De Vergeten Geschiedenis van Imme Korfbal en Groene Welle

Een duik in de archieven onthult een schat aan informatie over de geschiedenis van Imme Korfbal en Groene Welle. Archiefonderzoek is essentieel om de achtergrond van archiefvormers te begrijpen en aanwijzingen te vinden voor het gebruik van archiefstukken.

Archieftoegang: Een Sleutel tot het Verleden

Een archieftoegang biedt uitgebreide informatie over een specifiek archief, bestaande uit kenmerken, een inleiding, een inventaris of plaatsingslijst en eventuele bijlagen. De kenmerken omvatten omvang, vindplaats, beschikbaarheid en openbaarheid. De inleiding geeft inzicht in de geschiedenis van het archief en de achtergronden van de archiefvormer, wat essentieel is voor het correct interpreteren van de documenten. De inventaris is een hiërarchisch overzicht van beschreven archiefstukken, formeel en globaal van aard, en vereist oefening en ervaring om te begrijpen. Bij het zoeken wordt de hiërarchie gevolgd, waarbij rubrieken op hoger niveau ook van toepassing zijn op onderliggende niveaus.

De Opkomst van Onderzoekscholen in Utrecht

In de context van universitair onderzoek concentreerde minister Ritzen zich op het idee om onderzoek te concentreren in een aantal onderzoekscholen. Zes on-irzoeksgroepen meldden zich aan, wat voortkwam uit het beleid van minister Ritzen om universitair onderzoek te concentreren in onderzoekscholen. Deze scholen zouden naast de opleiding van promovendi (AIO's en OIO's) ook andere taken op zich nemen. De erkenning van deze scholen verliep via de KNAW. Het college benadrukte dat de geselecteerde aspirant-scholen niet exclusief het beste Utrechtse onderzoek vertegenwoordigden, maar dat de selectie vooral gebaseerd was op de rijpheid van de voorstellen, organisatie, landelijke samenwerking en spreiding over wetenschapsgebieden. Utrecht beschikte over meer hoogwaardige onderzoekszwaartepunten en had een lijst opgesteld met groepen die in 1992 kans maakten op erkenning.

Drie van de zes groepen (bio-embranen, pathofysiologie van het zenuwstelsel en stedelijke netwerken) werden aangemeld voor het Stimulans-programma van NWO, wat financiering in het vooruitzicht stelde. Het college van bestuur was echter niet onder de indruk van het landelijke beleid op het gebied van onderzoekscholen en hield vast aan het eigen zwaartepuntenbeleid. De erkenningsprocedures van KNAW en NWO werden gezien als mogelijkheden om externe steun te vinden voor dit beleid. Een internationale commissie adviseerde minister Ritzen om een brugklas in te voeren voor promovendi, waarin ze geschoold zouden worden in wetenschappelijke methodiek. Na het eerste jaar zou de school samen met de promovendus beoordelen of voortzetting van de opleiding gewenst was, omdat te weinig AIO's en OIO's hun promotie in vier jaar afrondden.

Studentenleven in Utrecht: Meer dan Alleen Studeren

Het studentenleven in Utrecht kende vele facetten. Ongeveer 3.500 eerstejaars bepaalden het aanzien van de stad, waarvan een deel deelnam aan introducties en kennismakingen met gezelligheidsverenigingen. De belangstelling was groot, maar verenigingen lieten maar een beperkt aantal nieuwe leden toe. Naast gezelligheid was er ook kamernood, met een groeiende wachttijd en studenten die veel moeite deden om een kamer te bemachtigen.

Lees ook: Korfbalstatistieken: Ruben Zwaan

Het tekort aan kamers in heel Nederland werd geschat op 200.000, een stijging van vijftien procent ten opzichte van vorig jaar. De Utrechtse SSH merkte de groeiende kamernood aan de langere wachttijd, terwijl de SJHU merkte dat studenten er meer voor over hadden om aan een kamer te komen.

Een van die studenten was Katja Wormer uit Maastricht, die nog geen kamer had in Utrecht. Ze had zich ingeschreven bij de SSH en de SJHU en was al dertig keer op en neer gereisd tussen Maastricht en Utrecht. Ze wilde per se algemene letteren gaan doen, wat alleen in Utrecht kon.

Internationale Verwikkelingen en Lokale Problemen

Terwijl studenten zochten naar kamers en deelnamen aan introducties, speelden er ook internationale gebeurtenissen. Maarten Jacobs, een Utrechtse geologie-student, keerde terug uit de Sovjet-Unie, waar hij veldwerk had gedaan. Hij beschreef een politieke propaganda-oorlog tussen Gorbatsjov en Jeltsin, waarbij de meeste mensen voor Jeltsin waren. Het Utrechtse Bureau Buitenland meldde dat er nog medewerkers en studenten in de Sovjet-Unie verbleven, met wie geen contact was geweest.

De Universiteit Utrecht: Meevaller en Manifestatie

De Universiteit Utrecht kreeg vanaf 1992 per jaar 4,5 miljoen gulden extra van het ministerie van onderwijs, als gevolg van een schikking. Het ministerie had de universiteiten een korting opgelegd op de exploitatiekosten van hun huisvesting, maar de universiteit verzette zich hiertegen. De schikking maakte een eind aan een conflict dat al sinds eind 1989 sleepte.

De manifestatie 'Hart van Nederland', die in het kader van het lustrum van de universiteit werd gehouden, viel in het water door slecht weer. Het tegenvallende bezoekersaantal had gevolgen voor de financiële afwikkeling, waarbij de universiteit mogelijk extra geld moest bijdragen.

Lees ook: Homoseksualiteit en korfbal

Nieuwbouwplannen en Bezorgdheid bij Farmacie

Er waren hardnekkige geruchten dat de farmaceuten het kind van de rekening zouden worden bij de nieuwbouwplannen van de universiteit. Ze zouden over verschillende gebouwen verspreid worden, wat voortkwam uit het besluit om het verouderde Wentgebouw af te stoten. Het departementsbestuur van Farmacie uitte zijn verontrusting in een brandbrief aan het college. Er werden vraagtekens gezet bij het besluit om het Wentgebouw af te stoten, en er werd gepleit voor het opknappen van het gebouw of het onderbrengen van alle life sciences onderzoeksgroepen in nieuwbouw in de ABC-as.

De Ontdekking van een Einstein Manuscript

Masterstudent natuurkunde Rowdy Boeyink ontdekte een manuscript van Einstein in een archief in Leiden. Het manuscript was gedateerd december 1924 en bevatte brieven van Niels Bohr. De ontdekking leidde tot veel aandacht in de media.

Onderwijsbekostiging en de Universiteitsraad

De Universiteitsraad wilde graag weten hoe duur verschillende vormen van onderwijs zijn, om het onderwijsgeld eerlijker over de faculteiten te kunnen verdelen. Het college van bestuur zei die onderwijskosten niet te kunnen berekenen. De raad had voorgesteld om te komen tot aparte tarieven voor practica en voor minder intensieve onderwijsvormen. Inzicht in de kosten van het onderwijs is noodzakelijk voor een verantwoorde bedrijfsvoering en voor bestuurlijke helderheid.

Lees ook: Hoeveel calorieën verbrand je met korfbal?

tags: #imme #korfbal #groene #welle #geschiedenis