Nieuwsbrieven en Wedstrijden: Inspiratie en Betrokkenheid Creëren

Een nieuwsbrief maken kan een uitdaging zijn, vooral als je inspiratie mist. Veel bedrijven willen hun contacten of personeel op de hoogte houden, maar worstelen met het vullen van de nieuwsbrief met interessante en relevante informatie. Wat zet je in een nieuwsbrief om de ontvangers te stimuleren deze te openen, te lezen en wellicht zelfs actie te ondernemen? En hoe kun je een wedstrijd inzetten om de betrokkenheid te vergroten?

De Kunst van de Nieuwsbrief: Van Onderwerp tot Actie

Het schrijven van een effectieve nieuwsbrief begint bij het kiezen van de juiste onderwerpen en een goede opzet. Het kan handig zijn om vaste thema’s te kiezen die in elke nieuwsbrief terugkomen, waardoor je een goede basis hebt bij het samenstellen van de inhoud. Denk aan informatieve artikelen, inspirerende verhalen, interactieve elementen, instructies, entertainment en wervingsacties. Vergeet ook niet de afzender van de nieuwsbrief te vermelden.

Informatie:* Nieuws uit de branche (bijv. van Haarlems Dagblad, Emerce Jobs)

  • Aankondigingen (bijv. nieuwe agenda, ticket alerts van Ticketmaster)
  • Updates over producten of diensten (bijv. Trove is on the Mac!, Prezi)
  • Gezondheidstips (bijv. Weet jij wat light, puur en zonder toegevoegde suikers betekent? van GezondNU)
  • Tuinieren (bijv. van Intratuin Amsterdam)
  • Wonen & Interieur (bijv. van IKEA Amsterdam, vtwonen.nl)
  • Mode (bijv. Welkom Topshop! van Zalando)
  • Service Management (bijv. van Service Management)

Inspiratie:* Reizen (bijv. Scary alert! van Peter Langhout Reizen)

  • E-commerce (bijv. van PrestaShop)
  • Mode (bijv. van WE Fashion, NET-A-PORTER)
  • Crowdfunding (bijv. van Crowdyhouse, Kickstarter)
  • Supermarkten (bijv. van Jumbo Supermarkten, Albert Heijn)
  • Productiviteit (bijv. van Evernote)
  • Psychologie (bijv. van Psychologie Magazine)
  • Bloemen en planten (bijv. Heb jij al bloembollen geplant? van Intratuin Amsterdam)
  • Fotografie (bijv. van iStock)
  • Stijl (bijv. Celebrate #fablegs day! van Marqt)
  • Cosmetica (bijv. van Lush Nederland)
  • Nieuws (bijv. van Esprit News)
  • Dranken (bijv. van Heineken)
  • Gaming (bijv. van Playstation)
  • Boeken (bijv. van Adfo Books)
  • Auto's (bijv. Why predict de future? bij autolancering van BMW UK)

Interactie:* Vraag om feedback (bijv. van Airbnb)

  • Stel vragen (bijv. van IKEA Amsterdam)
  • Organiseer polls (bijv. van SENSEO®)

Instructie:* Haarverzorging (bijv. van Rob Peetoom Nieuws)

  • Carrière (bijv. van Intermediair)
  • Fitness (bijv. van Runkeeper)
  • Recepten (bijv. van Albert Heijn)
  • Klusadvies (bijv. Klusvraag? van GAMMA)
  • Tuinieren (bijv. van Intratuin Amsterdam)

Entertainment:* Artikelen (bijv. van Intermediair Magazine)

  • Winacties (bijv. Een jaar lang gratis bloemen? van Oasis Fashions)
  • Reizen (bijv. van Booking.com)
  • OneWorld (bijv. van Robert Went & OneWorld)

Werving:* Maaltijdboxen (bijv. van HelloFresh)

  • Vliegtickets (bijv. van British Airways)
  • Goede doelen (bijv. Voorkom dat kinderen gaan roken. van KWF Kankerbestrijding)
  • Vacatures (bijv. van Stage Entertainment Nederland, Hellodialog, Glassdoor)
  • Marketingcongressen (bijv. Ben jij erbij? van Het Grote Marketing Congres)
  • Muziek (bijv. van Spotify)

Evaluatie:* Reviews (bijv. van Ditzo)

  • Opiniepeilingen (bijv. van GeenPeil)
  • Artikelen (bijv. Elsbeth Eilander, Adformatie.)

