Energieleveranciers duiken steeds vaker op als sponsors in het betaalde voetbal. Deze combinatie lijkt voordelig voor beide partijen. Dit artikel onderzoekt de vraag waarom energieleveranciers het betaalde voetbal zo interessant vinden, met speciale aandacht voor de situatie in Nederland en de rol van Gazprom.
Energiebedrijven als Sponsors in de Eredivisie
In de Nederlandse Eredivisie zijn verschillende energieleveranciers actief als sponsor van voetbalclubs. Landskampioen PSV heeft Energiedirect als sponsor, Feyenoord prijkt met energieleverancier Qurrent op de borst en sc Heerenveen heeft een sponsorovereenkomst met zonne-energieleverancier Groen Leven. Een divisie lager heeft FC Twente Pure Energie als shirtsponsor en Almere City doet het met HIT als hoofdsponsor, een collectief van ondernemers dat onder meer energie verkoopt. Deze clubs incasseren graag de miljoenen die energieleveranciers in de club stoppen. Energiedirect betaalt PSV per seizoen zes tot zeven miljoen euro, terwijl Qurrent jaarlijks 4,5 tot zes miljoen euro aan Feyenoord overmaakt.
Voordelen voor de Supporter en de Energieleverancier
De supporter kan vaak aantrekkelijke kortingen of leuke presentjes verwachten van de energieleverancier. Zo ontvangt de Feyenoord-supporter bijvoorbeeld 250 euro korting bij het afsluiten van een contract bij Qurrent. Bij PSV krijgen supporters van Energiedirect tien procent korting in de fan store. Groen Leven legt bij Heerenveen de nadruk op het feit dat het een groene leverancier is.
Echter, supporters moeten zich afvragen of deze aanbiedingen werkelijk zo aantrekkelijk zijn als ze lijken. Met een goede vergelijkingssite kunnen alle energieleveranciers vergeleken worden, waardoor er wellicht meer voordeel te behalen is dan die tien procent korting in de fan shop of een gratis shirt.
Waarom het Betaalde Voetbal Interessant is voor Energieleveranciers
Er zijn ongeveer vijftig energieleveranciers in Nederland. De grote drie, Nuon, Essent en Eneco, hebben zoveel klanten dat zij in principe geen sponsoring nodig hebben. Voor de kleinere energiebedrijven is vergroting van de naamsbekendheid echter essentieel. Zij zien het betaalde voetbal als een uitstekend platform om hun naamsbekendheid te vergroten, mede doordat het betaalde voetbal wekelijks op televisie wordt uitgezonden.
Lees ook: Hockey: regels, kleding en sponsoring uitgelegd
Gazprom: Een Controversiële Sponsor
De Russische gasgigant Gazprom is een voorbeeld van een energieleverancier die zich intensief met sportsponsoring bezighield. Het bedrijf was met meerdere sponsordeals verweven met de grootste competities in Europa. Zo sponsorde Gazprom Schalke 04 van 2007 tot recentelijk, toen de samenwerking werd stopgezet. Een aantal dagen eerder had Schalke al het logo van Gazprom van het shirt geschrapt. Naast Schalke 04 had ook de Europese voetbalbond UEFA een sponsorcontract met Gazprom. De UEFA ontving via deze deal 30-40 miljoen euro per jaar. Gazprom was via de UEFA niet alleen verbonden aan de Champions League, maar ook aan het EK.
De sponsoring van Gazprom hing vaak samen met gaspijpleidingen zoals NordStream2. Gazprom is de grootste aardgasleverancier ter wereld en voor meer dan de helft eigendom van de Russische staat. De veelvuldige zichtbaarheid als voetbalsponsor vergrootte de vertrouwdheid, acceptatie en legitimiteit van de Russische gasgigant.
De Impact van de Oorlog in Oekraïne op Sponsoring
De Russische invasie van Oekraïne heeft grote gevolgen gehad voor de sponsoring in de voetbalwereld. Sponsordeal na sponsordeal valt in het water en contracten worden doorgescheurd.
De UEFA en wereldvoetbalbond FIFA hebben besloten Russische teams uit te sluiten van internationale toernooien. Na voetbalclub Schalke heeft de UEFA ook het sponsorcontract met Gazprom stopgezet.
Vitesse en Russische Eigenaren
Ook in Nederland is er een club die rondkomt dankzij een steenrijke Rus: Vitesse is eigendom van oliemagnaat Valeri Oyf. Het is niet duidelijk of hij direct banden heeft met Poetin, maar dat Oyf dicht bij Roman Abramovich staat, een van Poetin’s intimi, is wel duidelijk. Oyf was directeur van Gazprom, het voormalige bedrijf van Abramovich.
Lees ook: Passie en Kritiek NAC Breda Ultras
Politieke Motieven Achter Sponsoring
In de topsport nemen fossiele vervuilers de rol over van tabaksfabrikanten, blijkt uit onderzoek. Vaak zijn de motieven politiek. Zo hangt Gazproms sponsoring samen met gaspijpleidingen zoals NordStream2.
Serjei Fursenko, directeur bij zowel Gazprom als de door Gazprom gesponsorde Russische voetbalclub Zenit, stelde dat de buitenlandse sponsoring nodig is om de werkzaamheden in het buitenland uit te voeren. Gazprom verkoopt geen gas aan consumenten, maar aan regeringen. De sponsordeal met het Servische Red Star Belgrade viel samen met contracten voor de gaspijplijn South Stream. En de sponsoring van het Duitse Schalke 04 viel samen met de onderhandelingen met de Duitse overheid over de Nord Stream-gaspijpleiding onder de Baltische zee.
Nederlandse Betrokkenheid bij Gazprom
Uit onderzoek blijkt dat Gazprom in Nederland aanwezig is met minstens zestien vennootschappen. De dochterbedrijven beschikten eind 2020 over een gezamenlijk vermogen van 26,5 miljard dollar (24 miljard euro). In 2020 zouden de Nederlandse dochters 5,8 miljard dollar aan dividenden hebben overgemaakt aan het Russische moederbedrijf.
SOMO roept Nederlandse betrokken partijen op om de dienstverlening aan Gazprom te staken en het bezit van Gazprom in Nederland tijdelijk niet te verplaatsen.
Lees ook: Kleding en benodigdheden Uganda
tags: #gazprom #sponsoring #voetbal #nederland