Een goede warming-up is cruciaal voor elke korfbaltraining. Het bereidt de spieren voor op de explosieve bewegingen die de sport vereist, helpt blessures te voorkomen en verhoogt de prestaties. Hoewel de warming-up soms als minder leuk wordt ervaren, is het een essentieel onderdeel van elke training. Deze gids biedt een uitgebreid overzicht van warming-up oefeningen, geschikt voor verschillende leeftijden en niveaus, om korfbaltrainingen effectiever en leuker te maken.
Belang van een Goede Warming-up
Korfbal vereist snelle sprints, wendbaarheid, sprongen en nauwkeurige balvaardigheid. Een adequate warming-up zorgt ervoor dat:
- Spieren warm en flexibel zijn: Dit vermindert het risico op spierscheuringen en andere blessures.
- De bloedsomloop verbetert: Dit zorgt voor een betere zuurstoftoevoer naar de spieren.
- De focus en concentratie toenemen: Dit bereidt de spelers mentaal voor op de training.
- De algehele prestaties verbeteren: Warme spieren reageren sneller en efficiënter.
Als richtlijn kan een warming-up ongeveer 10 minuten duren.
Warming-up Zonder Bal: Dynamische Loopvormen
Voordat de bal erbij komt, is het belangrijk om de spieren op te warmen met dynamische loopvormen. Deze oefeningen verhogen de hartslag en bereiden de spieren voor op de meer intensieve activiteiten die volgen. Het is van belang dat de spelers deze oefeningen goed uitvoeren om blessures te voorkomen.
Voorbeelden van dynamische loopvormen:
Lees ook: Korfbalstatistieken: Ruben Zwaan
- Heupen naar buiten: Loop zijwaarts en open de heupen bij elke stap.
- Springen met schoudercontact: Spring omhoog en tik de schouders aan met de handen.
Bekijk de zes voorbeeldvideo's van dynamische loopvormen om de juiste uitvoering te garanderen. Deze warming-up is geschikt voor spelers van O13 en ouder.
Warming-up Met Bal: Oefeningen en Spelletjes
Nadat de spieren zijn opgewarmd, kunnen balvaardigheidsoefeningen worden toegevoegd. Deze oefeningen verbeteren de balbehandeling, passen en schieten, terwijl ze de hartslag verder verhogen.
Hier zijn enkele voorbeelden van warming-up oefeningen met bal:
1. Hoepel Overgooien
- Organisatie: Verdeel de spelers in tweetallen met één hoepel en één bal per paar.
- Uitvoering: De tweetallen houden samen één hoepel rechtop vast en tikken de bal om beurten door de hoepel. Voor samenwerking proberen ze de bal zo vaak mogelijk over te tikken. Voor een wedstrijdje proberen ze de bal zo te tikken dat de ander hem niet meer terug kan tikken.
- Doel: Samenwerking, balvaardigheid, versnellen, vertragen, uitwijken en reageren.
2. Pionnen Tikken
- Organisatie: Zet vijf pionnen ongeveer twee meter uit elkaar in een cirkel. Wijs vier ‘bewakers’ en één ‘loper’ aan.
- Uitvoering: De bewakers moeten voorkomen dat de loper een pion te pakken krijgt.
- Doel: Voetenwerk, reactievermogen en uitblokken.
- Tip: Differentiëren met de aantallen.
3. Pion Verdedigen
- Organisatie: Verdeel de spelers in drietallen met één pion per groepje. Ieder groepje heeft één verdediger en twee aanvallers.
- Uitvoering: Het doel van de aanvallers is om de pion te tikken. De verdediger moet dit voorkomen door de aanvallers te tikken.
- Doel: Voetenwerk, reactievermogen en uitblokken.
4. Estafette met Bal
- Organisatie: Deel het team op in twee groepen en zet ze per groepje achter elkaar in een rijtje.
- Uitvoering: Laat ze zo snel mogelijk de bal door hun benen en/of over hun hoofd aan elkaar doorgeven. Welk groepje is als eerste bij de achterlijn?
- Doel: Voetenwerk, reactievermogen en een competitie-element.