Attent gebaar:* Bedankjes (bijv. Praxis bedankt je voor je aankoop)

  • Felicitaties (bijv. Proficiat! van de Efteling)
  • Kaarten (bijv. van KaartWereld)

Vertrouwen opwekken:* Aanbiedingen (bijv. Psssttt..! van Indoor Skydive Roosendaal)

Winacties: Betrokkenheid Vergroten en Aandacht Genereren

Naast een goede nieuwsbrief, zijn winacties een effectieve manier om de betrokkenheid van je publiek te vergroten en de aandacht op je merk te vestigen. Door een prijs te verloten die gerelateerd is aan jouw bedrijf, creëer je direct aandacht voor je aanbod. Zelfs als deelnemers de prijs niet winnen, kan het hun interesse wekken en hen aanzetten tot een aankoop.

Soorten Winacties:

  1. Like & Win: Laat mensen het bericht liken om kans te maken op een prijs.
  2. Ondertitel Wedstrijd: Vraag je fans om een leuke ondertitel te bedenken voor een afbeelding.
  3. Motivatie Maandag: Roep je fans op om elkaar te motiveren.
  4. Product Feedback: Vraag mensen wat ze van je nieuwste product vinden.
  5. Fan Milestone: Start een winactie als je een bepaald aantal fans hebt behaald.
  6. Team Spotlight: Laat fans aangeven door welk teamlid ze het best geholpen worden.
  7. Gebruiksscenario's: Vraag hoe mensen jouw product of dienst zouden gebruiken.
  8. Goede Doelen Actie: Zet mensen in actie voor een goed doel.
  9. Herinneringen Ophalen: Vraag je fans naar mooie herinneringen aan feestdagen of vakanties.
  10. Kleurplaat Wedstrijd: Laat kinderen (of volwassenen) zich uitleven op een kleurplaat.
  11. Nomineer Iemand: Laat deelnemers iemand anders nomineren om de prijs te winnen.
  12. Stem Wedstrijd: Laat mensen stemmen op een favoriet en verloot een prijs onder de stemmers.
  13. Opleuken van Afbeeldingen: Laat mensen een saaie afbeelding opleuken met bewerkingsprogramma's.
  14. Tips Delen: Vraag je fans om goede tips te delen met andere fans.
  15. Live Uitzending: Ga live en haal iemand in de uitzending die kans maakt op een prijs.
  16. Woord van het Jaar: Vraag je fans wat het woord van het jaar is.
  17. E-book Zoektocht: Verberg een afbeelding of letters in je e-book die een woord vormen.
  18. Dubbele Fotowedstrijd: Laat je fans een winnaar kiezen uit inzendingen.
  19. Raad het Aantal: Vul een vaas met paaseieren en laat mensen raden hoeveel erin zitten.
  20. Schrijfwedstrijd: Laat mensen een gedicht of sprookje schrijven.
  21. Verlanglijstje: Laat mensen een verlanglijstje samenstellen met producten uit je webshop. (VT Wonen doet iets vergelijkbaars)
  22. Download & Win: De mensen die jouw weggever downloaden maken kans op een prijs.
  23. Vragenlijst: Verloot een prijs onder de mensen die een vragenlijst invullen.
  24. Duimpjes Omhoog: Laat mensen reageren en elkaar duimpjes geven; de persoon met de meeste duimpjes wint.
  25. Kruiswoordpuzzel/Woordzoeker: Bedenk een kruiswoordpuzzel of woordzoeker.
  26. Thema Dagen: Verloot een product gerelateerd aan een thema dag (bijv. Nutella op Nutelladag).
  27. Deel een Bericht: Laat mensen een bericht van hun eigen pagina delen in een reactie.
  28. Favoriete Gerecht: Vraag mensen welk gerecht ze het liefst zouden kiezen van je menukaart.
  29. Funny Friday: Maak van de vrijdag een 'Funny Friday'.
  30. Nieuwsbrief Aanmelding: Laat mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief om kans te maken op een prijs.
  31. Nieuwe Naam Bedenken: Laat je fans meedenken over een nieuwe naam voor een product of dienst.
  32. Nieuw Product Bedenken: Vraag mensen een nieuw product of dienst te bedenken.
  33. Voorspel Wedstrijd: Laat mensen de temperatuur of een sportuitslag voorspellen.
  34. Promotiemateriaal Spotten: Laat mensen foto's maken van jouw promotiemateriaal (posters, flyers).
  35. Creatieve Dozen: Laat klanten creaties maken van je verpakkingsdozen (voorbeeld: Coolblue).
  36. Zin Afmaken: Bedenk een zin die eindigt met een stippellijn en laat mensen suggesties geven.
  37. Raadsel: Bedenk een goed raadsel (niet te ingewikkeld).
  38. Slogan Wedstrijd: Laat mensen een nieuwe slogan voor jouw bedrijf bedenken.
  39. Liefde voor Product Tonen: Roep je fans op om hun liefde voor jouw product te laten zien met een foto of video.
  40. Recensie Actie: Verloot een prijs onder de mensen die een recensie hebben achtergelaten.
  41. Adventskalender: Verloot zeven dagen lang een prijs onder de deelnemers.
  42. Pedicure/Nagelstudio Actie: Verloot een behandeling.
  43. Bedrijfsjubileum: Maak van je bedrijfsjubileum een feestje met een winactie.
  44. Incheck Actie: Laat mensen inchecken op de locatie van je bedrijf.
  45. Bezoek Actie: Organiseer een winactie waar mensen alleen aan deel kunnen nemen als ze langskomen.
  46. Samenwerking Actie: Overleg met een partnerbedrijf om samen iets weg te geven.
  47. Omslagfoto Promotie: Plaats de winactie in een omslagfoto op je Facebookpagina.
  48. Video Maken: Laat mensen een video maken over hun ervaring met jouw bedrijf.
  49. Product van de Maand: Laat je fans aangeven welk product deze maand in de aanbieding komt.
  50. Tag Actie: Laat mensen vrienden taggen in een reactie.
  51. DIY Actie: Vraag je fans om creatieve DIY ideeën.

