Social media zijn krachtige tools om in contact te komen en te blijven met je publiek, maar het bereik is soms onvoorspelbaar. Het is belangrijk om te onthouden dat "the money is in the list". Een nieuwsbrief biedt een directe lijn naar geïnteresseerden. In dit artikel bespreken we hoe je een Facebook wedstrijd app kunt maken om je publiek te betrekken en je marketingdoelen te bereiken.
Het Belang van een Facebook Pagina
Een Facebook pagina is een ideale manier om zaken te delen met gelijkgestemden, zaken waar vrienden en familie niet altijd op zitten te wachten. Stel dat je dingen wilt delen met mensen die je niet persoonlijk kent, maar die wél geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld je hobby. In zulke gevallen maak je een pagina aan. Het belangrijkste verschil is het soort content dat je plaatst. Stel dat je een pagina hebt over je voetbalvereniging, dan plaats je daar bijvoorbeeld berichten op over wedstrijden, uitslagen en andere verenigingszaken. Die hoeven voor vrienden en familie helemaal niet interessant te zijn. Dat werkt andersom precies zo: foto's van je kinderen die je misschien wel op je profiel zou plaatsen voor vrienden en familie, zet je doorgaans niet op je pagina. Het is simpelweg een andere doelgroep die je wilt bereiken. Het grootste verschil tussen een pagina en een groep, is dat een groep veel meer draait om communicatie. Iedereen kan (afhankelijk van de instellingen) berichten plaatsen in de groep en discussies krijgen er snel vorm (en gieren overigens vaak ook lekker snel uit de bocht). Heb je deze onverhoopt nog niet, maak er dan een aan.
Een Facebook Pagina Aanmaken
- Log in op je profielpagina.
- Klik rechtsboven op het pijltje naar beneden (naast het pictogram met het slotje) en vervolgens op Pagina maken.
- Geef aan waar je pagina precies over gaat. Is het bijvoorbeeld een bedrijf, een product, een persoon of misschien een goed doel? Het kan even zoeken zijn naar de juiste vorm. In deze workshop nemen we een voetbalvereniging als voorbeeld. Klik op Amusement (tja, niet zo logisch) en vervolgens bij Kies eencategorie op Sportclub. Schiet daar niet van in de stress, je kunt het later namelijk altijd nog aanpassen.
- In het veld dat je ziet, krijg je 155 regels om aan te geven waar je pagina over gaat. Houd dit dus beknopt, maar wel wervend, zodat men in één oogopslag kan zien waarom het leuk kan zijn om je pagina te volgen. Als wij hier in ons geval clubvoetbaltotaal van maken (voetbaltotaal was al weg), dan zijn wij dus voortaan hier te vinden en dat geeft ons geloofwaardigheid én maakt ons makkelijker te vinden.
Profielfoto en Omslagfoto: De Eerste Indruk
Een profielfoto kun je op elk moment wijzigen, maar het is wél goed om erover na te denken, zeker omdat je in één van de volgende stappen mensen gaat uitnodigen. Een naam is belangrijk, een omschrijving ook, maar mensen zijn visueel ingesteld en een aantrekkelijke foto helpt dus bij het werven van nieuwe volgers. Heb je het logo op je computer staan, klik dan op Uploaden vanaf computer. In het kopje Toevoegen aan Favorieten kun je aangeven dat je pagina getoond wordt in de linkernavigatie onder het kopje Favorieten. Voor de werking van je pagina zelf maakt dat niets uit, deze optie is alleen bedoeld voor jou als beheerder.
Minstens zo belangrijk als de profielfoto is de omslagfoto. Als omslagfoto kun je bijvoorbeeld, in plaats van het logo van je vereniging, een sfeerbeeld plaatsen (denk alleen wel aan auteursrecht). Om een omslagfoto te plaatsen, klik je op Omslagfoto toevoegen. Het formaat van je omslagfoto dient 828 x 315 pixels te zijn (andere verhoudingen kunnen ook, maar zien er dan uiteraard niet zo mooi uit.
Doelgroep Definiëren
We zijn in dit voorbeeld een plaatselijke voetbalclub in Haarlem en kiezen dus bij Locaties voor Personen die hier wonen en vullen in het veld daaronder Haarlem in (en kiezen de gewenste straal daaromheen). Vervolgens definiëren we daaronder een leeftijdsgroep en of we alleen mannen of ook vrouwen willen bereiken. Bij Interesses vullen we - uiteraard - voetbal in, waarna we op Opslaan klikken. Zo kun je je doelgroep heel nauwkeurig definiëren.
