Autisme is een complexe neurologische ontwikkelingsstoornis die zich op verschillende manieren kan uiten. Het beïnvloedt hoe iemand de wereld om zich heen ervaart en hoe hij of zij met anderen communiceert. Onderzoek naar autisme is essentieel om een beter begrip te krijgen van de aandoening en om de levenskwaliteit van mensen met autisme te verbeteren. In Eindhoven en omgeving vinden diverse initiatieven en onderzoeken plaats die zich richten op verschillende aspecten van autisme, van wonen en vrije tijd tot onderwijs en sociale interactie.
Wonen en Autisme: Onderzoek en Initiatieven
Een belangrijk aspect van het leven met autisme is de woonomgeving. Het Nederlands Autisme Register (NAR) presenteert onderzoeksresultaten in Eindhoven over hoe mensen met autisme het liefst wonen. De Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) organiseert in samenwerking met het NAR bijeenkomsten om de resultaten van dit onderzoek te presenteren.
Wooninitiatieven in Best en Veldhoven
Henk van de Ven vertelt over het Wooninitiatief Best, een woonvorm waar 10 (jong)volwassenen met autisme zo zelfstandig mogelijk wonen in hun eigen appartement met ambulante ondersteuning. Lia Speekenbrink, secretaris van JOVO in Veldhoven, deelt haar ervaringen met dit ouderinitiatief dat woningen biedt aan jongeren met autisme.
Het HOME Project: Leefsituatie, Behoeften en Obstakels
Anke Scheren presenteert de actuele resultaten van het HOME project. Dit project onderzoekt de leefsituatie, behoeften en obstakels die autistische jongeren en volwassenen ervaren op het gebied van wonen en vrije tijd. Vragen die aan bod komen zijn: Hoe groot is het aandeel van mensen dat zelfstandig woont? Welke factoren dragen daaraan bij? Wat zijn redenen voor mensen om te verhuizen? Hoe besteden mensen hun vrije tijd en wat zorgt voor ontspanning?
Onderwijs voor Leerlingen met Autisme: Parmant Helder en Parmant Joris
In Eindhoven is er ook aandacht voor onderwijs voor leerlingen met autisme. Parmant Helder is een reguliere havo/vwo-school die zich specifiek richt op leerlingen met autisme, AD(H)D of andere ondersteuningsbehoeften. Door de rustige en prikkelarme omgeving kunnen deze leerlingen zich optimaal ontwikkelen. De school hanteert een andere benadering voor het behalen van diploma’s, gericht op kleinschaligheid en persoonlijke ondersteuning.
Lees ook: Zaalvoetbalvereniging lidmaatschap
Nieuwbouw Onderwijscomplex
Parmant Joris en Parmant Helder worden gevestigd in een nieuw onderwijsgebouw op het huidige terrein van Parmant Joris. Beide scholen behouden hun eigen identiteit en krijgen grotendeels een eigen gebouw. Waar het meerwaarde oplevert, zullen zij delen van de huisvesting gezamenlijk gebruiken. Parmant Joris biedt onderwijs op vmbo-t, havo en vwo-niveau en staat bekend als een Topsport Talentschool.
Ontwerp voor Parmant Helder
Het ontwerp voor Parmant Helder was een zoektocht naar de rust en ruimte die de leerlingen met ASS en AD(H)D nodig hebben en het maken van verbinding. Omdat veel leerlingen bètavakken volgen, liggen de vleugels voor wiskunde en binas het dichtst bij, om zo een eerste hindernis weg te nemen. De school heeft daarnaast ook eigen ruimten. Omdat klassen kleiner zijn, zijn ook de lokalen kleiner. Er is minder vraag naar vrije werkruimte en meer behoefte aan concentratiewerkplekken. In verband met de fluctuatie van leerlingenaantallen is bij de nieuwbouw rekening gehouden met de mogelijkheid tot het flexibel aanbouwen van extra lokalen wegens groei.
Promotieonderzoek Lizan Kivits: Autisme en Wetenschap
Het verhaal van Lizan Kivits, die promoveerde aan de faculteit Electrical Engineering van de TU/e, laat zien dat mensen met autisme succesvol kunnen zijn in de wetenschap. Haar promotor, Paul Van den Hof, had in eerste instantie twijfels, maar zag al snel het potentieel van Lizan.
Overprikkeling en Communicatie
Lizan vertelde Paul over het filter dat mist in haar brein. Dat ze daardoor in bepaalde situaties dat brein moeilijk onder controle kan brengen omdat het zo druk is met prikkelverwerking. En dat ze bij te veel prikkels letterlijk blokkeert omdat ze geen hersencapaciteit over heeft om goed te kunnen functioneren. Die overprikkeling kan op allerlei fronten ontstaan. Paul hielp haar met leren communiceren. “Haar hoofd sloeg op hol wanneer iemand haar vroeg ‘Hee Lizan, hoe is het?’ Paniek. Wat bedoelt iemand daarmee, wat moet ik antwoorden? We hebben stap voor stap geprobeerd om de communicatie te verbeteren. Ook met de groep erbij, om elkaar te leren kennen en te weten hoe we het beste met elkaar kunnen omgaan."
