In de opwindende wereld van de Formule 1 draait alles om snelheid, strategie en de onophoudelijke zoektocht naar perfectie. Elke race is een intense strijd om de eerste plaats, en elke coureur droomt ervan om de felbegeerde kampioensbeker in de lucht te tillen. Maar hoe worden de coureurs eigenlijk beoordeeld, en hoe wordt er bepaald wie er uiteindelijk met de overwinning naar huis gaat? Het antwoord ligt in het puntensysteem, een cruciaal element dat de prestaties gedurende het hele seizoen beloont en coureurs aanmoedigt om altijd naar de overwinning te streven.
De basis van de F1-puntentelling
Het puntensysteem in de Formule 1 is door de jaren heen meermaals gewijzigd. Het huidige puntensysteem, dat in 2010 werd geïntroduceerd, is grotendeels ongewijzigd gebleven. Tijdens de Grands Prix van de Formule 1 zijn er voor zowel coureurs als teams punten te verdienen voor het wereldkampioenschap.
Het wereldkampioenschap F1 bestaat uit twee kampioenschappen:
- Een wereldkampioenschap voor de Formule 1-coureurs
- Een wereldkampioenschap voor de Formule 1-teams (het constructeurskampioenschap)
De F1-coureurs die in de top tien van een Grand Prix finishen, ontvangen WK-punten. De winnaar krijgt 25 punten, de nummer twee 18 punten, de nummer drie 15 punten, de nummer vier 12 punten, de nummer vijf 10 punten, en zo verder tot de nummer tien, die één punt krijgt.
Hieronder een overzicht van de huidige puntenverdeling:
Lees ook: Wisselbeleid in het voetbal
Positie | Punten |
---|---|
1e | 25 |
2e | 18 |
3e | 15 |
4e | 12 |
5e | 10 |
6e | 8 |
7e | 6 |
8e | 4 |
9e | 2 |
10e | 1 |
Aan het einde van het seizoen wordt de coureur met het meeste WK-punten gekroond tot wereldkampioen. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar het aantal overwinningen. Is dat ook gelijk, dan wordt er gekeken naar het aantal tweede plaatsen, enzovoort.
Constructeurspunten: Teamprestaties tellen ook
Naast het individuele kampioenschap voor coureurs is er ook een kampioenschap voor constructeurs. De constructeurspunten worden berekend door de punten van beide coureurs van een team op te tellen. Als beide coureurs in de top 10 eindigen, worden hun punten opgeteld bij het totaal van het team. Het constructeurskampioenschap is belangrijk omdat het aanzien en financiële beloningen met zich meebrengt.
Strategische implicaties van de puntentelling
Het puntensysteem speelt een cruciale rol in het bepalen van de racestrategie van teams en coureurs. Aan het begin van het seizoen zijn de ogen gericht op de grote prijzen, maar naarmate het kampioenschap vordert, kunnen coureurs strategische keuzes maken op basis van de punten. Een coureur die een comfortabele voorsprong heeft in het kampioenschap, kan ervoor kiezen om iets voorzichtiger te rijden en punten veilig te stellen zonder al te veel risico te nemen.
Sprintraces: Extra punten in een korter format
In 2021 werd er een extra dimensie aan het Grand Prix-weekend toegevoegd, namelijk de sprintraces. Dit is een kortere race die, naast de normale race, op zaterdag wordt gereden. Een sprintrace heeft een lengte van ongeveer 100 km en duurt dus niet langer dan één uur. Hierbij geldt een speciale puntentelling.
Voor de sprintrace is er een speciale puntentelling, waarbij de top acht punten krijgt toegewezen. De winnaar gaat er vandoor met 8 punten, en iedereen daar achter krijgt steeds een punt minder: de nummer twee krijgt er 7, de nummer drie 6 enzovoort.
Lees ook: Dispensatieregels in het Voetbal
Hieronder het overzicht van de puntenverdeling in een sprintrace:
Positie | Punten |
---|---|
1e | 8 |
2e | 7 |
3e | 6 |
4e | 5 |
5e | 4 |
6e | 3 |
7e | 2 |
8e | 1 |
In 2025 staan er zes sprintraces op de kalender, die plaatsvinden tijdens de Grand Prix-weekenden in China, Miami, België, Austin, Brazilië en Qatar. In een sprintweekend is de maximale weekendscore daardoor 34 punten. Een coureur die in een sprintweekend zowel de sprintrace als de reguliere race wint, ontvangt in totaal 33 punten.
