Twee weken geleden schreef ik een blog over het Benjaminstoernooi, het einde van het hockeyseizoen voor de Benjamins van een Nederlandse hockeyclub. In dat blog kwam ook Panasj ter sprake, dé hockeyschool voor kinderen van 3 tot 10 jaar. Naar aanleiding daarvan benaderde Tim Schols, oprichter van Panasj Utrecht-Vechstreek, mij met de vraag of ik foto’s wilde maken van de slotdag van Panasj en Voetjebal. Uit mijn vorige blog bleek al dat ik erg enthousiast ben over Panasj. Wij waren een van de eerste deelnemers toen Panasj in Maarssen startte. Onze zoon was een heel bewegelijk en enthousiast mannetje en we zochten een uitlaatklep voor zijn energie.
Panasj: Spelenderwijs de Basis Leggen voor Hockeyplezier
Mijn partner vond een filmpje over Panasj op YouTube. We hebben ons meteen aangemeld en daar hebben we geen dag spijt van gehad. De eerste twee jaar doe je als ouder mee met je kind. Dus ook jij loopt als een beer, stampt als een olifant, sluipt als een tijger, springt als een kikker, rent als een paard, enzovoort, zoals in het liedje "Ik loop, ik loop" van Dirk Scheele. Elke training voor de kleintjes begint met deze warming-up.
Voetjebal is een uniek voetbalconcept in Nederland voor kinderen van twee tot en met vijf jaar. Direct na de warming-up verspreiden alle kinderen met hun ouders en hun afvinklijstje ("Learn it the Panasj way") zich naar de verschillende activiteiten. Ze laten hun kunstjes zien en spelen zelfs al een partijtje op deze jonge leeftijd. Als ze een activiteit goed hebben uitgevoerd, krijgen ze een sticker. Een volle kaart levert een diploma en een cadeautje op.
Het is geweldig om te zien hoe enthousiast de kinderen meedoen met de oefeningen. De momenten waarop ze minder of niet meedoen, zijn snel vergeten. Ze zijn nog zo jong als ze beginnen en hun aandachtspanne is niet groot. Hier wordt rekening mee gehouden tijdens de oefeningen. Soms zitten ze in een fase waarin ze gewoon geen zin hebben om mee te werken. Dat is helemaal niet erg. Er is alle ruimte en begrip voor dit soort momenten, zowel tijdens de trainingen als tijdens de slotdag. Blijf gewoon Panasjen!
De Trainers: Fanatieke Hockeyers met Hart voor de Sport
Alle Panasj-trainers, vaak zelf fanatieke hockeyers, zijn aanwezig. Je ziet meteen de interactie die de kinderen hebben als ze hun trainer zien. Ze helpen de kinderen bij het uitvoeren van de activiteiten. Plezier staat voorop!
Lees ook: Een diepgaande blik op de historische prestaties van het Duitse Dames Hockeyteam.
Van Indiandribbel tot Halve Maan: De Technieken
Twee uur later druppelen de oudere kinderen binnen. Deze kinderen trainen zonder hun ouders. Het veld ligt klaar. Overal liggen lage gekleurde pionnen met een bal erop. Wat gaan ze doen? Het wordt al snel duidelijk. Alle kinderen moeten samen een aantal bewegingen laten zien, zoals de indian dribble, het achtje, het schepje en iets wat ze zelf wilden, zoals een hele maan.
Het is prachtig om te zien hoe tientallen kinderen op deze manier bezig zijn met hockey, de sport waar ze van houden. Panasj geeft ze een duidelijke voorsprong wanneer ze doorstromen naar de reguliere clubs. Belangrijker dan techniek is het plezier in hockey. Bijna elke week komt mijn zoon thuis met een nieuw kunstje dat hij heeft geleerd.
Na dit gezamenlijke optreden, waarbij de ouders druk foto's en video's maken, worden de kinderen in groepjes opgedeeld. Bij elke trainer staat een spelletje, oefening of wedstrijdje op het programma. Wedstrijdjes spelen vinden ze het allerleukste!
De Halve Maan Techniek in Detail
Hoewel de exacte details van de "halve maan" techniek niet volledig beschreven zijn in de aangeleverde tekst, kunnen we op basis van de context en de andere genoemde technieken een beeld vormen. De "halve maan" is waarschijnlijk een dribbelbeweging waarbij de bal in een boog of halve cirkel voor de speler wordt uitgespeeld. Het vereist balcontrole, coördinatie en een goed gevoel voor de stick.
Mogelijke Uitvoering:
- Startpositie: De speler staat met de bal aan de stick, klaar om te dribbelen.
- Beweging: De speler duwt de bal met een vloeiende beweging naar voren en opzij, waardoor de bal een boog beschrijft. De speler beweegt mee met de bal, waarbij de stick de bal blijft controleren.
- Afwerking: Afhankelijk van de situatie kan de speler de bal na de boog weer dichterbij de stick brengen om verder te dribbelen, of de bal direct doorspelen naar een medespeler.
De halve maan techniek kan gebruikt worden om:
Lees ook: De evolutie van hockey: een gedetailleerde analyse
- Een tegenstander te passeren door de bal om hem heen te spelen.
- Ruimte te creëren voor een schot of pass.
- De bal in een betere positie te brengen voor een volgende actie.
Lees ook: Een overzicht van de carrière van Chloe Hockey en haar bijdrage aan het Nederlandse hockey.