Korfbal, een unieke sport van Nederlandse bodem, staat bekend om haar gemengde teams en dynamische spel. In 1902 bedacht door Nico Broekhuysen, heeft korfbal zich ontwikkeld tot een veelzijdige sport met verschillende varianten en regels, afhankelijk van de leeftijd en het niveau van de spelers. Dit artikel verschaft een gedetailleerd overzicht van de regels die van toepassing zijn op senioren korfbal.
Algemene Informatie over Korfbal
Korfbal kent twee hoofdvarianten: 4Korfbal en 8-tegen-8. Bij 4Korfbal bestaat een team uit twee mannen en twee vrouwen. Het spel kenmerkt zich door constante beweging over een rechthoekig veld met twee korfbalpalen. De regels kunnen variëren om het spelplezier te vergroten. Bij 8-tegen-8 korfbal spelen teams met vier mannen en vier vrouwen, waarbij het veld is verdeeld in twee vakken. Een belangrijke regel is dat mannen geen vrouwen mogen verdedigen, wat de gemengde aard van de sport benadrukt. Er bestaat ook dameskorfbal, waarbij uitsluitend vrouwen spelen en de regels minder complex zijn omdat er geen rekening gehouden hoeft te worden met gemengde teams.
De Rol van de Vereniging
Een actieve vereniging zoals SGV (genoemd in de verstrekte informatie) speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van jonge korfballers. SGV organiseert diverse activiteiten, waaronder:
- Trainingen: De Kangoeroes (3-6 jaar) trainen wekelijks, terwijl de jeugd (vanaf de C-jeugd) en senioren twee keer per week trainen. Andere jeugdteams en trainingsgroepen trainen op woensdag.
- Evenementen: SGV organiseert jaarlijks een familiedagtoernooi op Hemelvaartsdag en een kampweekend voor alle leden. Daarnaast is er een schoolkorfbaltoernooi voor kinderen van groep 5 en 6.
- Faciliteiten: SGV beschikt over een eigen kantine, "De Uitloper", en speelt op kunstgras.
Vrijwilligers zijn essentieel voor het functioneren van de vereniging. Zij zorgen voor de organisatie van wedstrijden, de kantine en andere activiteiten.
Lidmaatschap en Organisatie
Om deel te nemen aan de competitie (niet voor Kangoeroes) is een digitale spelerskaart vereist, waarvoor een recente pasfoto nodig is. Binnen een team is een aanvoerder verantwoordelijk voor het optreden van de spelers en vertegenwoordigt de ploeg tijdens de wedstrijd. Afmeldingen voor wedstrijden dienen tijdig te worden doorgegeven.
Lees ook: Regels Speeltijd F Pupillen Korfbal
Algemene Spelregels voor Senioren Korfbal
De algemene spelregels die hieronder worden beschreven gelden voor senioren korfbal, waarbij de wedstrijden in twee helften van 25 minuten worden gespeeld. Iedere speelhelft wordt weer verdeeld in twee gelijke periodes door een technische time-out van 1 minuut.
Spelers
Korfbal wordt gemengd gespeeld, dus met mannen en vrouwen door elkaar. De regel is wel dat er in ieder team een gelijk aantal mannen en vrouwen aanwezig moet zijn bij competities. Je kunt korfbal spelen met 4 spelers per team of met 8 spelers per team. De variant met 4 spelers heeft andere regels dan de variant met 8 spelers. De spelers van ieder team moeten genummerde uniforme sportkleding dragen die genoeg verschilt van de kleding van de tegenpartij. Daarnaast moet iedereen geschikte sportschoenen dragen en kortgeknipte en gladde vingernagels hebben. Ook mogen spelers geen voorwerpen dragen die gevaarlijk kunnen zijn voor zichzelf, teamgenoten of tegenspelers. Denk bijvoorbeeld aan brillen zonder montuur, ringen, horloges, oorbellen en halskettingen. Aangezien korfbal een gemengde sport is, is het toegestaan dat er kleine verschillen zitten in het tenue voor mannen en vrouwen, zolang ze er hetzelfde uitzien en ze dezelfde kleur hebben.
