FIFA 18: Een Diepgaande Analyse van Gameplay, Tips en Strategieën

FIFA 18, uitgebracht in 2017 door EA Sports, is een belangrijke titel in de FIFA-reeks. De game markeerde een grote sprong voorwaarts op het gebied van graphics en gameplay dankzij de introductie van de Frostbite-engine. Het was ook de eerste FIFA-titel die beschikbaar was voor de Nintendo Switch, waardoor spelers hun favoriete voetbalgame onderweg konden spelen. Deze versie biedt een authentieke voetbalervaring met realistische graphics, dynamische weersomstandigheden en verbeterde AI.

Algemene gameplay tips

FIFA 18 is een game die, ondanks dat hij al even uit is, nog steeds veel te bieden heeft. Hieronder volgen enkele gameplaytips die je kunnen helpen om je spel te verbeteren:

  • Verdedigen: Verdedigen is een stuk lastiger geworden in FIFA 18. De wendbaarheid van de aanvallers is flink toegenomen, dus je moet als verdedigende partij niet te snel toe happen. Rustig wachten tot het laatste moment om een beweging te onderscheppen is de tip. De invloed van de geautomatiseerde AI is afgenomen, waardoor je natuurlijke defensieve vaardigheden daadwerkelijk aan het daglicht worden gebracht.
  • Keepers: Een ander penibel punt in FIFA 18 zijn de keepers. Het lijkt meer alsof je tien tegen tien aan het spelen bent, omdat de keepers niet altijd even betrouwbaar zijn.
  • Aanvallen: De aanvallers komen er over het algemeen per potje vaker doorheen dan voorheen.

Penalty's in FIFA 18: Van loterij tot kritieke succesfactor

Penalty's zijn een cruciaal onderdeel van voetbal, en FIFA 18 biedt verschillende manieren om ze te benaderen. Het nemen van strafschoppen is voor iedereen te leren.

De veranderde penalty-systemen

In FIFA 17 besloot EA om het hele penaltysysteem op de schop te gooien. In plaats van het op tijd drukken in de precisiemeter moest je nu alles zelf doen. Het was even wennen aan het begin, maar uiteindelijk bleek het een veel betere en realistischere manier van penalty's nemen.

In FIFA 18 zijn de penalty's gelukkig niet zo op de schop gegaan, maar veranderd zijn ze wel. Waar je namelijk in FIFA 17 eerst je aanloop moest nemen en dan pas de kracht van het schot moest bepalen, is dat nu anders. In FIFA 18 bepaal je eerst de kracht van het schot en daarna pas de richting.

Lees ook: Keeper Penalty’s FIFA 17

Tips voor het nemen van penalty's

In de FIFA 18 gameplay zijn er een paar leuke dingen toegevoegd om de penalty's wat meer eigen te maken en om de keeper op het verkeerde been te zetten.

  • Sprinten tijdens de aanloop: Je kun je nu met een sprint ervoor zorgen dat de keeper minder tijd heeft om na te denken over de hoek waar hij heen moet duiken. Je houdt gewoon de sprintknop ingedrukt als je de penalty neemt!
  • Stotteren tijdens de aanloop: Je kunt ook dit jaar je aanloop laten stotteren, om zo de keeper een stuk onzekerder te maken over welke hoek je gaat kiezen. Je laat de aanloop stotteren door de LT ingedrukt te houden op de Xbox en door de L2 ingerukt te houden op de Playstation.
  • Let op het hoofd van de speler: Als je goed kijkt naar het hoofd van de speler die de penalty neemt, dan kun je zien dat de speler zijn hoofd draait naar de kant waar jij mikt. Dit heeft natuurlijk zo zijn voor- en -nadelen, want je kan er de keeper mee op het verkeerde been zetten, maar de keeper kan het ook zo raden als je niet uitkijkt!
  • De balkjes: Onder de naam van een speler begint een balkje te lopen, als het pijltje in het groene is moet je drukken en neemt de speler de penalty het beste. Boven de speler zelf begint ook een balkje te lopen, hiermee bepaal je hoe hard je de penalty schiet.
  • De hoek kiezen: Voor het kiezen van een hoek stuur je de linker knuppel naar een hoek die jij kiest. Let op: druk eerst op schieten en kies daarna pas een hoek!

