveren SponsorRing voor de inzet voor clubs. In slechts drie weken werd er 1,6 miljoen euro opgehaald om te doneren aan amateurclubs.

Merkpositionering door sportsponsoring

Sportsponsoring speelt in op emoties en draagt bij aan de positionering van het merk. Sport heeft een onvoorspelbaar karakter en creëert een grote impact. Het komt letterlijk in het hart van de klant.

Lees ook: Een blik op de vernieuwde samenwerking tussen KNVB en Albert Heijn

Focus op de jeugd: Schoolvoetbal

Albert Heijn investeert ook in de jeugd. Ongeveer 200.000 kinderen in Nederland doen mee aan het Schoolvoetbal-programma en spelen wedstrijden in hun buurt. Voetbal is de beste manier om een gezonde consumptiecultuur onder jongeren te stimuleren.

Samen vieren

Voetbal nodigt uit om het samen te vieren. Bij grote evenementen staat het gezellige gemeenschapsgevoel van voetbal, familie en vrienden centraal. Commerciële strategieën voor zulke grote ontmoetingen zijn dan niet meer dan logisch.

De groei van vrouwenvoetbal

Het vrouwenvoetbal in Nederland heeft een indrukwekkende groei doorgemaakt. Tijdens het EK Vrouwen 2022 volgden meer dan twee miljoen Nederlanders de wedstrijden op televisie. Supermarkten zijn een grote trekpleister voor die voetbalwedstrijden, waar mensen alles vinden voor een barbecue om samen naar de wedstrijd te kijken.

Uitdagingen en successen tijdens het EK 2020

Het EK 2020 was een uitdaging door de coronabeperkingen. Toch steeg de naamsbekendheid van Albert Heijn tijdens het evenement met 15%.

Kamperen op de KNVB Campus tijdens het EK Vrouwen 2022

Toen de coronabeperkingen werden opgeheven, creëerde Albert Heijn een groot kampeerterrein op de KNVB Campus in Zeist tijdens het Vrouwen EK 2022. Er werden 300 tenten opgezet en voor elke wedstrijd werden 600 fans verwelkomd. De enige vereiste om mee te kunnen doen, was om met kinderen tussen de 5 en 16 jaar te komen. Er werd een vol programma georganiseerd met clinics, spelletjes en andere activiteiten. Het was, in samenwerking met de KNVB en KPN, een groot succes.

Lees ook: Historie Albert Heijn en KNVB

Waarde voor het Nederlandse voetbal

De steun van Albert Heijn voor het Nederlandse voetbal gaat van het nationale herenteam en de Oranje Leeuwinnen tot aan alle amateurclubs in het land. De Voetbalpassie campagne is hier een goed voorbeeld van.

De Voetbalpassie campagne in detail

Een percentage van de bestedingen van klanten in de supermarkten werd gedoneerd aan lokale clubs. Fans konden via de app de club zelf kiezen. Dit zorgde voor betrokkenheid, want als Albert Heijn-klant kon je zo je eigen club op een heel eenvoudige manier helpen. In slechts 3 weken is er 1,6 miljoen euro opgehaald. Sommige clubs ontvingen meer dan 5.000 euro. Via die campagne werd ook de pijler ‘gezond eten’ geactiveerd. Groenten en fruit kopen scoorde dubbel.

Ambassadeurs

Denzel Dumfries, Jackie Groenen en bondscoach Louis van Gaal traden tijdens de campagne op als ambassadeurs.

Focus op kinderen en jongeren

Albert Heijn vindt het belangrijk dat gezonde leefgewoonten al vanaf jonge leeftijd worden gestimuleerd. De supermarktketen had als sponsor van de Eredivisie al de aandacht van deze doelgroep weten te trekken.

Voetbalplaatjes

Als partner van de Eredivisie heeft Albert Heijn meerdere keren de blockbuster campagne ‘Voetbalplaatjes’ ontwikkeld. Kinderen vragen hun ouders om bij Albert Heijn te gaan winkelen om de plaatjes van hun voetbalhelden te kunnen verzamelen.

Lees ook: Voetbalgekte bij Albert Heijn

Schoolvoetbal programma

Het Schoolvoetbal programma, ondersteund door Louis Van Gaal, draagt bij aan de verspreiding van de gezond eten en bewegen-cultuur onder jongeren. Albert Heijn heeft ook het Schoolvoetbal programma ontwikkeld, om via de scholen een gezonde consumptiecultuur onder jongeren te stimuleren. Naast het sporten op school leren kinderen wat een gezond ontbijt is, of wat ze na een training moeten eten. Bovendien doen 200.000 kinderen in Nederland mee aan dit programma en spelen ze voetbalwedstrijden in hun buurt. De winnaars spelen de finale op de KNVB Campus, waar Louis van Gaal de deelnemers begroette.