Lees ook: Terugblik op Springfield Korfbal
Berichten en Interactie
Het belangrijkste verschil is dat berichten op een andere plek binnenkomen. Linksboven zie je het kopje Berichten. Als je hierop klikt, zie je de berichten die men naar je pagina heeft gestuurd. In het begin is dit gedeelte natuurlijk helemaal leeg, maar naarmate je je pagina langer onderhoudt, zullen er steeds vaker berichten bijkomen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als op je gewone profiel, met als verschil dat je naast een status en een foto of video ook een evenement of een mijlpaal kunt toevoegen. Zo'n evenement is heel handig om bijvoorbeeld mensen alert te maken op een wedstrijd, in dit voorbeeld. Wel belangrijk om te weten, is dat je in een statusupdate geen mensen kunt taggen, zoals je op je eigen profiel wel kunt.
Je doet dit door rechtsboven te klikken op Promoten / Nodig je vrienden uit. Doe dat gerust, het is echt niet erg om dat een keer aan je vrienden te vragen. Houd het echter bij één keer en ga je vrienden niet stalken om je pagina te volgen. Je vrienden zijn de kickstart, daarna is het de content op je pagina die moet zorgen voor groei.
Aanpassingen en Instellingen
Je hebt nu je pagina gemaakt, informatie toegevoegd, mensen uitgenodigd, kortom, je bent er helemaal klaar voor. Maar wat als je nog iets wilt aanpassen? Geen zorgen, dat kan heel eenvoudig. Rechtsboven vind je de knop Instellingen (onder de blauwe balk). Als je hierop klikt, kom je bij een uitgebreide pagina waarin je álle informatie van je pagina (en meer) nog eens kunt doorlopen. Hoef je het dus niet meer allemaal alleen te doen. Ben je je pagina zat?
Wedstrijdzaken en Voetbal.nl App (Voor Voetbalverenigingen)
Ieder lid (of ouder/verzorger van spelend kind) dient de wedstrijdzaken of de voetbal.nl app te installeren. Beide apps zijn van de KNVB. Let op! De apps werken alleen als de inschrijving compleet is. De voetbal.nl app is er voor spelers en ouders. De wedstrijdzaken app is voor coaches/trainers en begeleiders. Er zijn subtiele verschillen tussen beide apps.
Zorg dat hier een duidelijke pasfoto staat, met alleen de speler erop en alleen hoofd en schouders. In SVS tenue is natuurlijk het leukste! Zonder duidelijke pasfoto kan de scheidsrechter besluiten dat je zelf of je kind niet mag spelen.
Lees ook: Facebook en KNDSB Zaalvoetbal
Trainers en leiders maken gebruik van de wedstrijdzaken app en hebben meer rechten. Per team moet ten minste 1 trainer/leider in sportlink geregistreerd staan als lid van de overige staf van een team. Deze persoon kan in de wedstrijdzaken app het wedstrijdformulier zien en beheren. Controleer als trainer/leider of je over deze rechten beschikt. Dat ontdek je snel als je inlogt op de app. Als je niet alle spelers ziet (of als je spelers ziet staan die niet in jouw team horen) geef dat dan zsm door aan ons wedstrijdsecretariaat of aan de ledenadministratie.
Veelgestelde vragen over de apps:
- Het aanmaken van je account is mislukt, wat moet ik doen?
- Een ander teamlid van jouw team of de wedstrijdsecretaris mDWF van de vereniging van het thuisteam kan de spelersopgaaf invoeren en accorderen.
- Dat mag. Alleen de scheidsrechter kan de speler nog toevoegen aan de spelersopgaaf van het team.
- Een van jouw spelers heeft geen of een onduidelijke foto. De scheidsrechter gaat daarmee niet akkoord. De speler kan zich voor deze wedstrijd met een ander officieel document legitimeren. Laat de speler direct een foto van zichzelf maken en stuur deze naar de ledenadministrateur van jouw vereniging, die de nieuwe foto bij het lid kan (laten) toevoegen.
- Je kunt via de uitslag van de wedstrijd bezwaar aantekenen tegen / een correctie laten doorvoeren op het ingevulde wedstrijdformulier. Dit bezwaar/ deze correctie wordt door de afdeling Competitiezaken van de KNVB afgehandeld. Als het formulier correct is ingevuld hoef je na de wedstrijd niks te doen in de app. Akkoord geven is niet nodig.
- Je kunt jezelf of een teamlid als official (ondersteuning) registreren op het wedstrijdformulier. Je kunt in deze rol dezelfde handelingen bij de wedstrijd verrichten als de aangestelde official.
