Inhoudsopgave
- Introductie
- 1.1 Inleiding
- 1.2 Afkortingen- en begrippenlijst
- Doelstelling
- Algemeen beleid voor alle leeftijdsgroepen
- 3.1 Positieve spelopvatting
- 3.2 Een vaste speelwijze als rode draad
- 3.3 Doelstellingen per leeftijdscategorie
- 3.3.1 Accenten per leeftijdsgroepen
- 3.3.2 Mini’s (JO7)
- 3.3.3 JO8
- 3.3.4 JO9 en JO10
- 3.3.5 JO11 / JO12
- 3.3.6 JO13 / JO15
- 3.3.7 JO17 / JO19
- 3.4 Aantal trainingen per week
- 3.5 Aanvoerder
- 3.6 Meespelen en/of -trainen van spelers naast eigen team
- 3.7 Onderling ´lenen´ van spelers
- 3.7.1 ´Lenen´ van spelers binnen jeugdteams
- 3.7.2 ´Lenen´ van jeugdspelers door seniorenteams
- 3.8 Spelersbeoordelingen
- 3.9 Verzorging bij blessures of ter voorkoming daarvan
- 3.10 Verzorging en hygiëne
- 3.11 Verwachtingen van ouders/begeleiders
- Selectiebeleid, teamindeling
- 4.1 Selectiecriteria
- 4.2 Indeling keepers
- Doorstroming
- 5.1 Standaard doorstroming: JO19-junioren
- 5.2 Incidentele doorstroming tijdens het lopende seizoen
- Wedstrijdvoorbereiding bij FC Uden JO8 t/m JO19
- 6.1 Opstelling en wisselbeleid
- Begeleiding en opleiding van Jeugdtrainers en Leiders
1. Introductie
1.1 Inleiding
Dit artikel beoogt een uitgebreid overzicht te geven van de regels en richtlijnen met betrekking tot intentie toernooien, specifiek in de context van 4 tegen 4 voetbal. Het is bedoeld om richting te geven aan leiders en trainers en daarnaast om aan ouders/verzorgers duidelijk te maken waar clubs voor staan en waarvoor zij kiest met betrekking tot de jeugd. Het doel is het gevoel over te dragen dat de vereniging een positieve bijdrage levert aan de (technische) ontwikkeling van het kind.
1.2 Afkortingen- en begrippenlijst
- JTC: Jeugd Technische Commissie
- JO7: Jeugd Onder 7 (Mini’s)
- JO8: Jeugd Onder 8
- JO9: Jeugd Onder 9
- JO10: Jeugd Onder 10
- JO11: Jeugd Onder 11
- JO12: Jeugd Onder 12
- JO13: Jeugd Onder 13
- JO15: Jeugd Onder 15
- JO17: Jeugd Onder 17
- JO19: Jeugd Onder 19
- AV: Algemene Vergadering
- VTC: Voetbaltechnische commissie
2. Doelstelling
Het voornaamste doel van intentie toernooien in het 4 tegen 4 voetbal is om de jeugd op een veilige, plezierige en succesvolle manier de voetbalsport te laten beoefenen, waarbij de vereniging zorgt voor de opleiding. Elke speler speelt in principe zo hoog mogelijk om zich optimaal te kunnen ontplooien. Om aan de prestatieve doelen van de vereniging vorm te geven wordt een aantal jeugdteams als selectieteams aangemerkt waarbij er grotere focus ligt op het resultaat van het team.
3. Algemeen beleid voor alle leeftijdsgroepen
3.1 Positieve spelopvatting
Zowel bij recreatief voetbal als prestatief voetbal hoort plezier. Met positieve spelopvatting wordt in dit verband bedoeld, dat we in de jeugdopleiding uitgaan van aanvallend voetbal. Een jeugdspeler moet ook vrij zijn om zich te ontwikkelen, zowel individueel als in teamverband. Individuele acties worden aangemoedigd, waarbij een jeugdspeler moet leren om op het juiste moment oog te hebben voor zijn medespeler. Als een actie mislukt, zal dit door de leiding positief worden beantwoord en de aandacht verlegd worden naar het vervolg.
3.2 Een vaste speelwijze als rode draad
Binnen clubs geldt de basis speelwijze: 1-4-3-3. Dit betekent dat er op een groot veld met 4 verdedigers, 3 middenvelders en 3 aanvallers wordt gespeeld. Deze basis speelwijze en basisformatie is een richtlijn: het is dus niet zo dat elke wedstrijd verplicht op dezelfde manier gevoetbald moet worden. Dit betekent dat het de bedoeling is dat wanneer het kind de bal in bezit heeft, de actie erop gericht moet zijn om richting het doel van de tegenstander te gaan en te scoren. Hier ontstaat dus een eerste kennismaking met aanvallen, verdedigen, scoren van een doelpunt of het voorkomen ervan.
