De overgang van de FIFA-serie naar EA Sports FC vorig jaar markeerde een nieuw tijdperk in de voetbalgames. EA Sports FC 24 bleek echter niet de revolutionaire vernieuwing te zijn waarop veel gamers hadden gehoopt. Er was een algemeen gevoel dat de serie al enkele jaren stagneerde en niet significant was veranderd. EA wil hier nu verandering in brengen met nieuwe functies en spelmodi in toekomstige versies.
Rush: Een Nieuwe Sociale Ervaring
Volgens producer Sam Rivera wilde EA met EA Sports FC 25 een nieuwe sociale ervaring introduceren, vergelijkbaar met het succes van games als Fortnite. In het verleden was er, afgezien van de 11v11 Clubs-modus, weinig van dit soort interactiviteit. Het resultaat is de nieuwe Rush-modus. Rush is een 4v4 spel met een computergestuurde keeper en is beschikbaar in alle spelmodi. Online zijn er altijd vier echte spelers, of je nu met vrienden speelt of met een willekeurige groep. Het is ook mogelijk om offline alleen te spelen. EA noemt dit "de meest opwindende en boeiende sociale ervaring die we ooit hebben gecreëerd".
Hoewel het concept doet denken aan Volta, benadrukt Rivera dat Rush geen vervanging is, maar een compleet nieuwe ervaring: "Ik wil dit meteen duidelijk maken. De Rush-ervaring is niet zoals Volta. Na feedback van de community hebben we besloten om Volta uit FC 25 te verwijderen. Maar we weten dat we een sociale game-ervaring willen en daarom introduceren we Rush. Het is gebouwd op belangrijke principes die een unieke ervaring creëren." Hij voegde eraan toe dat het aan alle huidige spelmodi wordt toegevoegd om deze nieuw leven in te blazen met een nieuwe gameplay-ervaring.
In tegenstelling tot Volta, dat zich richtte op flitsend straatvoetbal vergelijkbaar met de FIFA Street-serie, is Rush gebaseerd op de bestaande 11v11-gameplay. Het is in feite een verkleinde versie van voetbal op ware grootte, met 4v4 (plus keeper) met dezelfde bewegingen en gedragingen. EA wil "de diepgang en balans behouden die we de afgelopen 15 jaar hebben bereikt. Het kost tijd om de ervaring op te poetsen en in evenwicht te brengen om een leuke omgeving te creëren, dus we gaan niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Dit geldt voor basismechanica zoals passen, dribbelen, schieten en keepen."
In Rush is er geen vaste positie en kan iedereen op het veld staan waar hij wil. Communicatie is essentieel voor succes. Spelers zonder microfoon en koptelefoon kunnen chatberichten sturen die alleen hun team ziet. Als je bijvoorbeeld de bal wilt, kun je op de pass-knop drukken en verschijnt er een tekstballon met "Pass" boven je speler.
Lees ook: Essentiële keepersuitrusting
De Rush-modus introduceert ook speciale functies, zoals blauwe kaarten in plaats van rode. Een blauwe kaart betekent dat je voor één minuut van het veld wordt gestuurd. Daarnaast zijn er straffen die vergelijkbaar zijn met hockey: een 1v1 situatie tegen de keeper, waarbij de andere spelers achter de penaltynemer starten en mogen rennen zodra de penalty wordt genomen. Er is ook buitenspel, maar dan vanaf het laatste derde deel van het veld. Bij de aftrap start iedereen vanaf de buitenspellijn en wordt de bal vanaf de zijlijn ingegooid. Het is belangrijk om te communiceren wie naar de bal sprint en wie verdedigt. Wedstrijden duren zeven minuten en de tijd stopt elke keer dat de bal niet in het spel is.
FC IQ: Tactische Intelligentie
EA wil het concept FC IQ benadrukken. Na de introductie van Hypermotion V in FIFA 22 om het realisme en de beweging van spelers te verbeteren en Playstyles vorig jaar om spelers zich speciaal te laten voelen met specifieke eigenschappen en persoonlijkheden, ligt de focus dit jaar op tactiek. Het zou "de belangrijkste verandering in tactiek in meer dan tien jaar" moeten zijn. Spelersrollen bepalen hoe elke speler denkt en zich gedraagt op het veld, wat resulteert in meer echte tactische intelligentie en beweging zonder de bal. Er zijn 50 rollen en elke speler heeft er een. Om rollen aan spelers toe te wijzen, heeft EA een AI-model gemaakt dat echte gegevens van sportanalysebedrijf Opta van de afgelopen seizoenen heeft geanalyseerd. Sommige posities delen spelersrollen, zoals centrale middenvelders en aanvallende middenvelders die beide een 'spelmaker' kunnen zijn.