Teams
Een team bestaat dus uit 4 of 8 personen. Het maximaal toegestane aantal vervangende spelers op de bank is 6. Deze spelers moeten gedurende de wedstrijd op de bank blijven zitten, maar mogen wel opstaan voor een warming-up. Ieder team heeft een aanvoerder, die meespeelt in het team. Dit moet één van de spelers zijn die de wedstrijd starten en deze persoon blijft gedurende de hele wedstrijd de aanvoerder. De rol mag alleen opgegeven worden als er sprake is van een ernstige blessure waardoor de speler niet meer mee kan doen, of een rode kaart. De aanvoerder van ieder team draagt een duidelijk zichtbare band of tape in een contrasterende kleur ten opzichte van het tenue op het bovenste deel van de arm. Ieder team heeft daarnaast een coach en assistent-coach, die tijdens de wedstrijd op de bank zitten. De coach mag onder bepaalde omstandigheden van de bank af:
- Om instructies te geven aan spelers uit zijn team
- Om een time-out aan te vragen of te gebruiken
- Om een vervanging aan te vragen en zelf uit te voeren
Een assistent-coach is niet verplicht, maar wel toegestaan. Deze persoon blijft ook op de bank zitten en mag van de bank af komen om instructies te geven aan de spelers, zolang hij de anderen niet stoort en buiten het speelveld blijft. Op ieder moment van een wedstrijd mag slechts één van de coaches de bank verlaten.
Speeltijd
Een korfbalwedstrijd wordt altijd gespeeld in twee helften van 25 minuten en iedere speelhelft wordt weer verdeeld in twee gelijke periodes door een technische time-out van 1 minuut. De wedstrijdklok start vervolgens weer met één van de volgende situaties:
Lees ook: Gids pupillenvoetbal
- De scheidsrechter fluit voor een uitworp aan het begin van iedere periode van de wedstrijd en na ieder doelpunt dat gescoord wordt, voor het team dat een punt tegen heeft gekregen.
- De scheidsrechter fluit om het spel verder te laten gaan, behalve als er sprake is van een strafworp, niet afhankelijk van de reden van de time-out.
- Na een gemiste strafworp, bij de eerste aanraking van de bal door een speler van één van de teams.
De wedstrijdklok stopt in de volgende situaties:
- Als de tijd van een periode is verstreken.
- Wanneer de scheidsrechter om wat voor reden dan ook fluit tijdens het spel.
- Wanneer er door één van de teams wordt gescoord.
Scoren
Om een doelpunt te scoren, moet een speler de bal van bovenaf volledig door de korf laten gaan, zonder dat deze eerst van onderaf is gegooid door de korf is gegaan en weer terug is gevallen. Een doelpunt telt ook nog steeds wanneer het zeker is dat de bal volledig door de korf zou zijn gegaan, maar een verdediger dit voorkomt door de bal van onderaf weer terug te slaan. Een doelpunt geeft één punt aan het team dat aanvalt in het vak waarin de bal volledig door de korf is of zou zijn gegaan.
Vakwijzigingen
Iedere keer nadat er twee doelpunten zijn gescoord, ongeacht door welk team (dit hoeft ook niet beide door hetzelfde team te zijn), veranderen de spelers van speelvak en veranderen ook de rollen van de spelers. Dit betekent dat aanvallers verdedigers worden en verdedigers aanvallers. Na de rustpauze verandert enkel het vak waarin de spelers spelen, niet hun rol.
Uitworp
De uitworp wordt altijd genomen door een aanvaller vanaf een punt binnen zijn of haar vak op niet meer dan 2 meter afstand van het midden van het speelveld met dezelfde bepalingen als voor een spelhervatting. Er vindt een uitworp plaats aan het begin van iedere periode van een wedstrijd en na ieder doelpunt door het team dat zojuist een punt tegen heeft gekregen.
