Hockey is een sport vol actie en strategie, en soms eindigen wedstrijden in een gelijkspel. Om toch een winnaar te bepalen, worden shoot-outs gebruikt. Dit artikel geeft een uitgebreide uitleg over shoot-outs in hockey, inclusief de regels, het verloop en de context waarin ze voorkomen.
Wat zijn Shoot-outs?
Shoot-outs zijn 1-op-1 duels tussen een speler en een keeper, vergelijkbaar met penalty's in het voetbal. Ze worden ingezet om een winnaar te bepalen als een hockeywedstrijd in een gelijkspel eindigt. Je kunt ze vergelijken met de penaltyreeks van voetbal.
Wanneer worden Shoot-outs Gebruikt?
Shoot-outs worden gebruikt in situaties waar een winnaar noodzakelijk is. Dit is vaak het geval in de play-offs van competities of in toernooien zoals het WK, EK en de Olympische Spelen. In de Nederlandse play-offs wordt er tegenwoordig niet meer gebruik gemaakt van een verlenging. Eindigt de wedstrijd in een gelijkspel, dan wordt er gelijk overgegaan op shoot-outs om zo toch een winnaar te bepalen.
Het Verloop van een Shoot-out
- Startpunt: De bal wordt door een veldspeler genomen op de 23-meterlijn. De keeper staat achter zijn of haar doellijn.
- Signaal: De shoot-out begint wanneer de scheidsrechter een fluitsignaal geeft. Op dat moment starten ook de acht seconden.
- Actie: De aanvaller rent richting het doel en probeert binnen acht seconden te scoren. Er mogen meerdere pogingen gedaan worden zolang de bal in het spel of in het veld blijft.
- Scoren: De speler mag op verschillende manieren proberen te scoren. Een manier om te scoren bij shoot-outs is bijvoorbeeld te schieten vanaf kopcirkel, echter is dit niet de meest gunstige manier. De keeper komt namelijk vaak ver uit zijn of haar doel om het doel zo klein mogelijk te maken. Je zou bijvoorbeeld de bal over de keeper heen kunnen spelen, maar dit wordt in de praktijk niet veel gebruikt. De speler probeert meestal langs de keeper te komen om zo te scoren. Een keeper heeft hierbij ook een aanzienlijke kans om een overtreding te maken.
- Serie: In een shoot-outserie nemen vijf spelers van elke ploeg om en om een shoot-out. De ploeg die in de serie de meeste doelpunten maakt, heeft gewonnen.
- Sudden Death: Indien de eerste tien shoot-outs geen winnaar opleveren, dan volgt er een sudden death. Het team dat de laatste reguliere shoot-out nam, begint de sudden death.
Strategieën en Tactieken
Er zijn verschillende manieren waarop spelers proberen te scoren tijdens een shoot-out. Een veelvoorkomende tactiek is om de bal langs de keeper te spelen in plaats van direct te schieten. Keepers proberen vaak het doel zo klein mogelijk te maken door ver uit te komen, waardoor de speler de bal over de keeper heen kan spelen. Echter, dit wordt in de praktijk niet veel gebruikt.
De Rol van de Keeper
De keeper speelt een cruciale rol bij shoot-outs. Ze moeten snel reageren en de juiste beslissingen nemen om de aanvaller te stoppen. Een keeper heeft hierbij ook een aanzienlijke kans om een overtreding te maken.
Lees ook: Hoeveel calorieën verbrand je met korfbal?
Shoot-outs bij de Jeugd
Bij de jeugd O10 wordt er door de spelbegeleider bij een overtreding in de cirkel (zoals shoot) geen strafcorner meer gegeven, maar een shoot-out. Alle spelers, behalve de keeper en degene die de shoot-out neemt, staan in de cirkel van het team dat de shoot-out mag nemen. De shoot-out wordt vanaf de middenlijn genomen. De speelbegeleider geeft met een fluitsignaal het begin aan van de shoot-out. Zodra die genomen is, mogen de andere spelers meedoen en uit de cirkel komen.
Shoot-outs in Zaalhockey
Ook in zaalhockey worden shoot-outs gebruikt om wedstrijden te beslissen. Is zo’n duel na de reguliere speeltijd in een gelijkspel geëindigd dan volgt er geen verlenging maar direct shoot-outs. In een shoot-outserie nemen vijf spelers van elke ploeg om en om een shoot-out. Vanaf de 23-meterlijn heeft een speler acht seconden de tijd om te scoren. In dat tijdsbestek mag de speler meerdere doelpogingen doen, zolang de bal in het spel of het veld blijft. De ploeg die in de serie de meeste doelpunten maakt, heeft gewonnen. Indien de eerste tien shoot-outs geen winnaar opleveren, dan volgt er een sudden death. Het team dat de laatste reguliere shoot-out nam, begint de sudden death.
