Zaalvoetbal, ook wel futsal genoemd, is een populaire variant van voetbal die in een zaal wordt gespeeld. Hoewel het veel overeenkomsten vertoont met veldvoetbal, zijn er enkele belangrijke verschillen in de regels. Dit artikel behandelt de specifieke regels omtrent corners en hoe je hier optimaal van kunt profiteren om te scoren in het zaalvoetbal.
Algemene spelregels
Voordat we ingaan op de details van de corner, is het belangrijk om de algemene spelregels van zaalvoetbal te begrijpen.
- Team: Een team bestaat uit vijf spelers, inclusief een keeper. Een wedstrijd kan beginnen wanneer een team uit minimaal 4 spelers, inclusief altijd een keeper, bestaat. Maximaal mag een team uit 5 spelers bestaan. Het is mogelijk dat een team gedurende de wedstrijd tijdelijk met 3 spelers komt te staan.
- Wissels: Er mag continu en onbeperkt gewisseld worden. Wisselen moet meestal voor de bank waar je op zit (officieel staan er haaks op de zijlijn twee strepen waartussen je mag wisselen). De speler moet eerst het veld verlaten, voordat de wissel erin mag. Wissel alleen als jouw team balbezit heeft.
- Speeltijd: De competitiewedstrijden hebben een speeltijd van 2 x 22 minuten op de donderdag. Er wordt gespeeld met zuivere speeltijd, dus de klok gaat pas lopen als de bal in het spel is.
- Bal: Er wordt gespeeld met een plofbal, die kleiner is (maat 4) en minder stuitert dan een veldvoetbal. De FZK levert wedstrijdballen in sporthal Cellesbroek. In de overige zalen dienen de thuisspelende teams te zorgen voor een semi-plofbal.
- Uitrusting: Verplichte uitrusting spelers: shirt of trui, korte broek (eventueel lange broek voor de keeper), kousen en schoenen. De keeper heeft een duidelijk zichtbaar ander tenue aan dan de rest van de spelers.
- Scheidsrechter: Wanneer er geen scheidsrechter aanwezig is dan dient het thuisspelende team voor een scheidsrechter te zorgen. Is de tijd gestart en nog geen scheidsrechter aanwezig dan zal het team na 3 minuten een 1-0 achterstand incasseren. Na 10 minuten zonder scheidsrechter wordt de wedstrijd al gespeeld gezien en krijgt het thuisspelende team een 3-0 nederlaag aan de broek, complete zaalhuur betalen en een punt in mindering. De uitspraak van de scheidsrechter, terzake van spelaangelegenheden is beslissend voor wat betreft het resultaat van de wedstrijd. De scheidsrechter is als tijdwaarnemer verantwoordelijke voor het eindsignaal (zoemer) na einde 1ste helft en einde wedstrijd. De scheidsrechter heeft het recht om, al gelang naar de regels, vrije trappen en strafschoppen-, een vermaning-, een 2 minuten straf (d.m.v. de gele kaart)-, een rode kaart te geven.
- Begin van de wedstrijd: De wedstrijd begint wanneer de klok gaat lopen (beheerder/scheidsrechter) of bij geen centrale klok op het teken van de scheidsrechter. Ieder speler hoort bij aanvang wedstrijd op zijn eigen helft te staan. De tegenspelers dienen minimaal op 3 meter afstand te blijven tot dat de bal in voorwaartse richting is getrapt na het fluitsignaal van de scheidsrechter.
- Bal uit: UIT: wanneer deze geheel en al over de doellijn of zijlijn is gegaan. Een doelpunt kan worden gescoord vanuit het hele speelveld.
- Scheidsrechterbal: Wanneer de bal in het spel is en: de scheidsrechter per ongeluk het spel onderbreekt - de scheidsrechter noodzakelijk het spel onderbreekt (blessure speler) - overtredingen plaats vinden buiten het speelveld - een niet speler (coach, toeschouwer,etc.) beïnvloed de wedstrijd - een andere bal beïnvloed de wedstrijd, dan wordt er een scheidsrechterbal gegeven waarbij een speler van beide teams aanwezig mogen zijn. De bal dient eerst de grond te raken voordat die in het spel is.
- Straf bij overtredingen: De scheidsrechter heeft het recht om, al gelang naar de regels, vrije trappen en strafschoppen-, een vermaning-, een 2 minuten straf (d.m.v. de gele kaart)-, een rode kaart te geven. Een twee minutenstraf kan opgeheven worden wanneer er een doelpunt is gescoord in het voordeel van de tegenstander. Mocht het zo zijn dat beide teams met het zelfde aantal spelers spelen op het moment dat er een doelpunt valt dan blijft dit aantal spelers gelijk en zit de “dader” zijn straf uit. Zitten er meerdere teamgenoten met een twee minutenstraf op de bank dan mag maar één van de spelers het team aanvullen. Een coach of een wisselspeler kan ook een gele kaart krijgen. Een speler dient de zaal te verlaten en het team mag pas weer aangevuld worden na vijf minuten of wanneer er een doelpunt is gescoord in het voordeel van de tegenstander. Mocht het zo zijn dat beide teams met het zelfde aantal spelers spelen op het moment dat er een doelpunt valt dan blijft dit aantal spelers gelijk en wordt de vijf minutenstraf verder uitgevoerd. Een coach of een wisselspeler die een rode kaart krijgen dienen de zaal te verlaten.
