LDODK/Rinsma Modeplein: Een verhaal van topsport, verbinding en Friese trots

LDODK/Rinsma Modeplein heeft het afgelopen seizoen niet alleen op het veld topprestaties geleverd, maar ook online een indrukwekkende groei doorgemaakt. Achter deze resultaten schuilt een verhaal van binding, strategie en durf. De korfbalclub geeft haar vrijwilligers een gezicht, de spelers een rolmodel functie en betrekt alle fans bij de club. Samen vormen ze LDODK.

Rebranding: Meer dan een visuele make-over

De rebranding van LDODK begon vanuit praktische overwegingen. In plaats van losse onderdelen aan te pakken, koos de vereniging voor een totaalaanpak. Dit was dé kans om alle communicatie-uitingen te professionaliseren en naar een hoger niveau te tillen, resulterend in een modernere stijl, gestructureerde communicatie, een visuele make-over en een aangescherpte boodschap.

De kerngedachte achter de rebranding was: "Wij zijn LDODK". Deze slogan was al jaren een herkenbaar begrip binnen de vereniging, maar kwam online nog niet volledig tot uiting. "Wij" staat voor alle spelers, supporters, vrijwilligers en sponsoren van LDODK. Samen maken zij LDODK. Door deze gedachte volledig in alle uitingen van de vereniging te integreren, wordt het breed gedragen, creëer je verbinding en vertel je op een pure manier het verhaal van LDODK.

Verhalen van echte mensen: De kracht van content

Mensen lezen graag verhalen, vooral die van echte mensen. De best bekeken posts van het afgelopen seizoen waren dan ook geen wedstrijdverslagen of uitslagen, maar juist verhalen. Een fan met haar idool, een spandoek van zestig vierkante meter gemaakt door supporters, een vrijwilliger die vertelt over zijn of haar betrokkenheid bij de club, een jeugdspeler die de nationale selectie haalt. Dit zijn verhalen die blijven hangen en massaal gedeeld worden door mensen met hart voor de vereniging.

Een ontroerende video vatte de rebranding perfect samen. Speelster Sabine Verhoef loopt op met een jonge korfbalster van haar oude vereniging, beide in hetzelfde tenue. Het meisje was weg van het roze t-shirt. In een paar minuten valt alles samen: het nieuwe tenue, de nieuwe kledinglijn, spelers als inspiratiebron voor de jeugd en de trots van de supporters. Het gevoel van verbinding en het met elkaar onderdeel zijn van de vereniging. Het is een van de meest gedeelde posts van het jaar, en de roze shirts uit de nieuwe kledinglijn waren snel uitverkocht.

Lees ook: Korfbalstatistieken: Ruben Zwaan

Topsport, vereniging en business club: Een heldere structuur

Het verhaal van LDODK is onderverdeeld in topsport, vereniging en de business club. Dit zorgt voor rust en resultaat. De constante worsteling tussen professionele topsportcommunicatie en interne verenigingsinformatie is hiermee verleden tijd. Elke doelgroep ziet zijn eigen content, op zijn eigen kanaal. De Korfbal League is visueel krachtig neergezet met strakke portretfoto’s en herkenbare matchday-posts met de focus op beleving. Op die manier kan de interne en externe communicatie naast elkaar staan en elkaar versterken.

Door deze duidelijke verdeling is de vereniging in staat meer te vertellen én te posten. Niet alles hoeft immers meer in één post die geschikt is voor drie doelgroepen te passen. Per platform zijn duidelijke keuzes gemaakt, waardoor de boodschap niet verwatert, maar juist sterker dan ooit overkomt. Door duidelijk te scheiden wie waar wordt aangesproken, durft de vereniging meer te delen. Er hoeft niet meer bij elke post aan élke doelgroep gedacht te worden.

Formats en content: Herkenbaarheid en kwaliteit

Het werken met formats helpt ook. Geen overload die je niet goed kan bijhouden, maar herkenbare en kwalitatief goed ingevulde formats. De matchday-posts van LDODK zijn herkenbaar en strak, en ook de andere uitingen zoals 'Wij staan achter LDODK' (waarin sponsoren aandacht krijgen) en 'WijZijnLDODK' (waarin vrijwilligers aan het woord zijn) voldoen aan die criteria. Ze zijn daarnaast uitnodigend om te lezen én voorzien van krachtige beelden.

Door te investeren in een uitgebreide fotoshoot voor de start van het seizoen zijn er gedurende het seizoen altijd professionele foto’s beschikbaar. Zo kan er veel content vooraf al ingepland worden, denk aan matchday-posts. Als je op deze manier werkt, blijft er ook ruimte voor losse, spontane, simpelere content: een mooie foto, een spontane video, iets kleins dat opvalt. En de thuiswedstrijden, die elke wedstrijd door een team van vrijwilligers live worden uitgezonden via Eyecons, leveren beelden op voor samenvattingen, highlights en sfeerbeelden. Op deze manier is er aan content nooit een gebrek.

Samenwerking en bereik: De kracht van het collectief

LDODK werkt zoveel mogelijk samen met landelijke korfbalmedia, Omrop Fryslân en de spelers zelf. Door collab-posts te maken bereik je met één bericht de volgers van meerdere kanalen. Ook doordat LDODK A1 voor het eerst in de historie de finale in Ahoy behaalde, stijgt het bereik en de betrokkenheid in die periode. Door de rebranding groeit nu, voor het eerst, het héle verenigingsverhaal mee met de prestaties op het veld.