Vrije bal en strafworp
Mocht er na een golden goal-periode nog steeds geen winnaar zijn bepaald, dan gaat het spel door met strafworpen. Meteen na het aflopen van de golden goal-periode wordt er getost. De winnaar van die toss mag kiezen of zij wel of niet de eerste strafworp nemen en op welke korf alle strafworpen genomen moeten worden. Tot op dit moment zijn vervangingen nog toegestaan, totdat de coaches de scheidsrechter hebben geïnformeerd over de volgorde waarin de spelers de strafworpen gaan nemen. De strafworpen worden genomen volgens het ‘sudden-death’ systeem. Dat betekent dat het spel eindigt zodra het ene team een doelpunt meer heeft gescoord dan het andere team uit hetzelfde aantal strafworpen. Het team dat een punt meer heeft, is de winnaar.
Lees ook: Hoe lang handbal?
Spelersvervangingen
Het vervangen van een speler is enkel toegestaan tijdens een spelonderbreking. Per team zijn er per wedstrijd slechts 8 vervangingen toegestaan. Dit gaat volgens een strakke procedure, die begint met dat de vervangende speler op tijd klaar moet staan in het vervangingsvlak. Vervolgens vraagt de coach de vervanging aan bij de juryvoorzitter of de scheidsrechter. Bij de eerstvolgende onderbreking van het spel door de scheidsrechter wordt er een geluidssignaal afgegeven dat aangeeft dat er een vervanging aan is gevraagd. Als de scheidsrechter hier toestemming voor geeft, geeft hij het wisselsignaal af. Na de vervanging gaat de wedstrijd weer door waar hij gebleven was, precies zoals hij door was gegaan als de wissel niet plaats had gevonden.
Time-out
Een time-out is een onderbreking van de wedstrijd die 1 minuut duurt. Een time-out wordt altijd aangevraagd door de coach van één van de spelende teams. Ieder team mag twee keer per wedstrijd een time-out aanvragen.
Wisselen
Het maximaal aantal toegestane wissels per wedstrijd is 8. Wanneer dat aantal bereikt is en een speler tijdens de wedstrijd geblesseerd raakt, kan deze speler alleen worden vervangen door een teamgenoot als de scheidsrechter hier toestemming voor geeft. Als een speler wordt vervangen, mag hij of zij niet tegelijkertijd terugkeren in het andere speelvak. De vervangen speler komt pas weer in aanmerking voor een wissel als de wedstrijd weer hervat is. Een vervangen speler gaat op de bank zitten.
Overtredingen
Er zijn een aantal dingen die verboden zijn te doen tijdens een wedstrijd en dus als overtredingen worden gezien:
- lopen met de bal
- alleen spelen
- schieten vanuit verdedigende positie
- schieten na het snijden langs een andere aanvaller
- bal aan een andere speler van het eigen team overgeven
- bal spelen met been of voet
- paal aanraken of vasthouden
- passief spelen
- scoren vanuit het verdedigingsvak van het aanvallende team of rechtstreeks vanuit een uitworp, uitbal, spelhervatting of vrije worp
- tegenstander buitensporig te hinderen
- tegenstander te duwen, vast te houden of af te houden
- buiten het eigen vak te spelen
- uitbal
- toegestane tijdslimiet in het aanvalsvak overschrijden
- duiken naar de bal
- stompen of slaan van de bal
Materiaal en Benodigdheden
Om korfbal te spelen zijn de volgende benodigdheden essentieel:
- Palen
- Korven
- Bal
- Schoenen
- Schotklok
- Scorebord
- Tijdklok
- Jurytafel
Competities en Categorieën
Het KNKV (Koninklijk Nederlands Korfbalverbond) organiseert jaarlijks de competitie. Er zijn verschillende categorieën, van topkorfbal tot de B-categorie, en er zijn aparte competities voor gemengde teams en damesteams. De indeling van teams in de verschillende categorieën wordt vastgesteld door het bondsbureau.