Samenwerking met Cruyff Education

KNVB heeft een intensieve samenwerking met Albert Heijn. De supermarktketen is domeinpartner van het Nederlands elftal (v) en van het Nederlandse vrouwenvoetbal, van de Oranjefans en van het KNVB programma FIT. De samenwerking werd voorafgaand aan het wereldkampioenschap voetbal voor vrouwen in Frankrijk in 2019 beklonken.

Visie van Albert Heijn

“Net als de KNVB staat Albert Heijn midden in de maatschappij. Samen maken we ons hard voor een gezonde, sportieve en sterke toekomst voor iedereen. De OranjeLeeuwinnen brengen Nederland in beweging. We zijn niet alleen fan van het team, maar ook groot voorstander van het vrouwenvoetbal in Nederland”, aldus Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn.

Gezondheid als speerpunt

KNVB en Albert Heijn starten tevens gezamenlijk een proefproject waarbij een aantal gekozen modelkantines worden voorzien van een lekker en gezond aanbod. Gezonder eten en leven is een van de belangrijkste speerpunten van Albert Heijn. De supermarktketen heeft een uitgebreid assortiment verse producten.

Verlenging van de samenwerking tot 2026

De KNVB en Albert Heijn hebben hun samenwerking met twee jaar verlengd tot 2026. Ze werken al jaren intensief samen, met eerdere historische campagnes rondom EK’s en WK’s van de mannen en vrouwen, Voetbalpassie en de populaire voetbalplaatjes. Daarnaast zetten beide partijen zich structureel in om belangrijke maatschappelijke thema’s als gezonde voeding en bewegen te stimuleren, via het amateurvoetbal en het KNVB schoolvoetbal.

Steun voor voetballend Nederland

“Albert Heijn is voor de KNVB een zeer gewaardeerde partner, zeker ook omdat ze aandacht hebben voor verschillende domeinen”, zegt Dave Dekker, directeur commercie van de KNVB. “Buiten de altijd fantastische Oranje-campagnes zet Albert Heijn zich onder meer in voor schoolvoetbal en een gezonde leefstijl. Het is een echte supporter van voetballend Nederland en we zijn dan ook blij dat we ons de komende jaren samen kunnen inzetten voor de verbindende kracht van voetbal.”

EK-campagne 'Zet 'm op Oranje!'

De contractverlenging valt samen met de start van de EK-campagne van Albert Heijn. Bij elke €15 aan boodschappen krijgen klanten twee Oranje Spelerskaarten om samen met vrienden of familie hun ideale opstelling maken. Ook staat er op elke kaart een weetje over de spelers. Met de Spelerskaarten kan je het AHA! Oranje Spel spelen, om je voetbalkennis te testen.

De AHA! Oranje Spel

In de campagne van Albert Heijn spelen Oranje-spelers Cody Gakpo, Denzel Dumfries, Matthijs de Ligt en Tijjani Reijnders het AHA! Oranje Spel om op de meest onverwachte momenten de moeilijkste vragen te beantwoorden.

Albert Heijn en de Nederlandse samenleving

Albert Heijn staat midden in de samenleving en snapt wat Nederland beweegt, enthousiast maakt en samenbrengt. Daarom is de supermarktketen partner geworden van de KNVB. Als supporter van voetballend Nederland is Albert Heijn er voor iedereen die zelf voetbalt, vrijwilligers op de clubs, fans langs de lijn en thuis.

Jeugdfonds Sport & Cultuur

Het Jeugdfonds Sport & Cultuur wil dat alle kinderen lid kunnen worden van een voetbalclub, ook de kinderen die opgroeien in een gezin waar er niet genoeg geld is om de contributie te betalen. Het fonds betaalt de contributie van de voetbalclub.

KNVB Schoolvoetbal

Tijdens het KNVB Schoolvoetbal spelen duizenden kinderen misschien wel hun eerste echte voetbalwedstrijd en raken zij verliefd op het spelletje. Samen met de KNVB wil Albert Heijn ervoor zorgen dat elk kind dat wil voetballen, kán voetballen.

Unieke Oranje Spelerskaarten

Bij elke €15 aan boodschappen krijgen klanten twee Oranje Spelerskaarten. Er zijn 60 unieke Spelerskaarten met 19 verschillende spelers en de bondscoach. Hiermee kun je samen met vrienden of familie je ideale opstelling maken. De kaarten zijn ook te gebruiken als onderzetter. Op de kaarten vind je weetjes over de spelers. Het mooiste van de Spelerskaarten is dat je meteen het AHA! Oranje Spel kunt spelen.

