De Geschiedenis van het Rabobank Vrouwen Hockey Shirt: Een Overzicht

De geschiedenis van het Rabobank vrouwen hockey shirt is een boeiend verhaal van evolutie, innovatie en de invloed van spelers en fans. Adidas, al sinds 1999 partner van de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB), speelt een cruciale rol in dit verhaal, en voorziet de nationale teams al meer dan twintig jaar van tenues. Dit artikel duikt in de details van de shirtontwikkeling, de invloed van sponsors, en de veranderende trends in hockeymerchandise.

De Technische Aspecten van een Hockeyshirt

Frank Basters, directeur brand activation van adidas, benadrukt dat een hockeyshirt primair voor de spelers wordt gemaakt. Het moet als gegoten zitten, ademend zijn en vocht afdrijven. Het ademende vermogen is essentieel om de lichaamstemperatuur constant te houden en zweet snel af te voeren. Naden en bedrukkingen mogen de huid niet irriteren.

Er zijn nuances in het ontwerp ten opzichte van bijvoorbeeld voetbaltenues. De natuurlijke houding van een hockeyer is meer gebogen, wat een andere pasvorm vereist, met meer aandacht voor het rugvlak. Hockeyers gebruiken hun handen en armen intensiever, wat meer bewegingsvrijheid vereist. De verschillen tussen hockey- en voetbaltenues zijn groter bij de dames dan bij de mannen.

Het Ontwerpproces: Van Schets tot Productie

Het ontwerpproces begint met een briefing waarna de ontwerpers van Adidas de eerste schetsen maken. Na goedkeuring van de KNHB worden samples vervaardigd en ter goedkeuring voorgelegd. Achter de schermen vindt veel werk plaats, zoals het zoeken van de juiste materialen, stresstesten en het testen van bedrukkingen. Na definitief akkoord gaan de shirts in productie, vaak met een lang logistiek proces om de kosten voor consumenten te drukken.

De Invloed van Spelers en Trends

In de aanloop naar het olympisch tenue van 2016 gaven de spelers aan dat ze iets anders wilden dan de jarenlange witte en lichtblauwe uitshirts. Het zwart/grijs uittenue van Ajax met roze accenten werd aangehaald als voorbeeld van "anders". Dit leidde tot het donkergrijze uittenue met oranje accenten, een hit onder spelers en fans.

Lees ook: Rabobank Hoogeveen Hockey: Een historische blik

In de periode 2004-2008 ontstond er bij de dames een tweespalt over de tenues. Een deel wilde een meer traditioneel tenue met een klassieke kraag, mouwen en een ruimere pasvorm, terwijl de one-piece in 2012 ook voor- en tegenstanders kende, met name om praktische redenen buiten het veld.

De Commerciële Evolutie van Hockeyshirts

Toen Adidas begon met de KNHB, werden de tenues vooral voor de teams en spelers zelf gemaakt. Er werden slechts enkele honderden shirts per jaar verkocht. Merchandise heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen, ook in het hockey. Dit werd voor het eerst echt duidelijk in 2014 rondom het WK Hockey in Den Haag.

Adidas en de KNHB hebben afgesproken om niet elke vier jaar, maar elke twee jaar nieuwe tenues te introduceren. Ook worden niet alleen de shirts op de markt gebracht, maar ook de shorts, skorts en kousen. Er was veel vraag naar de mouwloze tank, zoals de dames dragen, en ook die is nu beschikbaar.

Kleurkeuze en Designelementen

De basis voor een nieuw shirt is altijd duidelijk: spelers moeten zich lekker voelen in een tenue. Het moet passen bij de bond en het land dat vertegenwoordigd wordt. De hoofdsponsor moet goed zichtbaar zijn en het moet zo veel mogelijk fans van OranjeHockey aanspreken. De KNHB gaf aan graag terug te willen naar een kleur die vaak terug te zien is in de geschiedenis van OranjeHockey: blauw.

Bij nieuwe shirts is iedereen toe aan iets nieuws. De ruimte die een ontwerper heeft, zijn details zoals kraag, biesjes, eventueel een print, de accentkleur en de kleur oranje. Bij de keuze wordt gekeken naar eerdere shirts ter inspiratie. Er is gekozen voor tenues met twee kleuren, voor een meer klassieke uitstraling. Een uittenue moet te allen tijde onderscheidend van kleur zijn, zodat er altijd een kleur is waarmee onderscheidend is ten opzichte van tegenstander en scheidsrechter.

Lees ook: E-Sport Toernooi Rabobank

Er is continu dialoog met spelers over de ontwerpen, over alle producten eigenlijk. Over de pasvorm, wat ze mooi vinden en wat niet. Het is uiteindelijk aan de bond om te bepalen wie betrokken wordt in een goedkeuringsproces, waarbij de technische kant zeker een bepalende rol speelt.

Sponsoring en Reclame

In tegenstelling tot bij het voetbal, waar landenteams nog altijd zonder shirtreclame spelen, dragen de nationale teams bij hockey al jaren shirtreclame op de borst. Tijdens het WK zijn de sponsors vaak financiële instellingen. Rabobank is van de partij voor Nederland, creditcard maatschappij Visa sponsort de Argentijnen en de Britse pensioenverzekeraar Now Pensions de Engelse mannen.

Er wordt inventief gedacht in de hockeywereld, bijvoorbeeld met reclame op de billen van de spelers. De derrière van de spelers biedt bedrijven extra mogelijkheden voor product placement.

Het Nieuwe Thuistenue en Uittenue

Het nieuwe thuistenue krijgt een klassieke oranje kleur met witte accenten. Voor het uittenue is gekozen voor blauw met oranje accenten. Als detail is in het ontwerp van de wedstrijdshirts een pijl opgenomen, een verwijzing naar het Nederlandse wapen met de leeuw. De trainings- en presentatie collectie bestaat uit verschillende witte en oranje shirts, tops en jacks, en blauwe broeken.

Beschikbaarheid voor Fans

Onder fans was al langer een toenemende vraag naar een breder assortiment OranjeHockey merchandise. Om aan die vraag tegemoet te komen, is de gehele collectie nu ook beschikbaar in de officiële Oranje Fanshop van KNHB sponsor HockeyDirect. Dit is een flinke uitbreiding van het assortiment in vergelijking tot het verleden. Naast de originele wedstrijdshirts (uit- en thuistenue), zijn nu ook de shorts, rokjes en kousen van het Nederlandse tenue verkrijgbaar, evenals het mouwloze damesshirt. Fans kunnen shirts bedrukken met de naam van een favoriete international of de eigen naam.

Lees ook: Geschiedenis Rabobank Toernooi

Clubshirts en Verplichtingen

Elk lid van een hockeyclub krijgt een wedstrijdshirt tegen een vergoeding per seizoen. Dit clubshirt dient na drie seizoenen weer ingeleverd te worden. De shirts voor de lijnteams worden middels bruikleen verstrekt ivm de rugnummering. Leden die eerder een grotere of kleinere maat van het shirt nodig hebben, kunnen een nieuw shirt kopen.

De KNHB en hockeyclubs verplichten spelers in een officieel clubtenue te spelen (wedstrijdshirt, broekje/rokje, kousen). De uitshirts zijn niet in een verplichte uitvoering, al heeft een club wel een officieel uitshirt. Vaste keepers krijgen een speciaal keepersshirt in plaats van een wedstrijdshirt.

tags: #rabobank #vrouwen #hockey #shirt #geschiedenis