Tips voor Succesvolle Winacties:

  • Eenvoud: Hoe gemakkelijker het is om mee te doen, hoe meer deelnemers. Een ‘vind-ik-leuk’ actie werkt vaak het beste.
  • Marktonderzoek: Gebruik winacties om informatie te verzamelen over je fans en hun behoeften.
  • Relevante Prijzen: Kies prijzen die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf om de juiste doelgroep aan te trekken.
  • Eenvoudige Winnaar Selectie: Gebruik tools om gemakkelijk een winnaar te selecteren.
  • Duidelijke Voorwaarden: Communiceer helder de regels en voorwaarden van de wedstrijd.
  • Privacy Waarborgen: Leg uit hoe je omgaat met de persoonsgegevens van de deelnemers.
  • Aansprakelijkheid Beperken: Formuleer een duidelijke aansprakelijkheidsclausule.
  • Uitsluitingsgronden: Definieer de gronden waarop deelnemers kunnen worden uitgesloten.
  • Toepasselijk Recht: Vermeld dat het Nederlands recht van toepassing is op de wedstrijd.

Voorbeeld: De Floral Home Collection Wedstrijd van Rituals

Een goed voorbeeld van een winactie is de Floral Home Collection wedstrijd van Rituals. Deelnemers maken kans op een pakket van vijf producten uit de Floral Home Collection. De wedstrijd is bedoeld voor inwoners van Nederland van 18 jaar of ouder. Deelname is kosteloos en de winnaar wordt willekeurig geselecteerd. Rituals gebruikt de persoonsgegevens van de deelnemers alleen voor het doel van de wedstrijd en behandelt deze vertrouwelijk.

Lees ook: Wisselbeleid in het voetbal

Lees ook: Dispensatieregels in het Voetbal

Lees ook: Waterpolo: spelregels voor beginners

tags: #aantal #deelnemers #wedstrijd #vtwonen