Belang van Training
Regelmatige training is essentieel voor de ontwikkeling van jonge korfballers. Tijdens de trainingen leren ze de vaardigheden en tactieken die nodig zijn om succesvol te zijn in de wedstrijden. Speelgerechtigdheid gaat over wie in welke teams mogen spelen tijdens competitiewedstrijden. De reglementaire uitwerking is te vinden in artikel 21 van het reglement van wedstrijden en paragraaf 7.3.3. De speelgerechtigdheid in de B-categorie is gebaseerd op de gemiddelde leeftijd van het team op moment dat de definitieve indelingen gepubliceerd worden. In dit overzicht vind je per team de uiterlijke geboortedatum van de invallers. Dit overzicht is vastgesteld op basis van de teamopgave op moment van publicatie van definitieve programma, dinsdag 12 augustus om 16.00 uur. De uiterlijke geboortedatum wordt bepaald door de gemiddelde leeftijd van het team. Bij 8-tallen komt daar opgeteld 1,5 jaar bij op en bij 4-tallen is dat 1 jaar. Uitzondering hierop is als de oudste speler van het team ouder is, dan wordt dat de maximale leeftijd. Spelers die zich vast hebben gespeeld in een team in de A-categorie mogen alleen uitkomen in een team in de B-categorie als de leeftijd van de betreffende speler per 31/12 van het competitieseizoen lager is dan de vastgestelde leeftijd van het team. De actuele stand van wie zich vast heeft gespeeld is hier te vinden. In onderstaande overzicht zie je per competitie (6, 10, 12, 14 of 18 wedstrijden) wanneer dit bereikt is. Het 4e blokje gaat over 14 wedstrijden. De 10e wedstrijd is 71,43%, dan mogen spelers van bovenliggende team nog uitkomen. Na drie gespeelde wedstrijden heeft een speler een ‘eigen team’. Dit is het team waar de speler 65% van de wedstrijden in heeft gespeeld of in een hoger team. Dit ‘eigen team’ kan na elke speelweek veranderen! Het is niet zo dat het ‘eigen team’ na drie gespeelde wedstrijden ook het ‘eigen team’ voor de rest van de betreffende competitie is, bijvoorbeeld de zaalcompetitie. Na elke speelweek wordt er gekeken naar alle wedstrijden die een speler tot nu toe heeft gespeeld. Op basis daarvan wordt dan weer het ‘eigen team’ bepaald. Gaan we verder met het voorbeeld van hierboven en speelt een speler wedstrijd 4 weer in het 3e team, dan heeft de speler 2 wedstrijden in het 2e team gespeeld en 2 wedstrijden in het 3e team. Na de vierde gespeelde wedstrijd is het ‘eigen team’ dan het 3e team geworden. Duurt een wedstrijd 60 minuten, dan heb je als speler de wedstrijd ‘gespeeld’ als je alles bij elkaar opgeteld minimaal 45 minuten hebt gespeeld. De speelminuten hoeven dus niet aaneengesloten te zijn. Heb je maar 10 minuten of maar 44 minuten meegedaan? Het gaat er hier om de wedstrijden die je hebt ‘gespeeld’. Het kan dus zijn dat je in speelweek 1 en 3 maar 30 minuten hebt meegedaan en in speelweek 2, 4 en 5 een hele wedstrijd hebt gespeeld. Met ‘alle teams’ worden de teams waarin je mag uitkomen qua leeftijd bedoeld. Heb je als speler bijvoorbeeld 6 wedstrijden ‘gespeeld, waarvan twee in het 1e team en vier in het 2e team? Dan heb je 65% van je ‘gespeelde’ wedstrijden gespeeld in het 2e team. Hierbij geldt dat per speelweek maar één wedstrijd telt. Dit is het laagste team waarin is ‘gespeeld’. Heb je dus in dezelfde speelweek in het 1e team en het 2e team gespeeld? Is iemand die zich in een team had vast gespeeld, gedurende een periode van 45 achtereenvolgende kalenderdagen niet gespeeld in enig team, dan vervalt de speelhistorie. Het 2e team speelt in de zaal bijvoorbeeld 14 wedstrijden. Dan mogen tot en met de tiende wedstrijd twee willekeurige spelers die zich vast hebben gespeeld in het 1e team meedoen met het 2e team. Tijdens de 11de wedstrijd mag dit niet meer. Een speler heeft drie wedstrijden ‘gespeeld’. De eerste twee