Theo Raeken: Lacrosse Vaardigheden en de Huidige Staat van het Onderwijs

Dit artikel behandelt niet direct de lacrosse vaardigheden van een specifiek persoon genaamd Theo Raeken. In plaats daarvan wordt de huidige staat van het onderwijs in Nederland besproken, waarbij de informatie uit de door de gebruiker verstrekte tekst wordt gebruikt. De tekst schetst een negatief beeld van de onderwijssituatie en de uitdagingen waar docenten mee te maken hebben. Er wordt gekeken naar de mogelijke oorzaken van het lerarentekort en de dalende leerresultaten, en er wordt een historisch perspectief geboden om de problemen te begrijpen.

Inleiding

De kwaliteit van het onderwijs en het welzijn van een samenleving zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het Nederlandse onderwijs staat echter onder druk. Er is een groeiend lerarentekort, een hoge werkdruk en een afnemende waardering voor het beroep van docent. Het artikel analyseert het lerarentekort vanuit een historisch perspectief en probeert de samenhangende daling van de leerresultaten te verklaren.

De Lekkende Boot: Een Metafoor voor het Huidige Onderwijs

Het Nederlandse onderwijs wordt vergeleken met een "lekke boot die leerkrachten uit alle macht nog vooruit proberen te roeien, als galeislaven." Deze metafoor illustreert de zware last die op de schouders van docenten rust. Ze proberen met man en macht het onderwijs op koers te houden, terwijl ze geconfronteerd worden met een toenemende werkdruk en een gebrek aan middelen. Ondertussen verschijnen er allerlei "speedbootjes, grachtensloeps en waterscooters" die adviezen schreeuwen, maar geen concrete hulp bieden.

Alarmerende Cijfers: Dalende Leerprestaties en Motivatie

Het laatste PISA-onderzoek (2018) toont aan dat een aanzienlijk deel van de vijftienjarigen niet voldoet aan de minimale niveaus voor rekenen, natuurkunde en lezen. Vooral de leesmotivatie van Nederlandse leerlingen is zorgwekkend laag. Dit heeft vooral gevolgen voor kwetsbare leerlingen, maar ook slimme leerlingen presteren minder goed dan hun westerse leeftijdsgenoten. Steeds meer vermogende ouders kiezen voor particulier onderwijs, omdat ze het vertrouwen in het openbaar onderwijs verliezen.

  • Rekenen: 16% van de vijftienjarigen voldoet niet aan het minimale niveau.
  • Natuurkunde: 20% van de vijftienjarigen voldoet niet aan het basisniveau.
  • Lezen: 25% van de vijftienjarigen voldoet niet aan het minimale niveau.

Het Lerarentekort: Een Tikkende Tijdbom

De eerste signalen van een lerarentekort werden al in de jaren negentig afgegeven, maar de situatie is sindsdien alleen maar verslechterd. De werkdruk is toegenomen en het tekort zal in de toekomst verder oplopen. In 2028 wordt een tekort van circa 10.370 fte in het basisonderwijs en 1640 fte in het voortgezet onderwijs verwacht. Bovendien daalt het aantal aanmeldingen voor de lerarenopleidingen al jaren. Van de nieuwe docenten overweegt 63% te stoppen en 32% van alle leraren onder de dertig stapt uit het onderwijs. De grootste problemen zijn te grote klassen en te weinig tijd voor begeleiding.

Lees ook: De nasleep van het ongeluk: een analyse

Burn-out: Een Gevolg van de Hoge Werkdruk

De hoge werkdruk leidt tot burn-outklachten bij docenten. In het basisonderwijs kampt 27% met burn-outklachten, in het voortgezet onderwijs 31%. Het landelijk gemiddelde is 17%. Ondanks deze alarmerende cijfers zijn de overheid, politiek, onderwijsraden en schoolbesturen er niet in geslaagd om de problemen structureel aan te pakken.

De Mammoetwet en de Jaren van Verval

De beginjaren van de Mammoetwet (1968) waren veelbelovend. Het opleidingsniveau steeg en de overheid investeerde in het onderwijs. Docenten probeerden het beste uit de leerlingen te halen en gaven iedereen een kans. Het verval begon in de jaren tachtig, toen de overheid begon te bezuinigen op het onderwijs. Dit leidde tot ongunstigere arbeidsvoorwaarden en een afname van de aantrekkelijkheid van het beroep van docent.

De HOS-Nota: Een Cruciaal Moment

De HOS-nota (1985) van de toenmalige minister van onderwijs Deetman was een reactie op een docentenoverschot. De lerarensalarissen werden bevroren, de salarissen van eerstegraads leraren werden gelijkgetrokken met die van tweedegraads en het aantal lesuren werd verhoogd. Veel jonge docenten keerden het onderwijs de rug toe. Bovendien werd er een numerus fixus ingevoerd voor academici die leraar wilden worden.