3.3 Doelstellingen per leeftijdscategorie
3.3.1 Accenten per leeftijdsgroepen
Er zal volop aandacht zijn voor techniektraining tijdens de training waaronder het leren aannemen van de bal, het leren dribbelen met de bal, het leren passeren van de tegenstander en het aangaan van 1-tegen-1-duels. Het verfijnen van de technische bewegingsvaardigheden. Hierbij is een goed voorbeeld heel essentieel. Controleer tijdens het oefenen of de uitvoeringswijze correct is en geef de motivatie waarom die beweging zo uitgevoerd moet worden. Spelinzicht. Het spelinzicht kan ontwikkeld worden d.m.v. Tactiek. Organisatie. Motivatie.
Lees ook: Informatie over het Regio Voetbal Toernooi
3.3.2 Mini’s (JO7)
Dit betekent dat het de bedoeling is dat wanneer het kind de bal in bezit heeft, de actie erop gericht moet zijn om richting het doel van de tegenstander te gaan en te scoren. Hier ontstaat dus een eerste kennismaking met aanvallen, verdedigen, scoren van een doelpunt of het voorkomen ervan.
3.3.3 JO8
Bij de JO8, JO9 en JO10 gaat het dus om leren opbouwen van een aanval, het leren kiezen om samen te spelen, het leren aangaan van een duel, het leren scoren, het leren verstoren van een aanval van de tegenstander en het voorkomen van een doelpunt en dat in eenvoudige taal.
3.3.4 JO9 en JO10
In de JO9 en JO10 wordt er aandacht geschonken aan individuele acties op het gebied van aanvallen en verdedigen, maar zal er ook aandacht besteed gaan worden aan doelgericht samenspelen om scoringskansen te creëren. Dit betekent dat spelers gevraagd wordt keuzes te maken: zelf de actie te maken of de bal over te spelen naar een medespeler. De coach moet het kind stimuleren om zelf de keuze te maken in plaats van het voor te zeggen.
3.3.5 JO11 / JO12
Het is de bedoeling dat deze groep kinderen doelgericht voetbalt. Alle kinderen moeten zowel betrokken worden bij aanvallen als bij verdedigen en omschakelen. De teamfuncties aanvallen, verdedigen en omschakelen komen veelvuldig voor. Ook nu moeten de kinderen steeds meer bewust worden van hun positie in het veld wanneer ze de bal niet hebben.
3.3.6 JO13 / JO15
In deze fase vindt een versnelde lichaamsgroei plaats. De verschillen in groeitempo en het moment waarop deze versnelde groei start, leiden tot grote verschillen in prestatievermogen. In deze periode zien we de lichaamsbeheersing en coördinatie vaak tijdelijk achteruit gaan (slungelachtig). Wat denken betreft vinden er in deze periode ook enorme veranderingen plaats. Dat denken gaat over het eigen ik en gebeurt kritisch. Conflictsituaties zullen dan ook meestal niet uitblijven. In deze 'negatieve fase' is het voor een trainer vaak moeilijk om de spelers iets bij te leren. Snelle afleiding, overgevoeligheid en gebrek aan coördinatie lijken op verminderde motivatie voor voetbal te wijzen. Een continue positieve benadering van deze spelers werkt het beste.
Lees ook: Informatie over het Volleybal Jeugd Toernooi in Vaassen
3.3.7 JO17 / JO19
Het prestatievermogen op het gebied van kracht en snelheid neemt aanzienlijk toe. De grootste veranderingen liggen op het psychologische en sociale vlak. Psychisch volwassen worden betekent verantwoordelijkheid durven en kunnen dragen. Teambesprekingen over tactische zaken, evaluaties over bepaalde periodes zijn op deze leeftijd zinvol. Instructies kunnen korter worden als het gaat om bekende en gekende zaken.
3.4 Aantal trainingen per week
- JO19-, JO17- en JO15-junioren: 2 maal per week 1,5 uur (incl.
- JO13- JO12- pupillen: 2 maal per week 1,5 uur (incl.
3.5 Aanvoerder
Bij de pupillen JO13 zal veelal met een wisselende aanvoerder worden gespeeld. Vanaf de JO15-junioren wordt door de leider/trainer een vaste aanvoerder gekozen. Hierbij wordt geprobeerd hem een duidelijke, maar vooral positieve rol te laten spelen naar het team toe. Er kan ook voor worden gekozen om het team zelf een top 3 te laten kiezen van aanvoerders.
3.6 Meespelen en/of -trainen van spelers naast eigen team
Het is geen doelstelling van de club om een speler in een afwijkende leeftijdscategorie te laten meespelen, tenzij het de ontwikkeling van de speler ten goede komt. E.e.a. geschied altijd in overleg met de betreffende JTC-er. In dat geval mag een speler, in overleg met alle betrokkenen (desbetreffende trainer/leiders en ouders/begeleiders), met teams in een hogere leeftijdsgroep meetrainen of -spelen. Een speler mag ook in overleg binnen zijn leeftijdsgroep met een hoger team meetrainen/meespelen. Een speler met een team in een lager gelegen leeftijdsgroep mee laten trainen of spelen is zeker niet gewenst. De beslissing over het structureel, dus niet incidenteel, laten meespelen of trainen van een speler bij een ander team zal altijd door de Jeugd Technische Commissie in samenspraak met de JTC-er worden genomen.