- Indirecte vrije trap: De scheidsrechter geeft deze aan door zijn arm gestrekt boven zijn hoofd te heffen. De bal hoort stil te liggen - de tegenstander dient minimaal 5 meter afstand te nemen - de nemer mag de bal niet voor een tweede maal aanraken, alvorens deze is aangeraakt of gespeeld door een andere speler - vrije trappen binnen de eigen 6 meterlijn dienen te worden genomen op deze lijn zodicht mogelijk bij de plaats van de overtreding.
- Intrap: Ingooien gaan we dus niet zien in Ziggo Dome en MartiniPlaza. Gaat de bal over de lijn, dan wordt het spel hervat met een intrap. Intrap: mag niet genomen worden door iemand die op dat moment van de bank komt. Want deze speler neemt op dat moment nog niet mee aan het spel, staat namelijk niet in het veld. Intrap: de bal moet stilliggen op de lijn en de nemer mag met 1 voet in het veld of op de lijn staan.
- Slidings: Slidings zijn uit den boze!! Ook voor de keeper.
Corner: De Regels
Een corner wordt toegekend aan de aanvallende partij wanneer de bal over de doellijn gaat en het laatst is aangeraakt door een verdediger. De corner wordt genomen vanaf de hoek van het speelveld aan de kant waar de bal over de lijn is gegaan.
Specifieke regels voor de corner:
- Plaatsing van de bal: De bal dient stil te liggen in de hoek van het speelveld.
- Afstand tegenstanders: De tegenstanders moeten minimaal 5 meter afstand houden van de bal.
- Uitvoering binnen 4 seconden: Net als bij vrije trappen en intrappen, heb je 4 seconden om de corner te nemen. De scheids geeft soms ook aan hoeveel seconden je nog hebt, door met zijn vingers opzichtig te tellen. Leg de bal ook altijd stil.
- Direct scoren: Uit een hoekschop kan rechtstreeks gescoord worden als de bal heeft stilgelegen en deze actie binnen 4 seconden is uitgevoerd.
- Niet binnen 4 seconden: Wanneer de hoekschop niet binnen 4 seconden is genomen dan wordt deze omgezet naar een doelworp (achterbal).
- Standbeen: Bij een intrap of corner mag je standbeen niet volledig in het veld staan. Op de lijn mag wel. Als je rechtsbenig bent en de bal rechtsachterin het veld in moet brengen, dan is dat dus lastig, aangezien je je voet naast de bal wil hebben. Probeer dan een linkspoot de bal te laten nemen, of punter de bal het veld in.
Scoren uit een Corner: Tactieken en Tips
Een corner kan een uitstekende kans zijn om te scoren in zaalvoetbal. Hier zijn enkele tactieken en tips om je kansen te vergroten:
- Variatie in de uitvoering:
- Direct schot: Probeer direct op doel te schieten, vooral als je een speler hebt met een hard en zuiver schot.
- Korte corner: Speel de bal kort naar een medespeler, die vervolgens kan schieten of de bal voor het doel kan brengen.
- Getimede loopacties: Laat spelers op het juiste moment naar de bal toe bewegen om de verdediging te verrassen.
- Positiespel:
- Eén speler bij de paal: Plaats een speler bij de eerste of tweede paal om een afvallende bal binnen te tikken.
- Blokkades: Zet blokkades voor de verdedigers om je medespelers vrij te laten lopen.
- Tweede bal: Zorg ervoor dat er spelers klaarstaan om de tweede bal op te pikken als de corner wordt afgeslagen.
- Communicatie:
- Afspraken: Maak duidelijke afspraken over wie de corner neemt en welke loopacties er worden gemaakt.
- Roepen: Communiceer tijdens de corner om je medespelers te laten weten waar je bent en wat je van plan bent.
- Maak gebruik van de 4 seconden regel:
- Tijdrekken: Meestal gaat de tijd pas in vanaf het moment dat de bal op de lijn of of de goede plek ligt. Hier vóór kan je dus soms nog wat tijd pakken als dat nodig is!