In de aanval kan een vleugelverdediger met de rol van 'valsback' zich vrij centraal op het veld positioneren, met een verdedigende middenvelder met de rol van 'centrale helft' tussen de centrale verdedigers. Een binnenmiddenvelder met de rol van 'half-winger' kan de positie van de vleugelverdediger innemen, terwijl de andere vleugelverdediger met zijn aanvallende vleugel bijna op één lijn staat met de aanvallers. Een aanvallende middenvelder met een schaduwspits kan het aanvalsgebied betreden. EA wil hiermee de statische line-ups van de afgelopen jaren doorbreken en een meta creëren die niet in één ding vastzit.
Rivera zegt: "Toen we FC IQ ontwierpen, hadden we veel van deze feedback in gedachten. En daarom komt er veel meer tactische variatie, zodat je dit met de nieuwe FC IQ kunt voorkomen. Dus we wilden jullie meer controle geven over hoe deze meta gedurende het jaar zal zijn. Dus dat was een van de doelen. Zelfs met de FC IQ is er nog steeds een kans voor ons om ons te blijven ontwikkelen en jullie misschien meer rollen te geven, meer tools om meer dingen te doen in deze situaties. Er kan meer worden gedaan, maar dat is de basis, een nieuwe benadering van tactiek."
Elke spelersrol heeft één tot drie aandachtspunten en spelers kunnen hier anders mee vertrouwd zijn. Een voorbeeld is Vini Jr. met "winger". Iedereen heeft ook een Role+, Vini Jr. heeft hier "stroper". Dan zijn er ook nog Role++ die alleen de absoluut beste spelers hebben. Vini Jr. heeft dit als "inside forward".
Lees ook: Humphrey Mijnals in Oranje
Carrièremodus: Een Grote Update
De carrièremodus, een van de meest klassieke spelmodi in sportgames, heeft lange tijd nauwelijks updates gehad, maar dat lijkt nu te veranderen. EA noemt het zelf "de grootste update in jaren". Een van de belangrijkste nieuwe functies is "live startpunten", waarmee spelers op elk moment van het jaar in de carrièremodus kunnen starten en meteen de actuele stand van de competitie kunnen overnemen. Pete O'Donnell, de design director van de game, zegt: "Historisch gezien is de carrièremodus op de eerste dag gelanceerd en verandert deze daarna niet. Nu gaan we alle 12 maanden naar de voetbalwereld kijken en de verhalen zien die zich in de echte wereld afspelen."
Het tweede onderdeel van de live bijgewerkte seizoenen is "Snapshots". Dit zijn scenario's die zich tijdens het seizoen afspelen en gedurende het jaar zullen worden toegevoegd. Een voorbeeld is een team dat zijn coach heeft ontslagen, waarbij je nu probeert het schip drijvende te houden. Een ander voorbeeld had Jadon Sancho kunnen zijn die terugging naar Dortmund, waardoor je de rest van het seizoen als hem had kunnen spelen en had kunnen proberen de Champions League en Bundesliga met hem te winnen.
In de klassieke spelmodus kun je nu met vrouwelijke teams en spelers spelen. Vorig jaar werden ze toegevoegd aan Ultimate Team en nu aan Career Mode. Er zijn momenteel slechts vijf competities, maar hopelijk wordt dit volgend jaar uitgebreid. Als je wilt doen alsof je Arsenal coach Jonas Eidevall bent, dan is dat nu mogelijk.
Er is ook een nieuw systeem voor de Youth Academy, waar je kunt zien hoe je spelers elk jaar fysiek groeien en er daadwerkelijk uitzien als tieners. Wanneer ze worden opgeroepen voor het seniorenteam, krijgen ze hun volwassen uiterlijk. Elke twee maanden zijn er jeugdtoernooien waar je drie wedstrijden kunt spelen in de Rush 4v4-modus. Als je wint, krijgen de spelers een boost. Je kunt spelen met hun huidige vaardigheid of met een potentiële vaardigheid als volwassen speler. Er is ook de mogelijkheid om achtergrondverhalen als uitgangspunt te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld zijn opgegroeid in een succesvolle voetbalfamilie of je kunt proberen te herstellen van een blessure die een einde dreigde te maken aan je carrière. Dit heeft invloed op de persoonlijkheid en eigenschappen van je speler.