Historische veranderingen in de puntentelling
De puntentelling in de Formule 1 heeft door de jaren heen verschillende veranderingen ondergaan om de sport eerlijker en competitiever te maken:
- 1950-1959: Alleen de top 5 coureurs kregen punten, met 8 punten voor de winnaar. De snelste ronde leverde toen ook een extra punt op.
- 1960-1980: De puntenschaal werd uitgebreid om de top 6 te belonen, met 9 punten voor de winnaar.
- 1981-2002: Winnaars kregen 10 punten, en de top 6 bleef punten verdienen.
- 2003-2009: De puntenschaal werd verder uitgebreid tot de top 8, om teams in het middenveld meer kans te geven.
- Sinds 2010: De huidige puntenschaal, met 25 punten voor de winnaar en beloning tot de 10e plaats, werd geïntroduceerd.
Deze wijzigingen waren bedoeld om meer spanning te creëren en ervoor te zorgen dat teams en coureurs in het middenveld en achterveld ook gestimuleerd werden om competitief te blijven.
Wijzigingen in 2025: Geen punt meer voor de snelste ronde
Een belangrijke wijziging voor 2025 is de afschaffing van het extra punt voor de snelste ronde. Sinds 2019 werd een extra punt toegekend aan de coureur die de snelste ronde reed, mits hij in de top tien eindigde. Dit punt is vanaf 2025 niet meer van toepassing. Deze regel werd in 2019 opnieuw ingevoerd, nadat de coureurs in de jaren vijftig ook al een punt kregen voor het rijden van de snelste ronde.
Lees ook: Waterpolo: spelregels voor beginners
Deze aanpassing is bedoeld om de focus te verleggen naar consistente prestaties gedurende de gehele race, zonder extra beloningen voor individuele snelle rondes.
Toekomstige veranderingen: Mogelijk punten voor de top 12?
De Formule 1 wil het puntensysteem voor volgend jaar echter zo aanpassen dat de eerste twaalf coureurs punten krijgen. Een belangrijke reden voor deze wijziging zou de verbeterde betrouwbaarheid van de auto’s zijn, gekoppeld aan het feit dat het bijna elk weekend dezelfde vijf teams zijn die de top-tien bevolken. Doordat er tegenwoordig nauwelijks nog coureurs uitvallen met problemen, zijn het dus vaak dezelfde teams die punten scoren. Zo zijn het momenteel Red Bull Racing, Ferrari, McLaren, Mercedes en Aston Martin die onder normale omstandigheden de buit onderling verdelen.
Het voorstel is om het aantal punten voor de top-zeven gelijk te houden, om zo de impact op de strijd om het kampioenschap te beperken. Het idee voor het nieuwe puntensysteem wordt volgende week besproken tijdens een vergadering van de F1-commissie, waarin afgevaardigden van de teams, de FIA en de Formule 1 zitten. Als een meerderheid van de teams voor is, kan de verandering al voor het F1-seizoen 2025 worden doorgevoerd.
Behoud van punten bij teamwissels
Mocht een rijder gedurende het seizoen van team A naar team B vertrekken, dan behoudt hij al zijn WK-punten. Zijn nieuwe team krijgt de punten er echter niet bij, want deze blijven bij het team waarvoor hij reed toen hij de punten haalde. Een voorbeeld hiervan is Max Verstappen die het seizoen 2016 begon bij Toro Rosso, maar na vier races de overstap maakte naar Red Bull Racing. De punten die hij in de eerste vier Grands Prix scoorde bleven van Toro Rosso, maar mocht Verstappen zelf ook houden.
Voorbeelden van de impact van puntentelling
Een bekend voorbeeld van hoe belangrijk punten kunnen zijn, is het seizoen 2008, waarin Lewis Hamilton het kampioenschap won met slechts één punt voorsprong op Felipe Massa. Dit bewijst dat zelfs een extra punt, zoals voor de snelste ronde (tot 2025), het verschil kan maken tussen overwinning en teleurstelling.
