Hockey Spelregels: De 'Hoge Stick' Straf Uitgelegd

Hockey is een dynamische sport met een set specifieke regels. Net als bij andere sporten, is het belangrijk dat bepaalde acties beperkt worden om de veiligheid van de spelers te waarborgen en eerlijk spel te bevorderen. Een van deze regels betreft het spelen van de bal met een 'hoge stick'. Deze regel, en de bijbehorende straffen, zijn essentieel voor het begrijpen van het spel.

Algemene Spelregels: Een Overzicht

Voordat we ingaan op de details van de 'hoge stick' straf, is het handig om een overzicht te hebben van de algemene spelregels.

  • Team Samenstelling: Volwassen hockeyteams spelen 11 tegen 11. Bij jeugdteams kunnen kleinere teams voorkomen, en soms gelden er andere regels. Elk team mag bestaan uit maximaal 16 spelers, met dus maximaal 5 wisselspelers.
  • De Stick: Alle spelers hebben een eigen stick. Alleen met de platte kant (binnenkant) van de stick mogen ze de bal spelen. De andere kant heet de bolle kant.
  • Persoonlijke Bescherming: Een bitje en scheenbeschermers zijn verplicht om te dragen tijdens de wedstrijden.
  • Doelpunt: Een doelpunt is geldig als de aanvallende partij de bal binnen de cirkel (het doelgebied) raakt en de bal daarna volledig over de doellijn gaat. Om te kunnen scoren in het hockeyen moet je binnen de cirkel op goal slaan. Hierbij moet de bal volledig over de lijn zijn geweest voordat het als een doelpunt wordt gerekend. Natuurlijk het team met de meeste goals wint en als er niet wordt gescoord of even veel goals heet dat een gelijkspel.
  • Wedstrijdduur: Een reguliere hockeywedstrijd bestaat uit 70 minuten. Er zijn 4 delen van 17,5 minuut: kwarten. Na het eerste en het derde kwart is een pauze van 2 minuten. In de rust, na het tweede kwart, volgt een pauze van 5 minuten. Internationale wedstrijden duren 60 minuten (4 x 15 minuten). Vanaf 01-08-2019 worden alle elftalwedstrijden gespeeld in vier kwarten van elk 17 ½ minuut. Er ontstaan hierdoor twee extra coach- en rustmomenten, waardoor teams nog beter kunnen worden begeleid. De rust tussen de kwarten "1 en 2” én "3 en 4” bedraagt maximaal 2 minuten. De rust tussen kwart "2 en 3” bedraagt maximaal 5 minuten. Elke kwart start vanaf de middenstip.
  • Wisselen: Bij hockey mag je onbeperkt doorwisselen tijdens de wedstrijd. Deze regel heet Interchange. De speler die in het veld komt, mag pas het veld inlopen als de andere speler uit het veld is. Dit gebeurt bij de middenlijn. Ook tijdens een strafcorner mag er niet gewisseld worden, behalve als de keeper geblesseerd is geraakt. Daarbij mag je een speler met een kaart natuurlijk ook niet wisselen.
  • Scheidsrechters: Een wedstrijd wordt gefloten door 2 scheidsrechters, allebei aan 1 kant van het veld. Elke scheidsrechter beslist over het spel op zijn helft. Tijdens wedstrijden van het Nederlands elftal en bij sommige wedstrijden van de Hoofdklasse is er een videoscheidsrechter. Deze doet alleen mee als hem een vraag gesteld wordt. Beide teams mogen een zogenaamde video-referral aanvragen voor alle situaties in het 23-metergebied die leiden tot een strafcorner, strafbal of een doelpunt. Krijgt het team gelijk? Dan mag het team later nog een video-referral aanvragen. Als dit niet zo is, zijn ze hun video-referral in de wedstrijd kwijt. De scheidsrechter op het veld kan zelf ook een video-referral aanvragen. Zo weet hij bijvoorbeeld of er een overtreding was voor een doelpunt of strafbal.
  • Begin van de wedstrijd: Aan het begin van de wedstrijd wordt er getost door de scheidsrechter. Dat kan door middel van een hockeystick of een munt. Je kiest bij de hockeystick plat of bol en als jij het dan juist hebt mag je kiezen of je de bal uit wilt nemen of dat je een kant kiest.

De 'Hoge Stick' Regel: Wat houdt het in?