Ultimate Team: Socialer en Meer Opslagruimte
In de melkkoe Ultimate Team zijn er veranderingen, maar misschien niet zoveel als we hadden willen zien. De meeste spelmodi zijn grotendeels ongewijzigd, met als belangrijkste verschil dat je nu prijzen ontgrendelt voor zowel Ultimate Team als Clubs naarmate je verder komt dan de verschillende mijlpalen gedurende de seizoenen. Rush is hier beschikbaar als spelmodus, maar zonder een specifiek classificatiesysteem. Je kunt een speler selecteren die je in je set spelerskaarten hebt en met anderen spelen die hetzelfde doen. Sommige evenementen kunnen beperkingen hebben, zoals alleen spelers van LaLiga. Na feedback is er nu opslagruimte voor maximaal 100 duplicaten die u krijgt van uw gekochte kaartpakketten en wordt het evolutiesysteem uitgebreid.
Lees ook: De nasleep van het ongeluk: een analyse
Volgens producent Karthik Venkateshan "hebben we van fans gehoord dat ze schreeuwen om FUT socialer te maken. En we denken dat Rush de perfecte oplossing is."
Clubs: Degradatie en Clubhouse
In de laatste grote spelmodus, Clubs, is waarschijnlijk het grootste nieuws dat de degradatie terug is. Als je genoeg wedstrijden verliest, ben je gedwongen om een degradatiewedstrijd tegen een ander team te spelen. Win en blijf omhoog, verlies en daal een divisie. Er is een nieuwe sociale hub toegevoegd, de Clubhouse en de clubeigenaar kan het stadion, de kleedkamer en meer versieren. Daarnaast is er een facilitair budget dat zorgt voor diverse bonussen. Vind je je team te zwak? Geef al je geld uit aan een sportschool die je een grote boost in kracht geeft. Alle teams starten met hetzelfde budget, maar succesvolle clubs verdienen natuurlijk meer.
Verbeteringen op het Veld
Om ervoor te zorgen dat de game goed speelt, heeft EA gekeken naar het verbeteren van de loopstijlen van spelers. Vorig jaar werden ze alleen afgestemd op het bovenlichaam, maar in EA Sports FC 25 is nu het hele lichaam opgenomen in het hardlopen van spelers, wat natuurlijk een grote verbetering is. Dit zal worden gebruikt voor ongeveer 1.800 spelers, waaronder 200 vrouwen. Er is ook een zogenaamde tactische annulering toegevoegd, waarmee je ravage kunt aanrichten voor je tegenstander door ze simpelweg aan hun shirt naar beneden te trekken of gewoon je been uit te strekken, wat resulteert in een gele kaart. Dit kan handig zijn wanneer de tegenstander de verbeterde dribbelcontrole met de linker joystick gebruikt.
De passeermechanica is ook herzien. Een blinde pass 180 graden naar waar je kijkt, was in FC 24 geen enkel probleem, ongeacht de speler. Dit jaar is er een aanzienlijk groter risico dat deze pas helemaal niet terechtkomt waar je hem wilde raken. Betere spelers, zoals Luka Modrić, zullen meer succes hebben met het geven van passes onder druk dan een stevige centrale verdediger. Als je een dribbelaar bent in plaats van een passer, zijn er vijf nieuwe dribbels speciaal voor jou toegevoegd.
Graphics en Presentatie
Op het gebied van graphics is er een nieuw weersysteem wanneer je offline speelt met verschillende windsnelheden en weersomstandigheden. Dit heeft invloed op hoe de bal vliegt, hoe haar waait en dat een speler kan uitglijden als het nat is. De verbeterde stadions zullen dynamisch reageren op wat er op het veld gebeurt en je kunt enkele van de toegevoegde mascottes zien. Dit alles gebeurt in 4K met 60 FPS. Er wordt een nieuwe grafische modus geïntroduceerd waarin u kunt kiezen tussen "verbeterde beelden" met verbeterde graphics en verlichting in opgeschaalde 4K. Daarnaast zal Ray-Tracing voor het eerst beschikbaar zijn in de serie, net als dynamisch licht voor het tijdstip van de dag. De eerste helft kan op een heldere middag worden gespeeld, terwijl de zon in de tweede helft begint onder te gaan.