Stap voor Stap
In een rustige omgeving met heldere afspraken presteerde Lizan steeds beter. Tussendoor gebruikte ze haar passie judo om stoom af te blazen en iedere dag was ze rond lunchtijd in de fitnesszaal van het SSC te vinden. Paul was onder de indruk van haar werk. Lizan leerde presenteren door stap voor stap te oefenen. “Vooral de vragen achteraf vond ik een groot ding. Bij te open vragen ga ik rondjes rennen in mijn hoofd en kom ik er niet meer uit.” Paul vulde aan: “Ze leerde later dat presenteren betekent dat je een interactie met je toehoorders aan moet gaan. Gooide ze daarna aan het begin van een presentatie zelf een vraag de zaal in."
Lees ook: Klassen en competities dameszaalvoetbal
Internationale Congressen
Stockholm werd gevolgd door Nice, en uiteindelijk zelfs een congres in Mexico. Met dezelfde aanpak, vertelt Paul. “Een paar weken van te voren gaan we samen zitten en dan schetsen we in detail een film van wat er die dagen gaat gebeuren. Een intensief traject, zeker toen er voor het eerst gevlogen werd. Wat gebeurt er op het vliegveld, hoe werkt het bij de security, hoe gaat het in het vliegtuig zelf? Mexico was een hele week, ook nog eens met flink tijdsverschil."
Ondersteuning aan de TU/e
Bij Education and Student Affairs (ESA) komen veel hulpverzoeken van studenten met een vorm van autisme binnen, vertelt TU/e-studentpsycholoog Aryan Neele. Zij adviseren aanstaande studenten die een diagnose autisme hebben dit te vermelden bij hun aanmelding; dat kan ook als ‘functiebeperking’. Maar ook tijdens de studie kunnen studenten, met of zonder diagnose, tegen beperkingen aanlopen als gevolg van een neurodivergent brein. Neele: “Het is heel belangrijk om begeleiding op maat te bieden. Bij autisme spreken we over een spectrumstoornis, wat zich bij iedereen anders kan uiten. Studenten met (een vermoeden van) autisme kunnen laagdrempelig aankloppen bij ESA, voor een individueel traject bij een van de studentpsychologen. “Waar nodig kunnen we doorverwijzen naar externe begeleiders, wij zijn er voornamelijk voor studiegerelateerde problematiek. Op praktisch gebied biedt ESA diverse trainingen aan, zoals de cursus ‘SFC 29 - Plannen en doelen stellen’, specifiek voor studenten met autisme of AD(H)D. Verder benadrukt Neele dat de studentpsychologen van ESA er óók voor TU/e medewerkers zijn. “We denken graag mee, en kunnen bijvoorbeeld een thema-bijeenkomst op een onderzoeksafdeling of studievereniging houden. Medewerkers die een student met autisme begeleiden kunnen zeker bij ons terecht."
Activiteiten en Bijeenkomsten in de Regio Eindhoven
In de regio Eindhoven worden diverse activiteiten en bijeenkomsten georganiseerd voor mensen met autisme en hun naasten.
Lotgenotencontact en Informatieavonden
Er zijn lotgenotencontactavonden voor ouders/verzorgers van kinderen met autisme, bijvoorbeeld in Deurne. Ook worden er informatieavonden georganiseerd, zoals de lezing over prikkelprofielen door Nynke Zuurmond in Zwolle.
Wandelingen en Koffie-ochtenden
Voor wie behoefte heeft aan ontspanning en contact met anderen zijn er wandelingen, zoals de wandeling in het Purmerbos, en koffie-ochtenden, bijvoorbeeld in Roosendaal.
Lees ook: Overzicht KNVB Zaalvoetbal Sponsoring
Autismecafé en Bordspellenmiddagen
Het Autismecafé Purmerend is een ontmoetingsplek voor volwassenen met (een vermoeden van) autisme en een gemiddelde of hoge intelligentie. Er worden ook bordspellenmiddagen georganiseerd, bijvoorbeeld in Purmerend.
Deelgenotencontact voor Ouders van Volwassen Kinderen
Voor ouders van volwassen kinderen met autisme is er deelgenotencontact, bijvoorbeeld in Eindhoven.
Thema-ochtenden
Er worden thema-ochtenden georganiseerd, bijvoorbeeld over moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen in Eindhoven.
Inloopmogelijkheden
Er zijn diverse inloopmogelijkheden, bijvoorbeeld in Den Bosch, Soest en Purmerend.
Creatieve Ochtenden
In Heerhugowaard worden creatieve ochtenden georganiseerd.
Autisme en Suïcidaliteit
Er is een bijeenkomst over autisme en suïcidaliteit in Steenwijk.
Samen Wandelen
Er worden wandelingen georganiseerd in Steenwijkerland-Meppel en Breda.
Activiteiten Specifiek voor Partners
Er zijn activiteiten gericht op partners van mensen met (een vermoeden van) autisme.
tags: #zaalvoetbal #autisme #eindhoven #onderzoek