De 'hoge stick' regel in hockey is bedoeld om gevaarlijk spel te voorkomen. Het is een overtreding wanneer een speler zijn stick op een gevaarlijke manier boven de schouderhoogte brengt. Hier zijn de belangrijkste aspecten van deze regel:

  • Hoogte: Bij de jongste jeugd mag je de stick niet boven de schouder hebben om een bal aan te nemen.
  • Gevaarlijk Spel: Elke speler mag de bal omhoog spelen met een push of scoop, zolang het geen gevaarlijk spel is of leidt tot gevaarlijk spel. Speel je de bal omhoog in de richting van een tegenstander binnen 5 meter? Dan geldt dat als gevaarlijk. En als de tegenstander op de bal of de aanvaller inloopt zonder de intentie te hebben om de bal met zijn stick te spelen, wordt hij bestraft voor gevaarlijk spel.
  • Opzettelijk Omhoog Slaan: Je mag de bal in het veld niet opzettelijk omhoog slaan met een flats of slag. De scheidsrechter beoordeelt of dit het geval is. Een flats is technisch gezien een slag, daarom mag een hoge flats alleen op doel gespeeld worden. Een schot op doel mag ook door een slag omhoog gespeeld worden, mits niet gevaarlijk voor de tegenstander.
  • Uitzonderingen: Met een scoop mag je de bal wel omhoog spelen.

Strafmaatregelen bij een 'Hoge Stick' Overtreding

Wanneer een speler de 'hoge stick' regel overtreedt, kan de scheidsrechter verschillende straffen opleggen, afhankelijk van de ernst van de overtreding en de situatie op het veld. Tijdens hockeywedstrijden kan de scheidsrechter overtredingen bestraffen met een strafkaart. Hockey heeft er 3:

  • Groene Kaart: Een groene kaart is meer een waarschuwing in de vorm van een tijdsstraf. Een speler die een groene kaart krijgt, moet 2 speelminuten afkoelen buiten het veld. Zijn team speelt die 2 minuten met een man minder verder. Sinds een aantal seizoenen geldt bij een groene kaart voor spelers een tijdstraf van 2 minuten. Vanaf 01-08-2020 geldt dit ook voor teambegeleiders. Als een teambegeleider een groene kaart ontvangt, mag hij of zij gedurende 2 minuten niet coachen en moet hij of zij de teambank te verlaten en buiten het veld gaan staan. Twee groene kaarten aan dezelfde speler is geel, tenzij de speler de kaart krijgt in de functie van aanvoerder.
  • Gele Kaart: Een gele kaart wordt gegeven bij een zwaardere overtreding; dit kan 5 minuten of 10 minuten zijn. De scheidsrechter houdt de tijd bij en vertelt weer wanneer je het veld in mag. Bij een gele kaart moet een speler ook het veld verlaten. Minimaal voor 5 minuten, of 10 minuten bij zwaardere overtredingen. Twee gele kaarten aan dezelfde speler is rood, tenzij de speler de kaart krijgt in de functie van aanvoerder.
  • Rode Kaart: Een rode kaart wordt maar heel zelden gegeven. Dit is namelijk ook de zwaarste straf die je kan krijgen en het gebeurt daarom ook eigenlijk bijna nooit. De speler wordt hierbij direct naar de kleedkamer gestuurd en mag zich gaan omkleden. Een rode kaart is voor een speler die een ernstige overtreding maakt. Hij moet dan definitief het veld verlaten. Dit komt nauwelijks voor bij hockey.
  • Strafcorner: Alle ballen die binnen de cirkel door een verdediger hoger geslagen worden dan schouderhoogte leveren per definitie een strafcorner op. Een strafcorner wordt toegekend voor een overtreding van een verdediger in zijn of haar cirkel waarbij niet het maken van een doelpunt wordt voorkomen. Kortom, in principe levert alles wat een verdediger niet-opzettelijk in zijn cirkel doet dat niet mag een strafcorner op. De stick van de tegenstander raken. De bal gevaarlijk hoog de cirkel uit slaan of als keeper schoppen. De bal moet dus iemand bijna raken. Het maakt daarbij niet uit of dat een tegenstander is of een medespeler. Het gaat om wie de overtreding begaat.

Andere Overtredingen en Strafmaten

Naast de 'hoge stick' regel zijn er nog andere overtredingen in hockey die bestraft kunnen worden:

Lees ook: Een diepgaande blik op de historische prestaties van het Duitse Dames Hockeyteam.