Lees ook: Homoseksualiteit en korfbal

Sponsoring: Een plek in een verhaal

LDODK is met haar moderne, doelgerichte communicatie in staat strategisch te denken zonder het warme gevoel te verliezen. Voor sponsoren is dat een gouden kans: een plek in een verhaal dat mensen raakt. Bijna altijd in beeld, zonder opdringerig gevoel. LDODK deelt het verhaal van haar sponsoren, maar wel op een manier die bij ze past. Geloofwaardigheid - ook in het belang van de sponsor zelf - staat hierbij voorop.

De toekomst: Nog meer verbinding en verenigingscommunicatie

Deze stijgende lijn zet LDODK met veel enthousiasme door. Beter kan het natuurlijk altijd. Nog duidelijker communiceren, meer ruimte en aandacht voor verenigingscommunicatie en nog meer binding creëren. Spelers die tips geven aan de jeugd, fans die betrokken worden bij de content. Het zijn maar een paar voorbeelden van de ideeën die LDODK nog heeft. LDODK beleef je niet alleen, dat doe je samen. Wij zijn met zijn allen LDODK. Dát gevoel, dat moet iedereen hebben.

Jan Niebeek: De nieuwe coach met Ahoy in zicht

Om het nu eens écht voor elkaar te krijgen, doet de Gorredijkster korfbalclub een beroep op de koning van de Korfbal League, Jan Niebeek. De 54-jarige Amersfoorter is de nieuwe coach van LDODK. En het is niet zomaar een: hij werd met TOP Sassenheim vier keer kampioen van de Korfbal League. Daarmee is Niebeek de coach die het vaakst de Korfbal League heeft gewonnen. Niebeek is enthousiast over hoe het gaat bij de Friese ploeg. "De ontwikkelingen bij LDODK, bijvoorbeeld de nieuwe sporthal en het aantal toeschouwers dat de wedstrijden bezoekt, vind ik erg gaaf."

De reden dat Niebeek de korfbalbond verruilt voor LDODK zijn de ambities van de Gorredijksters. "Die plannen triggerden mij om erin te stappen. Die zijn veel verregaander dan bij andere clubs. LDODK loopt absoluut voorop in Nederland." De plannen waar Niebeek op doelt zijn plannen om te professionaliseren. Zoals 's middags trainen in plaats van 's avonds. "Dan kun je in de rest van de week je fysieke trainingen meer en beter uitvoeren", legt Niebeek uit. Sporthal Kortezwaag wordt verbouwd, daar komt echt iets moois te staan.

Er is een plan opgesteld dat LDODK in drie jaar naar 'Ahoy' moet brengen, vertelt De Vries. "Dit jaar gebruiken we voor opbouwen met de verandering van het avond- naar het middagtrainen. We kunnen de play-offs halen en dan kunnen er gekke dingen gebeuren. Maar in jaar twee en drie is het de bedoeling dat we de play-offs én 'Ahoy' halen."

Lees ook: Hoeveel calorieën verbrand je met korfbal?

Fan binnenút: Topkuorbal op de Gerdyk

Omrop Fryslân volgt LDODK in hun weg naar de top met het programma 'Fan binnenút, topkuorbal op de Gerdyk'. Het programma is elke vrijdag te zien online en op televisie. De documentaireserie kijkt achter de schermen bij de club en besteedt aandacht aan zowel het top- als het breedtekorfbal.

Seizoen 2013/2014: Overwinning op Blauw-Wit

De korfballers van LDODK hebben in het seizoen 2013/2014 gewonnen van Blauw-Wit uit Amsterdam. Het werd 24-18 voor de thuisploeg. Door de overwinning bleef LDODK tweede in de Korfbal League.

Julian Frieswijk: Van depressie naar Oranje

Drie jaar geleden raakte Julian Frieswijk zwaar depressief en stopte hij met korfbal. Nu is hij voor het eerst geselecteerd voor Oranje en mag hij naar het EK in Catalonië. "Het voelt echt fantastisch om hier te staan", zegt Frieswijk. Naast Frieswijk mogen ook Ran Faber en Harjan Visscher meedoen aan het EK in Catalonië. Zij doen al langer mee aan de Nederlandse selectie.

Afscheid van Erwin Zwart en Marjolijn Kroon

Twee ervaren spelers van LDODK, Erwin Zwart en Marjolijn Kroon, hebben hun afscheid aangekondigd. Zwart (33) speelde ruim dertien jaar in het eerste team van LDODK en kwam 30 keer in actie voor de nationale selectie. Kroon (32) speelde 51 interlands en werd landskampioen in de zaal en op het veld.

Uitschakeling in de play-offs

Erwin Zwart wilde nog één keer de finale in Ahoy halen, maar dat mislukte. LDODK verloor in de halve finale van DVO. Zwart beleefde een frustrerende wedstrijd en pakte zelfs nog geel. Marjolijn Kroon was emotioneel na de uitschakeling: "We kunnen het gewoon weer niet afmaken. We zijn een goede ploeg, maar we laten het niet zien wanneer het moet. Dat doet gewoon pijn."

tags: #korfbal #ldodk #omroep #friesland