Oranje assortiment

Albert Heijn geeft ook haar assortiment waar mogelijk een oranje tintje. Er zullen onder meer Oranje verspakketten, Oranje soesjes en Oranje bitterballen te koop zijn.

Concurrentie

Albert Heijn is niet de enige supermarkt die inspeelt op het aanstaande toernooi. Bij de PLUS zien we de zogeheten 'Buurthempies'. Bij de Lidl kun je voetbalplaatjes sparen van alle spelers die actief zijn op het toernooi, omdat het bedrijf officieel partner van UEFA EURO 2024 is.

Geheimhoudingsplicht

Peter Lansaat, Hoofd Sponsoring bij de Albert Heijn, licht toe dat er een geheimhoudingsplicht geldt voor de mensen die bij zo'n campagne betrokken zijn. Er is vooraf geen contact met een andere supermarkt over wat zij gaan doen of over wat de plannen van Albert Heijn zijn.

Uitbreiding van de samenwerking in 2020

Albert Heijn was al domeinpartner van de OranjeLeeuwinnen, de OranjeFans en programma FIT, maar sinds 1 maart 2020 is de supermarktketen Partner van het Voetbal, waarmee Albert Heijn het gehele Nederlandse voetbal omarmt.

Voedselbanken Nederland

Met de start van het nieuwe school- en sportseizoen introduceert Albert Heijn samen met de KNVB de Oranje Appeltjes. Tegelijkertijd doneren Albert Heijn en de KNVB 50.000 kilo appels aan Voedselbanken Nederland, bestemd voor gezinnen voor wie fruit geen vanzelfsprekendheid is.

Gezond terug in het ritme

Voor gezinnen die minder te besteden hebben, is gezond eten vaak extra lastig. Met de Oranje Appeltjes-actie zetten Albert Heijn en de KNVB aan het begin van het nieuwe schooljaar en voetbalseizoen gezond en betaalbaar fruit in de schijnwerpers. De actie is onderdeel van het programma Eet beter Speel beter, waarmee beide partijen kinderen stimuleren gezonder te eten en meer te bewegen.

Donatie aan Voedselbanken

Voor Voedselbanken Nederland betekent de actie een gezonde aanvulling op de producten die klanten ontvangen. Kinderen in Nederland eten nog altijd te weinig fruit: gemiddeld een half stuk per dag, terwijl de richtlijn van het Voedingscentrum twee stuks is. De Oranje Appeltjes maken de keuze voor fruit makkelijker en betaalbaar, waardoor twee stuks per dag haalbaarder wordt, thuis, op school en langs de lijn.

Visie op beter eten

Joyce Bierman, VP Merkcreatie bij Albert Heijn: "Bij Albert Heijn willen we beter eten bereikbaar maken voor iedereen. Met de Oranje Appeltjes maken we het extra aantrekkelijk voor gezinnen met kinderen om voordelig meer fruit te eten en helpen we ook klanten van Voedselbank Nederland aan verse appels. Zo maken we samen het verschil."

Voetbal en gezonde voeding

Dave Dekker, commercieel directeur bij de KNVB: "Voetbal en gezonde voeding gaan hand in hand met elkaar, dat laten we zien met de Oranje Appeltjes. Kinderen krijgen zo energie om te bewegen, te leren en plezier te maken."

Dankbaarheid van Voedselbanken Nederland

Henk Staghouwer, voorzitter Voedselbanken Nederland: "Voor veel gezinnen is fruit geen vanzelfsprekendheid. Onze missie is om onze klanten een volwaardig en gezond pakket te geven. Dat we nu 50.000 kilo appels mogen ontvangen is daarom fantastisch. We zijn Albert Heijn en de KNVB ontzettend dankbaar voor deze donatie."

Activaties rond de interlands

De introductie van de Oranje Appeltjes wordt ondersteund met een landelijke campagne in de Albert Heijn winkels, Bonusfolder en online. Ook de KNVB zet haar kanalen in, zoals LED-boarding tijdens de interlands in september en speciale content met Oranje-spelers. Tijdens de wedstrijd Nederland - Polen op 4 september in de Kuip overhandigden Albert Heijn en de KNVB een cheque aan Voedselbanken Nederland.

'Op een lege maag kun je niet leren'

Naast de Oranje Appeltjes-actie start vanaf maandag 8 september ook weer de landelijke actie 'Op een lege maag kun je niet leren' in alle Albert Heijn winkels. Tijdens de actie kunnen klanten speciaal geselecteerde producten voor een gezond ontbijt of een goede avondmaaltijd met korting kopen en doneren aan Voedselbanken Nederland.

tags: #albert #heijn #knvb #partnership