5. Poortjes Sprint
- Organisatie: Markeer het startpunt met twee pionnen en plaats bij allebei de pionnen één speler. Maak in het midden van de route twee 'poortjes' met pionnen.
- Uitvoering: De spelers bewegen zijwaarts naar het midden van de route. De trainer staat op het einde van de route en bepaalt wat ze doen. Roep je 'poortje!' dan moeten ze door het poortje terug naar het startpunt. Roep je niets, dan sprinten ze naar de trainer voor een high five. Wie is er als eerste?
- Doel: Voetenwerk en reactievermogen.
6. Kleuren Tikspel
- Organisatie: Alle spelers hebben een lintje om, 1-3 spelers met dezelfde kleur.
- Uitvoering: De spelers staan op een lijn en krijgen van de trainer steeds een manier waarop ze naar de overkant lopen. Af en toe roept de trainer de kleur van 1 van de lintjes. Dit worden dan de tikkers. De tikronde begint onmiddellijk als de trainer een kleur noemt en er wordt snel gestart met de volgende loopvorm als de tikronde afgelopen is.
- Variaties: In plaats van loopvormen waarbij de spelers heen en weer lopen, kunnen ook bewegingsoefeningen staand op dezelfde plek gedaan worden.
7. Schieten met Afvallen
- Organisatie: Alle renners hebben een bal en beginnen aan een zijkant. In het midden is een vak met tikkers.
- Uitvoering: De renners rennen heen en weer en mogen iedere keer dat ze aan de overkant komen 1 keer schieten. Iedere keer dat de renners naar de overkant gaan, moeten ze door dit vak. Als een renner getikt wordt, gaat de bal naar de tikker en wisselen beide van functie.
8. Snel Overeind Komen
- Organisatie: De spelers zitten of liggen steeds in een bepaalde houding.
- Uitvoering: De algemene motoriek trainen door uit verschillende houdingen zo snel mogelijk overeind te komen. Als de trainer fluit, komt iedereen overeind, rennen ze een rondje (om het voor hen verste witte dopje heen) en gaan ze op dezelfde plek weer zitten.
- Variaties: Twee tikkers toevoegen. Laat iedere speler beginnen met een aantal levens. Getikt worden is een leven eraf.
9. Vragen Stellen en Rennen
- Organisatie: De spelers krijgen een opdracht ("Blauw, wit, rood") en moeten in die volgorde langs de dopjes naar een korf.
- Uitvoering: Bij deze oefening stellen de kinderen elkaar om beurten een vraag. Een speler vertelt 2 dingen die hij de afgelopen dagen gedaan heeft. Echter, 1 is echt gebeurd en de ander is verzonnen.
- Doel: Plezier en interactie.
10. Tikspel Variatie
- Organisatie: Er zijn twee vakken naast elkaar.
- Uitvoering: De 'tikkers' moeten proberen de bal bij iemand weg te tikken. Als de tikker iemand tikt, moet de tikker de naam van diegene zeggen. Lukt dit, dan moet de getikte speler naar het andere vak.
11. Sneldoelen
- Organisatie: De twee schutters schieten om de beurt.
- Uitvoering: Als de schutter scoort, dan schuift hij een paal op. Er wordt een halve minuut gesneldoeld, om beurten schieten. Daarna gaan de winnaars de ene kant op en de verliezers de andere kant.
12. Water Doorgeven
- Organisatie: De spelers zitten achter elkaar op de grond.
- Uitvoering: De voorste doopt een doek in een emmer water en geeft deze over het hoofd naar achter door. De achterste wringt hem uit in een fles.
13. Bekertjes Gieten
- Organisatie: Minstens drie spelers staan op een rij, met het gezicht dezelfde kant op.
- Uitvoering: De voorste vult zijn bekertje in een emmer water en moet het water dan in het bekertje van degene achter zich gieten.
14. Omgooien
- Uitvoering: Als een schutter twee keer scoort, mag hij een fles van een ander omgooien.
15. Spons Overgooien
- Organisatie: In tweetallen een spons overgooien.
- Uitvoering: De eerste doopt de spons in een emmer water zodat deze goed nat is, gooit hem daarna naar de tweede persoon en deze knijpt hem uit in een fles.