De keeper besturen

Altijd al als de keeper willen spelen in FIFA 18? Dat kan! Als je op het min-knopje drukt, bestuur je de keeper.

Culturele en psychologische aspecten van penalty's

Het Nederlandse volk beleeft voetbal op een bepaalde manier. Winnen met slecht spel wordt niet geaccepteerd. We moeten mooi winnen. We hebben een hekel aan spelers die zich opzettelijk in het strafschopgebied laten vallen, met de zogenaamde Schwalbes. In Nederland mag en zal dat niet gebeuren. Het effect van deze benadering met betrekking tot strafschoppen is bijzonder groot: omdat we de strafschop als een minderwaardig onderdeel van het voetbal beschouwen wordt er niet op getraind.

Onderzoek en statistieken

Al sinds 1954 wordt onderzoek gedaan naar de wijze waarop voetballers op strafschoppen reageren en naar de wijze waarop zij ze nemen. In een zeer traditionele sector als het voetbal, blijkt het gebruik van de aanwezige kennis ver achter te blijven bij dat in andere sectoren.

Tips voor spelers

Op basis van een tiental tips kunnen zij hun score enorm verbeteren.

Lees ook: Essentiële keepersuitrusting

  • Een speler moet een mentaal plaatje hebben van de strafschop die hij gaat nemen.
  • De strafschop moet op de training tientallen malen zijn gerepeteerd, waardoor de speler vrijwel automatisch dezelfde strafschop kan herhalen op het moment dat het nodig is.
  • De bal moet hard en hoog in één van de twee hoeken worden geschoten. Het hoeft niet precies in de winkelhaak, zolang het maar in de richting is van de hoek en op een hoogte van +/-1.10 en hoger. Dit is het bereik tijdens de val van keepers, waardoor zij een bal die op deze wijze is ingeschoten, niet meer kunnen bereiken.
  • De angst voor overschieten is ongegrond.

Tips voor keepers

Succesvolle keepers blijven veel langer staan dan keepers die veel minder succesvol zijn. Met andere woorden, keepers die snel naar een hoek duiken gokken vaak verkeerd. Bij keepers die lang blijven wachten raken veel spelers in de war: de schijnbeweging lukt niet. Met alle gevolgen van dien. Het is voor keepers daarnaast zaak te letten op de lichaamstaal van de spelers die de strafschoppen nemen. Van belang hierbij zijn met name de plaatsing van het standbeen, de houding van de heupen, de armbeweging en schouderhouding en de wijze van aanloop. Training op deze facetten heeft veel meer impact dan het trainen van keepers op reflexen.

Andere gameplay tips

Hieronder volgen nog enkele tips om je gameplay in FIFA 18 te verbeteren:

  • Cruijff Turn: De Cruijff Turn is heel simpel om uit te voeren. Je drukt bij de Xbox op X en A en bij de Playstation op vierkantje en kruisje. Doe dit met de linker stick naar achter en voilà: je hebt zojuist de Cruijff Turn gedaan. De Cruijff Turn is dus heel simpel uit te voeren, maar wel rete effectief. Je zet de tegenstander makkelijk op het verkeerde been en kunt zo meer ruimte creëren tijdens het aanvallen of verdedigen.
  • De bal afschermen: Als je de bal hebt dan kun je deze afschermen met LT op de Xbox en L2 op de Playstation. De speler zal zich dan om de bal ontfermen en hem zo lang mogelijk in bezit houden. Erg handig dus. De reden dat dit zo'n effectieve manier is omdat het dit jaar nog lastiger is om de bal als tegenstander af te pakken.
  • Hard uittrappen met de keeper: Mocht je keeper een hoekschop klemvast pakken, dan kun je heerlijk counteren. Door RB ingedrukt te houden en X in te drukken op de Xbox schiet je de bal hard naar voren toe. Voor de Playstation is dit R1 en vierkantje. Let wel op, de keeper moet de bal in zijn handen hebben. Tijdens een dode spelsituatie heeft dit geen nut!
  • Hoge en lage steekballen: Het lijkt alsof steekballen een (zeer welkome) boost heeft gekregen in vergelijking met zijn voorganger, FIFA 17.