  • Shoot: Bij shoot komt de bal tegen de voet, been of ander lichaamsdeel van een speler. De beslissing van de scheidsrechter is afhankelijk van de plek waar de speler shoot maakt:
    • Bij shoot in de cirkel volgt een strafcorner.
    • Voorkomt shoot een doelpunt? Dan krijgt de tegenstander een strafbal.
    • In andere gevallen volgt een vrije slag of voordeel: gewoon doorspelen.
  • Afhouden: Afhouden betekent het belemmeren van de tegenstander bij het spelen van de bal. Je houdt ‘m van de bal af, terwijl hij er anders wel bij kon. Afhouden wordt bestraft met een vrije bal of strafcorner. Dit is afhankelijk van de plek van de overtreding.
  • Strafbal: Een strafbal lijkt op een penalty in een voetbalwedstrijd. Vanaf de stip mag de nemer 1 keer op doel pushen. De speler heeft geen rebound of 2e kans. Hij moet dus goed zijn best doen! Wanneer krijg je een strafbal?
    • Als een verdediger een opzettelijke overtreding in zijn cirkel maakt tegen een tegenstander in balbezit.
    • Als een verdediger een opzettelijke overtreding maakt, waardoor een tegenstander niet in balbezit kan komen.
    • Als een verdediger een opzettelijke óf onopzettelijke overtreding in zijn cirkel maakt, waardoor hij een zeker doelpunt voorkomt.

De Rol van de Scheidsrechter

Een wedstrijd wordt gefloten door 2 scheidsrechters die allebei aan de andere kant van elkaar staan. De scheidsrechter zorgt ervoor dat het spel netjes verloopt en niet uit de hand loopt. In het geval van een blessure of bij onweer hebben de scheidsrechters de mogelijkheid om het spel tijdelijk stil te leggen. De scheidsrechters spelen een cruciale rol bij het handhaven van de regels en het waarborgen van de veiligheid van de spelers. Ze interpreteren de regels en bepalen welke strafmaatregelen passend zijn voor overtredingen. Om een goede beslissing te maken bij het geven van een strafcorner is het belangrijk om op de juiste plek in de cirkel te staan om de overtreding(en) goed waar te nemen. Zorg dat je in de cirkel bent voordat de aanval daar is. Kies positie bij de achterlijn links van het doel aan jouw rechterhand. Cirkelfouten zie je dan een stuk beter. Ook de keuze tussen het bestraffen van een overtreding met een strafcorner of een strafbal is dan beter te maken. Als je op de juiste plek staat bij het geven van een strafcorner wordt je besluit ook beter geaccepteerd. Iedereen kan zien dat je er dichtbij staat opgesteld en dus goed zicht hebt op de overtreding. Een strafcorner die door de scheidsrechter gegeven wordt vanaf de 23-meterlijn of daarbuiten mist meestal overtuiging, zeker als het druk is in de cirkel. Dat leidt tot discussie. Het is belangrijk om te onthouden dat de lijn van de cirkel onderdeel van de cirkel is.

Shoot-Outs: Wanneer ze voorkomen en hoe ze werken

Shoot-outs zijn uniek, in die zin dat ze alleen gebruikt worden na een remise in de play off van een toernooi en na een remise bij een beslissingswedstrijd waar een winnaar uit moet komen. In de reguliere speeltijd komt een shoot-out dus nooit voor. Een shoot-out is een één-op-één-duel tussen een speler van de ene en de keeper van de andere partij. Vanaf de 23-meterlijn rent de aanvaller richting het doel en probeert binnen acht seconden te scoren. Zolang de bal in het spel blijft, zijn meerdere doelpogingen dus mogelijk, binnen die gegeven tijd.

Sportiviteit en Gedrag

Als hockeyer ben je natuurlijk altijd verplicht om je te gedragen op het veld. De KNHB hecht namelijk erg grote waarde aan sportiviteit op het veld. Je mag namelijk op het veld geen voorwerpen gooien of spelers uitschelden. Ook mag je geen tijd rekken als je voor staat tijdens een wedstrijd. Elk team heeft een aanvoerder. de teambegeleiders zich netjes gedragen. wijst hij een ander als aanvoerder aan.

Lees ook: De evolutie van hockey: een gedetailleerde analyse

Lees ook: Een overzicht van de carrière van Chloe Hockey en haar bijdrage aan het Nederlandse hockey.

tags: #hockey #spelregels #hoog #slaan #straf