- Er is een algehele storing. De wedstrijd moet gewoon doorgaan. Als het een wedstrijd in de A-categorie is, moet je de spelersopgaaf registreren en aan de scheidsrechter doorgeven. Als het een wedstrijd in de B-categorie is, hoef je niets te doen.
- Wie kan mij helpen? Heb je problemen met inloggen of registreren? Het adres dat je gebruikt moet hetzelfde zijn als het adres zoals dat bij de ledenadministratie van je club bekend is. Dan kan je met datzelfde account al inloggen in de Wedstrijdzaken app.
- Hoe voeg ik iemand toe die niet in mijn bondsteam zit? Op dezelfde manier als je dat nu in Sportlink Club doet.
Facebook Wedstrijd Apps: Interactie Vergroten
Je mag namelijk helemaal niet eisen dat jouw bericht, foto of update op de persoonlijke tijdlijn wordt gedeeld.Daarbij komt het regelmatig voor dat men vrienden verwijdert, omdat ze zich dood ergeren aan de tientallen "like, share & win!"- acties die voorbij komen op de tijdlijn. Iets waar je als bedrijf liever niet aan wordt gelinkt, toch? En dit hoeft ook helemaal niet! Er zijn nog genoeg mogelijkheden om met leuke acties de interactie met je doelgroep op te zoeken.
Denk na over waar de interactie met de doelgroep plaats vindt. Wanneer dit direct op de tijdlijn van de fanpage gebeurt is dat helemaal goed. Zoals met véél “Like, Share & win" - acties wél wordt gedaan…Wát de beste actie voor jouw bedrijf is, ligt ook aan het doel wat je voor ogen hebt. Je moet jezelf afvragen wat je precies wilt bereiken met de actie.
Doel van de Actie
Je kunt het simpelweg opdelen in twee verschillende doelen:
- Op die manier vergroot je de interactie met je fans. Maar er zijn wel een aantal voorbeelden te geven van de verschillende soorten acties die je kunt houden!
Voorbeelden van Acties
Fans belonen bij een x aantal likes: Wij hebben bijvoorbeeld een keer een cursus weggegeven bij 3000 likes. Dit was geen aangekondigde actie, maar een “beloningsactie" waarbij we bestaande fans vroegen een reactie achter te laten welke cursus zij graag zouden willen volgen. Dat was onze enige “voorwaarde". Makkelijk én snel ;-).
Lees ook: ALTV Tennis Open Toernooi: Evenementen en meer
Belangrijke punten om te overwegen:
- Duidelijk aangeven tot wanneer men kan reageren.
- De afbeelding van de actie van minder dan 20% tekst voorzien.
- Linkje met alle voorwaarden plaatsen, omdat dat nou eenmaal moet én overzichtelijk is voor fans.
Iets weggeven als je een x aantal likes bereikt: Hier kondig je de actie wel aan (in tegenstelling tot de beloningsactie) en maak je ook bekend wát je dan weggeeft bij het x aantal fans.
Tip: als troostprijs exclusieve content beschikbaar stellen aan alle fans. Dit doe je door middel van een Fan-gate. Ook een goed middel voor meer pagina likes, zeker wanneer je de tab promoot!
Beantwoorden van een (prijs)vraag: Laat fans een prijsvraag beantwoorden, tekst bij een afbeelding laten verzinnen, beste idee laten insturen of zelfs een slagzin afmaken. Dit kan ook erg goed in combinatie met inhakers op feestdagen of gebeurtenissen uit het nieuws.
Fotowedstrijd: Vraag naar de leukste, grappigste, meest hartverwarmende foto van je fans, uiteraard altijd gerelateerd aan een onderwerp of thema waar je als bedrijf ook bij aan kunt sluiten. HEMA had een keer een wedstrijd, waarvoor ze een een iFrame app gebruikten waarin je door programmeurs en designers de mooiste creaties kunt laten maken. Je kunt men ook vragen om foto's naar jouw fanpage te uploaden en de foto te taggen met een speciale actie hashtag (#).
Tools voor Winnaar Kiezen
Omdat het met een actie op de tijdlijn vaak lastig kan zijn om een winnaar te kiezen, zijn er een aantal tools die je kunnen helpen bij het random kiezen van een winnaar. Via Contest Capture kun je alle gegevens van je post exporteren naar een excel (.csv) bestand. Na het verbinden selecteer je de betreffende post. Alle reacties en likes worden verzameld in één overzicht en iedere like / reactie staat in een aparte rij.