FIFA 18 op de Nintendo Switch

FIFA 18 op de Nintendo Switch is niet dezelfde versie als die op de PlayStation, Xbox of pc. Desondanks is het een meer dan aardige voetbalgame waar je uren plezier mee kunt beleven, zowel alleen als met enkele vrienden. Het brengt je de meest authentieke voetbalervaring die je je maar kunt voorstellen, waar en wanneer je maar wilt. Met de nieuwe Frostbite-engine zijn de animaties vloeiender en realistischer dan ooit tevoren, waardoor je echt het gevoel hebt midden in de actie te staan. Je kunt spelen in verschillende modi, zoals de geliefde FIFA Ultimate Team, Career Mode en de spannende Journey Mode met Alex Hunter.

FIFA Ultimate Team

Binnen Ultimate Team vind je de gebruikelijke activiteiten weer terug: Online en offline seasons, de drukke transfermarkt, squad-builder challenges en de Weekend League. In deze Weekend League is het de bedoeling om in een weekend 40 potjes online te spelen, om je te kwalificeren voor een bepaalde rank om zo rewards te bemachtigen. Met Squad Battles krijg je per dag vier verschillende tegenstanders voor je die zijn gebaseerd op teams die andere spelers in de game hebben gemaakt. Vervolgens kies je een moeilijkheidsgraad, van amateur tot ultimate, om het tegen dit team op te nemen. Hoe moeilijker je deze gradatie zet en hoe beter je resultaat is, hoe meer punten je krijgt. Een andere toevoeging binnen Ultimate Team zijn de daily objectives. Per 24 uur zijn er vijf kleine doelstellingen om extra coins of packs te verdienen. Deze doelstellingen kunnen variëren van een speler kopen van minimaal 2500 coins op de transfermarkt of het scoren met een lobje in een potje online.

The Journey

In FIFA 17 werd de modus The Journey geïntroduceerd, waarbij je als speler in het lichaam van aanstormend talent Alex Hunter stapte. Vervolgens speelde je zijn doorbraak seizoen met ups en downs voor een club naar keuze in de Premier League. Gaandeweg speelde je nog wat beloningen voor Ultimate Team vrij en na een seizoen was het verhaal ten einde, tenminste… Daar is Alex Hunter weer. Hij staat klaar voor zijn tweede seizoen als profvoetballer en je hebt de keuze om je speler van FIFA 17 te importeren, of een geheel nieuwe Hunter te creëren. The Journey 2 is zeker interessant om te doorlopen wanneer je je met het eerste seizoen vermaakt hebt, want er zullen meerdere wereldwijde locaties worden bezocht dit jaar. Daarnaast komen er nieuwe gevestigde namen langs in het verhaal en kan het verhaal verschillende wendingen krijgen. Al met al is The Journey niet meer dan dat.

Lees ook: Humphrey Mijnals in Oranje

Quick Substitutions

Op het gebied van speelsnelheid heeft EA Sports met FIFA 18 een handige feature toegevoegd, namelijk de quick substitutions en suggested substitutions. Hiermee kun je voorafgaand aan de wedstrijd drie optionele wissels instellen, die je tijdens de game met een druk op de knop kan uitvoeren zonder de game ellenlang te hoeven pauzeren. Heb je ze niet ingesteld? In mijn ogen is dit een briljante toevoeging die al heel wat jaren eerder had kunnen worden toegevoegd, maar afijn. Het vervelende is echter dat deze optie alleen in kick-off matches tegen vrienden en in online seasons te gebruiken is. Ik vraag mij ten zeerste af waarom EA Sports is vergeten om de vooraf ingestelde quick substitution mogelijkheid toe te voegen aan de snelste modus in het spel: Ultimate Team. Ja, je krijgt hierin nog wel suggesties, maar nee, als je een precieze wissel wilt maken zul je de game toch weer moeten pauzeren.