3.7 Onderling ´lenen´ van spelers
3.7.1 ´Lenen´ van spelers binnen jeugdteams
Clubs zullen bij de indeling van de teams zoveel mogelijk proberen de aantallen spelers per team zodanig te laten zijn dat er geen bezettingsproblemen zullen optreden bij afwezigheid van één of twee spelers. Toch kan het voorkomen dat een team incidenteel over te weinig spelers beschikt. Onderling lenen van spelers is dan een optie.
3.7.2 ´Lenen´ van jeugdspelers door seniorenteams
Het ´lenen´ van jeugdspelers door seniorenteams kan voorkomen.
Lees ook: Padelclubs en toernooien Rijswijk
3.8 Spelersbeoordelingen
Het kennen en volgen van de spelers binnen de verenging is een belangrijk aandachtspunt. Door zicht te hebben in de mogelijkheden van de spelers kan de juiste aandacht en focus aangebracht worden voor de ontwikkeling van de individuele speler.
3.9 Verzorging bij blessures of ter voorkoming daarvan
Preventieve maatregelen en adequate verzorging bij blessures zijn essentieel.
3.10 Verzorging en hygiëne
Goede hygiëne en verzorging dragen bij aan het welzijn van de spelers.
3.11 Verwachtingen van ouders/begeleiders
De verwachtingen van ouders/begeleiders zijn vastgelegd in het jeugdbeleidsplan.
4. Selectiebeleid, teamindeling
4.1 Selectiecriteria
Selectieteams zijn op de eerste plaats altijd de 1e teams in iedere leeftijdsgroep. Daarnaast is het streven om van de tweede teams ook selectieteams te maken bestaande uit 1e jaars jeugdspelers in de leeftijdsgroep die aansluiten bij het 1e team. Clubs gaan daar niet star mee om, omdat we in een leeftijdsgroep nu eenmaal afhankelijk zijn van het aantal spelers. Als er te weinig spelers zijn om twee selectieteams te selecteren, dan zal het beperkt blijven tot één team. Twee selectieteams per leeftijdsgroep is een (gewenst) minimum om voor een goede doorstroming binnen de jeugdopleiding te zorgen.
4.2 Indeling keepers
Specifieke criteria voor de indeling van keepers kunnen van toepassing zijn.
5. Doorstroming
5.1 Standaard doorstroming: JO19-junioren
Standaard doorstromingsroutes zijn vastgelegd voor de overgang van JO19-junioren naar seniorenteams. Het is belangrijk dat spelers die na het lopende seizoen automatisch doorschuiven naar een hogere leeftijdscategorie langzaam kennis maken met de weerstand van de hogere leeftijdscategorie. Om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen trainen de betreffende spelers vanaf de winterstop 1 keer in de 2 weken mee bij de hogere leeftijdscategorie.
5.2 Incidentele doorstroming tijdens het lopende seizoen
Spelers die niet voldoende uitgedaagd worden in de eigen leeftijdscategorie kunnen, wanneer de voetbaltechnische commissie hiermee akkoord gaat, vervroegd worden doorgeschoven.
6. Wedstrijdvoorbereiding bij FC Uden JO8 t/m JO19
6.1 Opstelling en wisselbeleid
Het prestatieve beleid is er op gericht om de doorstroming naar selectieteams met zoveel mogelijk eigen jeugdspelers te realiseren. Dit technische beleid is erop gericht dat iedereen met plezier voetbalt en voor langere tijd blijft voetballen. Clubs willen zoveel als mogelijk gelijkwaardige spelers bij elkaar in één team brengen waardoor de kans wordt vergroot op plezier door een sportief realistische uitdaging.
7. Begeleiding en opleiding van Jeugdtrainers en Leiders
Om zo veel mogelijk gebruik te maken van eigen opgeleide trainers en Jeugd Technisch Coördinatoren is het beleid van de club om die trainers een cursus met overeenkomst aan te bieden.SV United stimuleert trainers, die nog geen diploma bezitten, maar al wel actief zijn als trainer binnen de vereniging, om een trainerscursus te gaan volgen. Het streven is zoveel mogelijk gediplomeerde trainers beschikbaar te stellen voor de prestatieve elftallen. Door te investeren in het opleiden en/of aantrekken van gekwalificeerde trainers wordt de opleiding van jeugdspelers en verdere ontwikkeling van de seniorenelftallen op de lange termijn bevorderd. SV United stelt daarom (vrijwilligers)vergoedingen ter beschikking aan de trainer/coaches van de prestatief ingestelde elftallen.