16. Geblinddoekt Schieten
- Uitvoering: Vanaf 3 meter geblinddoekt schieten.
17. Treintje met Doorloopbal
- Organisatie: De spelers houden elkaar bij de schouders vast en gaan door het dopjesparkour naar de korf.
- Uitvoering: De voorste heeft een bal. Als de trein aankomt bij de paal, maakt de voorste een doorloopbal. Deze persoon sluit daarna achteraan aan en de nieuwe nummer 1 vangt de bal af.
18. Dopjes Brengen
- Uitvoering: Speler B brengt 1 voor 1 dopjes naar de korf.
19. Jagers met Bal
- Organisatie: Twee tweetallen met een bal (jagers).
- Uitvoering: De jagers proberen de anderen (de lopers) te tikken met de bal (afgooien).
- Variaties: De lopers mogen de bal nu nadat deze gestuiterd heeft pakken en daarna door over te gooien proberen te scoren op de korven (lopers mogen ook niet lopen met de bal).
20. Ratten en Raven
- Uitvoering: De trainer vertelt een verhaal waarin de woorden 'ratten' en 'raven' voorkomen.
21. Steen, Papier, Schaar Tikspel
- Variaties: Je kunt vanuit dezelfde opzet spelers ook steen, papier, schaar laten spelen tegen elkaar, waarbij de winnaar de verliezer moet tikken.
22. Schieten en Af
- Organisatie: De twee spelers met een bal beginnen te schieten en als er gescoord wordt, gaat de bal naar de volgende.
- Uitvoering: Als van de twee schutters de speler die achteraan stond als eerst scoort, dan is de speler die vooraan stond af.
- Variaties: Werken met levens werkt goed om te voorkomen dat afvallers lang moeten wachten.
23. Hoepel Doorgeven
- Organisatie: Twee teams spelen tegen elkaar. Per team staat er 1 speler in een vierkant, met een hoepel in zijn handen. De overige spelers staan in het veld, tussen en om de hoepels.
- Uitvoering: De opdracht voor de veldspelers is om samen te spelen richting het vierkant en de bal vervolgens door de hoepel te gooien.
- Aanpassingen: Speel het spel binnen de lijnen van een monokorfbalveld en leg een lijn in het midden. Met deze aanpassing beperk je de mogelijkheden om een punt te scoren en wordt het overspelen belangrijker. Ook kunnen de vierkanten kleiner gemaakt worden.
24. Kleur Aantikken
- Organisatie: Plaats twee grote pionnen naast elkaar met daarop een korfbal. Om iedere pion zit een gekleurd attribuut zoals een lintje of een rond pionnetje. Achter iedere pion staat een speler.
- Uitvoering: Als trainer roep je steeds één van de twee kleuren. Oudere spelers kun je het wat moeilijker maken door ze in squat houding te laten staan.
25. Rollende Hoepel
- Organisatie: Geef ieder tweetal een hoepel en een bal. Plaats de teams zo ver mogelijk uit elkaar.
- Uitvoering: Het doel is om de bal zo vaak mogelijk door de hoepel te gooien. Iedereen begint in stilstand en wanneer je als trainer aftelt mogen de spelers de hoepel gaan rollen. Direct starten ze met het overgooien van de bal door de hoepel.
26. Rups Race
- Organisatie: De groep wordt opgesplitst in groepen van ongeveer 5 personen.
- Uitvoering: Ze gaan in een treintje achter elkaar zitten en vormen zo samen een rups. Hierbij houden ze elkaars enkels vast, de laatste speler kan zich afzetten tegen de grond. Het doel is dat de groepen zich als rups zo snel mogelijk naar de overkant proberen te krijgen.
27. Dobbelsteen Pionnen
- Organisatie: Plaats verschillende pionnen op een aantal meter afstand. Verdeel het team in groepjes van twee personen. Iedere team krijgt een dobbelsteen.
- Uitvoering: Het doel is om zo snel mogelijk alle pionnetjes om te draaien. Dit kunnen de spelers doen door te dobbelen. Het getal wat er gedobbeld wordt is het nummer van de pion. Eén van de spelers rent naar deze pion om deze om te draaien. Wordt een nummer gedobbeld van een pion dat al om ligt?