De rol van Max Verstappen
Max Verstappen is momenteel de regerend kampioen van de Formule 1. De Nederlander werd na een strijd met Lewis Hamilton voor het eerst wereldkampioen in 2021. Verstappen won de titel nadat hij Hamilton in de laatste ronde van de Grand Prix van Abu Dhabi passeerde voor de koppositie. Het tweetal ging op gelijke hoogte in het klassement naar de laatste race en dus zou degene die hoger eindigde wereldkampioen worden. De hele race leek het erop dat Hamilton de titel zou winnen, maar een late Safety Car-periode gooide roet in het eten voor de zevenvoudig wereldkampioen. Zodoende won Verstappen voor het eerst de wereldtitel in de Formule 1.
Verstappen besloot wegens zijn titelwinst om zijn gebruikelijke racenummer 33 in te ruilen voor de nummer 1. De Limburger gaf als reden dat het misschien maar één keer voorkomt in zijn carrière dat hij met nummer 1 op zijn auto mag rijden. Hij is de eerste coureur sinds Sebastian Vettel in 2014 die startnummer 1 gebruikt, aangezien Lewis Hamilton gedurende zijn hegemonie alleen zijn gebruikelijke nummer 44 gebruikte en Nico Rosberg meteen met pensioen ging na zijn titelwinst in 2016.
Verstappen ging in 2022 opnieuw ervandoor met het kampioenschap. Dat jaar was de Nederlander zelfs nog dominanter dan het jaar daarvoor. Zo won hij de wereldtitel met nog vier races te gaan tijdens de Grand Prix van Japan op het Suzuka Circuit. Eerst leek het er nog op dat hij de titel op één punt zou mislopen, wat betekend had dat hij zijn titelfeest met twee weken moest uitstellen tot aan de Grand Prix van de Verenigde Staten. Charles Leclerc, zijn voornaamste titelrivaal, werd echter teruggezet van de tweede naar de derde plaats achter Sergio Pérez. De Ferrari-coureur sneed de laatste chicane van het Suzuka Circuit immers af en daarvoor kreeg hij een tijdstraf van vijf seconden van de wedstrijdleiding. Hierdoor liep Verstappen, die de wedstrijd won, genoeg punten uit om zijn tweede titel te vieren op de thuisbaan van motorleverancier Honda.
Ook in 2023 prolongeerde de Limburger zijn wereldtitel, waardoor hij zich in een select gezelschap met drievoudig wereldkampioenen mocht voegen. Red Bull had met de RB19 een van de meest dominante auto's uit de geschiedenis van de sport gebouwd. Het Oostenrijkse team won maar liefst 21 van de 22 Grands Prix in 2023, terwijl de Nederlander zelf alle recordboeken herschreef met negentien Grand Prix-overwinningen. Sergio Pérez begon sterk aan het seizoen met overwinningen in Saoedi-Arabië en Azerbeidzjan, waarna Verstappen in Miami de eerste van tien opeenvolgende overwinningen zou pakken, eveneens een record. Een lastig weekend in Singapore zorgde ervoor dat voormalig teamgenoot Carlos Sainz als enige niet-Red Bull-coureur een Grand Prix wist te winnen, waarna Verstappen aan een nieuwe zegereeks begon en de laatste zeven Grands Prix van het seizoen won. Verstappen werd op de zaterdag in Qatar de eerste coureur ooit die zijn titel veiligstelde in een sprintrace, met nog zes Grands Prix te gaan.
In 2024 werd Verstappen de zesde coureur met minimaal vier wereldtitels. Het seizoen ging voortvarend van start, met vier overwinningen in de eerste vijf races. De RB20 presteerde echter steeds minder sterk, terwijl de concurrentie, met vooral McLaren, alsmaar competitiever werd. Red Bull gaf een grote voorsprong in het constructeurskampioenschap uit handen, en eindigde zelfs als derde achter McLaren en Ferrari.
Verstappen behield zijn vroeg opgebouwde voorsprong echter wel, en werd in Las Vegas voor de vierde maal tot wereldkampioen gekroond. De Nederlander hield in de zomermaanden goed stand, en deelde in Brazilië een mokerslag uit aan Lando Norris, zijn laatst overgebleven concurrent. Verstappen won de regenrace vanaf de zeventiende startplek met bijna twintig seconden voorsprong, terwijl zijn Britse rivaal als zesde over de streep kwam. Bij de volgende race in Las Vegas had Verstappen genoeg aan een vijfde plek om opgelucht adem te mogen halen en zijn wereldtitel te kunnen vieren.
tags: #aantal #punten #f1 #wedstrijd #puntensysteem