wedstrijden heeft hij ‘gespeeld’ in het 1e team en zijn derde wedstrijd heeft hij (ook) ‘gespeeld’ in het 4e team. Dit betekent dat deze speler de volgende speelweek dat hij in actie komt, in het 4e team mag uitkomen. Spelen teams in dezelfde klasse? Spelen het 4e, 5e en 6e team allemaal in de reserve 2e klasse, dan mogen spelers uit deze teams allemaal bij elkaar uitkomen. Alle reguliere regels zoals hierboven beschreven gelden ook voor de jeugdteams onderling in de A-categorie. Daarbij gaat de volgorde van teams op leeftijd en dan numerieke volgorde. Zo is bijvoorbeeld na de senioren U19-1 het 1e team, U19-2 het 2e team en U17-1 het 3e team. De regels zijn verwerkt in de software van Sportlink. Dit betekent dat wanneer je de opstelling voor een wedstrijd invoert in het Digitaal Wedstrijdformulier (DWF), je automatisch te zien krijgt of de opstelling volgens de regels van de speelgerechtigdheid juist is. Een speler die niet speelgerechtigd is voor een wedstrijd krijgt een rood kruisje. Het rode kruis geeft aan dat deze speler niet mee mag doen. Deze speler heeft een rood kruis, en als toelichting “hoger vastgespeeld”. In dit scherm zijn drie spelers in overtreding. B-categorie : Voor de overige spelers is van toepassing de maximale leeftijd van het team ten opzichte van de gemiddelde leeftijd van het opgegeven team (+ 1 jaar (4-tal) of 1,5 jaar 8-tal) of de leeftijd van de oudste speler van het opgegeven team. Deze speler heeft een rood kruis, omdat deze ouder is dan de maximale leeftijd die mee mag doen. De reglementaire teksten zijn de bindende teksten. De informatie op deze pagina is een uitleg in vereenvoudigde versie waaraan in tuchtrechtelijke zin geen rechten aan kunnen worden ontleent. In de KNKV Wedstrijdzaken app zitten diverse waarschuwingen indien er sprake is van mogelijke overtredingen, deze waarschuwingen zijn ondersteunend en kunnen eveneens geen rechten aan worden ontleend.
Speelgerechtigdheid vanaf seizoen 2024-2025
We gaan vanaf seizoen 2024-2025 in het wedstrijdkorfbal in de senioren en in de jeugd werken met speelgerechtigdheid. Vanaf seizoen 2024-2025 krijg je door wedstrijden in een bepaald team te spelen, vanzelf een ‘eigen team’. De nieuwe regelgeving heeft twee doelstellingen: flexibiliteit voor spelers en verenigingen en een eerlijke competitie. In de video hieronder leggen we de belangrijkste regels en uitzonderingen uit. Ook staan ze onder de video verder uitgelegd. Duurt een wedstrijd 60 minuten, dan heb je als speler de wedstrijd ‘gespeeld’ als je alles bij elkaar opgeteld minimaal 45 minuten hebt gespeeld. De speelminuten hoeven dus niet aaneengesloten te zijn. Heb je maar 10 minuten of maar 44 minuten meegedaan? Het gaat er hier om de wedstrijden die je hebt ‘gespeeld’. Het kan dus zijn dat je in speelweek 1 en 3 maar 30 minuten hebt meegedaan en in speelweek 2, 4 en 5 een hele wedstrijd hebt gespeeld. Met ‘alle teams’ worden de teams waarin je mag uitkomen qua leeftijd bedoeld. Heb je als speler bijvoorbeeld 6 wedstrijden ‘gespeeld, waarvan twee in het 1e team en vier in het 2e team? Dan heb je 65% van je ‘gespeelde’ wedstrijden gespeeld in het 2e team. Hierbij geldt dat per speelweek maar één wedstrijd telt. Dit is het laagste team waarin is ‘gespeeld’. Heb je dus in dezelfde speelweek in het 1e team en het 2e team gespeeld? Is iemand die zich in een team had vast gespeeld, gedurende een periode van 45 achtereenvolgende kalenderdagen niet uitgekomen in enig team, dan vervalt de speelhistorie. Het 2e team speelt in de zaal bijvoorbeeld 14 wedstrijden. Dan mogen tot en met de tiende wedstrijd twee willekeurige spelers die zich vast hebben gespeeld in het 1e team meedoen met het 2e team. Tijdens de 11de wedstrijd mag dit niet meer. Een speler heeft drie wedstrijden ‘gespeeld’. De eerste twee wedstrijden heeft hij ‘gespeeld’ in het 1e team en zijn derde wedstrijd speelde hij in het 4e team. Spelen teams in dezelfde klasse? Spelen het 4e, 5e en 6e team allemaal in de reserve 2e klasse, dan mogen spelers uit deze teams allemaal bij elkaar uitkomen. Alle reguliere regels zoals hierboven beschreven gelden ook voor de jeugdteams onderling in het wedstrijdkorfbal. Daarbij gaat de volgorde van teams op alfabetische volgorde. Zo is bijvoorbeeld de A1 het 1e team en de A2 het 2e team, waarna de B1 als 3e team volgt als er geen A3 is. Bij de jeugd geldt dit per leeftijdscategorie, dus het laagste wedstrijdkorfbal A-team mag in breedtekorfbal invallen, laagste wedstrijdkorfbal B-team enzovoort. De nieuwe regels zijn verwerkt in de software van Sportlink. Dit betekent dat wanneer je de opstelling voor een wedstrijd invoert in het Digitaal Wedstrijdformulier (DWF), je automatisch te zien krijgt of de opstelling volgens de regels juist is. Een speler die niet speelgerechtigd is voor een wedstrijd krijgt een rood kruisje. We verwachten dat iedereen aanwezig is, volgens het oefen- en competitieprogramma. Als je (echt) niet kunt spelen, dan moet je zelf een invaller of reserve regelen. Je zoekt eerst een invaller uit het team boven of onder je. Houd hierbij rekening met onderstaande regels over de speelgerechtigheid voor het seizoen 2025-2026. De eerste 3 wedstrijden mogen spelers in elk team spelen. Let op: een wedstrijd telt alleen bij de eerste drie als de speler minimaal 75% in het veld heeft gestaan. Als je 3 wedstrijden hebt “gespeeld” waarvan minimaal 65% in een bepaald team of hoger, dan zit je in dat team (Voorbeeld: je speelt de eerste week 50 minuten in S3, de tweede wedstrijd 60 minuten in S6 en de derde wedstrijd 60 minuten in S4; dan heb je meer dan 65% in S4 of hoger gespeeld en zit je in S4. Je mag dan niet meer uitkomen in S6. Een speler mag na 3 wedstrijden nog uitkomen in hetzelfde team als de week ervoor (bijv. In elk team mogen tot 3/4 van de competitie (dat betekent de eerste 4 wedstrijden op het veld en de eerste 10 wedstrijden in de zaal) twee willekeurige spelers uit het naastgelegen hogere team meedoen. Als teams in dezelfde klasse spelen, mogen zij altijd bij elkaar invallen. Voor Synergo geldt dit tijdens de veldcompetitie voor Synergo 2 en 3 (reserve 1e klasse) en voor Synergo 6 en 7 (reserve 4e klasse). Als een speler in 1 speelweek in 2 teams minimaal 75% meespeelt, dan telt de wedstrijd in het laagste team als “gespeeld”. Je kunt dus voorkomen dat je je vast speelt in een hoger team door ofwel maximaal 40 minuten in te vallen ofwel minimaal 45 minuten in het eigen (lagere) team te spelen. Bij een langdurige afwezigheid van meer dan 45 dagen (dit komt eerder in de zaal voor dan op het veld) dan geldt het team waar je na deze periode als eerst uitkomt als je nieuwe team. Voorbeeld; je zit in S2 er raakt geblesseerd. Na een blessure van 2 maanden, is het wenselijk om te starten in S4. Geen enkele speler uit Synergo 1 t/m 6 mag uitkomen (invallen) in de B-categorie. Een uitzondering vormen spelers die zich nog niet vast gespeeld hebben (in elk geval de eerste 3 speelweken). Het is in de B-categorie toegestaan om tijdens een wedstrijd te switchen van ‘gender’. Dat geeft iets meer flexibiliteit als je weinig reserves kunt vinden of alleen van de andere gender. Kijk naar een animatie waarin dit wordt uitgelegd. Om je AR-status te behouden is het van belang om afwisselend in verschillende teams in te vallen zodat er geen 65% in een bepaald team of hoger ontstaat. Meld je voor wedstrijden altijd af bij jouw wedstrijdsecretaris, niet bij je trainer of teamouder. Bij plotselinge omstandigheden (na donderdag 20.00 uur) bel je de wedstrijdsecretaris!