Andere belangrijke spelregels
Naast de cornerregels zijn er nog een aantal andere belangrijke spelregels in het zaalvoetbal:
Lees ook: Zaalvoetbalvereniging lidmaatschap
- Terugspelen op de keeper: Als de keeper de bal in het spel brengt, mag hij hem op zijn eigen helft pas weer ontvangen van een medespeler nadat de bal is aangeraakt door een tegenstander. Nadat een speler de bal krijgt van de keeper (bijvoorbeeld bij een keeperbal), dan mag de bal niet meer terug naar de keeper. Raakt de keeper dan wel de bal aan, dan is het een indirecte vrije bal op de plek waar de keeper hem aanraakte. Vroeger was het zo dat de bal ook over de middellijn kon voordat de keeper hem weer mocht aanraken, tegenwoordig is dat alleen als een tegenstander de bal heeft geraakt. In het algemeen wil je de keeper zo min mogelijk bij het spel betrekken. Als de keeper over de middellijn is echter, dan mag hij meedoen als een veldspeler. Dit kan handig zijn als je in de laatste minuten risico's wilt nemen.
- Achterbal door keeper: Als de keeper een achterbal aan zijn voeten legt en in het veld brengt door de bal te schieten, moet de achterbal opnieuw worden overgenomen. Omdat de bal niet op correcte wijze in het spel is gebracht.
- Vrije trap, direct of indirect: altijd binnen 4 seconden, tenzij de scheidsrechter aangeeft dat er op zijn fluitje gewacht moet worden. Bijvoorbeeld als de scheidsrechter 5 meter voor een muurtje wil uitmeten.
- Penalty: wordt genomen op de rand van het doelgebied recht voor het doel. Niet op de streep die daar ongeveer 50 centimeter vanaf staat.
- Hands: als een speler in het doel van het andere team scoort, onmiddellijk nadat hij de hand per ongeluk met zijn arm/hand heeft geraakt, wordt een indirecte vrije trap toegekend aan de tegenstander.
- Via de muur spelen: Via de zijkanten van de muur kan er worden doorgespeeld. Raakt de bal de muur achter het doel via de aanvallende partij, dan is de bal voor de keeper, die hem vervolgens vanaf de grond met de voet weer in het spel moet brengen.
- De keeper: Alleen de keeper mag de bal in de handen pakken. Hij mag dat alleen doen binnen de cirkel. Bij een terugspeelbal mag de keeper de bal niet met de handen pakken. Een kopbal mag dus wel.
- Afstand bij intrap: Bij een intrap vanaf de zijkant moet de tegenpartij min.
- Fysiek contact: De spelers mogen elkaar nauwelijks aanraken.
- Tijdrekken: een speler langer dan 4 seconden wacht met het hervatten van het spel, nadat de bal op de plaats is vanwaar de vrije bal moet worden genomen en de tegenstander de vereiste afstand heeft ingenomen.
- Vrije schop na plafond: Indien de bal het plafond boven het speelveld heeft geraakt, wordt de wedstrijd hervat met een vrije schop door de tegenstander . Deze moet worden genomen op de plaats waar de bal het laatst gespeeld c.q.
Teamverantwoordelijkheden
- Team inschrijven: Een team wordt ingeschreven door de captain. Hij/zij is de contactpersoon voor het Sportcentrum.
- Sportabonnement: Minimaal 5 (vijf) deelnemers dienen in het bezit te zijn van een - voor de duur van het betreffende Blok - geldig sportabonnement.
- Team samenstelling: De lijst van het (basis)team kan aangevuld worden met extra (nieuwe) spelers. Deze spelers kunnen niet afkomstig zijn uit een team uit dezelfde competitie. Deelnemers van een team kunnen onder geen beding van de lijst verwijderd worden.
- Competitie indeling: Het Universitair Sportcentrum bepaalt of een team daadwerkelijk in de door hem gewenste competitie geplaatst wordt.
- Afwezigheid: Indien een team helemaal niet of niet op voldoende sterkte op de afgesproken datum kan spelen dient dit minstens 48 uur voor aanvang van de wedstrijd gemeld te worden aan de tegenstande en aan het Front Office van het Universitair Sportcentrum. In overleg met de tegenstander, de scheidsrechter en de Coordinator Planning van het USC kan een andere datum en tijd geprikt worden om de westrijd alsnog in te halen. Wordt aan deze regel niet gehouden of kan er geen inhaaldatum gevonden worden, dan verliest het team - reglementair - met vijf-nul (5-0!). NOTA BENE: Na twee keer niet te zijn komen opdagen (en dus met 5-0 verloren te hebben), wordt het betreffende team uit de competitite gehaald en worden alle resultaten uit de stand verwijderd! Er volgt geen restitutie van het inschrijfbedrag of abonnementskosten.
Lees ook: Klassen en competities dameszaalvoetbal
Lees ook: Overzicht KNVB Zaalvoetbal Sponsoring
tags: #zaalvoetbal #corner #regels #scoren