Hetzelfde geldt uiteraard voor de updates, berichten en foto's die je plaatst bij acties. Die worden gewoon in dat overzicht meegenomen! Analyseer dus niet alleen welke berichten je fans het leukste vinden om achteraf te zien wat het beste resultaat heeft opgeleverd, maar gebruik dezelfde statistieken om te bepalen wat voor acties je in de toekomst gaat houden!
Adverteren op Facebook: Je Doelgroep Bereiken
Daarnaast heb je meer controle over de plaatsing van je advertenties en kiezen van je doelgroep. In eerste instantie werd de editor ontwikkelt als Chrome plugin, maar werkt ie ook in andere browsers. Om problemen te voorkomen is het verstandig om de Power Editor via de Chrome browser te gebruiken. Je vindt de Power Editor tevens via “Advertenties beheren" en dan in het linker menu: “Power Editor".
Écht Adverteren in het Hart van je Doelgroep
Het is mogelijk om zeer gespecificeerd te adverteren. Het is mogelijk om je doelgroep volledig te specificeren en op te slaan! De segmenten die je aanmaakt, middels interesses, plaatsen, relatiestatus, etc., kun je dan een volgende campagne simpelweg selecteren. Een groot voordeel t.o.v. Én je hebt de gegevens van iedereen die de eerste versie van de app hebben gedownload.
Dan kun je die gegevens gebruiken om een aangepaste doelgroep aan te maken, waar je de met een nieuwe advertentie op richt. Je kunt ze dan zeer gericht aanspreken met bijvoorbeeld:“Enthousiast over de eerste versie van app X? Voor het evenement zou het beter zijn alleen te focussen op mensen die 6 maanden zijn verloofd. De kans bestaat namelijk dat de stellen die langer dan 1 jaar verloofd zijn, de kleding al geregeld heeft.
Tip: start meerdere advertenties in één campagne, waarbij je bijvoorbeeld verschillende titels en/of afbeeldingen gebruikt. Tag deze zodat je ze in Google Analytics kunt tracken! Dit doe je met de Google URL maker. De parameters campagnebron, -medium en -naam zijn verplicht. Vul hier logische en makkelijke benamingen in die, wanneer je meerdere campagnes hebt, makkelijk te onderscheiden zijn.
Daarom is het erg belangrijk dat je van te voren de doelgroep in de juiste segmenten verdeeld. Dit kan n.a.v. Wanneer je dus meerdere gegevens hebt, zal je deze apart moeten uploaden. Je mag maximaal 20% tekst gebruiken op afbeeldingen die je wilt gebruiken bij het promoten van een post of adverteren in de tijdlijn. Om je wat inspiratie te geven wat die 20% precies inhoudt op een afbeelding hebben we een voorbeeld voor je maakt. Kwestie van uploaden en de vakjes met tekst aanklikken.
Content Strategie en Kernboodschap
Een kernboodschap vormt de basis voor heldere, gerichte en vooral logisch op elkaar volgende marketingboodschappen. De kernboodschap kun je vervolgens concreet invullen met jaarthema’s. Dit zijn de haakjes die je kunt gebruiken om content te maken die aansluit bij wat er leeft binnen de doelgroep. Een thema is een groot onderwerp dat kan inspelen op de doelgroep, maar ook op de actualiteit. Aan een thema zijn weer issues verbonden. Als voorbeeld noemt Kolb hier het thema ‘duurzaam ondernemen’. Relevantie voor de doelgroep is erg belangrijk bij een thema.
Content Kalender Opstellen
Hier kun je vooraf issues inzetten: ad-hoc, maatschappelijk en branche- of bedrijfsgerelateerd. Onverwachte dingen zijn niet te plannen, maar bedenk wel alvast hoe je omgaat met onverwachte gebeurtenissen. Hoe vaak ga je reageren? Wie reageert er? Wanneer wel en wanneer niet?
Campagnes Ondersteunen met Relevante Content
Om te zorgen dat je doelgroep je na de campagne niet meteen weer vergeet, is het belangrijk om regelmatig relevante content te blijven publiceren. Je posts verschijnen daardoor niet automatisch op de tijdlijn van je fans. Om te zorgen dat je content daadwerkelijk aan een bepaalde doelgroep getoond wordt, kun je adverteren. Je kunt pas iets zeggen over het (relatieve) succes van een campagne als je zorgt voor valide vergelijkingsmateriaal. Dit kan je helpen het succes van een campagne te bepalen en je pagina nog aantrekkelijk te maken voor fans.
tags: #facebook #wedstrijd #app #maken #handleiding