Lumpsumfinanciering: Privatisering van het Onderwijs

De invoering van de lumpsumfinanciering (1996/1997) was een belangrijke stap in de privatisering van het onderwijs. De overheid trok zich terug en liet de regie en verdeling van het geld over aan lagere overheden en bestuursorganen. Dit leidde tot schaalvergroting en nieuwe managementlagen in de schoolorganisatie. De afstand tussen de schoolleiding en de docenten op de werkvloer werd groter. Schoolbesturen en schoolleiders waren meer bezig met de marktpositie en de rendementscijfers dan met het welzijn van het onderwijspersoneel en de motivatie van de leerlingen.

Onderwijsvernieuwingen: Niet Altijd een Verbetering

Onderwijsvernieuwingen zoals de basisvorming (1993) en het studiehuis (1997) werden door schoolleiders dikwijls aangegrepen om te bezuinigen op het personeel. Zelfstudie-uren leidden tot minder contacttijd met vakdocenten, maar de docenten kregen meer klassen en dus meer leerlingen. Nederlandse docenten hebben gemiddeld 20% meer lesuren dan hun collega’s in andere landen.

Lees ook: Theo Janssen: Talent en controverse

De Afnemende Aantrekkelijkheid van het Beroep

Een van de belangrijkste oorzaken van het lerarentekort is de afgenomen aantrekkelijkheid van het beroep. De negatieve publiciteit over het leraarsberoep blijft aanhouden: te hoge werkdruk, te laag salaris, veeleisend management, afnemende kwaliteit, veel gezeur van ouders, een zeer grote kans op een burn-out, enzovoort.

De Leerfabriek: Rendement boven Vorming

Veel scholen zijn een leerfabriek geworden die door het schoolmanagement bedrijfsmatig wordt gestuurd op kwantificeerbare parameters als rendement, effectiviteit en efficiency. Veel kostbare onderwijstijd wordt opgeofferd aan het trainen voor toetsen en examens (teaching to the test) en de vormende taak van het onderwijs is steeds verder op de achtergrond geraakt.

Het Verlies van Eigenaarschap

Docenten zijn hun eigenaarschap van het onderwijsleerproces kwijt aan het raken. Ze zijn uitvoerders geworden van (overladen) programma’s die zijn dichtgetimmerd door leerplannen, protocollen, schoolboeken, studieplanners en vooraf opgestelde toetsen. Door deze verschraling van het onderwijs gaan lessen steeds meer op elkaar lijken en neemt de interesse voor de inhoud van het vak bij zowel de leerlingen als de docenten af.

Het Vak Nederlands: Een Treffend Voorbeeld

De gevolgen van deze verschraling zijn bijvoorbeeld te zien in het vak Nederlands. Het is verworden tot een taalvaardigheidsvak waar de nadruk is komen te liggen op begrijpend lezen. Leerlingen worden hierin al vanaf de basisschool eindeloos getraind zonder dat de inhoud van een tekst er eigenlijk toe doet. Het aandeel van het vormende onderdeel literatuur is teruggelopen. Tegen deze achtergrond is het niet verwonderlijk dat veel leerlingen Nederlands als saai en niet interessant ervaren.

Het Geld Bereikt de Docenten Niet

Sinds de invoering van de lumpsum zijn er miljarden extra in het voortgezet onderwijs gepompt die door de schoolbesturen en andere overheden aan bepaalde doelen moeten worden besteed. Maar komt dit geld wel bij docenten terecht? Onderzoek toont aan dat niets van het extra geld voor leraren is gegaan naar een hoger salaris voor de docenten, het reële salaris is in die periode zelfs gedaald. Ook het geld om de groepsgrootte terug te dringen heeft niet geleid tot het gewenste effect.

Lees ook: Theo Janssen: Zijn Biografie

Samenwerking tussen VO en HO

Een betere aansluiting van het voortgezet onderwijs op het hoger onderwijs is van groot belang. Door goede samenwerking tussen scholen, HBO en universiteit kan de overstap naar het hoger onderwijs soepeler verlopen. Enthousiaste docenten kweken enthousiaste studenten, zowel in het VO als in het HO.

Bewegingsonderwijs: Een Belangrijke Rol in de Ontwikkeling

Bewegingsonderwijs speelt een belangrijke rol in de brede ontwikkeling van jonge kinderen. Het helpt kinderen niet alleen om fysiek sterker te worden, maar ondersteunt ook hun sociale en cognitieve ontwikkeling. Door gericht te observeren en te differentiëren, kunnen beweeglessen persoonlijker worden gemaakt en kinderen beter worden ondersteund in hun unieke behoeften. Het creëren van een veilige, stimulerende omgeving zorgt ervoor dat kinderen met meer plezier en vertrouwen bewegen.

Sportpsychologie: Mentale Factoren in de Sport

Sportpsychologie speelt een belangrijke rol in het begrijpen en beïnvloeden van de mentale factoren die een rol spelen bij sportprestaties. Het gaat om vragen als: Waarom afzien? Waarom risico’s nemen? Waarom gevaar trotseren? Mentale factoren kunnen uiteindelijk de doorslag geven of de prestatie voor 90% bepaald wordt door mentale factoren. Sportpsychologen kunnen sporters helpen om beter te presteren, plezier te houden in het sporten en de kans op blessures te verkleinen. Het opleiden van goede sport- en prestatiepsychologen is van groot belang voor de sportwereld.

tags: #theo #raeken #lacrosse #vaardigheden