Carrière Modus

Een alom geliefde mogelijkheid in FIFA blijft de carrière modus. Kies je favoriete club en werk jezelf seizoen na seizoen op naar de absolute top. Het principe is al jaren hetzelfde, maar elk jaar weer wordt deze modus uitgebreider. Dit jaar heeft EA Sports zeker wat interessante features toegevoegd aan deze modus. Allereerst is het geheel een stuk overzichtelijker geworden. Ook op het gebied van in- en uitgaande transfers is alles een stuk overzichtelijker geplaatst in de transfer hub. Een verdere interessante toevoeging is die van de transfer- en contractonderhandelingen. Nu kun je direct de onderhandeling aangaan met de manager van de andere club in een speciaal ontwikkelde cut-scène.

Afmetingen en markeringen van het voetbalveld

De Fédération Internationale de Football Association (FIFA), de internationale voetbalbond heeft de specifieke afmetingen van een voetbalveld vastgelegd. Deze afmetingen zijn niet zomaar gekozen, maar gebaseerd op historische ontwikkelingen, speltechnische overwegingen en de behoefte aan een unieke spelomgeving. Volgens de regels van de FIFA moet een voetbalveld tussen de 100 en 110 meter lang en tussen de 64 en 75 meter breed zijn voor internationale wedstrijden. Voor de nationale wedstrijden zijn de afmetingen iets ruimer, tussen de 90 en 120 meter lang en 45 tot 90 meter breed. Voor deze afmetingen is gekozen om balans te behouden tussen het speeltempo en de speelruimte. Bij een kleinere afmeting zou het spel te intens worden en er geen opbouw zijn voor strategische spelopbouw, een te groot veld kan de spelers fysiek overbelasten en het speeltempo verlagen. Het 16 meter-gebied wordt ook vaak het strafschopgebied genoemd. Het is een rechthoekig gebied van 16,5 meter vanaf de doellijn en even breed als het doelgebied. In dit gebied mag de keeper de bal met de handen aanraken, en waar overtredingen van de verdediging of keeper kunnen leiden tot een strafschop. De afmetingen van het strafschopgebied zijn niet zomaar gekozen, maar om een eerlijke en duidelijke zone te creëren waarin de doelman de controle heeft om een strafschop te rechtvaardigen. Op 11 meter van de doellijn bevindt zich de strafschopstip, precies in het midden van het doel. Na veel experimenteren en evalueren in het vroegere moderne voetbal is voor deze afstand gekozen. Het moet een goede balans zijn tussen de kansen van de doelman en de strafschopnemer. Een kortere afstand maken de kansen voor een strafschopnemer groter, een te lange afstand zorgt dat de kansen op een doelpunt drastisch afnemen. Het doelgebied, ook wel het 5 metergebied genoemd, begint vanaf de doellijn en loopt evenwijdig aan de breedte van het doel. Binnen dit gebied heeft de doelman bescherming bij het nemen van een doeltrap of bij andere verdedigende acties. De cornervlaggen maken de hoeken van het veld en worden gebruikt tijdens het nemen van een hoekschop. De hoekschop cirkel heeft een straal van een meter, deze markering is essentieel voor de juist uitvoeren van hoekschoppen en het hanteren van de regels. De afmetingen van een voetbalveld en de specifieke markering van de gebieden zijn het resultaat van jarenlange ontwikkeling en het verfijnen van de spelregels. Ze zijn bedoeld om een fysiek haalbaar en spannend spel te garanderen. De 11 meter stip, het 16 metergebied, en de andere markeringen spelen een cruciale rol om de structuur in het spel te behouden van een balans tussen de aanvallende en verdedigende kansen. Omdat de markeringen en afmetingen internationaal worden gehanteerd, kan voetbal overal op een uniforme en gestandaardiseerde manier worden gespeeld.

tags: #keeper #duiken #fifa #18 #uitleg