Andere belangrijke spelregels bij hockey
Volwassen hockeyteams spelen 11 tegen 11. Alle spelers hebben een eigen stick. Alleen met de platte kant daarvan mogen ze de bal spelen. Bij hockey mag je onbeperkt doorwisselen tijdens de wedstrijd. De speler die in het veld komt, mag pas het veld inlopen als de andere speler uit het veld is. Een wedstrijd wordt gefloten door 2 scheidsrechters, allebei aan 1 kant van het veld. Een reguliere hockeywedstrijd bestaat uit 70 minuten. Er zijn 4 delen van 17,5 minuut: kwarten. Na het eerste en het derde kwart is een pauze van 2 minuten. In de rust, na het tweede kwart, volgt een pauze van 5 minuten. Er is geen blessuretijd. Elke speler mag de bal omhoog spelen met een push of scoop, zolang het geen gevaarlijk spel is of leidt tot gevaarlijk spel. Speel je de bal omhoog in de richting van een tegenstander binnen 5 meter? Dan geldt dat als gevaarlijk. Je mag de bal in het veld niet opzettelijk omhoog slaan met een flats of slag. De scheidsrechter beoordeelt of dit het geval is. Een flats is technisch gezien een slag, daarom mag een hoge flats alleen op doel gespeeld worden. Shoot en afhouden zijn veelvoorkomende overtredingen. Bij shoot komt de bal tegen de voet, been of ander lichaamsdeel van een speler. Je mag de bal niet afschermen met je lichaam of met je stick. Voorkomt een overtreding een doelpunt? De scheidsrechter kan er ook voor kiezen om door te laten spelen, als dit voordeel oplevert.
Strafcorner
Een strafcorner is een straf voor het verdedigende team en een grote kans om te scoren voor de aanvallende ploeg. Het aanvallende team speelt de bal van het strafcornerstreepje op de achterlijn. Eerst moet de bal buiten de cirkel worden gebracht. Daarna mogen ze scoren. Het eerste schot, wanneer geslagen of geflatst, mag niet hoger dan de plank in het doel eindigen. Een strafbal lijkt op een penalty in een voetbalwedstrijd. Vanaf de stip mag de nemer 1 keer op doel pushen.
Bij een strafcorner staat het verdedigende team met maximaal vier veldspelers bij de keeper achter de achterlijn van het doel. Deze vier veldspelers dragen dan tijdelijk een gezichtsmasker. De andere spelers van het verdedigende team moeten achter de middenlijn staan en mogen pas op de eigen helft komen op het moment dat de bal wordt aangegeven. Van het aanvallende team staat één speler bij het strafcornerstreepje op de achterlijn naast het doel. Dit mag links of rechts van het doel zijn. Degene die de strafcorner neemt, moet met minimaal één voet buiten het veld op de grond hebben staan. De bal mag gespeeld worden via een slag of een push. De andere spelers van het aanvallende team staan buiten de cirkel. Meestal zijn dit er vijf. strafbal lijkt op de penalty bij voetbal. Vanaf de stip mag degene die de strafbal neemt één keer op het doel pushen. Een strafbal wordt gegeven bij een opzettelijke overtreding binnen de cirkel.
Lees ook: Wat verdient een derde keeper?
Strafkaarten
Tijdens hockeywedstrijden kan de scheidsrechter overtredingen bestraffen met een strafkaart. Een speler die een groene kaart krijgt, moet 2 speelminuten afkoelen buiten het veld. Het team van deze speler speelt die 2 minuten met een speler minder verder. Bij een gele kaart moet een speler het veld ook verlaten. Bij iets zwaardere overtredingen moet de speler het veld voor 5 minuten verlaten en bij zwaardere overtredingen voor 10 minuten. Een rode kaart is voor een speler die een ernstige overtreding maakt. De speler moet dan definitief het veld verlaten.
Video-referral
Tijdens wedstrijden van het Nederlands elftal en bij sommige wedstrijden van de Hoofdklasse is er een videoscheidsrechter. Deze doet alleen mee als er een vraag wordt gesteld. Beide teams mogen een zogenaamde video-referral aanvragen voor alle situaties in het 23-metergebied die leiden tot een strafcorner, strafbal of een doelpunt. Krijgt het team gelijk? Dan mag het team later nog een video-referral aanvragen.
Lees ook: Hoeveel vlakken heeft een voetbal?