Rivera noemt het "de meest innovatieve, meest ambitieuze titel tot nu toe".
Problemen met Keepers in FC 24 en Oplossingen
Ondanks de vele verbeteringen en nieuwe functies, kampen veel spelers nog steeds met problemen met keepers in EA Sports FC 24. Keepers duiken soms niet, lopen plotseling weg of missen eenvoudige ballen. Dit kan leiden tot frustraties, vooral bij 100% kansen die gemist worden of wanneer keepers cruciale reddingen niet maken.
Mogelijke oorzaken van keeperproblemen
- AI-gedrag: De kunstmatige intelligentie van de keepers kan soms inconsistent zijn, waardoor ze onvoorspelbaar reageren op bepaalde situaties.
- Animaties: Problemen met animaties kunnen ervoor zorgen dat keepers niet op tijd duiken of de bal verkeerd inschatten.
- Spelersattributen: De attributen van de keeper, zoals reflexen, positie en duiken, kunnen van invloed zijn op hun prestaties.
- Spelinstellingen: Bepaalde spelinstellingen, zoals de moeilijkheidsgraad, kunnen de prestaties van de keeper beïnvloeden.
- Bugs: Zoals bij elke game, kunnen er bugs zijn die de prestaties van keepers negatief beïnvloeden.
Mogelijke oplossingen
- Spelinstellingen aanpassen: Experimenteer met verschillende spelinstellingen, zoals de moeilijkheidsgraad en de keeperassistentie, om te kijken of dit de prestaties van de keeper verbetert.
- Keepersattributen verbeteren: Investeer in keepers met hogere attributen, zoals reflexen, positie en duiken. Dit kan helpen om de kans op fouten te verminderen.
- Trainingsessies: Gebruik trainingsessies om de keeper te trainen en hun vaardigheden te verbeteren.
- Tactische aanpassingen: Pas je tactiek aan om de keeper beter te beschermen. Dit kan bijvoorbeeld door meer verdedigers in te zetten of door de druk op de tegenstander te verhogen.
- Updates en patches: Houd de game up-to-date met de nieuwste updates en patches. EA brengt regelmatig updates uit om bugs te verhelpen en de gameplay te verbeteren.
- Community-feedback: Geef feedback aan EA over de problemen die je ervaart met keepers. Dit kan helpen om de problemen onder de aandacht te brengen en de kans op verbeteringen te vergroten.
Algemene Gameplay Problemen en Oplossingen
Naast de problemen met keepers, zijn er andere gameplay aspecten in EA Sports FC 24 die frustraties kunnen veroorzaken.
Oneerlijke Kaarten en Scheidsrechtersbeslissingen
Veel spelers ervaren oneerlijke kaarten en inconsistente scheidsrechtersbeslissingen. Tackles die er schoon uitzien, kunnen toch een gele of rode kaart opleveren, terwijl overtredingen van de tegenstander onbestraft blijven.
- Oplossing: Helaas is er weinig dat je als speler kunt doen aan de scheidsrechtersbeslissingen. Het is belangrijk om je tackles zorgvuldig te timen en te proberen om overtredingen te vermijden. Feedback geven aan EA over de inconsistentie van de scheidsrechters kan helpen om dit in toekomstige updates te verbeteren.
Meta Gameplay en Herhalende Situaties
Sommige spelers klagen over een "meta" gameplay, waarbij bepaalde speelstijlen en tactieken overmatig worden gebruikt. Dit kan leiden tot herhalende en voorspelbare situaties.
- Oplossing: Experimenteer met verschillende tactieken en formaties om je tegenstander te verrassen. Probeer niet te veel vast te houden aan één speelstijl, maar varieer je aanval en verdediging.
Ontevredenheid van Spelers in Carrièremodus
In de carrièremodus kunnen spelers snel ontevreden raken, bijvoorbeeld door te weinig speeltijd of gebrek aan discipline.
- Oplossing: Communiceer regelmatig met je spelers en probeer hun behoeften te begrijpen. Geef ze voldoende speeltijd en probeer hun moreel hoog te houden.