Wijzigingen in de spelregels
Over drie weken, op zaterdag 8 september, start de nieuwe competitie. Traditie getrouw veranderen er elke zomer wel een paar regeltjes, hetzij in de spelregels, hetzij in de regelgeving daarom heen. Hieronder vind je de belangrijkste van dit seizoen.
- Wedstrijdduur- De wedstrijden voor senioren en A-jeugd zijn op het veld wat korter, want het is vanaf nu afgesproken op 2x 30 minuten. Dat was in de zaal al zo en nu dus ook buiten.
- a. 2.b. Voor het aanvragen van de time-out zijn de regels scherper geworden. Ongewijzigd is dat elke ploeg per wedstrijd twee time-outs mag nemen, maar er ontstond nog wel eens verwarring in de zin van ‘Ja nu, oh nee, toch maar niet…’. In de regels is nu opgenomen, dat als de scheidsrechter het gebaar van ‘time-out’ maakt, dan ligt het vast en is de time-out gebruikt, ook als je verder niks zegt. 2.c. In de zaal is het voor de teams met schotklok nog net even anders, want daar loopt het via de juryvoorzitter.
- Spelers-wisselingen- net als vorig seizoen is er in het Top- en Wedstrijdkorfbal sprake van acht wissels met terugwissel-mogelijkheid. Er ontstond ook hier nog wel eens verwarring over het moment, net als bij de time-out: ‘Oh nee, nog even wachten…’. 3.a. Ook hier is nieuw, dat de spelerswisseling definitief wordt zodra de scheidsrechter zijn formele gebaar van wisselen gemaakt heeft. 3.b. In de zaal bij ploegen met schotklok wordt het moment bepaald door de juryvoorzitter. Daar lever je het wisselbriefje in en zodra hij bij ‘een dood spelmoment’ zijn kaart met V of W of de bekende pijltjes opsteekt is de wisselbeurt een feit.
- Schotklokgebruik- Dat is voor de zaalcompetitie weer iets verder uitgebreid en dat reikt nu bij de senioren tot en met de Eerste Klasse en dus nog net niet het 4e, dat Reserve Eerste Klasse speelt.
- Overige spelregels- Daar zijn alleen wat tekstwijzigingen, die op het spel verder geen invloed hebben. 5.a. 5.b. 6.a. 6.b. Daar is één uitzondering op: in de Korfbal League wordt komend seizoen een proef gedaan met een meer actieve rol voor de assistent-coach. Onveranderd blijft, dat de coach zich niet met de scheidsrechter bemoeit en ook niet met de tegenpartij.
Het Wedstrijdformulier
Tenminste vijftien minuten voor aanvang van de wedstrijd biedt de aanvoerder het wedstrijdformulier aan de scheidsrechter aan. In het competitiehandboek kan deze termijn voor bepaalde klassen afwijken. gedeelte alle personen die deel uitmaken van de spelers en staf, inclusief hun rol, op de juiste wijze en volledig ingevuld.