28. Hoepel Stuiteren
- Organisatie: Verdeel het team in tweetallen. Iedere persoon krijgt een twee hoepels toegewezen in een verschillende kleur. Deze hoepels liggen in een vierkant op de grond.
- Uitvoering: Het idee is om de bal te laten gooien en omhoog te laten stuiteren in de hoepel van je eigen kleur. Direct moet de tegenstander de bal vangen en in zijn/haar hoepel gooien. Lukt het niet om de bal te vangen?
29. Bal Over de Lijn
- Organisatie: Je trekt twee lijnen op zo’n 5 meter van elkaar. Achter iedere lijn staan evenveel spelers met allemaal een bal in de handen. In het midden van del lijnen ligt een grote zachte bal.
- Uitvoering: Het doel is om deze bal over de lijn te krijgen van het team aan de overkant. Spelers kunnen dit doen door de bal die ze hebben tegen de grote bal aan te gooien.
30. Lichaamsdelen Aantikken
- Organisatie: Verdeel de spelers in groepjes van drie bij een korf. Onder de korf staat één speler en twee spelers staan voorin.
- Uitvoering: Als trainer roep je hoofd, schouder, knie of teen. Het is aan de spelers voorin om deze commando’s op te volgen door dit lichaamsdeel aan te tikken. Roep je ‘bal’ dan moeten de spelers zo snel mogelijk de bal proberen te pakken. De spelers die als snelst is, wordt de aanvaller en speel de bal naar degene onder de korf.
Warming-up Voorbeelden Gericht op Omschakelen
Hieronder staan drie warming-up voorbeelden die gericht zijn op trainingen met de doelstelling omschakelen. De drie warming-up voorbeelden dienen als variatie en kunnen dus apart van elkaar gebruikt worden.
Algemene Tips voor een Effectieve Warming-up
- Maak het leuk: Een leuke warming-up motiveert de spelers en zorgt voor een positieve sfeer.
- Varieer: Herhaal niet steeds dezelfde oefeningen, maar zorg voor afwisseling om de spelers betrokken te houden.
- Pas de oefeningen aan: Houd rekening met de leeftijd en het niveau van de spelers en pas de oefeningen aan indien nodig.
- Geef duidelijke instructies: Zorg ervoor dat de spelers begrijpen wat de bedoeling is van de oefeningen.
- Let op de uitvoering: Corrigeer fouten en geef feedback om blessures te voorkomen.
Aanleren Basisvaardigheden Korfbal
Naast de warming-up is het belangrijk om aandacht te besteden aan het aanleren van de basisvaardigheden van korfbal. Dit omvat:
Lees ook: Homoseksualiteit en korfbal
- Juiste techniek aanleren: Op jonge leeftijd is de juiste techniek erg belangrijk. Doe veel spelenderwijs.
- Verder leren van de basisvaardigheden: Blijf positief corrigeren. Leer snel over te gooien, ook over grotere afstanden. Leer op een juiste manier verdedigen.
- Tweevakskorfbal: Vanaf een bepaalde leeftijd wordt gestart met tweevakskorfbal. Zorg dat het spel dynamisch blijft: snel richting de korf spelen en gaan aanvallen.
- Verdedigen verder leren: Waarbij pressieverdedigen en ballijnverdedigen aan de orde moeten komen.
- Uitdaging blijven bieden: Kinderen zijn in staat zelf na te denken over de eigen ontwikkeling.
- Techniek blijven corrigeren: Indien nodig. Leer schot uit beweging, links en rechts. Ook veel aandacht voor gooien en vangen uit beweging, links en rechts.
- Tactisch aanvalsspel: Leer de verschillende systemen, zoals 3-1 en 2-2.
- Sfeer is heel belangrijk! Besteed hier aandacht aan.
- Basistechnieken finetunen: Focus ligt op het uit beweging schieten, gooien en vangen en de doorloopbal. Balbehandeling en behendigheid moet omhoog.
Lees ook: Hoeveel calorieën verbrand je met korfbal?
tags: #korfbal #warming #up #oefeningen